Ik smeek mensen om dingen mee te nemen whahaha. Niemand durft bij mij mn dochter meer te complimenteren over het leuke speelgoed, ze weten allemaal dat ik reageer met "hebben?"
Aan de ene kant denk ik doe niet zo moeilijk, maar aan de andere kant snap ik je verhaal van overtreffen! Dat is zo níét leuk!! Je hebt wat afgesproken en daar dienen ze zich aan te houden, oké een kadootje meer is natuurlijk echt geen punt maar om nou ieder 10 kado's te geven waarvan dan ook nog voor meisjes is denk ik das niet zo leuk.. Misschien kun je gewoon heel aardig van dat Kado vragen wat ze al hebben om te ruilen.. Gewoon zeggen dit hebben ze al en vind het sonde om het in de kast te leggen Misschien moet je haar nog eens zeggen dat je heel blij bent dat ze ze zo graag willen verwennen maar dan ook uitleggen dat ze eraan wennen enzo, dus niet te negatief.. ik snap je wel hoor
Zijn er toevallig ook moeders die me willen ontdoen van speelgoed waar niet mee gespeeld word? Het word zo toch weer aangevuld allemaal hahaha ik heb nog een poppenwagen, keybord en nog veel meer in de aanbieding!
Ik snap t.s Aan de ene kant vind je een kado niet erg. En wil je het beperken. Aan de andere kant hebben ze een verwen oma. Ze negeert je wens om het bij een kado te laten maar heeft dat niet gedaan. Ik las ook dat je schoonzus er bij was. Misschien gek maar misschien vind die het niet zo erg en had oma voor dit kleinkind ook zes kado.s en wilde ze het toch eerlijk houden en toch ook jou kinderen zes kado.s geven? Aan de andere kant denk ik dat je het een beetje los moet laten. Ze is blijkbaar een oma die graag haar kleinkinderen verwend. Beter verwend dan mis kent zeg ik altijd maar toch. Je kunt als je kinderen wat groter zijn na de sint gelijk grote schoonmaak houden wat betreft het oude speelgoed. En je kinderen op deze manier vertellen dat hun oude speelgoed naar arme kindjes gaat bijvoorbeeld. Snapje een beetje wat ik bedoel. Aan de ene kant krijgen ze het in overvloed en aan de andere kant kan je ze straks dus wat leren. Bijvoorbeeld delen met kindjes die niet zo veel speelgoed krijgen. Mijn ervaring is trouwens ook niet zo dat kinderen de kado.s tellen die in de zak zitten als ze ouder worden dus als het straks minder word. Maar het blijft een lastig verhaal dat ben ik met je eens. Maar probeer er dus wat anders mee te doen.
Eens! Giorgio is 26 maanden oud en heeft nogineens ooit een snoepje of wat drinken gekregen van mijn schoonouders, nooit een cadeautje (alleen op zijn verjaardag als we er om vragen maar nooit uit zichzelf)Als wij bij schoonouders op bezoek zijn moetn we eigen eten en drinken voor Giorgio meenemen en eigen speelgoed. Giorgio krijgt daar nooit wat, nogineens drinken en dat is niet omdat ze het niet breed hebben, eerder het tegenovergestelde van niet breed zou liever willen dat mijn schoonouders een beetje meer zoals die van TS waren, ik zou blij zijn dat ze zo dol op de kinderen zijn en zo graag iets voor ze willen kopen, menigeen zou willen dat ze zo'n schoonouders hadden ( waaronder ik)
eeeehm kan je niet gewoon zeggen... maar g. ook wat drinken? misschien denken ze dat hij bepaalde dingen niet mag hebben ofzo?
Daantje wat erg! Wat zegt je man ervan? Maar dit is niet het punt waar het eigelijk om gaat.. Meer om de afspraak.. En hier doen de schoonouders van m'n schoonzus ook altijd meer geven als ons pap en mam en dat is gewoon niet leuk, ze doen dat expres dus ik snap haar wel snappie? Over dat Kado bij eigen kado's geven snap ik niet want Sinterklaas komt bij de oma's en zo valt het Kado in het niet zeg maar.
@ Chrystel73 Ik denk dat ik inderdaad sneller geïrriteerd ben als het om mijn schoonmoeder gaat. Maar ook als mijn ouders zo veel cadeaus zouden geven, zou ik er iets over zeggen. Dit was nu eenmaal niet de afspraak. @ Rijswijkse Gecondoleerd met je schoonmoeder. Ik snap heel goed dat je liever had gehad dat ze nog bij jullie was en dat ze je kinderen nog kon verwennen. Maar eerlijk gezegd vind ik dit niet echt een vergelijking met onze situatie. Natuurlijk ben ik blij dat mijn kinderen nog een oma hebben die ze kan verwennen, ik zou ook nooit kunnen zeggen dat ik liever in jouw situatie zou zitten, omdat ze dan maar niet zo veel cadeaus konden krijgen van oma. Oh, ik vind het heel moeilijk om de zin hierboven goed te laten overkomen, want het staat er waarschijnlijk veel te hard dan ik het bedoel. Dat is het moeilijke van iets duidelijk maken met geschreven tekst. Ik wil jou absoluut niet aanvallen of pijn doen, maar de situatie is (helaas) anders. Heel veel sterkte met het verlies van je schoonmoeder... @ Nina4 Mijn jongste heeft genoten van het spelen met het papier, die vond het allemaal wel prima. Mijn oudste daarentegen was ontzettend druk, vervelend, brutaal. Hij werd echt overdonderd door het aantal cadeaus, en van hem had ik het ook verwacht. Onze jongste is wat dat betreft veel gemakkelijker, die vind altijd alles wel prima. Onze oudste wordt meteen heel druk van dit soort dingen. Mede daarom vond ik het feestje eerlijk gezegd niet zo geslaagd, helaas. @ Mamavanjuul Ik weet niet of mijn kinderen echt zouden wennen aan veel cadeaus. Maar ik heb het gezien bij het neefje van mijn ex. Die zat op zijn vijfde (!!) verjaardag een punt te maken van het aantal cadeaus. Waarschijnlijk zijn niet alle kinderen zo (gelukkig maar), maar dit gevalletje van het neefje van mijn ex speelt wel in mijn achterhoofd. Ik hoop namelijk niet dat mijn kinderen ooit echt gaan wennen aan het aantal cadeaus, wat bij hem duidelijk wel het geval was. Misschien maak ik daar nu ook wel (onterecht) een punt van, want het zal ook aan de manier van opvoeden liggen of een kind zich verwend gaat gedragen of niet. Maar ik kan er niets aan doen dat ik dit gevalletje meedraag, en hoop dat mijn kinderen niet zo worden. @ Honeyy Ja klopt, ik had ook gereageerd in jouw topic. Veel dingen uit jouw verhaal vond ik heel herkenbaar. @ Mamawendy Ik denk dat je gelijk hebt dat ze de gezichten van onze kinderen wilde zien bij het uitpakken van de cadeaus. Daar had ik nog niet eens zo over nagedacht. @ Ellen291982 Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft dat de band tussen mijn schoonmoeder en mij niet goed is. Maar zoals ik in mijn vorige post ook al schreef is het niet alleen met sinterklaas zo dat ze uitpakken, maar geeft mijn schoonmoeder regelmatig zomaar cadeaus. Dat kwam niet echt naar voren uit mijn openingspost, maar het is dus niet zo dat ze onze kinderen slechts één keer per jaar verwent. En ik weet wel dat opa's en oma's hun kleinkinderen graag verwennen. Dat vind ik ook helemaal niet erg, maar ik vond dit gewoon te veel van het goede, zeker omdat we het niet zo hadden afgesproken. @ Romy1979 Ja, we gaan gewoon een paar cadeaus op zolder zetten. Die kunnen de kids later krijgen, want voor nu is het gewoon echt te veel... @ Umm85 Nee, natuurlijk hoeven de andere kleinkinderen ook niet minder te krijgen omdat wij zo graag willen dat het aantal cadeaus beperkt blijft. Dat zou niet eerlijk zijn. Maar hun enige andere kleinkind is nog maar een paar maanden oud, dus die begrijpt er nog niets van - of ze nu 1 of 20 cadeaus zou krijgen. En liever had ik het gezien dat we gewoon één keer pakjesavond vieren, gewoon met ons gezin. Dan zou het ook niet aan de orde zijn wie er nou meer of minder pakjes zou krijgen, omdat alles tegelijk zou komen. Nu is het én vandaag, én op 5 december... Ik kan me ook goed indenken hoe jij je moet voelen. Het is natuurlijk wel iets heel anders, maar ik vind het absoluut niet eerlijk dat jouw kinderen worden buitengesloten!! Dat lijkt me echt verschrikkelijk... @ Mol81 Ik vind het niet sneu voor mijn ouders dat zij maar 1 ding geven. Dat is gewoon wat we hadden afgesproken, en mijn ouders houden zich daaraan, mijn schoonouders niet. Ik vind het niet zielig voor mijn ouders dat zij nu minder hebben gegeven, maar het is wel zo dat mijn schoonmoeder altijd (niet alleen nu met sinterklaas) wil proberen om ons als ouders en mijn ouders als opa en oma te overtreffen. En dát is wat ik niet leuk vind. Het zou geen wedstrijdje 'wie verwent de kinderen het meest' moeten zijn... @ Butterfly1984 Ik ben het helemaal met je eens, want als het aan mij had gelegen hadden we ook maar één keer sinterklaas gevierd - gewoon op 5 december. Ik vind het ook een beetje raar overkomen dat sinterklaas nu twee keer komt met cadeaus. Nu ze nog zo jong zijn, zal het ze misschien een worst wezen, maar ik weet wel dat ik hier geen gewoonte van zou willen maken. @ Vagans Dank je voor je mening. Ik snap ook zeker dat ze niet willen dat ze hun ene kleinkind 1 ding geven, en hun andere kleinkind 6. Maar ik vind het gewoon niet leuk dat onze mening er (alweer) niet toe doet. Ik weet wel dat het hoog tijd word daarover te praten, maar dat gaat nogal moeilijk hier. We hebben het al vaker geprobeerd (en niet alleen over sinterklaas, maar over andere dingen die ook niet gerespecteerd worden) en elke keer doet ze er niks mee... @ Happyness Bedankt voor je blije reactie. Als ik dat lees, dan denk ik ook wel 'jeemig, wat loop ik toch te zeuren, het is feest'!! Daar heb je volkomen gelijk in. Ik vind het alleen zó moeilijk om ook zo te denken nu onze mening alweer niet wordt gerespecteerd door schoonmoeder. Het is de zoveelste keer, en onze relatie wordt er daardoor niet beter op. Maar dat betekent zeker niet dat we er deze maand geen feest van maken!! @ Knor Ik ben het ook met Mamawendy eens. Ik had er alleen nog niet zo over nagedacht, tot ik haar reactie las. En zeker vind ik het leuk dat mijn schoonmoeder onze kinderen vaker zomaar cadeautjes geeft, maar als wij vragen dat een beetje te beperken luistert ze niet. We willen niet ondankbaar zijn, maar het komt op ons gewoon over alsof ze ons als ouders en mijn ouders als opa en oma wil overtreffen in het geven van cadeaus. En dát vind ik niet leuk. @ Sabse Ik begrijp dat het tegenovergestelde van mijn verhaal ook absoluut niet leuk is. Ik vind het echt verschrikkelijk voor jullie als er zo moeilijk gedaan word. Maar een middenweg in deze situaties zou fijn zijn. @ Debby82 Nogmaals, ik wil echt niet ondankbaar zijn. Zo komt het misschien over, maar ik vind het echt heel fijn dat mijn schoonouders dit voor onze kinderen over hebben. Het is denk ik meer dat ze het zo overdrijven, want het voelt voor ons keer op keer alsof ze ons en mijn ouders willen overtreffen. Dit is namelijk niet de eerste keer dat dit gebeurt. Het begint een beetje te voelen alsof ze de liefde van onze zoontjes willen kopen... @ Sisa Ik begrijp goed dat het pijn doet als er, zoals in jullie situatie, zo moeilijk over sinterklaas gedaan word en het dan maar wordt overgeslagen. Ik vind het heel erg voor jullie, en ik zou ook niet willen ruilen. Misschien moet ik ook niet zo zeuren, maar het voelt gewoon niet goed. Onze mening hierin wordt (alweer) volkomen genegeerd. @ Wonderbaby1 Ik denk ook inderdaad dat ik vraag of ik het 'dubbele' cadeau kan ruilen. Op de manier hoe jij het zegt komt het ook niet ondankbaar over. "Zonde om in de kast te zetten". Ik wil ook absoluut niet ondankbaar overkomen, want zo bedoel ik het ook helemaal niet. Het zal wel een combinatie zijn van de slechte band met mijn schoonmoeder, het feit dat onze mening alweer wordt genegeerd én het gevoel dat ze steeds willen overtreffen... @ Pnirmal Dank je voor je reactie, hier heb ik dus echt iets aan!! Mijn schoonmoeder kan ik blijkbaar niet veranderen, want ze negeert regelmatig onze mening en regels. Maar inderdaad, ik kan als mijn kinderen ouder zijn ze wel wat leren. Ik heb zelf wel ervaren dat er kinderen zijn die wel geven om het aantal cadeaus dat ze krijgen. Ik heb het ook hierboven al ergens geschreven, maar het neefje van mijn ex werd op zijn vijfde verjaardag boos omdat hij naar zijn mening niet genoeg cadeaus had gekregen. Het jaar daarvoor was ik er niet bij, dus ik weet niet hoeveel hij er toen had, maar toen hij 5 werd kreeg hij echt een paar grote, dure cadeaus - maar dat maakte hem niet uit (een kind van vijf geeft niet om het formaat of om de kosten van een cadeau), maar hij wou gewoon meer. Dit is me altijd bijgebleven en ik hoop alleen maar dat mijn kinderen niet zo worden. Misschien onterecht van me dat ik denk dat kinderen wél om aantallen geven, maar zo zit het eenmaal in mijn ervaring.
Dat doen we dus ook sinds dat hij 1 is en gewoon ook ranja of bijv een pakje drinken krijgt en telkens zegt ze " ik zal het de volgende keer halen, ik heb alleen maar Cola" en vervolgens de keer daarop heeft ze het nog niet, en vraag je weer of ze de volgende keer misschien iets in huis kan halen bijv een pakje capri sun of een gewoon wat ranja, maar de keer erop weer 0,0 en zo al jarenlang. Echt een onbegonnen zaak Giorgio heeft nog nooit wat gekregen, zelfs geen koekje of wat ander lekkers of bijv een pepernoot voor Sinterklaas, echt 0,0 en het is niet zo dat ze labiel zijn of het niet breed hebben, voor hunzelf en hun dieren halen ze ook gewoon eten en verzorgen ze goed, behalve hun kleinzoon dan echt in die 26 maanden tijd 0,0. Gelukkig zijn mijn ouders het tegenovergestelde. Nu merkt Giorgio het nog niet zo, maar dat zal niet lang meer duren.
Ik snap al dat gedoe over het aantal kado's met Sinterklaas niet zo. Sinterklaas is toch een kinderfeest 1x per jaar. Geeft toch helemaal niet als ze eens lekker verwend worden. En als ze over een paar jaar wat minder kado's krijgen zeg je toch dat Sinterklaas voor meer kinderen iets moet kopen. Vind het een beetje vreemd dat het Sintfeest vaak zo moet gaan zoals de ouders dat in hun hoofd hebben of wensen. Althans zo komt het op mij een beetje over als ik die Sint topics hier lees
@wonder: man is het wel gewend en is er ook pissig om, maar het blijven toch z'n ouders de zus van mijn man heeft een kat en die kat woont tijdelij bij schoonouders, en die krijgt zelfs elke paar dagen nieuwe kattebakvulling, wiskas, melk,etc En hun eigen kleinzoon krijgt nogineens drinken of iets lekkers als we op bezoek zijn, nog geen speelgoedje in huis ( hebbn een vuilniszak met spullen daargelegd zodat hij daar ook wat te spelen heeft omdat hun niks hebben liggen, maar die spullen zijn ook al ontgroeid en is speelgoed tot 6 maanden , maar dat boeit hun niks) dus de kat van m'n schoonzus word zeg maar beter behandeld dan hun eigen kleinzoon maar is altijd zo geweest. Zuslief kreeg een opleiding, rijbewijs, geld voor de kapper, kleedgeld,etc terwijl manlief kostgeld moest betalen, geen opleiding kreeg, rijbewijs zelf moest betalen, en zijn moeder zijn haren gratis schoor met de tondeuse en dat terwijl mijn man altijd de goedzak en brave jongen is geweest en zus de dondersteen was met foute vriendjes en drugsverleden etc
Reken maar niet dat mevrouw thee gaat zetten als ze zegt dat ze niks heeft halen we het drinken ( en wat lekkers) uit de auto dat we elke keer uit voorzorg meenemen omdat ze niks aan hem geeft
@iloiza Ik had je andere post nog niet gelezen toen ik reageerde. Zou er vooral mee zitten dat ze zich niet aan de afspraak houden. Maar doet ze dit omdat ze zoiets heeft van: ik doe lekker waar ik zin in heb of bedoeld ze dit allemaal gewoon goed en wil ze graag verwennen? En idd iedereen evenveel cadeautjes geven? Wat zegt je man ervan?
En het rare is dat wij gewoonzeggen dat we met hem naar McDonald's zijn geweest met andere opa en oma omdat hij de frietjes zooo lekker vind ( wonen hun langs) en hij helemaal gek is van bijv capri sun en dat zijn lievelingsdrinken is en of hun dat ook een keer willen halen of ander drinkn uit een pakje ( hij drinkt nog niet super uit een beker en hij gek is op popcorn dan moet er sowieso een belletje gaan rinkelen, vooral als Giorgio de hele middag "drinke" en "ete" roept. En nogmaals, hun hebben dus zeker geen armoede en kunnen het zeer goed betalen hij zit ook sinds 1 jaar op een kdv voor kindjes met een beperking, nog nooit de vraag gehad waarom hij daar zit of hoe het daar gaat
@ Daantje22 Dat vind ik echt heel erg!! Als ik jouw verhaal, en dat van sommige andere moeders hier, lees dan denk ik ook wel 'wat zeur ik nou'... (Schoon)ouders die niets geven (zelfs geen drinken?!!!! ) lijkt me verschrikkelijk. Ik zou ook absoluut niet willen ruilen en ben dan dankbaar voor de (schoon)ouders die we hebben. Maar (schoon)ouders die anderen willen overtreffen, dat is ook echt niet leuk. Ik denk dat iedereen die in dit topic heeft gereageerd, ongeacht van of je het nu wel of niet met me eens was/bent, wel een beetje gelijk heeft. Misschien maak ik me er te druk om omdat de band met mijn schoonmoeder al niet zo best is. Misschien maak ik me eigenlijk meer druk om het feit dat er alwéér niet naar ons geluisterd is, dan om het aantal cadeaus. Misschien zit het me wel gewoon dwars dat mijn schoonouders proberen de liefde van onze zoontjes te kopen, want zo voelt het echt, en dat is niet fijn. Misschien moet ik ook niet zo zeuren, maar ik heb gemerkt dat het (voor onze oudste in ieder geval) niet goed was om zo overdonderd te worden met al deze cadeaus. En als het aan mij ligt, gebeurt het volgend jaar anders. Voor nu laat ik het maar zo. We hebben vanmiddag voor de jongens allebei al een cadeau uit de verpakking gehaald en daar werd enthousiast mee gespeeld. Mijn schoonmoeder gaat het vast nog van ons horen, maar we zijn niet ondankbaar en zo bedoelen we het ook absoluut niet. Het zou alleen fijn zijn om voor één keer wél respect te krijgen voor hoe wij ergens tegenaan kijken, ook als zij het anders ziet.