Hallo. Mn man en ik hebben een kleintjr van 16.5 mnd. Hij heeft een vast contract voor 12 uur en zorgt voor de kleine en ik werk fulltime met een jaar contract die 1 aug afloopt. Door de pil heen zwanger geraakt dus nu iets meer dan 5 weken zwanger. Mn collega is ook zwanger (we werken met 4 fulltimers en 1 partimer op de afdeling) en zij is aug uitgerekend. IK ben zo bang als ik zeg dat ik ook zwanger ben, dat mn contract waarvan gezegd is dat t over zou gaan in een vast contract voor onbepaalde tijd nu gewoon verlengd wordt in nog eens een jaarcontract. Het zal niet erg zijn, maar een vast contract geeft toch meer zekerheid toch?
Tja, een vast contract geeft meer zekerheid. Zeker omdat je dan hoe dan ook in je verlofperiode verzekerd bent van een inkomen. Ik weet niet wanneer je collega en jij precies zijn uitgrekend, maar zitten jullie niet precies om en om met verlof? Want dat zou in je voordeel kunnen werken bij je contractverlenging.
Ik denk dat je er niet om heen kan om op een gegeven moment je werkgever in te lichten. Je zal het tenslotte op een gegeven moment wel gaan zien. In zo'n geval denk ik dat het verstandig is dat je je werkgever zo snel mogelijk (12 weken?) inlicht zodat iedereen een beetje kan wennen aan het idee dat je zwanger bent en dan is de ergste stress er wel vanaf tegen de tijd dat je contract verlengd moet worden. Een vast contract geeft inderdaad meer zekerheid maar ja, in die situatie zit je helaas niet (ik ook niet trouwens... ) Veel succes