Niet eens met doen & laten zwangerschap vriendin

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lientje1985, 28 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Kansloze reactie ....
    Heb vaak zat uitleg gegeven, maar ik zal wel Chinees schrijven.
    Vriendelijk bedankt voor het meedenken , het heeft onwijs bijgedragen aan de discussie 👍

2. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Roken en drinken tijdens de zwangerschap..ja not done en dat kan je blijven herhalen.
    Ik heb toevallig vorige week een heel artikel geschreven over FASS, heel ernstig en schrok me dood want dat kan dus al komen door 1x alcohol drinken.

Maar denk dat je verder inderdaad wel wat liever mag zijn haha
    Toen ik voor het eerst zwanger was wist ik ook niet of ik nou een vk moest bellen of de huisarts...
    En wist ik ook niet wat ik allemaal wel en niet mocht eten.

Ik zou haar helpen als ze dat vraagt of als je merkt dat ze zoekende is , maar ongevraagd dingen gaan regelen ofzo kan ook heel irritant zijn :)

De ene zwangere is de andere zwangere niet, ik had een vriendin die bij elk krampje aan de telefoon hing en 100x ging google op internet omdat ze bang was dat er van alles aan de hand was.
    Prima, ik ben niet zo dus irriteerde me mateloos haha maar goed dat heb je dan, maakt haar niet minder mijn vriendin maar vond haar gewoon irritant overbezorgd :p

3. Ballon

Ballon Niet meer actief

Als jij mijn vriendin zou zijn, zou ik er zelf al een beetje klaar mee zijn heel eerlijk gezegd. Vriendschap is voor mij elkaars keuzes respecteren en uiteraard eerlijk zijn. Natuurlijk is het logisch dat je aan geeft wat betreft het roken, dat is je "plicht" maar geef je het aan, zij vindt het prima zo en ga je het nog een paar keer aankaarten, dan was ik er echt al klaar mee geweest. Leven en laten leven. Ook al ben je het niet met elkaar eens en zou jij dingen anders doen, jij hebt je "plicht " gedaan.
    Ik vind het ook best wat dat er wordt gezegd; " vriendschap verbreken" hoezo?! Het is simpelweg niet aan jou te bepalen hoe zij met haar zwangerschap om gaat. Wellicht moet je jezelf dan afvragen hoe het komt dat je jezelf eraan irriteert, zit er nog meer dwars?

4. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Je zegt letterlijk, roken drinken moet ze zelf weten, het is haar kind niet het jouwe.
    Dus als jij je kind opzettelijk schade berokkend dan moet je dat zelf weten omdat het jouw kind is?
    Die vlieger gaat niet op hoor.

5. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Heb t der ook pas 1 x gezegd 😉

6. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Is een pittige discussie geworden.
    Ik snap een ieder zijn weerstand op het rook en drinkgedrag. Alleen weten we ook dat mensen niet tot een gedragsverandering komen door "voorlichting". Anders was er niemand in dit land verslaafd, te dik etc. Want neem maar van mij aan dat weet je vriendin ook heus. Misschien niet exact wat alle consequenties zijn maar prima dat het niet goed is voor de baby. Dus een "preek", filmpjes etc etc. Het gaat haar denk ik niet helpen.
    Buiten dat is dat niet aan jou (als je die behoeften al zou voelen hoor). Dat is werk voor de verloskundige, huisarts, gyna of haar partner. Maar dan nog blijkt dat dit geen effect heeft. Ondanks alle horrorplaatjes op pakjes zijn er niet minder mensen gaan roken.
    Verslaving is een complex iets. En niet voor een ieder hetzelfde.
    ik hoop dat je haar kunt laten zijn wie ze is en jullie vriendschap in stand kan blijven.
    Stel dat zij tegen jou had gezegd dat ze je obsessief vond en te gestrest en dat dit slecht is voor de baby en indirect dat je nu dus al slechte keuzes maakt voor je kind. Door je eigen spanning en angst over te dragen. Dan zet je toch finaal je hakken in het zand?! Althans ik zou furieus zijn. Het is misschien niet het beste voorbeeld maar ik bedoel meer dat die veroordeling Niemand goed doet of dat de kans dag het leidt tot gezondere keuzes echt niet groter maakt.

7. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Het is haar eigen verantwoording tegenover haar ongeboren kind, haar partner en zichzelf. Niet aan een bemoeizuchtige vriendin. En die vlieger gaat op als het om een foetus gaat. Roken tijdens de zwangerschap is wettelijk geen kindermishandeling. En trouwens ja die gaat ook op van alle mensen die roken waar een kind bij is, of die net hebben gerookt en de stoffen in hun kleding meebrengen. Mensen die hun kinderen volproppen met elke dag friet. Of vind je dat niet opzettelijk? Beetje obesitas kweken bij je eigen kind.. Heeft ook levenslange gevolgen. Ik doe het mijn kind allemaal niet aan, maar als een vriendin van mij elke dag naar de McDonalds zou gaan en het kind ontploft bijna van de vet dan kan ik daar ook niets aan doen behalve er iets van zeggen en dat kind een wortel geven.

Dat jij het weer de gehele kindermishandeling kant op trekt moet je zelf weten maar je moet niet doen alsof ik impliceer dat iemand zomaar zijn kind mag mishandelen.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    je moet uiteindelijk zelf beslissen wat je wil met deze vriendschap.
    maar wie weet is je vriendin superonzeker en durft ze dat niet te zeggen omdat jij wel overal van op de hoogte was.
    bijv week x is baby zo groot als een druif en bij week x zo groot als een avocado.
    dan groeit er dit en dan beweegt er dat.
    wie weet stopt ze alsnog met roken en is ze je straks hartstikke dankbaar voor je steun.
    wie weet stopt ze niet met roken en is ze je alsnog hartstikke dankbaar omdat je haar niet veroordeeld hebt om de keuze die ze maakte, omdat jij er voor haar was ondanks haar keuze.
    als je de vriendschap wil voortzetten, ze is natuurlijk nog steeds dezelfde persoon als voor ze zwanger was, probeer dan je negatieve gedachten van je af te zetten.
    uiteindelijk beinvloed dat toch je gedrag naar haar toe.
    verschil in opvoeding al er uiteraard zijn.
    wie weet is ze straks de meest lieve betrokken moeder die een kind zich wensen kan.
    mijn beste vriendin betutteld naar mijn mening haar kinderen veel te veel.
    ze doet werkelijk alles voor ze ook al kunnen ze het prima zelf.
    maar zij vind het fijn om het te doen voor haar kinderen want ze zijn haar alles.
    ook binnen de familie zie ik dingen waar ik mijn bedenkingen bij heb.
    hebben ze vast ook wel bij mij.
    laat je vriendin het op haar manier doen en meemaken.
    jij kan haar alleen maar steunen of laten vallen

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mee eens. Ik zou kriegel worden van een vriendin zoals jij. Dit is m'n vierde zwangerschap en het interesseert mij werkelijk waar vrij weinig wat de baby allemaal kan of hoe groot die nou precies is. Bij de eerste heb ik nooit geweten hoe de placenta lag. Heeft de VK vast wel verteld, maar vond het blijkbaar niet boeiend genoeg.
    Maar dit betekend niet dat ik de zwangerschap niet bijzonder vond en er niet van heb genoten. Ik heb alleen niet ALLES opgezocht.

10. palomi

palomi Bekend lid

23 mrt 2016
    947
    0
    16
    Misschien moet je het er niet meer over hebben.. Nu ben jij haar Google en zou t kunnen zijn wanneer jij er niets meer over zegt of naar vraagt dat ze zelf wel komt met vragen of verhalen...

11. Noorie

Noorie Niet meer actief

roken en of drinken.. absoluut not done.
    Maar eerlijk jou veroordelingen en houding vind ik ook echt not done. Sorry maar je lijkt me ook niet bepaald een leuke vriendin.

Ik zocht ook niet alles op, en belde de vk niet voor elk wissewasje, ook wist ik niet waar de placenta lag..maar ik was alles behalve ongeïnteresseerd in mijn kleine meid.

12. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    #92 Sjaanbanaan, 1 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2017
    Dus jij vindt het geen kindermishandeling omdat het een foetus is?
    Als iemand constant paft in de buurt van een kind en het kind dus schade toe brengt dan vind ik het ook kindermishandeling, net zo goed als dat iemand zijn kind de hele dag volpropt.
    Wat doe je dan, wegkijken omdat het niet jouw verantwoording is?
    Als dit een goede vriendin van mij zou betreffen dan zou ik dit zeker aankaarten, hier open over zijn en haar proberen te helpen, het gaat wel om een kind dat verpest (kan) wordt.
    Als hier dan totaal niets mee wordt gedaan dan is het voor mij einde vriendschap.
    Raar, dat dit dan als bemoeizuchtig wordt gezien of geen goede reden om een vriendschap te verbreken.
    Ik zou het namelijk echt niet aan kunnen zien als een kind lijdt onder de schadelijke, bewuste foute keuzes van een ouder.

13. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Deel Deze Pagina