Hallo allemaal, Ik zit me het volgende. 30 juni aanstaande loopt mijn ouderschapsverlof voor mijn eerste kind af. Ik heb net ontdekt dat ik weer zwanger ben en zou als alles goed gaat eind juli met verlof gaan Na afloop ouderschapsverlof mag ik mijn contract niet wijzigen of opzeggen anders moet ik vergoeding ov terug betalen. Nu ga ik dus 1 maand na afloop Ouderschapsverlof weer met zwangerschapsverlof. Telt de periode zwangerschapsverlof mee in die 6 maanden die ik weer volgens oude contract moet werken? Dus loopt die telling door ondanks het feit dat ik in de praktijk niet aan het werk ben? Dan zou ik na zwangerschapsverlof drie weken vrij kunnen nemen en dan daarna contract verlagen naar 28 uur en dan weer met nieuw ouderschapsverlof starten waarbij ik na afloop dus die nieuwe urenomvang van 28 uur heb. Wil namelijk nooit meer 32 uur werken. Iemand ervaring of kennis hierover? Wel fijn om met wat kennis het gesprek met teamleider en p en o aan te gaan.
Hallo, Waarom mag je je contract niet wijzigen na je ouderschapsverlof? Staat dat ook in jullie CAO, of alleen in je contract? Want normaal gesproken kun je dat gewoon wijzigen. Dat doen ook juist veel mensen. Ben hier dus wel nieuwsgierig naar.
Bij ons moet je ook 6 maanden terug naar je 'oude' contracturen van voor je ouderschapsverlof. Dit heeft te maken met het feit dat er een deel van het ouderschapsverlof wordt betaald en ze dus niet betalen voor uren die je daarna niet meer gaat werken (zou ook een beetje raar zijn maar dat komt misschien omdat ik niet beter weet). als je wel andere contracturen gaat/wil werken moet je een deel van het ouderschapsverlof terugbetalen.
Ik weet dat er inderdaad bedrijfstakken/cao's zijn waar je idd niet direct je contract mag wijzigen aanlsuitend aan je OV (hoeft niet eens persé doorbetaald OV te zijn) Maar hoe het zit met direct aansluitend zwangerschapsverlof en of die maanden dan worden meegeteld, dat weet ik niet. Ik zou je adviseren eens met een arbeidsjurist cq vakbond te gaan praten om dit na te vragen. Enne gefeliciteerd!
Goed dat jullie dat zeggen. Moet ik even nakijken hoe dat bij ons is geregeld. Want ik was dit wel van plan en heb er nooit iets over gehoord en gelezen in de CAO dat dat niet mag. Want ik ben na mijn ouderschapsverlof van plan om contract aan te laten passen. Mijn werkgever betaalt niets aan ouderschapsverlof.
Oei zie nu pas jullie reacties! De eerste tien dagen geen reactie dus had er niet meer naar gekeken. Bedankt voor het reageren! Ja in onze cao, jeugdzorg, is dit vastgelegd. Ik ga het denk ik gewoon met p en o bespreken...voorleggen dat ik nu dus met verlof ga aansluitend op ov en wat dit dan betekent. Kan mijn rechtbijstand idd ook raadplegen. Heb inmiddels van collegas gehoord dat opnieuw ouderschapserlof opnemen geen contractwijziging is en dit mag dus.
Opnieuw ouderschapsverlof opnemen wel maar bij ons moet je wel echt 6 maanden gewerkt voor je contract naar beneden mag, ziekte telt niet mee en ik vrees opnieuw zwangerschapsverlof ook niet. Zou het bij P&O navragen.
Het klinkt allemaal vrij plausibel, door zwangerschaps- of ouderschapsverlof verander je je contracturen namelijk niet. Maar uiteindelijk loopt een keer je laatste ouderschapsverlof af en dan zal je toch terug moeten naar die 32 uur, realiseer je je dat wel? Verder inderdaad even laten uitzoeken door de personeelsadviseur, dan heb je het ook meteen zwart op wit.
Ik begrijp die regels wel, omdat je werkgever een stukje salaris doorbetaald tijdens je ouderschapsverlof. In jou geval. Bij mij was ouderschapsverlof onbetaald en kon daarna gewoon mijn contract aanpassen. Want het had mijn baas geen geld gekost. Ik ben trouwens zwanger geworden tijdens mijn ouderschapsverlof, en kon al snel niet meer werken. Je ouderschapsverlof loopt dan wel door. Iets om rekening mee te houden.