Ik lees geregeld dat kindjes van de leeftijd van mijn dochter (2 jaar en 4 maanden) al LANG alle kleuren kennen. Nu loopt die kleine van mij eigenlijk nergens mee achter, maar kleuren... die snapt ze echt nog niet. Het gekke is dat ze al heel best goed kan praten en kan tellen dus qua ontwikkeling op dat gebied is er niks aan de hand. Ze ként de kleuren wel maar zegt geel als het groen is en blauw als het roze is. Ik vind dat een beetje gek eigenlijk. Herkennen jullie kindjes de kleuren al wel?
Ik weet niet wat de 'normale' leeftijd is om kleuren te herkennnen. Maar als je aan jouw dochter vraagt om uit 2 blokjes de groene te pakken, gaat het dan goed? En is ze er überhaupt in geïnteresseerd... Onze dochter kent de belangrijke kleuren sinds ze anderhalf is (met dank aan Dora inmiddels ook in het Engels). Maar ze heeft er dan ook altijd veel interesse in gehad.
lukt daniel ook nog niet. Het is altijd auto! en niet rood, als het een rode auto is. En zo gaat het met alles, hij benoemt het voorwerp, kleur intresseert hem niet
Ik zou me totaal geen zorgen maken! Je meisje is PAS 2,4 jaar en moet je kijken wat ze allemaal al wel kan, geweldig toch? Ze heeft er echt nog alle tijd voor. Als je graag wil dat ze het leert is de beste manier lekker samen kleuren en spelen. Door het te benoemen maar niet op te dringen stimuleer je het wel. Misschien leuk om kleuren te gaan mengen? 'Hoe kan dat nou? Nu ziet het er heel anders uit!' Dat is lachen!
hmm hartstikke normaal hoor hier een dochter met ontwikkelingsvoorsprong die op die leeftijd ook niks had met kleuren hier was eigenlijk alles groen. terwijl als je vroeg om een bepaalde kleur potlood het wel goed ging. andersom.. welke kleur is die auto? Was het antwoord altijd groen.
Ik weet niet wat normaal is, maar Quincy kan blauw, rood, geel, groen en rose wel aanwijzen, blauw en groen benoemd ze ook goed uit zichzelf. Ze vind tekenen en verven ook leuk, dus denk ik dat het daardoor komt.
Ons zoontje van net 3 is best snel met veel zaken (o.a. met praten) en kende tot een maand of 2-3 terug nog geen kleuren (omdat hij verder best wijs is ging ik me al afvragen of dit niet raar was). Hij leek echt niet 1 kleur te kennen.Tot hij een keer een spelletje wilde doen waar je kleuren voor moest kennen en mijn man zei 'dat kan niet want jij kent nog geen kleuren'. Zijn antwoord "kan ik wel hoor" en hij noemde zo alle kleuren op. Is dus maar net wat ze interesseert.
Mijne is 3,5 en alleen groen herkennen. Dat hoeft ook nog lang niet. In de kleuterklas gaan ze kleuren leren.
2 jaar, 4 maanden en dan allang alle kleuren kennen? Dat kind moet ik nog tegenkomen. Mijn zoontje word 3 in juni en kan wit, zwart, paars, groen, blauw, rood en geel herkennen en zeggen. Zijn leidster op de psz vind dat hij hier erg vroeg mee is, dus als ik jou was zou ik me helemaaaal geen zorgen maken. Tellen gaat hier weer wat minder, ieder kind z'n ding op zijn/haar tijd.
Ik heb me er ook zorgen over gemaakt bij Stijn maar ze hoeven het pas met 4 jaar te kunnen dus je kleintje heeft nog even
Mijn dochter is 4,5 jaar en kent zu nu pas grotendeels geleerd op school. Het intereseerde haar nooit maar nu op school moet ze wel.
Ja hoor, maak je absoluut niet druk. Dit komt allemaal aan bod. En kennen ze al een paar kleuren, dan is dat alleen maar mooi , maar het is geen must. Hier is het ook heel lang zo geweest dat ze alleen groen kon benoemen, maar toen ineens ging het heel hard.
Hier eentje die zich enorm gaat vervelen (wat dat betreft) op de basisschool in september. Zoon (3,5 jr) kent ongelofelijk veel kleuren en hij kende er al een heleboel toen hij zo'n 26 maanden was. Dochter is 22 maanden en kent rood, groen, blauw, roze en geel. Ook zij vindt kleuren en bijvoorbeeld tellen erg leuk. Het is maar net waar de interesse van een kind ligt.
Mijn zoontje kent de meestvoorkomende kleuren eigenlijk zo opnoemen en dat was ineens van de 1 of andere dag want voorheen riep hij maar wat en we hebben nooit bewust geoefend ofzo. Volgens mij hield hij zich gewoon van de domme Hij kent het hele alfabet zo opnoemen en is daar nu ook met bezig op nummerborden, in boekjes enzo door de letters op te noemen. Hij heeft hier nu gewoon veel interesse voor! Met 1,5 jaar kon hij al aardig praten en wist hij zowat alle automerken op te noemen want daar lag toen zijn interesse. Het komt dus vanzelf en op school zullen ze het echt gaan leren en dat duurt nog even voor haar. Die van mij mag over een half jaar en hij is er aan toe. Enorm leergierig en wil alles leren en weten.
Mijn dochter (2 jaar, 3 mnd) vindt kleuren ontiegelijk interessant en haalt ze aan alle kanten door elkaar. Ik vind het wel komisch eigenlijk.. Elk kind gaat in zijn of haar eigen tempo en op deze leeftijd en meestal lopen ze pas redelijk gelijk (en kun je vergelijken) als ze een jaar of zes zijn.
Hier kan ze praktisch tot 10 tellen doordat papa altijd de traptreden met haar telt en ze dit zelf ook interessant vindt. Kleuren is ze sinds kort mee bezig. Blauw, groen en zwart kent ze, rood en roze begint nu ook te komen. Begon hier met de kleuren van de auto's (blauwe en zwarte auto), laatst met cupcakes bakken wilde ze de blauwe maar uitgelegd dat dat groen was en even vergeleken met blauw en toen had ze het ook door. Maar ben het verder niet erg aan het stimuleren ofzo, leg bij sommige dingen af en toe uit wat de kleur is en zij vindt het wel interessant.
mijn dochter denkt trouwens wel dat ze de kleuren kent. Ze zegt vol overtuiging: mama, ik wil die rode als ze 2 blokken ziet liggen terwijl er bv alleen een blauwe en een groene ligt haha
Dochter van 2 lijkt wel een paar kleuren te kennen (als ik zeg: pak maar de rode, dan pakt ze die en niet de blauwe). Ook roze, geel, blauw en groen gaan meestal goed. Maar ze maakt er ook heel veel foutjes mee hoor. Zelf benoemt ze zelden tot nooit kleuren. Ja, ze zegt 'lood' als we stilstaan voor het oversteken en 'loen' als we oversteken, maar zegt dat ook als er geen stoplicht is Zoon was er wat sneller mee dan zij, maar hij is tot nu sneller met alles wat met taal te maken heeft. Zij is weer sneller met de motorische ontwikkeling. Maar ik moet zeggen dat ik er eerlijk gezegd wel van op kijk dat er ook (veel?) kinderen zijn die het pas leren als ze naar de basisschool gaan. Is dat een kwestie van er geen interesse in hebben, of wordt het niet gestimuleerd? Ik bedoel dit helemaal niet rot of zo, maar vraag me af waar dat soort grote verschillen vandaan komen (2 jaar of 4 jaar voordat je kleuren herkent, vind ik nogal een verschil).
Ben nog geen mama, dat duurt nog tot augustus Maar als kleuterjuf kan ik zeggen dat een kind eind groep 1 de kleuren moet kennen. Na een half jaar groep 2 moet een kind ook donker en licht kunnen onderscheiden, zoals donkerblauw en lichtgroen. Het ene kind is nu eenmaal sneller met kleuren, een ander is dat weer met letters,cijfers, zelf jas aan en dicht doen, durven spreken in de kring, etc! Het is goed om met de dagelijkse bezigheden regelmatig de kleuren te benoemen. "ik pak de blauwe beker voor je uit de kast". "je krijgt een groene trui aan vandaag" Stel dat je je toch zorgen maakt en toch iets wilt doen: Leer kleur voor kleur aan. Benadruk bijvoorbeeld een hele week de kleur blauw in dagelijke bezigheden. De week erop de kleur groen etc.