Niet eens met klassenindeling?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door clnl, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik hoor graag jullie mening. Mijn zoontje is na de meivakantie gestart op de basisschool in een groep 1 met kinderen die vanaf 1 januari naar school mochten, een klas met ong. 20 kinderen. Er is ook een groep 1 met kinderen die al langer op school zitten ( even om een duidelijk beeld te schetsen). Mijn zoontje had een moeizame start op school, hij kon moeilijk wennen. De laatste paar weken gaat het eigenlijk heel goed, hij heeft zijn draai een beetje gevonden. Maar nog belangrijker, hij heeft een vriendje waar hij een hele grote klik mee heeft. Het vriendje is al een paar keer wezen spelen en met de feestdag op school vorige week zijn ze bewust in 1 groepje ingedeeld omdat ze het zo leuk hebben samen. Nu kregen we maandag de nieuwe klassenindeling voor volgend jaar te zien en ik twijfel nu heel erg wat ik moet doen. Er komen twee groepen 1 en 2 gecombineerd en 1 groep 1 instroomgroep. Het vriendje van mijn zoontje is drie weken ouder en komt in een combinatiegroep (net als de meeste kinderen uit de groep,15 ) en mijn zoontje komt in de instroomgroep. Erg jammer, hij is al eerder een vriendje kwijtgeraakt door een verhuizing en zal nu dus weer van een vriendje gescheiden worden. Mijn zoontje weet van de indeling want het is in de klas besproken. Hij bestookt mij nu met vragen (waarom dan? Waarom mag ik niet mee? Enz) en hij is erg dwars de laatste dagen. Ik twijfel nu heel erg wat ik zal doen. Het zo laten (kinderen zijn flexibel, hij vind in de nieuwe klas ook wel weer een vriendje) of een gesprek aangaan en eigenlijk vragen of mijn zoontje bij zijn vriendje in de klas mag blijven. Wat zouden jullie doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Vragen staat vrij en ik vind dat je goed onderbouwd waarom je dat wil. Zou dit precies zo aan school uitleggen

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik zou t gesprek aan gaan!

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Je kan het altijd vragen toch?
    Ik haal uit je verhaal niet helemaal waarom ze in een andere klas komen?

Zelf zou ik gewoon aangeven dat ik het heel jammer vind en vragen of er nog een mogelijkheid is dat ze wel bij elkaar kunnen komen.
    Gewoon vrijblijvend, je doet er niemand kwaad mee.

5. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden meiden, ik ga vrijdag even het gesprek aan. Omdat er veel gedoe was rond de klassenindeling was ik een beetje huiverig om het gesprek aan te gaan (ben niet zo mondig) maar ik ga het toch doen. Anders krijg ik spijt denk ik.
    Beaujuulais, de indeling is volgens mij puur op leeftijd gedaan en heeft te maken met de grootte van de klassen. Ze moeten de halve groepen met kinderen uit groep 2 aanvullen met kinderen uit groep 1. Dit betekend voor de groep van mijn zoon dat er 15 naar de 1/2 combi gaan en de jongste 5 (waarvan mijn zoon de oudste is) starten in de instroomgroep 1.

6. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Hoe is het gegaan?

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hier is het ook zo een beetje zo gegaan. Een meisje heeft dochter klik mee en juist die gaat naar de andere groep ik heb er wel wat van gezegd maar ik weet uit ervaring dat ze niet aan gaan beginnen om het te veranderen, Met als reden als jij het wil veranderen willen andere ouders dat ook ik weet het is oneerlijk het enige wat ik gezegd heb tijdens het ouder gesprek was dat ze bij een bekend kindje in de klas zou komen en juist dat is niet gebeurt maar ik laat het zo omdat ik weet dat school negen van de tien keer zegt van we hebben overal rekening mee te houden en kijken naar de kinderen leeftijd groepen meisjes jongens afkomst ect ect we gaan niet weer veranderen we hebben zo genaamd inspraak, Nou in dit sprookje geloof ik al heel lang niet meer.

8. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Pnirmal, wat is dat rot he?? Je wil het beste voor je kind en een fijne tijd op school en als ze van een vriendje gescheiden worden is dat gewoon heel naar. Goed dat je er wel iets van gezegd heb. Er gebeurd misschien niks, maar jij bent wel voor je kind opgekomen!! Ik wilde eerst ook niks zeggen maar ben vandaag toch op gesprek geweest, puur en alleen zodat ik er voor mijn gevoel alles aan gedaan heb, ook al dacht ik van tevoren al dat ze er niks mee zouden doen. Ik hoop dat je dochter volgend jaar een leuke klas met nieuwe vriendinnen krijgt!!

9. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    #9 clnl, 11 jul 2014
    Laatst bewerkt: 11 jul 2014
    Mosterd, ik ben vandaag uit school naar de juf toe gestapt (na lang twijfelen, ben echt geen held). Ik heb haar gezegd dat ik het zo jammer vond dat hij niet bij zijn vriendje in de klas komt en bovenstaande reden genoemd. Ze zei dat ze het begreep maar dat dat geen reden was om een kind op het laatste moment in een andere klas te plaatsten. Dat was het dan dacht ik, maar ze vroeg mij of ik een voorgevoel had waar hij beter zou passen, in de combiklas waar hij dan de jongste is of in groep 1 waar hij de oudste is. Ze vertelde dat ze mijn zoon erg pienter en leergierig vond en dat zij dacht dat hij zich zou gaan vervelen bij de jongere kinderen. Zij had zelf het gevoel dat hij beter bij de "oudere" kinderen past. Ze had dat toevallig gisteren ook besproken met de juf die ook een dag in de week in zijn klas is en die had het ook gezien. Toen ze de klassenindeling maakten hadden ze nog te weinig van mijn zoon gezien om echt iets over hem te kunnen zeggen. Ze twijfelden zelf nu dus ook. Ze noemde nog dat de school niet zo was dat alles heel strikt moet (zo is het bedacht dus zo gaat het) en dat ze nu misschien wel een uitzondering konden maken. Ze gaat het opnemen met de ib-er nu. Ik ben heel benieuwd. Ik ging blij bij het gesprek weg maar besef me ook heel goed dat het een zoethoudertje kan zijn en er niks zal veranderen. Wordt nog vervolgd dus...

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoop ook dat het als nog goed komt voor jou en je kindje.

Bij zoon is het toen ook zo gegaan. Hij is uit elkaar gehaald met zijn favoriete vriendje. Omdat ze samen te veel andere dingen gingen doen. vind het tot de dag van vandaag nog jammer voor hem.

Een voordeel dit jaar kwamen ze elkaar weer tegen in het vmbo zelfde klas. Alleen zoon blijft dit jaar zitten en dus worden ze weer gescheiden.
    :)

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik vind dat toch wel sneu. Bij ons op school worden groepen soms ook enigzins aangepast, maar wordt wel gekeken naar vriendjes/vriendinnetjes en daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Mijn dochter heeft 1 vast vriendinnetje en die 2 zijn zo erg aan elkaar gehecht, dat ze die meiden ook bij elkaar houden volgend jaar. Ik kan begrijpen dat kindjes niet altijd bij elkaar kunnen blijven, stel dat een kind op een ander niveau presteert of moet blijven zitten. Maar indien dit niet het geval is, vind ik het als ouder zijnde onnodig om kinderen bewust uit elkaar te trekken.

Jammer dat het bij jouw school dus wel zo gaat. Heb je al een gesprek gehad?

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Bij ons op school wordt er echt wel gekeken om vriendjes en vriendinnetjes bij elkaar te houden. Ik weet wel dat het een verschrikkelijke puzzel is om die kleuterklassen zo goed mogelijk in te delen. Maar in zo'n geval als jou ts, dan had jouw zoontje bij zijn vriendje gebleven.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dit klinkt wel heel erg als de school van mijn zoontje, hij zit nu ook in een groep 1 die na de krokusvakantie is opgestart en vokgend jaar worden het ook 3 groepen 1/2.
    Echter hebben ze bij mijn zoontje behalve op vriendjes ook op de onderwijs behoefte gelet. Zo komen de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bij elkaar in de klas en ook bij een juf die daar een extra opleiding voor heeft gehad. De echt jonge kleuters en dus ook de kinderen die vaak moeite hebben met het afscheid komen echter weer in een aparte instroom groep 1 zodat ze niet gelijk overlopen worden door de kinderen uit groep 2 en ook is deze klas kleiner en rustiger voor ze.
    Desondanks hoop ik dat de school ondertussen een uitzondering voor je zoon heeft gemaakt.

14. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze een uitzondering maken en mijn zoontje met zijn vriendje mee mag naar de combiklas 1/2!! Toen ik hem vanmiddag uit school haalde sprak de juf mij aan en zei dat ze hem toch ook naar groep 1/2 laten gaan omdat hij daar beter past. Ze vertelde het ook meteen aan mijn zoontje die meteen begon te stralen en een glimlach kreeg van oor tot oor :) . Die glimlach is de rest van de dag ook niet meer verdwenen en buren enz kregen allemaal te horen dat hij naar 1/2 mag en hoe blij hij daarmee is!! Heerlijk om mijn mannetje zo gelukkig te zien! Voor hij ging slapen kreeg ik een dikke knuffel en toen zei hij: dank je, dank je dat je gevraagd heb of ik ook naar 1/2 mocht. Zo lief, zijn dag kon niet meer stuk en de mijne ook niet.

15. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn dat er een aantal zijn met goede ervaringen wat betreft vriendjes bij elkaar houden. Het is toch wel erg sneu als vriendjes gescheiden worden. Pnirmal, vind het echt rot dat jij het eerst met je zoon en nu met je dochter meemaakt dat ze van hun vriendje gescheiden worden.

16. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Wat fijn dat t gelukt is!

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    En jij mag trots op jezelf zijn dat je het hebt gevraagd, TS! Gefeliciteerd!

Deel Deze Pagina