Niet blij met deze sinterklazen

Discussie in 'De lounge' gestart door Iloiza, 3 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    #81 GaiaGaia, 4 dec 2011
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
    Ts: Ik vind je niet ondankbaar. Ik denk ook dat het niet alleen om de hoeveelheid cadeaus gaat, maar om de afspraak die niet wordt nagekomen,toch?

Ik had hier nog een heel verhaal neergetypt, maar heb het weer verwijderd omdat ik een beetje moe wordt van mijn eigen principes :D

Ik houd het hier maar even bij:
    Sinterklaasfeest en familie: Het blijft een moeilijk iets omdat je niemand voor het hoofd wilt stoten maar tegelijkertijd ook bepaalde opvoedkundige principes wilt naleven :)

2. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ik zou het echt heel erg jammer vinden als 1 van mijn schoonzussen of zwagers besluit om sinterklaas te willen vieren met alleen hun eigen gezin. dat zou voor mij wel een stukje van de charme weghalen van het feest.
    wij vieren het 1 keer bij ouders en 1 x bij schoonouders en dat word elk op een andere manier gevierd.
    naar mijn idee zijn kinderen flexibel genoeg om zich aan te passen

@ ts, ik snap dat het vervelend is als je denkt dat er iets afgesproken is dat er dan toch iets anders word gedaan, dat zou mij ook verassen, maar meer ook niet.
    ik zou voor volgend jaar vragen hoe hun het pecieswillen hebben, dan kun je hun de kans geven om het te organiseren en kun jij zelf besluiten of je iets koopt.
    Het zou voor mij in elk geval geen redenzijn om het niet meer met hun te willen vieren. Het lijkt me zo terurig als opa & oma geen deel uit mogen maken van het sinterklaasfeest van hun kleinkinderen

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat betreft het sinterklaas verhaal...het is een kinderfeest.

En wij, volwassenen, maken het lekker gecompliceert met z'n allen. Het kind denkt/weet niet dat het cadeau van papa, mama, opa of oma komt! Het cadeau komt van Sinterklaas!

Ik denk dat er een hoop ergenis voorkomen kan worden, als je juist met sinterklaas, het laat gebeuren en voor 1x dat pedagogische en verantwoorde los laat. Echt, als ik sommige verhalen lees, dan denk ik:
    wat een control freaks!

Afspraken maken over het aantal cadeau's? Cadeau's aanpakken bij de deur? Cadeaus keuren?
    Dat jullie nog slapen 's nachts!

En als je kinderen overdondert zijn door de vele cadeau;s, zeg er dan meteen wat van: nou, dat was wel een beetje te veel he! Volgende keer maar wat minder, kunnen ze er net wat meer van genieten.

Maar jeetje zeg.....

4. Delilah

Delilah Niet meer actief

@ mama van juul, ik snap jou reactie goed dat je het een beetje moet laten zoals het komt maar afspraken maken over het aantal cadeaus vind ik niet meer dan normaal. Zeker als je met een grote groep sinterklaas viert. Wij vierde het altijd bij m'n broer thuis en we spraken dan wel af hoeveel cadeautjes. Niet dat de kinderen van mijn broer er 5 krijgen en die van mij 2, dat is een beetje zielig vind je niet? En ook wij gaven de cadeautjes bij de deur af, dan ging alles in 1 grote zak, het komt immers van Sinterklaas en niet van opa, oma, broer, neef etc.

@ Debby, wij hebben een periode bij m'n moeder ingewoond ivm verkoop oude huis en koop nieuwbouw huis en kinderen kunnen er behoorlijk last van hebben als er geen duidelijke regels zijn, dit zal per kind verschillen dus als TS zegt dat haar kind er erg veel last van heeft en een paar weken nodig heeft om weer thuis te wennen na een paar nachten bij opa en oma vind ik echt wel dat daar rekening mee gehouden moet worden.

Als je kind een keer een nachtje bij opa en oma slaapt of je bent daar op visite dan let ik ook 'nergens' op want opa en oma zijn er wel om kleinkinderen te verwennen en die ruimte wil ik ook zeker geven maar als ze er voor langere tijd zijn of als opa en oma standaard oppassen zou ik wel willen dat ze zich voor het grootste deel aan het schema/ritme van een kind houden met wat verwennerij tussendoor natuurlijk!!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou er behoorlijk pissig om zijn dat de afspraken zijn geschonden maar zou me niet druk maken om het 'welzijn' van je kinderen... het kan echt geen kwaad hoor.

Hier was er ook een maximum aantal kadootjes afgesproken (niet ivm andere kinderen maar omdat het al snel teveel wordt voor een kind van 3 en 1,5 en dan is het ook niet leuk). Opa en oma hadden er 8 (!!!) per kind (ook hele kleine). We hebben het er er over gehad en zij hebben het aantal zelf weer teruggebracht en gisteren ging het dus heel goed. Ieder kind had 7 kado's.. nog niet bepaald weinig maar geen 13-14 zoals eerder bedacht! Belangrijker... opa en oma hebben naar ons - de OUDERS geluisterd.

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Afspraken maken over het aantal cadeau's? wat een bull nee dat doe ike cht niet.. laat de kids lekker verwend worden, kom zeg.. tis 1 x sinterklaas ;)

Maar goed kan me voorstellen dat mensen dat wel doen..

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind het nogal ondankbaar eerlijk gezegd! wees blij dat je schoonouders hebt die gek zijn met je kindjes en ze lekker verwend worden... sinterklaas is maar eens per jaar en over een paar jaar geloven ze er al niet meer in... laat ze toch lekker genieten allemaal..... wat moeilijk doen....

8. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    van mij hoeven opa en oma niet naar de ouders te luisteren. de ouders zijn in mijn ogen niet de baas van het feest.
    bij ons past elk grootouderstel 1xin de week op de kleinkinderen, daar houden ze zich redelijk aan onze manier van opvoeden.

Sinterklaas zijn we te gast bij de hoofden van onze families en vieren we het een keer op de manier van onze schoonouders en een keer op de manier van mijn ouders.
    die zijn verstandig genoeg om er zelf over na te denken hoe ze het willen vieren
    en ik ben alleen maar blij dat we te gast mogen zijn bij het familiesinterklaasfeest

9. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik heb niet alle reacties gelezen hoor
    maar ik begrijp de heisa om de cadeau's niet hoor! Over een paar jaar kun je uitleggen hoe het gaat en daarbij gewenning??? Nee daar geloof ik niet zo in en daarbij is dat op te lossen mocht het wel zo zijn, koop je toch een bal en een bellenblaas en hup 2 cadaus extra!
    Maar goed het feit dat je dit 'afgesproken hebt zou me dan weer wel frustreren.

10. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij doen dat wel, maar dat is alleen omdat anders het ene kind maar 3 kadootjes krijgt en de andere 10. Dus we spreken af hoeveel kadootjes we per kind kopen. (nou heb ik voor sommige wel meerdere kadootjes, maar dan alles bij elkaar ingepakt)

11. Enchanted

Enchanted Niet meer actief

Ik ben het ergens eens met je verhaal. Ik wil ook niet dat mijn kinderen teveel verwend worden, omdat ik niet wil dat ze hebberig gaan worden. Aan de andere kant, het zijn met feestdagen, dus het is niet dat ze elke week met zoiets op de stoep staan.

Dus ik zou het zo laten. Ik zou wel nog eens een gesprek aan gaan, om niet over je heen te laten lopen ;)

12. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    @Iloiza: "We willen niet ondankbaar zijn, maar het komt op ons gewoon over alsof ze ons als ouders en mijn ouders als opa en oma wil overtreffen in het geven van cadeaus. En dát vind ik niet leuk."

Dat snap ik dan ook wel weer, dat is ook niet leuk.... Als dat echt hun bedoeling ervan is dan zouden mij de haren ook omhoog gaan staan op een gegeven moment. Maar komt het alleen zo over op jullie of is dit echt het geval dat ze je ouders willen overtreffen...
    Maar ja tis ook lastig als zij meerdere kleinkinderen hebben, ze kunnen die van jou niet 1 geven en de rest 6 kadootjes.

Wel heel netjes dat je ieders mening respecteert trouwens!

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heb alleen 1ste 2pagina's gelezen. dus weet niet of dit al aan de orde is geweest: waar is papa in dit hele verhaal? bedoel t niet lullig maar het is zijn moeder. Moet hij er niet wat van zeggen dan? Ik vind dat opa's en oma's hun kleinkids ook gewoon lekker moeten verwennen, daar zijn ze tenslotte voor (en scheelt jou weer geld ;)) maar ik vind ook dat opa en oma jullie mening/opvoeding/regels/what ever, moeten respecteren als jullie daar duidelijk om vragen. Tja beetje dubbel allemaal. denk dat je je er nu gewoon overheen moet zetten(wat gebeurd is, is gebeurd) en kerst lekker met het gezinnetje moet vieren (geen kado's van opas en omas dus) scheelt veel gezeur en gestress en frustratie.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar wat een zeur ben je zeg.
    Wees blij dat je kids eens lekker verwend worden!

15. Sennaaa

Sennaaa Niet meer actief

Ik heb ook niet alles gelezen, maar ik snap je verhaal wel.. Je maakt een afspraak en je schoonouders houden zich er gewoon niet aan. Ik zou dat ook erg irritant vinden.. Aan de andere kant zou ik zelf geen probleem maken wat betreft de cadeautjes!
    Misschien moet je voor volgend jaar zeggen we vieren geen sinterklaas meer met je schoonouders of accepteren dat ze zich er waarschijnlijk toch niet aan gaan houden.

16. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    misschien moet je dan toch even het hele topic lezen, zodat je weet dat het niet om de cadeautjes ansich gaat, maar om het maken van afspraken die niet nagekomen worden

17. Leyni

Leyni Niet meer actief

Ik vind helemaal niet dat je je aanstelt!

Natuurlijk zijn grootouders er om te verwennen en natuurlijk is Sinterklaas een feest voor de kinderen, maar ze komen zo te lezen bij jullie niks te kort, dus de cadeautjes van opa en oma vind ik sowieso al extra.
    Als je dan van te voren hebt afgesproken dat het aantal cadeautjes beperkt wordt, en dat wordt gewoon keihard genegeerd, dan vind ik dat veel te ver gaan!
    En al helemaal omdat de cadeautjes niet bij jullie in de zak mogen, omdat 'ze wel moeten weten dat het van hun komt', dan doen ze het dus ook niet voor de kinderen, dan doe ze het voor zichzelf. Dan gaat het niet meer om de blijdschap van de kinderen, maar om hun eigen trots oid.

Ik zou binnenkort eens zonder kinderen daar op de koffie, en er nog eens over praten. Verder vind ik het een goed idee van je om een deel te doneren aan kinderen die graag verwend zouden willen worden, maar waar dat niet kan! Met de helft wordt toch niet gespeeld, zo te lezen.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben van niemand de baas (een hond heeft een baas) maar ik ben wel de ouder van mijn kinderen en ik weet dat mijn kinderen (vooral de oudste) niet gelukkig wordt van grote aantallen kado's...

En ja, ik ben te gast maar dat wil toch niet zeggen dat ze met onze kinderen aan de haal hoeven te gaan? Het gaat hier niet om verwend worden, het gaat er hier om dat het leuk moet blijven... letterlijk LEUK... gezellig.

ik wil het vooral leuk houden en zolang opa en oma allebei zeggen 'het was goed om MINDER kadootjes te doen'... dan geloof ik dat ik wel een point heb (bij MIJN kinderen.... doe jij vooral wat goed is voor JOUW kinderen of je (s)ouders)

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    meen je dit serieus...?!

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik vind het feit dat je stelt dat je schoonouders hun gekochte kado maar bij jullie moeten inleveren werkelijk aardsbrutaal!

Verder snap ik dat je baalt dat ze zich niet aan de afspraken houdt, maar in hun opinie zijn jou eisen gewoon niet haalbaar. Mss proberen om volgend jaar ìets soepeler te zijn en proberen om beide kanten wat naar elkaar toe te laten komen? Jij minder moeilijk over meerdere kadootjes, hun het bijvoorbeeld houden bij 5 kadootjes? (wat redelijk normaal is voor een sint feest)

En anders gewoon alleen thuis vieren en klaar. Haar helemaal geen kado meer laten kopen voor jullie kleine en het haar lekker alleen laten vieren met haar andere kleinkind(eren). Al zet je daar dan weer je eigen kinderen mee buiten spel..

Deel Deze Pagina