Nu we twee kindjes hebben willen wij zo'n Koolmonoxidemelder kopen. Maar hoeveel moet je daarvan kopen en waar hang je ze dan op? We hebben een nieuwbouwhuis uit 2012. Met de ketel op zolder. Moeten ze echt in iedere slaapkamer of is 1 op iedere verdieping ook genoeg?
Wij hebben er 1 in de kinderkamer omdat daar achter de cv ketel zit. Wij hebben ook een cv uit 2012 maar gewoon voor de zekerheid. Plaats hem trouwens wel laag bij de grond. Koolstof is een zwarte stof en stijgt niet snel dus daarom raden ze het aan om hem eigenlijk laag bij de grond te plaatsen.
Onze melder moest minimaal 2.5 meter van een bron af die koolstofmonoxide uit kan stoten.. Dus hangt hij hier in de gang, tussen de geiser en de gaskachel. Hij moest minimaal 1.5 meter hoog. Dus dat hangt hij ook. Wij vonden daarom 1 genoeg. Kan er in de slaapkamer 10 meter verderop wel een plaatsen maar die we nu hebben heeft het dan als het goed is al gedetecteerd. Ik vind ze een beetje duur om overal op te hangen. Ik zou er in jullie geval 1 bij de ketel hangen en evt op elke verdieping dan nog 1.
Hier hangt hij achter de deur waar de cv ketel hangt (zelfde ruimte kan niet, te klein. Koolmonoxide zakt, dus zal onder die deur doorgaan. Daar begint bijna meteen de trap naar beneden. Dus hij hangt hier vrij laag bij de grond/trap. Edit: in iedere ruimte is niet nodig. Alleen waar een mogelijke bron van koolmonoxide hangt.
Hier hangt hij in de slaapkamer die grenst aan de cv-kast. Meer vinden we niet nodig, want uiteindelijk zal deze als eerste afgaan, mocht er iets misgaan. Wij slapen op die slaapkamer, dus kunnen gelijk in actie komen. Wel hebben alle overige kamers rookmelders, evenals de overloop en keuken.
Ik wil er eigenlijk ook 1.. Onze CV staat op de vliering. Als we niet op de vliering zijn is die trap dus dicht in het plafond. Waar kunnen wij de koolmonoxide melder het beste hangen/leggen? Waar kun je ze eigenlijk kopen?
Koolmonoxide moet juist zo laag mogelijk. Niet zo handig om die 1,5 meter boven de grond of aan het plafond te hangen. Tegen de tijd dat hij dan af gaat ben je al dood. Koolmonoxide gaat namelijk over de grond.
daarom zijn gecombineerde rook/koolmonoxide melders belachelijk. Een rook melder hangje op minimaal 1,5 meter hoog. ( rook stijgt meteen op) Co blijft laag . die zou ik vlakbij je cv of geiser of gaskachel hangen, laag. Mijn moeder is ooit bijna vergiftigd door koolmonoxide. Een kacheltje deed het niet goed en zij zat op een lage stoel er in de buurt terwijl mijn vader hoger zat en nergens last van had. Omdat ze zich raar voelde ging ze naar de wc en knapte daar op, terug op haar stoel kwam het terug en toen ging bij mijn vader een lichtje branden. Echt gevaarlijk dus
Volgens euronorm en koolmonoxidemelder.nl moet de melder op 1,5 meter hoogte hangen. Bij ons stond dit ook bij de gebruiksaanwijzing vermeld. Wij hebben er ook eentje en 2 meter van de cv ketel verwijderd. Dichterbij dan 1,5 meter wordt afgeraden.
Ik vraag me af of die van ons ook zo ''belachelijk'' hangt ?? We hebben de CV op zolder hangen en om naar zolder te kunnen moet je via de vlizotrap. We hebben de koolmonoxide/rookmelden in de vlizotrap geplaatst (koolmonoxide gaat omlaag) En de rook gaat omhoog dus altijd richting de zolder.. dit was voor ons de meest logische plek en volgens mij zo verkeerd nog niet?
Nou zo erg is het gelukkig niet hoor. Mijn ouders hadden een niet goed werkende ketel en een rook/koolmonoxidemelder in dezelfde ruimte maar tegen het plafond aan. Hun slaapkamer ligt hiernaast. Op een ochtend ging dat ding dus af vanwege koolmonoxide en ze lagen nog gewoon te slapen zonder ergens last van te hebben, gelukkig. Wij hebben twee gecombineerde melders, eentje op zolder bij de CV ketel en eentje op de overloop van de eerste verdieping.
Koolmonoxide is vrijwel even zwaar als lucht en zakt zeker niet naar beneden maar wordt meegevoerd met luchtstromen. Als je even googelt kom je dit overal tegen. Brandweer Geertruidenberg Koolmonoxide
En nog een informatieve reactie van het Radar forum Koolmonoxide gas (CO) is wel degelijk (iets) lichter dan lucht. (Kijk op internet en in een boek zoals BINAS tabellenboek). Dicht bij de plek waar het koolmonoxide ontstaat (verbranding) is het gas veel warmer dan de omgevingslucht en daardoor nog lichter dan de (iets) koudere lucht. Vrijwel altijd zullen door deze temperatuurverschillen er luchtstromingen worden gevormd en daardoor de aanwezige gassen worden gemengd. Er bestaat daarom geen enkele reden waarom CO zich op het vloerniveau zal verzamelen. Een gecombineerde melder kan dus een redelijke optie zijn. Iets is beter dan niets!. De opmerking dat de melder (voor CO) dicht in de buurt van de oorsprong moet worden geplaatst blijft zeer belangrijk i.v.m. een tijdige melding. Hoe sneller de melding des te beter!
Koolmonoxide is zwaarder of even zwaar als lucht en zakt of zweeft daarom. De melder moet dus lager of gelijk hangen als de ketel. Als de ketel op zolder hangt zou je de melder bijv op het plafond van de 1e verdieping in het trapgat kunnen hangen. Vooral handig als het een gecombineerde melder met rookmelder is.
Maar dat klopt dus niet, zie de berichten hierboven. Het gewicht is vrijwel gelijk aan dat van lucht.
Onze melder hangt boven de gang deur maar dat heeft weinig nut dus ? Die hing hier al trouwens toen we hier introkken. Hij hangt ook helemaal niet in de buurt van de ketel. Die zit namelijk in de keuken. Ga morgen maar een andere kopen en in de eetkamer hangen.