sondevoeding

Discussie in 'Prematuur' gestart door eerlijkbeertje, 15 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hoi meiden ik vroeg me af of er meer baby`s zijn met sondevoeding....ons dochtertje is nu 11 weken en heeft sondevoeding dat kan gewoon thuis gelukkig.we moeten haar eerst het flesje aanbieden en als ze niet wil of de resten per sonde geven....maar het drinken met de fles gaat echt waardeloos...heeft iemand hier ervaring mee?ze word echt histerish als we haar het flesje aanbieden en we mogen het dus dan ook niet lang proberen van de arts wnt dat geeft weer negetieve prikkels.maar zoals het nu gaat zie ik haar voorlopig nog geen fles leegdrinken.....ook in augustes kan ik een logepedist bellen ik hoop dat die tips en adviezen heeft....zijn er meer meiden die dit hebben meegemaakt of meemaken?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hoeveel te vroeg is je baby geboren?
    Mijn dochter heeft bijna 2 weken sondevoeding gehad, alleen in het ziekenhuis. Ze mocht pas naar huis als ze zelf al haar flesjes leegdronk.
    Thuis dronk ze eerst ook niet heel goed, denk zelf dat ze een beetje 'lui' geworden was van de sondevoeding en na overleg ben ik op vraag gaan voeden, niet meer zo strak om de 3 uur. Toen ging het beter.
    Vervelend dat ze zo hysterisch wordt, misschien kost het haar echt nog teveel kracht en gaat ze na een tijdje vanzelf goed drinken. Sterkte!

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier alleen in het ziekenhuis sondevoeding gehad en langzamerhand de fles opgebouwd (eerst 10cc en rest per sonde en steeds wat meer per fles). Wij hadden hier geen problemen mee en toen Thomas naar huis mocht dronk hij zijn flesjes goed leeg.
    Ik zou idd een logopedist raadplegen.
    Wil ze helemaal niet zuigen? Ook niet op speentje of pink?

4. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Hoeveel te vroeg was je kind? Dat is wel belangrijk om te weten. Mij werd toen verteld dat ze het pas rond de uitgerekende datum echt moeten kunnen.
    Patrick heeft 14 weken in het ziekenhuis gelegen, op het laatst alleen nog omdat hij niet goed dronk. Ze hadden met ons al overlegd of we zelf wilden leren de sonde in te brengen. 4 dagen voor hij thuis kwam hebben ze de sonde uit gelaten en moest hij wel zelf drinken. Hij was ook wat lui geworden doodat hij altijd de restjes per sonde kreeg. Toen hij het zelf moest doen is hij redelijk zelf gaan drinken. Nu drinkt hij niet meer uit de fles, hij weigert die, maar dat is een ander probleem.
    Dus misschien toch eens overleggen met het ziekenhuis of je het niet een paar dagen zonder sonde kunt proberen.

5. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Onze dochter was niet veel te vroeg, maar wel dysmatuur in wilde ook helemaal niet drinken, dus ook sonde voeding. maar alleen in het ziekenhuis inderdaad. Ze mocht ook pas mee naar huis als ze zelf haar flesjes leeg dronk.
    Was jouw kindje erg veel te vroeg?

Ik heb ook nog een zoon (met een ernstige hartafwijking) die de eerste week na zijn geboorte in slaap is ehouden op de IC. De eerste dagen kreeg hij helemaal geen voeding (alleen glucosewater via het infuus), maar na een dag of 5 kreeg hij ook sondevoeding. Hij is geopereerd en daarna was het een kwestie van leren drinken. Wij hebben toen ook begeleiding gehad van een logopediste, omdat onze zoon gewoon geen drinkreflex meer had (dit hebben ze rond de geboorte wel, mits ze dus niet veel te vroeg geboren worden, maar als dat niet gestimuleerd wordt, verdwijnt het dus). Wij hebben echt ontzettend veel gehad aan die logopedie! Onze zoon is door zijn gezondheidstoestand veel sneller moe, en daardoor was er ook sprake van dat hij misschien met een sonde naar huis zou komen (zo moeilijk als ze daar de eerste keer bij ons 'gzeonde kindje' over deden, zo vanzelfsprekend leek het voor hen te zijn bij ons 'niet gezonde kindje'). In ons geval was het gelukkig niet nodig. Niet dat een sonde een 'ramp' is, want als het moet, dan moet het, maar door dat 'draadje' zie je wil ineens 'iets' aan je kind, en de buitenwereld dus ook. Het roept toch vragen op en daar heb je gewoon niet altijd zin in, vandaar dat ik zeg dat het bij ons gelukkig niet hoefde.

Ik hoop voor je dat je baat hebt bij logopedie. Jammer dat je er zo lang op moet wachten! Je verliest wel veel tijd zo!

6. eerlijkbeertje

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    he meiden bedankt voor jullie reacties....ze is 4weken te vroeg geboren maar is ernstig ziek geweest...zie mijn verhaal bij het onderwerp nec...ze heeft ook een tijd water door het infuus gehad.....heb net het ziekenhuis maar weer eens gebeld en we moeten voorlopig alleen maar sonde voedinggeven.....ze heeft afgelopen nacht en nu overdag niets gedronken en ze word echt helemaal gek van de fles erg jamme....ik ben benieuwd of de logopedie gaat helpen....

7. iniemienie

iniemienie Actief lid

23 feb 2006
    241
    0
    0
    Verzorgende in de thuiszorg
    Nova heeft ook alleen in het ziekenhuis sondevoeding gehad, tot een week voordat ze thuis kwam. Nova is geboren met 28 weken en heeft bijna 2,5 maand in het ziekenhuis gelegen. Ze mocht ook pas naar huis als ze 7 flesjes zelf kon drinken eerder lieten ze haar niet naar huis gaan.

Succes met je kleintje leren drinken uit een flesje

Liefs Shir

8. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    hoi eerlijkbeertje,

Wat vervelend dat het drinken niet zo goed lukt. Mijn zoontje heeft ook lang sondevoeding gehad (ivm nec), en wilde eerst ook niet uit de fles drinken. Ons is verteld dat dat waarschijnlijk te maken had met alle negatieve prikkels rondom zijn mond: beademingstube, sonde, slijm wegzuigen etc. wij zijn eerst begonnen met veel op de pink zuigen, toen op een fopspeen (gemaakt van een flesspeen) met wat glucosewater erop (zodat hij dat lekker vond) en daarna voorzichtig met de fles. We mochten ook niet aandringen ermee. Hij is nu 13 weken en drinkt nu redelijk uit een dodi 123 speen.
    Heel veel succes ermee.
    Oh ja, wij lieten hem hem ook meesabbelen op mijn pink tijdens het geven van de sondevoeding zodat hij een zuigreflex combineerde met een vol buikje krijgen.

Succes,
    Josie

9. eerlijkbeertje

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hojosie wij hebben nu ook de dodie 123 en ik heb daarvoor al mega veel andere flessen geprobeert maar ik blijf nu bij de dodie anders blijf je aan het kopen en het ziekenhuis rade me de dodie 123 aan...tijdens de sondevoeding krijgt ze het speentje en daar sabbelt ze heerlijk op maar zodra de fles erbij te pas komt is het in de war....morgen moet ik weer met het ziekenhuis bellen.....bedankt voor jullie reacties

Deel Deze Pagina