Eczeem en vlekjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Tuuttuterdetuut, Oct 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 Tuuttuterdetuut, Oct 30, 2014
    Last edited: Oct 30, 2014
    Hoi!
    Onze jongste zoon van 14 maanden heeft zo'n 6 weken geleden opeens overal eczeem gekregen. Hij had altijd 1 plekje in een knieholte, maar nu overal.
    Het ziet er wel iets rustiger uit, maar er zijn overal vlekjes bijgekomen.
    Hoort dit bij eczeem? Ik heb het idee dat het een allergie is ofzo, maar de huisarts wil nog niet doorverwijzen omdat zij zegt dat hij nog niet getest kan worden. Maar daar hoor ik ook wel andere verhalen over, dat dat wel kan. Het is zo zielig, hij heeft zoveel jeuk. Voor de erge plekken hebben we hormoonzalf, maar daar ben ik zelf niet zo blij mij. Het is symptoombestrijding. Het zou te maken kunnen hebben met zijn voortdurende verkoudheid. Daar lijkt nu eindelijk een beetje een eind aan te komen.
    Horen die vlekjes bij eczeem, of heeft hij ook nog een of ander iets erbij?

Attached Files:

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Testen in de zin van bloedtesten heeft bij jonge kindjes geen nut. Een bloedtest kan vals negatief uitvallen en dan weet je nog net niets ;)

Echter een dermatoloog kan wel veel meer dan een bloedtest afnemen. Dus je kan een verwijzing vragen.

Wat je zelf al kan doen is nagaan wat je eventueel hebt verandert. Heb je ander wasmiddel gebruikt? Of wasverzachter?
    Ben je anders eten gaan geven? Dus andere producten?
    Ben je andere zeep gaan gebruiken? Of vaker douchen/in bad?
    Heb je huisdieren of ben je in de buurt geweest van huisdieren etc etc.

Bedenk wel dat soms hormoonzalf de enige optie is en dat symptoombestrijding dan beter is dan niets.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #3 piccolina, Oct 31, 2014
    Last edited: Oct 31, 2014
    Ha heeft gelijk:
    - Bloedtest zal niets uitwijzen of juist wel wat er niet is. Vanaf 4 jaar pas heeft het zin
    - krastest doen ze pas vanaf 6 jaar
    Dus vaststellen eczeem oorzaak onmogelijk in die leeftijd.
    Atopische eczeem is meestaal allergie reactie op iets: voedsel, weer, stof, stress etc. Gaat vanzelf over in 9 van 10 kinderen na 2 jaar.

Mijn dochter heeft het veel erger dan ik op fotos zie bij je zoon.
    Ze krabt zich ook suf snachts.
    Enige wat we konden is hormoonzalf smeren jeuk verminderen en koelzalf.
    Arts-dermatoloog heeft bloedtest op allergie genomen maar was negatief.

We gingen wel in de zomer naar electro acupunctuur en daar werd vastgesteld intolerantie op gluten/noten/melk. Eigenlijk is op een iets maar langdurige blootstelling kom andere ook bij.
    We gingen 2mnd op hystamine en gluten vrij dieet.
    Ook kregen we probiotica en dat heeft ook erg geholpen tegen buikkrampen.
    Binnen die maanden verdween alles en ze had geen eczeem meer.
    Daarna heb ik opnieuw teruggegaan naar normaal eten en kwam ook hand/voet mond ziekte erna waardoor dus heeft ze weet erge eczeem.

Helaas is veel wachttijd in zh en we kunnen pas volgende week naar de arts (gelukkig kwam plekje vrij want we bellen elke dag heen- in september konden we pas afspraak maken in december!!!)
    maar dan steeds kan arts niets doen maar we willen slaapkleding vergoeding aanvragen en andere koelzalf die helpt beter tegen jeuk.
    Meer kunnen ze niets helaas

Bij veel erge eczeem/allergie echt zo dat huid bloed en loslaat dan doet ze pas meer: je kan dan naar allergoloog in amsterdam (wachttijd daar echt halfjaar) en andere dingen kunnen ze ook doen maar bij dat soort aropische eczeem doen ze vrijwel niets behalve hormoonzalf.
    Triclometazolone is een goede kan ha ook voorschrijven.
    Je moet ook huid erg vet houden met cecromatogol bijv dan ook op recept.

Eczeem atopische is genetische aandoening kan verergeren door iets bijv:
    Andere wasmiddel, verzachter, wasgel, olie, etenpatroon, teveel suiker, citrusvruchten, huisdieren, stof, huismijt, winter, droge weer etc

Wat ik je in elk geval kan tip geven:
    - in bad niets gebruiken of bijv rochey posay atopische huid wasgel/badgel
    - op huid cecromatogol smeren of eucerin/rochey
    - neutral wassen, geen wasverzachter of geur etc
    - letten op suiker in eten afwisselend geven(bijv vandaag geitenkaas, morgen koekaas etc. Ik zou zelf geen koemelk geven maar wel koemelkproducten.
    - goed afstoffen huis en vochtig houden nu staat ook cv's aan waardoor het droog wordt.

4. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel!

We zijn inmiddels gestopt met melk, geven nu soyamelk.
    Er is niet veranderd qua wasmiddel of eten. Hij eet alles mee. Ik vind het lastig om na te gaan of hij de laatste tijd echt iets anders of nieuws heeft gegeten.

Hij krabt snachts veel, maar nu met de zalf lijkt het iets beter. We smeren 2x per dag met die creme.

We hebben een poes en er is hooikoorts in de familie. Niet binnen het gezin, maar het zou kunnen. Hij is al sinds zijn geboorte verkouden, daar kan ook een relatie zijn.

Maar die vlekjes breiden zich nu behoorlijk uit. Ik ben wel benieuwd of dat ook eczeem is of wat anders. Weet iemand dat?

Piccolina, klinkt heftig voor jullie, sterkte!

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik zou rijstenmelk geven ipv soya!!
    Er bestaat rijstenmelk met calcium.

Verder goed afstoffen en stofzuigen en liefst kat niet in de slaapkamer.
    Je kan voor nacht kijken voor luchtreiniger (hebben we ook) als in familie hooikoorts voorkomt is wel mogelijk dar zoontje ook daar aanleg heeft.

Verkouden hoort bij eczeem: snotneus vooral hier altijd 1x per maand dat. Kindjes extra vaatbaar.

De plekjes /vlekjes zijn eczeem denk ik.
    Hier ook komt af en toe soort pustjes en blijven erg lang zitten. Lijkt muggenbeet maar is niet.
    Misschien is ook wat uitslag van kinderziekte bij maar ik denk dat HA kan beter beoordelen dat.
    Atopische eczeem heeft kenmerk: dubbele vouw onder ooglid.

Jullie ook sterkte!

6. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Denk dat de vlekjes ook bij de eczeem horen. Het vlekkerige buikje zie ik bij dl ook regelmatig, vaak na het badje. Probeer badderen tot een minimum te beperken is hierbij gelijk mijn tip. En smeer trouw de hormoonzalf icm een vette zalf. Ik was ook huiverig voor de hormoonzalf, maar het is beter dan dat je kindje gek wordt van de jeuk en alles openkrabt. Open wondjes zijn vaak weer de bron van nieuwe eczeemplekken volgens onze eczeem-vpk.

Sterkte! Het is zo zielig om je kleintje met jeuk te zien!

Share This Page