Hallo allemaal Ons dochtertje is ongeveer 17 maanden en heeft nu drie keer een kuur gekregen. Ineens beginnen mensen ineens over dat het slecht is voor de tandjes. Dat wist ik helemaal niet. In de bijsluiter staat er niets over geschreven en op internet kan ik hierover zo snel niets vinden. Ze krijgt nu Amoxicilline vanwege oor- en longontsteking. (dit is wel de derde kuur al, eentje kreeg ze met een half jaar, daarna weer met een jaar en nu dus met bijna anderhalf jaar weer een kuur) Heeft iemand ervaring hiermee of met dit type antibiotica in het bijzonder? Ze moest die kuren wel écht hebben. Bedankt alvast voor de reacties. Groetjs Mirjam
Volgens mij is dat niet meer. Onze zoon heeft ook al meerdere keren een AB kuur gehad (oorontsteking) en ik heb er toen nog naar gevraagd, maar volgens de HA gebeurt dat niet meer omdat de AB behoorlijk veranderd is. En onze zoon heeft ook geen zwarte tandjes.
Als je twijfelt zou je even je tandarts kunnen vragen, die weet het vast wel. Ik heb er persoonlijk ook nog nooit van gehoord.
Ja, ab is ontzettend slecht voor het gebit! Het tast het glazuur aan en heel veel kindjes krijgen daardoor idd zwarte tandjes.
Toen ik vroeger klein was, was dat wel het geval. Ik heb er ook niet zo'n geweldig gebit aan overgehouden. Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet. Maar ik lees vaak dat mensen een kwartiertje na de AB even de tandenpoetsen. Met water of een klein beetje tandpasta. Gewoon voor de zekerheid.
Goed poetsen is het enige wat je kunt doen, de kuren heeft ze echt nodig. Mijn zoontje heeft alleen een paar rotte kiezen maar zijn tanden vallen mee. Hij had ook vaak een kuur en gebruikte ook ventolin dat is ook heel slecht voor je tanden. Hoorde ik van tandarts, wist ik ook helemaal niet. En gelukkig zijn het melktandjes.
Bedankt allemaal, maar wat zijn nu veel kuren? Heb je het dan over meer dan 10? En de meningen zijn toch weer sterk verdeeld. Ik ga straks even langs de huisarts om dat te checken...Ik laat het weten. Ik weet wel dat er veel suiker in zit schijnbaar.. Nouja, ik laat het weten. Groet, Mirjam
bij mij is het ook de oorzaker van een heel slecht gebit. Ik heb bijna geen kies die niet gevuld is. Door de tandarts bevestigd dat dit door AB komt. Ik heb tussen mijn 2e en 7e jaar elke jaar zo'n 5 AB kuren gehad en toen ik 7 was zijn mijn amandelen geknipt. Heb je het dus wel over 30 AB kuren!
Oh, het is goed dat ik dit lees. Had er nog nooit van gehoord. Mijn zoontje heeft inmiddels al 4 kuren achter de rug en krijgt dagelijks ventolin..
Mijn zusje heeft daardoor vroeger al haar melktandjes moeten trekken en heeft dus heel lang geen tanden gehad, ze begonnen pas weer te groeien toen ze haar andere tanden kreeg.
Ik kreeg vroeger circa 20/25 kuren PER JAAR! (nog niet degene IN het ziekenhuis meegeteld) en heb nooit zwarte tanden gehad maar heb wel echt een rot gebit wat van BINNEN uit gaatjes kweekt (erg irri want daar kan je niet tegenop poetsen) als je dan ook nog bang bent voor de tandarts word het alleen maar erger ben ik bang. Ik heb denk ik van mijn eerste 18-19 levensjaren zoveel uren per jaar gehad (op 3-4 jaar na met misschien "maar" 10 kuurtjes) Vroeger was de AB wel anders als tegenwoordig (er is mij gezegd dat ie minder schadelijk is geworden)
Ik heb als baby ook veel antibiotica gekregen en bij mij kwamen er tanden door die geen glazuur hadden. Dit was van mijn blijvend gebit. Het is en blijft gewoon troep, maar je kunt soms niet zonder.
ik wil er even bij zeggen dat ik niet weet of het nu ook nog zo is maar toen ik klein was had ik ook veel ab kuren mijn tanden werden er wel zwart van en ook rot mijn tanden zijn toen ook in het ziekenhuis allemaal getrokken ik zou idd even je tandarts bellen en info vragen of dat nog zo is en zoja wat je er aan kan doen om evt te voorkomen succes
Ja, jullie hebben het écht over héél véél kuren dus....en inderdaad de antibiotica is niet meer zoals ie vroeger was. Maargoed, toch wel iets wat belangrijk is om te weten. Ik vond het zo gek dat ik dit niet wist?! Maar blijkbaar zijn er meer onder ons die hier nog nooit van gehoord hadden. Heb even de doktersassistente aan de lijn gehad, maar amoxicilline geeft geen tandbederf. Ze noemde wel twee andere antibioticasoorten, maar die worden tegenwoordig niet meer aan kindjes gegeven. Dat was vroeger. En tja..als ze écht het hele jaar door aan de antibiotica zijn, dan kan het problemen geven, maar zo af en toe een kuurtje kan geen kwaad. (zegt ze) Ik ben wel gerustgesteld. En nogmaals, het gaat dus om amoxicilline!
verkleurde tandjes door antibiotica kan nogsteeds, helaas. mijn zoon heeft het ook, tijdens en na de bevalling een zware antibiticakuur, en in het leerste levensjaar nog minstens 4 zware kuren gehad. nu rare gele vlekken op zijn tandjes, schijnt toch echt van de antibiotica te komen ( de meeste kuren waren amoxicilline)
Maar dan zou je toch zeggen dat de antibiotica van binnenuit negatieve bijwerkingen heeft, want als je je "echte" gebit nog niet had, hoe kan het dan al aangetast zijn? Dat moeten dan toch wel stoffen zijn die van binnen iets aantasten....de aanmaak van glazuur op tanden gaat dan verkeerd ofzoiets? snap je wat ik bedoel? Dus de vraag is...tast de antibiotica het glazuur aan, dus wat er al is? of zorgt het ervoor dat het juist niet aangemaakt wordt?
Antibiotica tast van binnenuit je gebit aan. De aanleg van 'de grote mensen' tanden begint al heel vroeg, vandaar dat tanden zonder glazuur boven kunnen komen.
Volgens mij heeft Augmentin er een handje van vlekken op tanden te veroorzaken.. Helaas moet mijn zoontje 1,5 jaar dagelijks augmentin innemen. Gelukkig schijnen die vlekken wel te verwijderen zijn.. ben benieuwd..