Herdenking Vorden probleemloos verlopen | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Wat vinden jullie hier nou van? Waren jullue langs de graven opgelopen van de Duitse soldaten en waarom wel/niet. Ik vind het heel lastig, veel Duitse soldaten hadden niet echt een keuze en werden ook de dood ingejaagd, aan de andere kant, tja ze waren wel de vijand.. Zal ff polletje bij doen....
Tsjah, moeilijk. Ik heb Nee gestemd. Waarom? Ik had eerst ook zoiets van, waarom niet? Ze hadden geen keuze. Maar, dan bedenk ik me, ze hadden WEL een keuze. Ook zij konden vluchten, onderduiken. De Joden, homo's, Zigeuners, kinderen die op de trein werden gezet, DIE hadden geen keuze. En dan nog zijn er ontzettend veel mensen onder gedoken, bij het verzet geraakt en gevlucht. De Duitsers van nu valt niets meer 'kwalijk' te nemen, maar de Duitsers die daar liggen.... Nee, daar ga ik niet bij stil staan. Sorry.
Ik heb ja gestemd. Net wat Moontje zei, de meeste duitsers hadden ook geen keus. Het was anders ook de kogel geworden of je familie kreeg die wel. Die soldaten hadden ook moeders, die tevergeefs op hun zonen wachten. Oorlog is gewoon zo triest. Je hebt geen winnaars, alleen maar verliezers.
Ja ik was er langs gelopen! Ik ben van mening dat 80 procent van de duitse soldaten niet eens wist wat er precies gebeurden klink heel raar maar zo is het wel. Ze vochten omdat het moest! Verplaats je in hun schoenen stel waren de nederlanders die de duitsers hadden uit gemoord?? En na 70 jaar (botweg) word je opa nog steeds gezien als boeman terwijl hij alleen maar onder kreeg! Denk je dat ze er trots op zijn in duitsland dat onderwerp is heel slecht toegankelijk hoor! En dan die rechtszaak erom heen?? In de bijbel staat een stukje over vergevings gezin zijn???? Of hebben ze dat stukje er uit geknipt en hoef dat niet in dit geval?? Word het niet gewoon tijd om te vergeven? Tuurlijk vergeten mag het niet worden maar vergeven lijk mij wel degelijk op zijn plek! Blijven hangen in het verleden heeft geen zin kijk tis allemaal heel erg wat er gebeurt is maar de duitser die er nu zijn hadden het allemaal ook niet kunnen voorkomen daar het overgrote deel niet eens leefde in die tijd. Laat hun opa's ook herdacht worden lijkt mij tijd worden In 1916 hebben we ook een fikse oorlog gehad MAAR DAAR HOOR JE NIEMAND OVER
Heb ja gestemd. Zoals hierboven gestemd werd, de gemiddelde Duitse soldaat had denk ik weinig keuze. Ik ben ooit eens op vakantie op de Amerikaanse oorlogsbehraafplaats geweest waar generaal Patton ligt. Allemaal pracht en praal, mooie stenen enz. Ernaast was de Duitse begraafplaats. Serieus, die jongens waren allemaal 17/18 jaar! Kleine grauwe steentjes, slecht onderhouden en met z'n tweeën onder 1 steen. Dat heeft toen zoveel indruk gemaakt! Wat weet een kind van 17/18 jaar nou?!
Zo, is het weer 50-50.. Mijn gevoel ook, maar toch ja gestemd.. Ik ga met Amfy mee. Die jongens wisten waarschijnlijk ook niet echt waar ze nou voor vochten, maar het moest gewoon. En als ze anders dreigen je familie te vermoorden, dat is toch gewoon zelfbehoud.. De burgemeester ging mee in de plannen van het comité 5 mei van Vorden. Dus het was niet eens zijn eigen idee. Nu mocht de burgemeester er niet langs, maar alle anderen wel. Dus als ze echt wat wilden doen, hadden ze het comite voor de rechter moeten zetten om de hele stoet te verbieden langs dat gebied te gaan.
Ik heb ja waarom niet gestemt. Het waren toch ook mensen? Het was iemands zoon, man en misschien ook wel iemands vader. Veel van de soldaten waren alleen maar in opdracht van een man die hun denk wijze helemaal vertroebeld had. Er werd ze alleen maar verteld wat hitler wilde dat ze hoorde, en ze wisten dus niet beter. In mijn optiek hebben ze ook het recht om bij stil te staan. ( de uitzonderingen daar gelaten want er zitten altijd ook slechten tussen de goede!)
Helemaal mee eens. En ik denk dat als ik familie in de oorlog was verloren dat ik er net zo over dacht. Vond het ook wel mooi wat die man van die vereniging gisteren op het nieuws zei. Die zei ongeveer hetzelfde. Die duitse soldaten werden gewoon opgeroepen, die hadden dienstplicht (net zoals de nederlanders vroeger!) en als je niet kwam opdagen was je een desserteur of een verrader en daar stond de doodstraf op. Tja...