Appel eten gevaarlijk voor dreumes 1,5jr?

Discussion in 'Voeding' started by DeeLighT, Mar 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Zit me toch wat dwars. Ik laat mijn dochter geregeld een appeltje eten. Was hem, trek het steeltje eraf en dan geef ik hem. Ze eet hem dan in het geheel op (ja alles ja:) probeer wel zo veel mogelijk het klokhuis weg te bijten voor haar). Ze bijt stukjes af en kauwt, ze heeft 4 kiezen nu.

Nu hoorde/las ik eens een verhaal dat appel gevaarlijk zou zijn i.v.m. verslikken/stikken? Sinds ik dat gelezen heb ben ik niet meer gerust als ze haar appeltje snoept...en let ik constant op.
    Ik laat mijn dochter sowieso nooit alleen als ze iets eet (maakt niet uit wat).

Zijn mijn zorgen gegrond of heb ik me bang laten maken?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je alles moest laten staan waar ooit iemand in gestikt is, kan je niks meer eten.

Een kind van 1,5 kan prima zelf een appel eten!

3. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Mijn dochtertje eet sinds haar eerste verjaardag zelf een appel. wil hier nog wel even een appelboor kopen, anders eet ze steeds het halve klokhuis op.
    Mijn moeder vindt het ook maar eng, maar over het algemeen schraapt ze hier er gewoon kleine stukjes vanaf en als het te groot is, werkt ze het wel naar buiten.

4. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Tsja, bij Julia nog nooit gedaan, maar ze eet wel een appel in partjes. Dat zou dan toch hetzelfde idee zijn, als ze te grote stukken afhapt? Beetje lastig om dat helemaal te voorkomen... Of we moeten alles nog gaan pureren ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewoon erbij blijven... niets aan de hand!

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,232
    6,094
    113
    Mijn dochter krijgt de appel nog wel in stukken, en als ze een te groot stuk afschraapt, spuugt ze die keurig uit.
    Maar ja verslikken/stikken kan ook met een stukje brood of banaan of iets anders gebeuren, zolang je erbij blijft is er toch niet aan de hand?
    Anders dan eet de nieuwe generatie straks alleen nog maar gepureerd..

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,050
    2,186
    113
    Brabant
    ik vind banaan veel enger, dat is zacht en blijft zo lekker hangen!
    dus als ze het goed doet, prima toch? idd er bij blijven.
    (ik heb een keer banaan in de wandelwagen gegeven en toen is ze er bijna ingebleven, want voordat ik haar eruit had en kon heimlichen... dat krijgt ze dus niet meer;))

8. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier eet ze haar appel ook zo hoor, als ik het haar in partjes geef dan hapt ze er veel grotere stukken af dan wanneer ik haar de hele appel geef.

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

aan mij heb je een slechte raadgever wat dat betreft. mijn oudste dochter stikte steeds zowat in appel en toen we na aantal keer op de hap gezeten te hebben om de longen te checken eindelijk te horen kregen waarom ze dat deed was ik al een trauma verder.
    ik ben dus altijd bang gebleven van de combi appels met kinderen. (mijn dochter had achteraf wel een aangeboren afwijking in het slikreflex hoor)

maar ook bij de jongste heb ik tot voor 2 maanden geleden geen appel gegeven alleen gekookte. nu geef ik met angst en beven stukjes van een halve appel maar alleen als er andere mensen thuis zijn. we zitten dan gewoon aan tafel tijdens de maaltijd. en ik ben elke keer weer blij dat het op is.

ik snijdt zowieso altijd het fruit in stukjes en hij krijgt altijd fruit tijdens de maaltijd, dus nooit al rondlopend.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Zo lang je erbij blijft is het toch prima! En blijkbaar gaat het gewoon goed. Mijn dochter is wel een keer half gestikt in een stukje appel, maar toen was ze een stuk jonger dan 1,5.

Dat ze zich verslikken in iets kun je toch niet voorkomen belangrijker is dat je weet hoe je moet handelen.

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik deed het ook al heel snel. maar rond het jaar heeft ze zich er wel erg in verslikt. (Kleine stukjes.) Een hele werkt hier sowieso niet meer, dan eet ze veel te grote stukken, als ik het geef maak ik stukjes van een halve cm..

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik vind hier een hele appel minder eng dan kleine stukjes. Nu maak ik me niet zo snel druk, maar ik denk dat ze van kleine stukjes grotere happen neemt.

13. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik denk dat mijn zoon nog geen jaar was toen hij zijn eerste appels compleet verslond. Ik denk dat je snel merkt of je kindje een appel goed kan eten.
    Een kind kan zich zo'n beetje in alles verslikken, altijd in de buurt blijven en laten zitten terwijl ze eten. Dan ondervang je bijna alles

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje mag gewoon spelen als hij zijn appel eet. Rennen niet.

Ik gebruik trouwens ook een appelboor en ik schil de appel en halveer hem dan, dan houdt lekkerder vast.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je je bang hebt laten maken. Voor sommige kinderen die moeite met slikken hebben moet je er echt bij blijven. Maar die zullen dat niet alleen met appels hebben.

Maar de gemiddelde anderhalfjarige kan prima met een appel overweg hoor! Ik schilde ze wel altijd voor ze.

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Bedankt voor de reacties, net wat ik nodig had!
    Heb me dus druk laten maken om niks.

Ze geniet er zo van en het is heerlijk als ze lekker zit te snoepen als we gaan wandelen.

Te grote happen banaan gebeurd hier idd ook weleens....maar het komt altijd goed door de kokhalsreflex....

Bedankt allemaal!:)

Share This Page