Niet blij met deze sinterklazen

Discussie in 'De lounge' gestart door Iloiza, 3 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Sorry hoor, dit word het zoveelste schoonmoeder-verhaal, maar ik moet het even kwijt.

Vanmiddag hadden we 'sinterklaasfeest' bij mijn schoonouders. Tsjonge, wat zag ik daar tegenop. En terecht, blijkt maar weer...

Vorig jaar waren onze jongens nog de enige kleinkinderen aan beide kanten van de familie en vierden we pakjesavond bij ons thuis met de opa's en oma's, ooms en tante. Omdat ik wist dat de opa's en oma's ook iets wilden geven, hadden wij zelf (maar) twee cadeautjes voor ze gekocht. Mijn ouders hadden vorig jaar voor allebei één cadeautje gekocht. Mijn schoonouders gaven beide jongens met sinterklaas drie cadeaus. Om vervolgens ook met kerst nog iets te geven!!
    Ook van mijn schoonzus en zwager kregen beide jongens nog een cadeautje met sinterklaas. Al met al was het een heel chaotische avond, veel te druk voor de jongens en met veel te veel cadeaus.
    Wij vonden de cadeaus van mijn schoonouders te veel van het goede en hebben er iets van gezegd. Het is lief bedoeld om zo veel cadeaus te geven aan onze kinderen, maar we willen niet dat ze eraan wennen dat ze elk een stuk of 10 cadeaus krijgen met sinterklaas (en ook nog eens met kerst).

Dit jaar heb ik nadrukkelijk gevraagd om het bij één cadeau per kind te houden voor sinterklaas en om met kerst niets te geven. Mijn ouders hebben zich daar weer aan gehouden en hebben de cadeaus voor beide jongens ingeleverd, zodat wij ze met pakjesavond kunnen geven.
    Mijn schoonmoeder meldde een tijdje geleden al dat ze dit jaar pakjesavond niet bij ons wilden vieren, omdat haar dochter nu ook een kleine heeft. Ik zei "Prima, wij kunnen jullie cadeau wel bij in de zak op pakjesavond doen. Mijn ouders doen het ook zo. Dan is het ook niet zo druk voor ze als vorig jaar."
    Nou, dat was toch ook niet helemaal de bedoeling, want "de kinderen moesten wél weten dat ze deze cadeaus van opa en oma hadden gekregen"...?!! (Ehm... ze krijgen ze toch van sinterklaas? Of ben ik nou zo stom?!)
    Nee, de hele familie moest en zou dus vandaag bij mijn schoonouders thuis komen om de sinterklaascadeautjes te doen. We hebben er maar mee ingestemd. Ik zag er vreselijk tegenop. Ik had al een voorgevoel dat ze meer zouden geven als afgesproken.
    Mijn voorgevoel klopte, en niet zo'n beetje ook!! Er werd op de deur geklopt en mijn oudste ging de deur open doen. Ik schrok me rot toen ik twee volledig gevulde wasmanden vol cadeaus zag staan!! :$
    Ik had nog zó gevraagd om het aantal cadeaus beperkt te houden, zodat onze zoontjes er niet aan zouden wennen om zo veel cadeaus te krijgen. Nu hebben ze dus vandaag elk zes (!!) cadeaus gekregen. (En onze eigen pakjesavond is dus nog niet eens geweest. Als ik dit geweten had, had ik zelf geen cadeaus voor sinterklaas hoeven kopen).
    Ik wou het feestje niet verpesten door er commentaar op te geven, maar eerlijk gezegd ben ik er kapot van.
    Natuurlijk vind ik het erg lief dat ze onze kinderen zo veel cadeaus gunnen, maar op deze manier wennen ze aan een flink aantal cadeaus - precies wat wij niet willen!! Dit is niet de eerste keer dat mijn schoonouders (met name schoonmoeder) onze normen/waarden/regels niet respecteren (en het zal denk ik ook zeker niet de laatste keer zijn). Maar ik heb heel erg het idee dat ze ons én mijn ouders gewoon willen overtreffen wat het geven van cadeaus betreft. :(
    Nu hebben mijn schoonouders nog maar drie kleinkinderen, en kunnen ze nog flink uitpakken met het geven van sinterklaascadeaus. Maar wat gebeurt er als wij nog een derde mogen krijgen? En als mijn schoonzus en zwager nog een tweede (en wie weet nog wel een derde) krijgen? En als mijn andere zwager ook een vrouw ontmoet en ook kinderen krijgt? Dan hebben ze straks negen kleinkinderen en gaan ze minder cadeaus geven, maar in de tussentijd zijn onze kinderen (die het oudst zijn) dan al gewend dat ze elk tien cadeaus krijgen!!
    Daarbij komt ook nog eens dat schoonmoeder heel schijnheilig heeft gedaan over de cadeaus. Ze zei laatst tegen me dat ze voor allebei de jongens al een cadeau (ja, ééntje ja) op het oog had. Ze had het over een op afstand bestuurbare Bliksem McQueen voor de oudste, omdat hij Bliksem zo leuk vind, en over een tractor met boerderijdieren voor de jongste. Ze wou mijn goedkeuring, zodat ze zeker wist dat het leuke cadeaus waren en dingen die ze nog niet hebben. Ik heb gezegd dat het leuke ideeën waren en dat ze deze dingen nog niet hebben. Dus ik was in de veronderstelling dat ze die dingen zou gaan halen.
    Maar ik heb vandaag dus geen op afstand bestuurbare Bliksem gezien, en ook geen tractor met dieren. Ze heeft volledig iets anders gekocht dan ze mij had verteld. En ja, nu zitten er cadeaus bij die de jongens al hebben (niet exact hetzelfde, maar iets wat erg lijkt op wat ze al hebben). Er zit een cadeau bij dat te simpel is voor onze jongens en er zit ook een cadeau bij dat nog veel te moeilijk is voor onze jongens. Er zat zelfs een cadeau bij dat meer voor meisjes is bedoeld dan voor jongens!! :(
    Ik wil absoluut niet ondankbaar zijn, maar dit was gewoon niet de bedoeling!! Dat heb ik van tevoren gezegd en zelfs afgesproken, en toch doen ze toch waar ze zelf zin in hebben. Ik baal hiervan.
    Ik vind het echt lief bedoeld, maar ik kan niet blij zijn met mijn schoonouders als sinterklazen.
    Ik ben zelfs in staat om de bonnetjes te gaan vragen en sommige cadeaus te ruilen. Of als ze de bonnetjes niet meer heeft of niet wil geven, dat ik dan andere kinderen blij wil maken met een aantal van deze cadeaus. Kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben. Ik vind dit bijna een wedstrijdje 'wie kan de kinderen het meest verwennen'!!

Pfffff, dat was een van mijn vele frustraties richting schoonmoeder.
    Stel ik me nou vreselijk aan? Of heb ik wel een punt? Ik weet het niet. Misschien komt het ook wel doordat ik helemaal geen goede band heb met mijn schoonmoeder, maar dit vind ik gewoon niet tof meer.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ikzelf zou er geen punt van maken, eerlijk gezegd.

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik vind dat je gelijk hebt en dat je dit ook aan je schoonouders kunt laten weten. Het is fijn enthousiaste betrokken (schoon)ouders te hebben die ook graag hun kleinkinderen verwennen, maar ik vind het een taak van ouders om daar wel richting aan te geven. Dit doen jullie en dat wordt niet geaccepteerd.

Hier hebben we overigens hetzelfde fenomeen gehad vorig jaar en daarom hadden we voor dit jaar goed afgesproken dat er nu 1-2 cadeaus per kind zouden zijn bij mijn ouders. Ik heb mijn moeder ook echt duidelijk gemaakt dat ik geen 10 cadeaus meer wilde, hoe leuk het ook allemaal is.
    Gelukkig hebben ze zich daar aan gehouden. Samen kregen ze van mijn ouders 3 cadeaus en nog 1 elk van mijn broer/schoonzus en ook wij hadden voor hun kinderen een cadeau. 4 cadeaus vond ik dan ook echt genoeg.
    Morgen gaan ze nog sinterklaas vieren bij mijn schoonouders en dan wij maandag nog.....en over een week is de oudste nog jarig ook.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    ik vind dat je met sinterklaas eigenlijk niet zo moeilijk moet doen.

Als ze nu elke week op de stoep staan met cadeaus dan wennen kinderen eraan dat ze veel krijgen maar het is maar een keer sinterklaas.

Ik kreeg vroeger bijna nooit wat tussendoor en was des te blijer met mijn cadeaus met sint.

Ik denk dat je je ergert omdat de band al niet zo goed is met je schoonmoeder.

Ik ben ook door kleine dingen sneller geirriteerd bij mijn schoonmoeder.
    Als mijn eigen moeder hetzelfde zou doen dan had ik er geen last van of trok mijn schouders er over op.

5. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Wees blij dat ze het nog kan mijn schoonmoeder is 2 weken geleden overleden:xHeb iever 20 kado's dan geen oma voor me kleine!

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Snap je irritatie en frustratie wel aangezien je het zo duidelijk gevraagd had. En zou het er ook zeker nog over hebben met ze.

Dat je jongens niet kregen wat ze in eerste instantie wilde kopen daar is misschien wel een reden voor, maar het komt wel wat schijnheilig over zo.

Enige kanttekening die ik wil plaatsen is dat mijn eigen ervaring is dat kinderen helemaal niet zo wennen aan een bepaalde hoeveelheid kado's. Gaat veel meer om wat het is (want de prulletjes zijn echt snel vergeten). Zelf kregen wij vroeger (3 kids) ieder 6 kadootjes; daar zaten dan 2 duurdere kado's bij en de rest waren kleiner dingetjes. Bij opa en oma kregen we nog minstens zoveel per persoon (enige kleinkinderen overigens), en bij de andere oma kregen we 2 kleinere kadootjes (9 kleinkinderen en voordat we met zoveel waren kregen we wat meer).
    De mooie/leuke/bijzondere kado's daarvan wist je een jaar later nog dat je ze gehad had van Sint, maar hoeveelheden daar sta je als kind echt niet zo erg bij stil hoor! Helemaal niet bij de leeftijd van jullie kindjes. Heb dat overigens ook zo ervaren bij oppaskinderen en bijv. gezien tijdens mijn vrijwilligerswerk waarbij kinderen het ene jaar 2 kado's kregen per persoon en een jaar later 'alleen maar' een chocolade letter.

Nogmaals snap je irritatie heel goed! Maar hebben je kids wel genoten?

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

Ik snap het probleem ook niet! wees blij en dankbaar dat je schoonouders zo dol zijn op hun kleinkinderen.
    En hoezo wennen aan zoveel kado's? ze krijgen toch niet iedere week zoveel ;) het is eens per jaar Sinterklaas de ene pakt groots uit de ander wat minder ...... ik zou zeggen bedank ze en wees blij dat je kindjes zulke grootouders heeft.

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Raar dat sommige mensen het woord "afspraak" niet lijken te begrijpen...
    Als je het zo hebt afgesproken vind ik dit echt raar. Geen afspraken meer mee maken dus, dat heeft toch geen zin.
    Een punt van maken helpt denk ik niet...als zoiets simpels al niet aankomt als: hou het beperkt.
    Succes ermee.

9. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je nogal overdrijft. Laat die kinderen lekker verwend worden met de feestdagen en maak er niet zo'n punt van.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik vind dat je je eerlijk gezegd aanstelt! Het is Sinterklaas en je S-moeder wil graag haar kleinkinderen verwennen!
    Het is toch leuk om het met de hele familie te doen! Zou ook lekker lullig zijn als de rest meer krijgt en die van jullie 1 cadeau!

Het hele jaar kan je verantwoord doen, maar kom op zeg!
    Dit is een gevalletje van:
    Wat je schoonmoeder ook doet, het is toch nooit goed.

En kom op zeg...wennen al veel cadeau's? Als ze er aan wennen zijn ze te oud om aan sinterklaas te doen!

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het gaat er toch niet om dat ze ondankbaar is of blij moet zijn dat ze er nog zijn...sorry hoor.

12. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    He!

je had ook gereageerd in mijn schoonmoeder topic hiih ;) Zouden ze familie zijn? hihi

Als jullie hebben aangegeven dit niet te willen vind ik dat ze je moet respecteren en dit niet moet doen, Asl je Schoonzus dit niet erg vind kan ze jou kinder, ook 10 kado's geven maar dan wat ze nodig hebben? Esmée krijgt ook veel (van mijn ouders, dr tantes en overgrootopa / oma) maar 3 dingen zijn misschien maar speelgoed, de rest zijn dingen die ze nodig heeft, een pyjamatje, rietjes beker, majo etc. misschien dat je zoiets kan afspreken?

Mja,, Esmée krijgt hier niets van Souders, Alle andere nichtjes en neefje wel.. ;)omdat ze door MIJN kant al te verwend word..
    mja volgens haar is dat normaal in brabant :p (a)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou dan in vervolg Sinterklaas alleen vieren.

14. mamawendy

mamawendy Actief lid

22 apr 2006
    138
    1
    18
    hedel
    Ik zou trouwens ook niet vragen om de kado's die zij gekocht heeft, in jullie zak te doen zodat jullie ze kunnen geven.
    Ik denk dat je schoonmoeder graag de opgetogen snoetjes wil zien van de kado's waar ze zo haar best voor heeft gedaan om ze te kopen.
    Ik zou het in ieder geval al niet (durven) te vragen.

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

1 deel snap ik wel dat ze zich niet aan de afspraken houd dat zou mij ook irriteren.

Maar denk niet dat de kinderen wennen aan de hoevelheid cadeau's als het alleen met sinterklaas gebeurd hoor! Als je schoonouders nou vaak met veel cadeau;s voor de deur stonden.

Denk dat dit je stoort omdat je al een slechte band hebt met s moeder of niet?

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mee eens. Gewoon duidelijk aangeven dat je het alleen viert. Dan voorkom je dit.

En ik ben het helemaal met je eens hoor. Het is ook veel te veel.
    Dit heeft niks met met een leuk cadeautje te maken. Het is gewoon over de top.

En ach, ik ben ook altijd de zeikerd in de familie met dit soort dingen. Maar nadat ik jaren geleden (was Sven nog niet eens geboren) zag wat er met die kinderen gebeurde op het sinterklaasfeest..nou ik zal het hier maar niet neerzetten, maar het was echt geen leuk sinterklaasfeest meer. Juist door de vele cadeaus!

Inmiddels is iedereen nu zover dat ze nog maar max 1 a 2 cadeautjes kopen, want tja, ik kan het ook niet helemaal tegenhouden.

Kan je niet wat cadeautjes weg zetten? En dan elke maand iets aan je kinderen geven? Hebben ze altijd wat nieuws om mee te spelen.

17. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dat zegt ze toch niet? het gaat toch meer om de afspraak? als ze die nou met een vriendin gehad zou hebben en die luisterde niet, zou je dan hetzelfde reageren? Als TS het niet wilt , dan is dat toch ook te begrijpen? om wat voor reden dan ook?

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Stel je je vreselijk aan vraag je?

Ja, ik vind dat je je vreselijk en buiten proporties aanstelt. Alsjeblieft zeg. Dit gebeurt 1 keertje per jaar. Je schoonouders hebben maar een aantal kleinkinderen, natuurlijk worden die verwend. En wat heeft het in hemelsnaam voor zin te gaan speculeren over 'als er straks meer kleinkinderen zijn en dan verwachten onze kinderen' ...pfff, waar je al niet over na kan denken!

Wees alsjeblieft gewoon blij en dankbaar voor een leuke avond en wees blij dat je kinderen gewoon nog kunnen genieten van 2 opa's en 2 oma's, want dat kan lang niet iedereen......:(

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn schoonouders wonen ook in Brabant en die kwamen vandaag speciaal naar ons toerijden met 1 cadeautje van Sven.
    Dus ligt niet zozeer aan Brabant, maar aan je schoonouders ;)

20. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Mee eens.

Hier trouwens schoonouders die juist niet zo attent zijn en waarvan we vaak niets krijgen.

Deel Deze Pagina