Mijn nichtje en ik schelen 2 dagen met onze zwangerschap! Nu belde ze me net en vertelde ze dat ze onderweg is naar het zkh ivm met vermoede voor zwangerschapsvergiftiging! Ze is al zo onzeker, dat ik er zelfs af en toe moe van werd, en nu dit. We hadden vorge week haar babyshower en ze zag er ook super moe uit en veel hoofdpijn! Houd super veel vocht vast en nu zaten ook bekant dr ogen dicht door het vocht. Vind t zo sneu.. wij leven echt met elkaar mee, want wij zelf zijn net zo oud en buiten nichtjes om ook beste vriendinnen en nog eens even ver zwanger. Ik probeerde haar gerust te stellen.. en heb gezegt dat ze zich nie super druk moest maken want als er echt iets is kunnen ze de baby gelijk halen want buiten dat wij ruim 36 weken zijn liggen onze kindjes ook voor qua groei.. Nu dus afwachten.. hoop zo dat t allemaal mee valt voor dr
jeempie nou hopen dat t allemaal goed is en als je ogen dicht zitten van t vocht pfffff daar wor je ook wel ff depri en moe van !! bah! wens haar maar sterkte
Ja hoop voor haar dat het meevalt. Maar mijn zusje is afgelopen december met 34+5 bevallen ivm HELPP. Na aankomst in het ziekenhuis is ze direct aan infusen gelegd om haar bloeddruk onder controle te krijgen en er is toen meteen gezegd dat ze gingen inleiden zodra haar bloeddruk onder controle was... dag later is mn neefje dus geboren.
ach wat rot zeg! gelukkig zit ze al aardig in de veilig zone.. dus als het moet kan het kindje gehaald worden.. al zit je hier natuurlijk niet op te wachten met die vergiftiging.. sterkte!
Inderdaad schrikken. Ze zullen haar wel goed in de gate houden. Verder is het vooral afwachten meer kun je niet doen. sterkte!
ik heb het bij beide zwangerschappen gehad..eentje bij 37 wkn, en eentje bij 28 wkn al. mijn dochter is uiteindelijk met 32 wkn gehaald met spoedkeizersnede en woog 1190gram... ik heb vanaf 28 weken in het ziekenhuis gelegen, mocht niet meer naar huis. Ik heb helemaal nergens last van gehad.. voelde me kiplekker, mijn dochter had er meer last van want die groeide niet meer... je nichtje is al 36 wkn... dus mocht ze het hebben en kan het met medicijnen onder controle gehouden worden dan is er niks aan de hand... wordt ze extra gecontroleerd.. mochten ze het niet onder controle kunnen houden, dan wordt de bevalling ingeleid... ze is al meer dan 36 wkn... dus kindje mag komen... alles is ontwikkeld, zodra het kindje geboren is heeft ze nergens geen last meer van... komt het iets eerder.. als het kindje het goed doet, mag het ook gewoon mee naar huis... alleen voor de 36 wkn moet het blijven in het ziekenhuis en wordt het kindje als prematuur bestempeld... HELLP is veel gevaarlijker voor de moeder...
inderdaad! Om een oppepper te geven in het ergste geval wordt de bevalling nu ingeleid (of keizersnee doen ze ook vaak bij hellp) en ligt ze een paar dagen in het ziekenhuis met de kleine en mogen ze samen naar huis. Gelukkig is de baby al 36 weken! Mijn dochter is met 34+4 geboren. Ze moest wel 2 weken in de couveuse/neonatologie maar ze is er helemaal goed afgekomen (en ik ook wel)
Heb ze net aan de telefoon gehad en ze is nu thuis maar staat vanaf vandaag onder toezicht van de gyneacoloog. Haar bloeddruk is gevaarlijk hoog maar dr urine is goed. Ze hebben haar gezegt dat ze echt tegen zwangerschapsvergiftiging aanzit. Als ze zich slechter voelt of het nie vertrouwt moet ze meteen met het zkh bellen! Ze moet elke week naar de gyneacoloog. Ben wel blij dat ze er optijd bij is!!
Gelukkig dat ze idd al zo ver in de zwangerschap is en nu bij de gyn onder controle staat. Waarschijnlijk krijgt ze nu medicijnen tegen hoge bloeddruk. Hopelijk kan ze het daar nog een beetje mee rekken. Het kindje groeit wel goed? Sterkte voor haar en hopelijk gaat ze niet erg/erger ziek worden.
Zwangerschapshypertensie Wanneer je zwangerschap vordert, stijgt je bloeddruk langzaam weer. Dat is helemaal niet erg, want het hoort bij je zwangerschap. Het wordt echter wel een probleem als je bloeddruk té hoog wordt. We spreken dan van zwangerschapshypertensie. De precieze oorzaak van zwangerschapshypertensie is niet bekend. Maar het kan te maken hebben met de ontwikkeling van de placenta. In elk geval hoort het bij je zwangerschap. Dit betekent ook dat het nagenoeg altijd vanzelf weer overgaat. Meestal merk je niets van een te hoge bloeddruk. Het belangrijkste is om genoeg rust te nemen en je zoutinname te beperken.
mijn vriendin heeft ook HELLP gehad, maar zit nu al 3 maanden in de ziektewet! Dus het kan echt wel heel erg verkeerd aflopen voor de moeder! Het is niet zo dat je er een week later weer vanaf bent, je hebt echt een herstelperiode nodig! Ik hoop dat het goed blijft gaan!
Maar HELPP is een zwangerschapsvergiftiging die uit de hand is gelopen, omdat er niet tijdig ingegrepen is he? Hier mijn schoonzusje met HELPP gezeten, en daarvan heb je idd erg lang nodig om te herstellen! off-topic @hetlichtje: alles OK? Nog even en dan 'mag' je ook echt gaan bevallen he? Wat heerlijk joh!
Het kindje doet het super! Ligt zelfs een week voor en de ctg was perfect! Had ze net aan de lijn en ze voelt zich er nie beter op, ze zegt kan t nie uitleggen Jan, voel me echt klote word steeds erger! Heb gezegt als ze t nie vertrouwd nie twijfelen gelijk bellen!
Die stijgende bloeddruk geeft hele vervelende klachten, dan schijn je op een gegeven moment niet meer te weten waar je het zoeken moet van ellende... Dus idd: als ze ook maar enigszins twijfelt, moet ze gewoon VK of HAP bellen!
Niet alle HELLP slachtoffers voelen zich lang slecht. Ik heb HELLP/PE gehad en onze dochter is met 37/6 gehaald. Ik ben gewoon einde zwangerschapsverlof weer gaan werken. Heb alleen wel problemen met mijn bloeddruk over gehouden, die is sindsdien altijd te hoog gebleven.
Dat klopt niet helemaal. Bij mij was het een acute HELLP. Was voorheen niet ziek en had ook geen hoge bloeddruk. Plotseling midden in de nacht, letterlijk doodziek geworden. Dat kan dus ook. Zelf ben ik redelijk snel weer hersteld. Waarschijnlijk omdat het zo snel is opgekomen.
Gelukkig maar dat het kindje in iedergeval het goed doet. Dat scheelt al een hele hoop! Als ik haar was, zou ik gewoon weer bellen en naar het zh gaan. Het duurt wel heel eventjes voordat de med goed hun werk doet. Van hoge bloeddruk voel je op zich niet zo veel. Van een te lage wel. Of het moet al zo hoog zijn dat ze flinke hoofdpijn heeft en misschien zelfs wel letterlijk sterretjes ziet. Sterkte en beterschap daarzo!