12wkn en al overstappen op 4 voedingen per 24 uur?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Linda1975, 15 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Hey hallo!

Nou dit is toch best wel bizar.
    Mijn zoontje is vandaag precies 12 weken. Groeit als kool en zit inmiddels aan de 6300gr en is tegen de 62cm :confused: (ja ik weet het, het is een beer, maar alles mooi in proporties!)

Hij zat al vrij snel op 5 flessen (tot z'n 10e week zat hij op 2 x 150/5 en 3 x 180/6).
    Doorslapen doet hij sinds hij 7 weken is. Uitslapen is hij ook erg goed in (22u de laatste fles en de volgende morgen toch maar tegen 10u eens kijken of hij zin heeft om wakker te worden).

Sinds hij zo lang aan 't uitslapen is, hebben we ook gemerkt dat hij wel eens een voeding oversloeg, om de simpele redenen dat we 5 flessen niet meer in zo'n korte tijd naar binnen kregen. KLeinere flessen maken hebben we geprobeerd, dat was geen optie (krijste hij de hele boel bij elkaar).

Nu is het al zeker 5 dagen zo dat hij op 4 voedingen per etmaal zit. Tussendoor is hij ook echt tevreden en hij slaapt ontzettend goed. Hij heeft echt een ritme nu met vaste blokken.
    Hij drinkt overigens een mix van Friso Normaal en Friso Comfort. Hij zat volledig op Comfort, maar nu z'n darmkrampjes helemaal verdwenen zijn (al enkele weken) willen we weer terug opbouwen naar Friso Normaal (want Friso Comfort verzadigd minder snel)

Denk dat we nu 't volgende schema hebben:

9.00u 180/6
    13.00u 180/6
    17.00u 210/7
    20.00u 210/7

Hij doet het er dus prima op. Met name 's avonds heeft hij korter op elkaar honger, dus laten we er minder tijd tussen zitten (hij blijft echt krijsen anders).
    Hij heeft er ook genoeg aan. En het gekke is .. dan maakt hij natuurlijk een lange nacht (slaapt hij het hele klokje rond) .. dan zou je toch denken dat hij dan giga honger heeft. Maar dat is dus niet zo. Dan haal je 'm uit bed als hij wakker is en leg je 'm in de box. Ligt hij eerst nog zeker een kwartier te spelen en rond te kijken, voordat hij een beetje gaat jammeren dat hij honger heeft. En die ochtendfles gaat op 't gemakje op, soms laat hij zelfs een klein beetje staan.

Ik vind het prima zoals hij het nu doet hoor. Maar een schema van 4 flessen per etmaal met een leeftijd van 12 weken ... dat is toch veel te vroeg schijnbaar (als ik de verhalen om me heen eens hoor)?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als je kijkt naar de hoeveelheid die hij binnenkrijgt, is het hartstikke netjes volgens mij. Je hebt een flinke jongen, en hij zou iets meer dan 900 cc op een dag mogen in principe. 240 + 240 + 200 + 200 = 880, daar ben je dus bijna aan, maar waarom zou je hem meer geven, als hij het hier prima op doet? Fae zat met 10 weken op 4 flessen, simpelweg omdat ze niet meer hoefde en ze sliep gewoon het klokje rond. Erg vroeg dus, maar omdat ze het er prima op deed, vond het cb het ook goed gaan.

Mocht hij straks meer honger krijgen, dan heb je nu nog wat speling over, omdat je nog niet aan zijn maximum zit en dat is eigenlijk wel handig denk ik, als ik hier wel eens lees over erg hongerige (en soms ook grote) baby's, die eigenlijk niet meer voeding mogen hebben, maar er wel hard om huilen...

3. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    als je kindje tevreden is met dit schema en helder is is er niks aan de hand. hij heeft het zelf zo geregeld. qua gewicht kan hij het ook prima hebben, dus lekker zo doorgaan!

4. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    Hi meis,

gezien de lengte en het gewicht in combi met wat hij binnenkrijgt is het voldoende. Lekker toch 4 flessen ;)

Liefs

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Onze dochter zat ook rond die leeftijd al op 4 flessen. We moesten haar steeds wakker maken voor de laatste voeding en die kregen we er dan vervolgens niet in omdat ze weer in slaap viel. Als je zoon het red zou ik lekker overgaan op 4 voedingen. Ik zou hem alleen wel 's morgens wakker maken. Volgens mij is het, zeker op die leeftijd, niet goed om meer dan 12 uur zonder voeding te zitten ivm bloedspiegel maar dat weet ik neit helemaal zeker.

6. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Ja joh, als hij het zelf aangeeft, vind ik het ook prima hoor! En zolang hij tevreden is ...

@Sidmick: hebben we al diverse keren geprobeerd, hem 's ochtends wakker maken (omdat hij zo 13-14 uur slaapt), maar als we dat doen drinkt hij z'n fles helemaal niet op, is hij nog té moe.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als hij tevreden is en goed groeit, prima toch? Lekker zo laten.

Overigens is ie toch niet ZO groot? Tobe is groter/zwaarder en zit zelf net boven gemiddeld.

8. Journey

Journey Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.404
    0
    0
    Tess zit ook al een aantal weken op 4 voeding ze weegt nu 7,5 kg en krijgt 3 keer 180/6 en 1 keer 210/7 ze groeit nog steeds super goed.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi wat een verschillen he. Nu is Fae wel 2 x ziek geweest (1x echt flink en de 2e x wat minder erg, maar wel gelijk ook amper meer eten) , maar die zal nu nét de 7,5 kilo gepasseerd zijn...
    (ze begon bij geboorte op 3870 gram!)

10. Journey

Journey Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.404
    0
    0
    Tess was bij de geboorte 3365 ze groeit wel een beetje hard

11. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Als het goed gaat, lekker zo laten inderdaad. Wij hebben "keurig" gewacht tot ze vier maanden was, maar als ik het over moest/mocht doen, zou ik het echt eerder doen. Wat een gedoe zeg, dat wakker maken om 23.00 uur. En ze doet het nu al een maand prima op vier flessen. Dat had een paar weken eerder ook echt wel gekund. Dus gewoon zo laten.

12. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Als er één ding is wat ik in de tussentijd wel geleerd heb, is het dat ik uit moet gaan van het ritme dat mijn zoontje aangeeft. Bas bonjourde zichzelf ook al snel naar 4 flessen, ik heb dat nog een paar weken tegengehouden door hem toch die 5e fles te geven 's avonds laat, met als gevolg dat hij de hele nacht aan het spoken was. Zodra ik weer op verzoek de fles gaf (zoals ik daarvoor ook deed) en dus naar 4 flessen ging, sliep meneer weer keurig de hele nacht.
    Inmiddels zit hij volop aan de bijvoeding met daarbij 3,5 fles (die halve fles krijgt hij bij zijn groentehap, waar hij erg goed van eet). Hij geeft het zelf zo aan, onder andere door het ritme van zijn slaapjes en de momenten waarop hij honger/trek krijgt, dus ik laat hem lekker. Hij is er heel tevreden mee en ik dus ook.

Je zoontje geeft het zelf aan dat 4 flessen voor hem het juiste ritme is. Lekker in meegaan zou ik zeggen, en super toch dat hij het zelf allemaal zo goed regelt? Succes!

PS: hij is inderdaad prima in verhouding, is hij erg veel groter dan kindjes in je omgeving? Want ik zie hier op het forum wel meer van dit soort lengtes/gewichten voorbij komen met dezelfde leeftijd en ook mijn zoontje is aardig aan de maat (met 3 maanden 65 cm en 6300 gram, nu met 5 maanden 72 cm en 7900 gram). Op mij komt hij dan ook niet over als extreem groot, gewoon een lekker uit de kluiten gewassen manneke ;)

Deel Deze Pagina