Genieten? Dat lukt nog niet, zo misselijk!

Discussion in 'Zwangerschap' started by JustLove, Aug 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 9 weken en een paar dagen zwanger en ik ben de hele dag (niet alleen smorgens) toch wel zo ontzettend misselijk....ik krijg geen hap door mijn keel, probeer wel af en toe wat te drinken, maar dat is ook veel minder dan nodig.......ik heb pilletjes tegen het overgeven gehad (soort wagenziektepilletjes), maar zodra ik die inneem gooi ik het er meteen weer uit, dit geldt ook voor mijn foliumzuur en zwangerschapsvitaminetjes......vandaag ben ik gelukkig vrij, maar op mijn werk is het op deze manier ook niet te harde! :(

2. Lutje

Lutje Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    3,169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Vervelend dat je zo misselijk bent! Ik heb het helaas ook de gehele zwangerschap gehad. Je kan van je huisarts ook emesafene zetpillen krijgen. En wees niet bang dat je nu niet je vitaminepillen en foliumzuur kan slikken, je baby krijgt alle stoffen die het nodig heeft wel binnen! Het belangrijkste is dat jij voldoende drinkt, zodat je niet uitdroogt. Over eten moet je niet nadenken, maar bedenk wel dat je misselijker word op een lege maag.

Veel sterkte! Ik weet hoe zwaar het is als je niet op die roze wolk kan zitten.

3. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Oh wat enorm herkenbaar!!
    Maar grote geruststelling volgens mjn verloskundige gaat het bij 80% van de vrouwen die er last van hebben na ongeveer 12 weken weg...

Ik had op dat moment ook niks aan die info want je wilt gewoon dat het nu over is, en aan de andere kant ook niet want het hoort er toch bij!

Maar bij mij nu alleen soms savonds nog...
    Zo frustrerend ik weet het... echt nog ff doorzetten! En nee hoe graag je ook wil genieten is dan enorm moeilijk!

4. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je berichtje.....ik weet dat een lege maag het nog erger maakt, maar ik heb gewoon de hele dag ook het gevoel dat ik zo vol zit tot bovenaan mijn keel zeg maar.....en dat er echt niks meer bij kan......zetpillen.....zal het helpen? Ik ben er niet zo van....maar ja als het helpt? Dit is echt niet leuk zo! Ik hang alleen maar en doe liefst helemaal niks.....mijn hobby ligt op zijn gat, ik slaap vroeg, ik spuug alleen maar :( ben blij als ik weer slaap.....

5. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    MW21, bedankt voor je berichtje, mijn zussen en moeder hadden tot dit de 20e week ongeveer.....moet er niet aan denken!!!!! (voordeel is wel dat ik al 3 kilo afgevallen ben, maar ja....echt gezond lijkt het me niet!)

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,
    bij Thirza ook last van gehad en onderhand begint het weer op te lopen :(
    Wat helpt:
    *seaband-bandjes (verkrijgbaar bij drogisterijen)
    *kleine beetjes eten, verspreid over de dag: een lege maag maakt NOG misselijker
    *vermoeidheid en stress maken ook misselijker. Op je werk dus misschien overleggen of iets minder werken tijdelijk mag.
    *lage bloeddruk, vitamine b(12)-tekort en een laag ijzer kunnen ook allemaal weer misselijkheid veroorzaken, dus laat even bloedprikken: bij een lage ijzerwaarde helpt het goed om, naast de normale ijzerrijke voedingswaren, floradix te gebruiken. Voor een vitamine b-tekort kun je extra vitamine b slikken, en als je tekort echt significant is, kun je er injecties voor krijgen. Bij een lage bloeddruk mag je gewoon (in normale hoeveelheden uiteraard) drop eten, en helpt het om af en toe wat zoethoutthee te drinken: die werkt bloeddrukverhogend.
    *emesafene heeft hier destijds wel even geholpen, maar al heel snel deed dat geen fluit meer en werd ik misselijker met dan zonder... maar je kunt het proberen.

7. raspberry

Ik heb er bij Thirza trouwens 7 maanden last van gehad.... en ik me maar verheugen op die 12-wekengrens, en toen de 16 weken en toen zou 20 weken ineens de magische grens zijn dat het echt over zou gaan.... :(
    Hopelijk is het bij jou eerder over, maar houd er ook rekening mee dat het langer kan duren! :(

8. Lutje

Lutje Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    3,169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Bij de een helpen ze heel goed, bij de ander niet. Maar als je zetpillen hebt, dan weet je iig dat je de werkzame stof niet uitspuugt!

Soms wil kwark nog wel eens helpen en binnen blijven. Milkshakes/smoothies bleven bij mij ook wel binnen. Het is lastig, maar je zal iets moeten vinden dat niet direct omhoog komt. Het hoeft ook geen hele boterham te zijn! Een paar hapjes kunnen al voldoende zijn.

Je bent iig niet de enige die dit heeft. Kijk ook maar eens hier: hyperemesis-gravidarum - ZP.

9. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Rozemarijke, ik werk gelukkig maar 24 uur (en kom net een uit lang ziekteherstel, dus blij zullen ze daar niet van worden).
    Dinsdag hebben ze in het ziekenhuis bloedgeprikt om te kijken of alles goed is, dus dat zal ik dan wel horen.......helpen die Seabandjes echt???? Ik las er net iets over, maar geloof daar nooit zo in...maar als het helpt???? zou het wel geweldig zijn!

10. raspberry

Als ik misselijk word en ze dan omdoe, zakt het doorgaans af. Soms is de misselijkheid zo heftig dat het geen fluit helpt, maar wat ik ervan las, zou 70% van de vrouwen er baat bij hebben.
    En: niet-goed-geld-terug binnen een maand. Als je er dus niets aan hebt, kun je ze terugsturen en krijg je je geld terug! De moeite van het proberen waard dus!

11. raspberry

Enneh, heel vervelend dat je net uit een ziekteherstel komt, maar als je nu gewoon opnieuw niet in staat bent je volledige uren te werken, is dat wel gewon zoals het is.
    Je baas kan de kosten daarvan voor 100% vergoed krijgen door het UWV, omdat het zwangerschapsgerelateerd is, dus dat geeft iig wat ruimte :)

12. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Justlove: bij mij werkten de bandjes helaas niet. Wat wel hielp is kleine beetjes cola drinken. Iedere keer een heel klein slokje (en dan het liefst waar de prik al wat af is).

13. raspberry

O, en over dat bloedprikken: je HB wordt daar altijd wel in meegenomen, vitamine b12 niet, daar moet je even apart om vragen!

En cola werkt hier soms ook idd. Soms ook juist niet, dan gaat dat koolzuur juist vreselijk dwars zitten :(
    Sinaasappelsap wil ook wel helpen :)

14. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Henrieke ik ben even de site aan het doorlezen, weet idd dat er heeeeeel veel vrouwen last van hebben......hopelijk komt het bij mij niet zo ver dat ze me opnemen, niks voor mij denk ik (heb nog nooit in het zkh gelegen)

Rozemarijke, ik zal is kijken, hebben ze die gewoon bij etos?

15. raspberry

Jep, gewoon bij Etos :)

16. JustLove

JustLove Lid

Jul 22, 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ga ik zo meteen direct halen dan!!! Is hier 150 meter verderop!

17. Maybe01

Maybe01 Actief lid

Aug 30, 2010
    408
    0
    0
    Hier ook tot 23 weken misselijk en veel overgegeven. Alle eettips hielpen bij mij niets. Ik kon weinig of veel eten maar het kwam er toch wel weer uit. Droge koekjes hielpen ook niet, alleen met het overgeven maakte dat het moeilijker omdat je dan onder het overgeven meot kokhalsen omdat die koekjes zo droog zijn dat het haast niet lukt om het eruit te gooien, en achter in je keel blijft zitten. Op een gegeven moment ben ik gaan eten wat er ook weer makkelijk uit kon komen omdat het er toch weer uit kwam. Dus zo benader ik het voor je nu ook wat moet je NIET eten:

Appels; de stukjes eruit gooien doet echt zeer.
    Zure producten; krijg je maagzuur van en als je dat overgeeft dan zitten er blaren in je slokdarm en keel, en geloof mij dat wil je echt niet!
    droge koekjes; blijven dus in je keel zitten waardoor je veel moeilijker overgeeft omdat het blijft hangen en daardoor prikkel je je huig weer waardoor je alleen maar meer overgeeft.
    Hoesten; klinkt stom want daar kun je niets aan doen, maar als je veel overgeeft en dan word het overgeven ook sneller opgewekt. Dus als je dan bijvoorbeeld moet hoesten dan ga je al veel sneller over op overgeven.

Wat makkelijker eet is pap of brinta. Daar zitten veel goeie stoffen in en het is niet te droog waardoor het er ook makkelijker uitkomt. Ik kon alleen tot 18 weken niet tegen melk dat kwam er altijd uit. Dus ik durfde brinta niet zo goed. Daarnaaast zit in brinta ook foliumzuur en ijzer!

En goed en lang kauwen dan zijn de stukjes sowieso kleiner waardoor het minder pijn doet als je het eruit gooit dat is misschien wel de beste tip die ik je kan geven, maak het voedsel zo klein mogelijk!

18. raspberry

Klopt, Maybe, maar mijn ervaring is wel dat als je dan dus maar helemaal niets meer gaat eten, je NOG misselijker wordt :( logisch ook: je bloedsuikerspiegel gaat dan heel erg dalen en dat veroorzaakt sowieso bij iedereen misselijkheid, (het bekende misselijk van de honger zijn).
    Als je melk niet kunt verdragen, kun je ook kijken of soyamelk wel wil, of anders rijstemelk of havermelk, (verkrijgbaar bij Albert Heijn).
    Heb ik altijd voor dochterlief gebruikt vanwege de koemelkallergie, en rijstemelk is lekker licht verteerbaar en dan kun je er toch pap van maken :)

Met melkproducten (de echte koemelk dus) wel een beetje voorzichtig zijn: je hebt heeeeeeel veel ijzer nodig om melk te kunnen verwerken. Dus matig zijn met melkproducten, omdat anders je ijzer weer gigantisch zakt... :(
    En als je ijzerrijke producten gebruikt, combineren met vitamineC, wat de opname van ijzer weer stimuleert :)

19. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Nee inderdaad.. ook wel begrepen dat ookal val je onbewust af de baby altijd voldoende voedingstoffen krijgt.
    Belangrijk voor mij was eten waar je trek in hebt en eten wanneer je wilt dus niet jezelf ertoe verplichten met de pot mee te eten op de normale momenten want dan forceer je het helemaal

20. Lutje

Lutje Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    3,169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Ik kwam ook uit een lang ziekteherstel periode en was net weer aan het reïntegreren toen ik zwanger werd. Helaas was bij mij de misselijkheid in het begin zo erg dat ik tot en met de 4e maand niet kon werken. Je kan er niets aan doen als dit zo is. Het is beter voor jou en de baby als je in zo'n situatie je rust kan pakken.

Share This Page