Hoi, Na lange tijd toch maar eens een keer een topic aanmaken, want ik zit er toch wel mee. Mijn dochter is plaszindelijk overdag en s nachts. Ze weet ook wanneer ze moet poepen, maar dan vraagt ze om een luier. De luier gaat om, ze doet der ding en het mag dan weer af. Maar ze durft totaal niet om te poepen op de wc. Ze wordt dan helemaal hysterisch en houdt het op. Ik kom er ook niet achter wat ze er eng aan vind, want dat weet ze me niet te vertellen. Ik heb alles al geprobeerd! - Poepen in luier naast de WC (dit lukt) - Poepen in luier op de WC met klep dicht (dit lukt) - Poepen in luier op de WC met klep open (dit lukt) - Poepen in luier met gat erin, lukt niet.. durft ze al niet - Poepen op de WC die afgedekt is met huishoudfolie (zodat er een kommetje ontstaat die de ontlasting opvangt)… wellicht dat ze de plons eng vind.... (lukt ook niet) Ze zit er ook overigens niet mee dat de ontlasting in de luier zit.. ze vind het niet vies... We proberen ermee om te gaan dat poepen in luier vies is en stinkt. Dat poepen in luiers alleen baby's doen en zij ondanks ze op de grote school zit nog steeds een beetje baby is en pas een grote meid als ze doet poepen. Haar een cadeau beloven als ze het doet, werkt ook niet. Had er overigens wel beloond voor de keren dat bovenstaande dingen wel lukt. Wie heeft de allerlaatste gouden tip, alvorens ik er werk van maak bij de huisarts.
https://www.jmouders.nl/niet-op-wc-poepen/ Veel voorkomend iets hoor! Mischien heb je wat aan deze tips!
Dank voor deze tips, maar deze heb ik helaas ook allemaal al uitgeprobeerd! Maar ze past wel in die catergorie….
Jammer, had een kleine hoop dat er nog iets voor je tussen zat. Al snap ik dat je zelf ook vast wel voor tips hebt rondgezocht op internet. Heb zelf geen ervaring mee al had die van ons het wel met plassen. Overal zindelijk behalve thuis (mama wast toch), liet het overal lopen. Tot ik er zo klaar mee was (en maar vriendelijk blijven...) ik heb hem toen steeds zelf z'n natte goed naar boven laten brengen en een droge onderbroek laten pakken. Uiteindelijk kostte hem dat meer energie dan plassen op de wc en koos hij eieren voor zijn geld. Hoop dat je gauw ook tot een oplossing komt. Denk maar zo, met haar 18e is het vast over (flauw grapje, sorry)
Vindt ze een potje minder eng? Ik heb het bij mijn dochter voor elkaar gekregen (uiteindelijk , was een traject van maanden) door haar als ze moest poepen eerst op het potje te laten zitten. Als het dan echt kwam stond ze op en vroeg om een luier, die kreeg ze dan ook, maar het werd wel steeds minder spannend. En toen uiteindelijk de grote dag: op het moment vlak voor ze wilde opstaan gezegd dat ze een sticker kreeg als ze op het potje poepte . Omdat het dus al bijna kwam en ze door mijn opmerking net even werd afgeleid deed ze het. Van tevoren beloningen in het vooruitzicht stellen werkte ook niet, maar dit dus wel. Daarna ook nog wel weer een paar keer in de luier maar er zat een stijgende lijn in, en uiteindelijk dus steeds op de pot. De overstap van potje naar wc had ze dan weer geen moeite mee.
En op de wc met 1 kant heel lichtelijk vast gemaakt? Door het gewicht schiet het los en dan moet je het hele circus tevoorschijn toveren wat goed wauw zie je wel je kan het etc. Anders eens op zoek naar een bekkenbodem therapeut die werkt met de superpoeper methode! Dit werkte duper snel en goed bij mijn zoontje
En bv samen de luier leeggooien in de wc? Dan doe jij het en laat je zien hoe de poep in de wc valt, dan samen feestelijk doortrekken? Wij hadden wasbare luiers en de poep spoelde ik dus door, dat vonden ze al snel reuze interessant en zeker de jongste vond daardoor poepen op de wc ook heel logisch. Ze had haar poep al zooo vaak in de wc zien gaan, die tussenstap van de luier weglaten vond ze niet zo spannend.