Jullie mening mbt uitstellen plaatsten beugel kind.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 13 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze zoon van 12 jaar krijgt een blokbeugel die hij minimaal 14 uur per dag moet dragen.Hij mag niet worden gedragen bij sporten en met eten en spreken voor een groep moet hij ook uit.
    Hij heeft een overbeet die moet worden gecorrigeerd alvorens we over kunnen gaan op een slotjesbeugel.
    Nu moeten we komende week voor de laatste keer happen en dan een week later wordt hij erin gezet.
    Nu komt het allemaal net niet lekker uit.
    Een aantal dagen nadat hij is geplaatst gaat hij 4 dagen (3 nachten ) op groep 8 kamp en zal hij hem overdag wschl niet dragen omdat het een actief programma is en dan maar hopen dat hij hem 's nachts wel zal dragen maar ik heb daar natuurlijk geen zicht op.
    Dan is hij een week thuis en gaat hij vervolgens weer een volle week op voetbalkamp waarbij die hem overdag ook niet zal dragen en dan weer hetzelfde verhaal met de nachten want daar heb ik dan ook weer geen zicht op.
    Omdat het allemaal in de zomerperiode valt is het helaas niet mogelijk om een andere afspraak te maken die valt voordat de scholen weer zijn begonnen.
    Nu begint hij na de zomervakantie in de brugklas en ik heb zojuist even gebeld met de ortho en de assistente vertelde ook dat wanneer zo'n beugel langer dan 24 uur niet wordt gedragen dat de kans aanwezig is dat hij niet meer goed past.
    Ik neig nu heel erg om het hele traject te verschuiven en ermee te beginnen als hij is begonnen in de brugklas.
    Dan moet hij weliswaar 2x tussendoor weg maar dat is dan even niet anders maar het is wel weer een uitstel van het gehele traject.
    Ik ga het straks eerst overleggen met mijn zoon wat hij nu wil en mijn man zegt ook al van verschuif die hele toestand want het wordt toch een traject van een aantal jaren maar daarentegen kan hij hem gedurende de zomervakantie wel intensief dragen op de dagen dat hij gewoon thuis is en is dat weer mooi meegenomen.
    Wat zouden jullie doen?
    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Groetjes.

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik zou het verschuiven dan. Heeft toch geen zin als hij hem niet indoet en er na 24 uur al verandering optreedt waardoor de beugel niet meer goed past.

3. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Nou ik zou het zeker niet over de zomervakantie trekken. Miss dan na het voetbalkamp laten plaatsen?

Ik heb vroeger nooit een beugel gehad en ben 2.5 jaar gelede ermee begonnen. En ik ben afgelopen februari geopereerd omdat ik overbeet van ruim 13mm had.
    en ik kan je zeggen dat is pas ellende zown operatie. Vertel hem zulke verhalen maar dan ziet hjj het belang in van een beugel dragen.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja weet ik maar na het voetbalkamp plaatsen ging ook niet want dit had ook mijn voorkeur.
    Ik begrijp jouw ook maar het is natuurlijk niet zo dat hij geen beugel krijgt maar we verzetten het dan met een kleine 3 maanden alvorens we starten met het traject.
    Als die beugel al niet meer passend is wanneer hij hem niet consequent draagt dan heeft het ook weinig meerwaarde in die termijn.
    Ik vind het lastig maar neig toch meer naar uitstellen hoe vervelend ik het ook vind.
    Ik ga het straks eerst van hem horen wat hij nu echt wilt.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Die paar maanden maKt ook niet meer uit hoor.. Ik zou het lekker verplaatsen naar het nieuwe schooljaar!

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Als je zoon toezegd hem wel te gaan dragen en je met een verantwoordelijke volwassene kunt afspreken dat die daar ook op let, dan kan je het wellicht nu al doen.
    Als dit geen opties zijn, dan zou ik het echt verzetten.

7. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Het klinkt misschien heel raar, maar het is in soms niet waar dat een overbeet niet kan worden verholpen met een plaatjesbeugel (maar dat vertellen ze je natuurlijk niet). Ik had zelf een overbeet van 5mm (volgens mij) en ik weigerde een blokbeugel. Ik was immers al volwassen met kinderen en dat ding is zo oncomfortabel (lees overmatig speeksel, niet normaal kunnen praten). Hun antwoord was: prima, dan doen we alleen een plaatjesbeugel. En wat denk je, geen overbeet meer en kaarsrechte tanden. Ik zou als ik jou was dus eerst even goed uitzoeken of het wel echt nodig is of dat het alleen is om meer geld te vangen. Mijn nichtje (10 jaar jonger) had ook een overbeet en heeft ook alleen een plaatjesbeugel gehad. Bij haar werd ook verteld dat ze eerst een blokbeugel zou moeten maar zij heeft dat ook geweigerd. Ik ben geen orthodontist dus ik zeg ook zeker niet dat iedereen er met alleen een plaatjesbeugel ook vanaf komt. Ligt misschien ook aan de lengte van de overbeet.

Op je vraag: ik zou zeker wachten tot na de vakantie. Met een blokbeugel moet je rekening houden met allerlei dingen. In de vakantie en zeker op kamp heb je dan waarschijnlijk geen zin om hem te dragen. Op schooldagen zit er meer structuur in het dragen en zal het misschien minder moeite kosten. Aan de andere kant vind je zoon het zelf misschien vervelender als hij hem op de middelbare school nog lang moet dragen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar op de school waar ik een aantal jaar geleden werkte was een blokbeugel of buitenboordbeugel helaas makkelijk pestmateriaal in vooral de brugklas en 2e klas... Ontzettend triest natuurlijk

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit heb ik ook gevraagd bij de ortho maar de blokbeugel is helaas wel een noodzaak omdat er nog een andere afwijking is maar ik weet 123 niet welke.
    Ik heb er wel vertrouwen in en de blok zou voor een periode van 6 mnd zijn en moet hem minimaal 14 uur per etmaal dragen.
    Ik vind het ook een onding en had liever direct een slotjesbeugel gezien ipv zo'n kwijlding.
    Hij heeft ook een ingebouwde chip zodat ik wel kan controleren hoe lang hij hem draagt.

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik weet helemaal niks van beugels.. Laat ik dat voorop stellen!
    Maar hoe erg is het als je hem nu plaatst en hij hem gewoon niet draagt die dagen op kamp?
    Dan kan hij in de vakantie lekker wennen, de overstap naar voortgezet onderwijs is al spannend genoeg voor de meeste kinderen

10. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Oh vandaar dan is het logisch. En wel fijn dat het maar een beperkt aantal uren en maanden is! Ze zijn er wat dat betreft dus sterk op vooruit gegaan. Wel handig dat je kan controleren of hij gedragen wordt.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je hem niet consequent genoeg draagt dan kan het zijn dat de beugel na 24 uur al niet meer past.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou zojuist even met zoon gesproken over het hele beugel gedoe en hij is toch wel vrij overtuigd dat die zsm wil beginnen omdat die er zo snel mogelijk vanaf wil zijn en daar heb ik alle begrip voor.
    Wat we nu doen is dat we de afspraak voor komende donderdag bij de ortho ivm het happen laten staan en dan zal ik het aldaar nog eens goed doorpraten en horen wat zij nu adviseert.
    Ik denk dat dit voor nu even het beste is wat we kunnen doen en dan zit hij er zelf ook bij.
    Ik hou jullie op de hoogte.
    Groetjes!

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb een blokbeugel gehad en droeg hem ook niet echt consequent, maar elke keer als ik bij de ortho kwam kreeg ik complimentjes, hij kon zien dat ik hem zoveel gedragen had ;), het ging zo goed.
    Tja, zal best dat hij 24 uur later al niet meer zou passen...eerlijk gezegd geloof ik daar niet zoveel van, het is vooral om je kaken de juiste verhouding te laten krijgen. Aan de vorm van de beugel deden ze niet zoveel. Maar goed, mijn tanden stonden al recht, alleen had ik een overbeet. Was destijds ook 12.
    Maar in jullie geval, 3 maanden uitstel lijkt me ook prima.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Hoi. Zojuist nog even met mijn man erover gehad en zijn voorkeur heeft het toch ook om het uit te stellen.
    Straks loopt hij met een zere mond tijdens dat kamp of zit die beugel ergens tegenaan te drukken wat je natuurlijk best regelmatig hoort in de beginperiode en dan kunnen wij niets doen en dan verziekt het straks zijn hele kampweek.
    We zijn ook van mening dat onze zoon het zelf niet goed kan inschatten wat het voor impact zal hebben in die beginperiode met het wennen aan zo'n beugel.
    Ik ga donderdag wel met hem naar die afspraak en dan bespreek ik het aldaar ook nog even en horen wat zij adviseren.
    Wel lastig dat het allemaal net zo rot uitkomt en dat het moeilijk is om een passende afspraak te maken.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Misschien is het al geschreven, maar kan hij er mee slapen? Dan zit hij al op een uur of tien, toch?

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hij moet de beugel inderdaad ook in met slapen.
    We gaan het donderdag overleggen met de ortho en mocht blijken dat het wel meevalt met vervormen als hij hem even niet in heeft kunnen we het nog overwegen.

17. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik zou niet uitstellen. Wat iemand hier al typte: het is pestmateriaal. En de brugklas is al zo spannend.

Daarnaast: pijn doet het toch. Maar een blokjesbeugel straks ook. Daar zal hij mee moeten leren omgaan.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hij hoeft de beugel niet continue te dragen dus dat speelt niet mee en kinderen worden tegenwoordig niet meer zo gepest met een beugel.
    Het is eerder een uitzondering wanneer je er geen een hebt.
    Kijk naar een gemiddelde groep 8 en meer dan de helft heeft een beugel en dat geldt in de brugklas eveneens.
    Voor pesten ben ik dus niet bang maar wel dat die straks niet meer past als die hem niet consequent genoeg draagt.

19. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Dat pestmateriaal vind ik overdreven hoor, ik geef les in het VO en met een beugel val je echt niet op hoor, een gemiddelde brugklas zit vol met beugels...

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je zou er inderdaad een ijzerhandel in kunnen beginnen😉

Deel Deze Pagina