Mijn dochter is (Hoe gek dat ook misschien klinkt) meteen zindelijk. Toen haar luier uit ging heeft ze 1x in haar broek geplast en gepoept en het was meteen klaar. Ze gaat nu al 2,5 week op het potje en de wc. Geeft alles zelf aan, ik hoef er niets voor te doen. Vorige week is ze naar het Kdv gegaan en ik Had 2 extra broeken etc meegegeven. Tegen dochter meerdere malen gezegd dat ze tegen de juffies moet zeggen als ze moet plassen. Toen ik haar op ging halen vertelde haar juf dat het niet zo goed gegaan was. Ze Had in 2 uur al 2x in haar broek geplast. Ze zei ja waarschijnlijk omdat ze druk was met spelen, en de juffies waren ook druk bezig dus ze durfde het denk niet te vragen. Toen heb ik gezegd nou dan breng ik haar voortaan met luier maar dan wil ik wel dat ze met het verschonen op het potje gaat en als jullie zien dat het goed gaat dan hoor ik het wel. Ik wil namelijk ook niet dat ze continu ongelukjes heeft. Ze vind het namelijk echt heel vies. Maar toen zat ik later te denken.. het is toch te gek voor woorden. Thuis is ze echt zindelijk en gaat zelfs zonder luier mee als we weggaan en die ene dag op de crèche moet ze dan een luier aan. Wat vinden jullie en hoe is het bij jullie op het kdv gegaan?
Ik vind dat inderdaad te gek. Hier staan bij de onthaalmoeder verschillende potjes in de speelruimte, zodat ze zelf kunnen gaan. Maar natuurlijk wordt er ook echt naar gevraagd en op gelet dat ze regelmatig gaat plassen. Meer nog: het was hier de onthaalmoeder die mijn dochter zindelijk gemaakt heeft op 23 maand. Ze had gewoon beslist dat het zou lukken, en op 1 dag was ze inderdaad zindelijk. Het lijkt me heel erg verwarrend voor een kindje als ze overal zindelijk is, maar in de opvang nog een luier aan moet. Mijn dochter wilt dat overigens ook niet meer. Die enkele keer dat het overdag moet (bv lange autorit waarbij ze sowieso in slaap valt), wordt ze echt woedend. En ik snap dat ook.
Hier hetzelfde. Mn zoontje was thuis ook snel zindelijk. Op het kdv ging het in het begin redelijk goed,....af en toe een ongelukje. Tot op een dag zoonlief het goed had aangegeven, op het potje werd gezet, maar zn broek niet voldoende naar beneden was gedaan en hij zo, al zittend op het potje, in zn broek en onderbroek plaste. (Kdv leidster vertelde dit). Hij was helemaal overstuur en sinds die dag wil hij niet meer op de wc of het potje. Zijn nu weer een paar maanden aan de luiers. Hij wil het gewoon niet meer. Onwijs balen. Ik laat het voor nu maar even en hoop dat hij binnenkort weer op de wc of het potje wil.
Soms heeft ze idd nog een luier aan zoals gisteravond voor de auto. De kans was groot dat ze in slaap zou vallen maar dat deed ze niet. Toen ze thuis kwam zei ze meteen dat ze moest plassen dus hup luier uit en ja hoor geplast. Dat geeft ze dus ook aan. Ik ben zelf ook leidster geweest maar Had eigenlijk wel wat meer moeite verwacht van haar juffies. Voor haar is het ook even wennen omdat het daar anders gaat, maar ik vind wel dat hun haar daar aan moeten laten wennen. Het lijkt mij idd verwarrend voor haar. Bij de onthaalmoeder lijkt het mij ook wel makkelijker. Is ook meer een thuis sfeer. Mijn dochter kan bv niet zelf naar het potje lopen. Eerst moet de juf de deur openmaken en dan pas kan ze plassen. Ik laat haar morgen wel met luier gaan maar wil er wel even een gesprekje over.
Dat is ook erg fijn... Balen zeg! Nu moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Terwijl als de leidsters zijn broek goed naar beneden hadden gedaan er niets aan de hand zou zijn. Kun je hem niet thuis gewoon in zijn blote billen laten rondlopen? Als hij dan plast is iig zijn broek niet nat. Bij mij hielp het sticker beloningssysteem ook erg goed. Mijn dochter wilde in het begin ook niet op het potje maar op deze manier wilde ze wel, want ze kreeg een sticker. Een papa en mama die helemaal debiel enthousiast waren als ze op het potje zat en het vooruitzicht een cadeautje maakte het helemaal goed. Ik praatte dan ook elke x over het cadeautje wat ze wilde. Dat ze ondergoed kreeg want ze is nu een groot meisje en wat voor ondergoed ze dan wilde.
ik zou haar dus echt niet met luier om laten gaan. veel te verwarrend. en je zegt dat ze de ongelukjes vies vind, dat is mooi meegenomen. grote kans dat ze dan sneller tegen de juf zal zeggen dat ze naar de wc moet. waarom? om een ongelukje te voorkomen want dat is vies. ik zou haar daarvoor dus echt geen luier om. ongelukjes horen er nou eenmaal bij. en het hoeft niet meteen aan de juf te liggen. er zijn ook veel kids die thuis zindelijk zijn en het op school gewoonweg niet durven zeggen dat ze naar de wc moeten. of het niet durven waar alle kinderen bij zijn enz. mijn dochter was thuis zindelijk maar op school niet. ze lieten haar gewoon samen met de andere kinderen tussendoor naar de wc gaan. gewoon proberen of ze wat moest doen. en niet afwachten totdat ze het zelf aan gaf. want, dat deed ze niet. dat vond ze eng. en inderdaad, ze was druk met spelen. andere kinderen en dat leid meer af dan wanneer ze thuis aan het spelen zijn. dus ik zou haar geen luier om doen en gewoon tegen de juf zeggen dat ze haar zelf een paar x op de wc zetten of vragen of ze moet.
Onze dochter wilde een maand of twee geleden geen luier meer aan. Thuis ging dat heel goed en de eerste dagen op het kdv ook. Helaas moest ze een week later over naar de volgende groep en daar ging het mis. Zij en de nieuwe juffen voelden elkaar niet goed aan en ze had het ene ongelukje na het andere. Om te voorkomen dat ze niet heel erg ging op zien tegen het kdv haar daar weer een luier omgedaan. Helaas was dat voor haar heel onduidelijk, dus wij zijn gestopt met zindelijk worden. Ze is nog jong. Als ze over een paar maanden wat beter gewend is gaan we het weer proberen. Ik zou je dochter zeker geen luier om doen op het kdv. Afspreken dat ze haar regelmatig op de wc zetten. En dat ze haar altijd laten plassen voor ze bv gaan eten of naar buiten gaan.