Niet eens met peuter 10 minuten gesprek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wanda68, 21 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Jij vult nu ook veel in ;) Ik zeg niet dat de psz iets verkeerd heeft gedaan, ook niet dat hierdoor het kind een stempeltje zal krijgen, of dat de uitkomst zo zal zijn als de psz nu lijkt te denken. Ik zei alleen dat ik die ‘angst’ voor een stempeltje niet gek vind op basis van de gegeven informatie. Als moeder is het soms fijn om te weten dat je gevoel niet ongegrond is, er ook mag zijn, ongeacht alle andere omstandigheden. We vullen vaak dingen in op basis van onze eigen ervaringen, angsten of al bekende informatie, zo blijkt Ik weet best hoe zo’n proces in zijn werk gaat en dat er nog helemaal niets echt gezegd is, maar ik kan wel goed begrijpen waarom je dat gevoel zou krijgen omdat alles wat gezegd is in een bepaald plaatje past en dus wel suggereert dat de psz in een bepaalde richting denkt. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan alle reacties die al over ASS gaan.
     
    Wanda68, MyMiracle en Gember vinden dit leuk.
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben ook min of meer zo’n trajekt gehad, maar dat was voor dat ze naar de psz ging al in gang gezet. En op de psz liep dat door en waren leidsters ook alert op problemen zeg maar. Maar hier is het echt nooit zo geweest dan ‘men’ haar een ‘stempel’ op wilden plakken. Dat was absoluut niet het doel. Het doel was kijken wat er aan de hand was en hoe we haar konden helpen. Zo’n ‘stempel’ kán daar bij horen, maar dat hoeft absoluut niet. En áls er een ‘stempel’ tevoorschijn komt, is dat ook niet het einde maar juist een goed begin voor beter passende hulp. Uiteindelijk gaat het daar toch om? Als een kind moeite ergens mee heeft, wil je het helpen. En heel simpel gezegd; als die ‘stempel’ er komt, dan zat hij er eigenlijk al he, alleen heeft het beestje een naam gekregen.
     
    hummeltje5, Wanda68, Oceanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Ik zeg niet dat jij dat invult maar ts;)
    Ze komt zelf met dat stempeltje. En ik haal er nergens uit dat de psz dat suggereert. Ze benoemen specifieke dingen die ze gezien hebben, o.a. fladderen met zn armen, op zn tenen lopen enz. Ze zeggen toch niet we vermoeden dat hij a of b heeft maar ze zien gedrag waar ze wat zorgen over hebben en halen er iemand bij die dat kan beoordelen.
    De reacties over ASS of ADHD die er komen zijn niet omdat wij nu met zn allen denken dat haar zoontje dat heeft maar omdat ouders met kinderen die een "stempeltje" hebben hierdoor getriggerd worden en dus over hun ervaring vertellen. En de meest voorkomende stempeltjes zijn ASS en ADHD.
     
    merah en Oceanna vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Dat is heel mooi gezegd!
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Dochter hier gaat sinds ze 7 weken is 2x per week een gele dag naar de kdv. In principe moeten kinderen eerst "vrij" zijn om uberhaupt beoordeeld te kunnen worden. Gesloten kinderen krijgen geen beoordeling, ze gaan alleen zoeken naar methoden om het kind zich vrij te laten voelen.

    In de groep doet onze dochter op veel punten het ook anders dan thuis. Daar gilt ze bijv. keihard om dr zin proberen te krijgen, thuis denkt ze daar wel drie keer over na (hebben we niks bewust voor gedaan overigens, dramaqueen gedrag reageren we gewoon niet op).

    Thuis en daar wordt geknutseld, wordt er gelezen en voorgelezen, zijn er grenzen, wordt er gedanst en muziek gemaakt en daar is het ook een ontzettende ondernemer/onderzoeker. Dat zijn ze meer van de jongens gewend maar zij is echt t onderzoekende aagje van de klas, maar loopt weer achter met woordjes ook thuis. T gaat beter maar nog niet op peil maar ik weiger te pushen, ze kan 1 ding tegelijk. Op veel punten is ze zoals thuis, op andere punten een groot verschil. Bij beoordeling vragen ze hier hoe hun waarnemingen in de thuissituatie zijn.
     
    hummeltje5 en Wanda68 vinden dit leuk.
  6. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    365
    127
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Hoewel ik ook goede dingen lees in je bericht, voel ik toch behoefte om een tegenreactie te geven. Je kan denk ik op basis van de info niet stellen dat er sprake is van een ontwikkelingsachterstand. En daar wil ik aan toevoegen dat een VVE echt niet op wonderbaarlijke wijze een achterstand kan inhalen. Ik denk dat veel ouders onderschatten hoeveel waarde hun aandacht voor hun kinderen heeft. Ik vind dat zo zonde. Echt!

    Als ik het verhaal van TS lees, dan zie ik een slimme vrouw voor me die voor haar kind het aller beste wil. Van de ouders kan hij meer individuele aandacht krijgen dan bij een groep peuters van 16 kinderen met maar 2 volwassenen. Ik ben juist erg onder de indruk van de wil van TS om de regie te houden en eerder kind thuis wil houden (misschien is hij over een half jaar veel rijper voor de psz).

    Los daarvan denk ik wel dat kinderen doorgaans veel leren van andere kinderen. En sommige kinderen zijn idd gebaat bij wat vaker naar een opvang gaan, omdat ze zich dan beter op hun gemak gaan voelen. Het wordt bekender terrein.

     
    fairy2011 en Wanda68 vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    O maar ik beweer helemaal niet dat haar kindje een achterstand heeft hoor. Dat kan ik hier niet beoordelen. Ik lees alleen veel weerstand tegen de observatie en dat wil ik weerleggen omdat het mij onverstandig lijkt daar tegen te zijn.
    Bovendien klopte het niet wat ts schreef over de pm'ers. Die hebben precies gedaan wat van hen verwacht wordt.

    Hier heb ik dus wel heel veel goede gevolgen gezien van de VVE. En geloof ik er absoluut in. Maar wij staan er duidelijk anders in. Zelf de regie houden en kindje eerder thuis laten dan meer laten gaan vind ik echt onverstandig.
    Maar sowieso denk ik dat ts zich meer moet inlezen over wat zo'n observatie inhoudt omdat ze heel veel invult wat niet echt klopt (mbt die stempeltjes enz)
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  8. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    365
    127
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    'Als er blijkt dat er toch “iets is” dan krijgt hij de hulp die ervoor zorgt dat hij het beste uit zichzelf gaat halen."

    Ik vraag me dan af: waarom moeten kinderen waar 'iets mee is' het beste uit zichzelf halen? Ze zijn toch al hartstikke goed! :) ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar ik kan er soms droevig van worden als er zo aan kinderen getrokken wordt. Vooral kwetsbare kinderen. Wait watch & wonder :).

     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  9. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    365
    127
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Ik denk niet dat het nodig is om haar weerstand te weerleggen. Ze heeft er een topic over geopend. Moedig en kwetsbaar. Daar mag bemoedigend op gereageerd worden. Ik denk nl dat er bij ts al een heel intern proces gaande is.

    Wanda succes met je zoektocht hierin, kijk goed naar je kind en luister naar je gevoel. Ik denk dat het je verder gaat helpen als je je gevoel uitspreekt richting de psz. Wie weet wat dat gaat opleveren.

     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  10. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Waarom dat zo is? Omdat een kind er zelf vaak gelukkiger van wordt en meer tot bloei komt als hij het beste uit zichzelf haalt. Groei doet een mens goed en komt niet altijd vanzelf. Ik denk dat je daar naar moet kijken, of het een kind goed zal doen, of dat de interventies hem juist belemmeren.
    Mijn zoon is ook ‘anders’. Dat kwam onder meer tot uiting in zijn taalontwikkeling. Omdat deze achterliep was hij vaak driftig en gefrustreerd. Hij is uiteindelijk naar de vroegbehandeling van Kentalis is gegaan en is daar zo gigantisch gegroeid. En omdat hij zich beter kan uiten, is hij zoveel blijer geworden.

    Hij zit inmiddels in de kleuterklas en ik zie zelf nog steeds dat er ‘iets’ is. Hij is anders. Momenteel functioneert hij echter prima en ondervindt hij er geen hinder van. Dus dat laten we voor nu rusten.

    Zo maken wij in elke situatie weer andere afwegingen, met het welzijn van ons kind voorop.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben wel de laatste die streven naar iets beters en de hoogte van de schoolopleiding belangrijk vindt. Maar onze maatschappij is wel zo ingericht, en dat is de maatschappij waar onze kinderen moeten opgroeien. Ook onze zorgenkinderen. De oudste liep compleet vast op school, ook al gaven wij aan dat cijfers enz voor ons niet belangrijk zijn. En wij zijn dus verder gaan kijken omdat ik al jaren het gevoel had dat er iets was. Door de diagnose die ze gekregen heeft en nu uiteindelijk ook de medicijnen voelt zij zich veel beter. Ik weet dat heel veel mensen bv anti ritalin zijn maar dat kan mij dus niks schelen. Als mijn kind na een week medicijnen aangeeft dat ze weer superblij kan zijn omdat haar hoofd niet meer zo vol zit en ze weer tijd heeft om na te denken dan is dat voor mij genoeg reden.
    En leuke bijkomstigheid is dat een aantal vakken waar ze eerdere schooljaren extra hulp bij nodig had ze nu verrijking krijgt.
    Is dat nodig?? Nee hoor, met extra hulp is niks mis, voor rekenen zal ze die haar hele schoolloopbaan nodig hebben maar qua taal en zaakvakken bleek er dus veel meer in te zitten dan we aanvankelijk dachten.
    Een kind dat altijd als laagste van de klas scoorde en onderaan bungelde gaat binnenkort een rapport met een 10 erop meekrijgen. En ja cijfers zijn voor mij nog steeds totaal onbelangrijk, maar zij huilde van blijdschap toen de meester dat vertelde.
     
    hummeltje5, Amberxx, Wanda68 en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Wat moeilijk en heel dubbel. Ik begrijp je angst voor bijv. verkeerde diagnoses of om iets in werking te zetten als het misschien ook zonder diagnose/hulp straks vanzelf goed komt. Of misschien dat er ook gewoon niets aan de hand is en leidsters dingen verkeerd zien. Tja, allemaal factoren die mee kunnen spelen, waar je inderdaad ook rekening mee moet houden.

    Soms zijn er alleen ook dingen die je als ouder anders ziet of, zoals eerder gezegd bijv. onder HSP noemt. Ik zie hoogsensitiviteit alleen wel als een signaal of onderdeel van iets en dat hoeft niet specifiek een stoornis te zijn, maar er speelt gewoon vaak meer als kinderen snel overprikkeld raken.
    En ik vind het ook best heftig klinken dat hij amper nog eet op dagen dat hij naar de psz is geweest.

    En ik heb ook een kindje in mijn directe omgeving, waarbij ik met 2,5 jaar ook al best wat dingen zag die echt wel afwijkend waren en mijn man ook. De psz en later school ook. Dat werd ook eerst onder hsp gezet enz. Springen en met de handen omhoog bewegen = enthousiasme, niet kunnen wennen en overstuur raken van de psz/school = hoogsensitiviteit, op tenen lopen = vast een afwijkende voetstand, ga zo maar door. Kan natuurlijk, maar het kan ook wat anders zijn.
    En weet je, ik heb het voorzichtig aangekaart hoor, maar ik zit niet in dezelfde positie als bijv. een peuterleidster. Die heeft meer afstand en kan objectiever reageren.
    Inmiddels zijn ze een paar jaar verder en worden de verschillen tussen andere kinderen alleen maar groter en loopt er inmiddels wel een onderzoek.

    Zelf zou ik het nog even aankijken, gewoon die 2 dagen laten gaan en kijken of hij gewoon wat meer tijd nodig heeft om te wennen. Als het over een maand of drie nog net zo is, zou ik toch wel verder onderzoek overwegen.
    En niet zozeer vanwege de taalontwikkeling, want dat kan enorm verschillen op die leeftijd en ook sociaal kan het zijn dat die kinderen op die leeftijd meer naast elkaar dan met elkaar spelen, maar als hij gewoon zo overprikkeld raakt van zo’n ochtendje psz, zou ik me daar wel zorgen om maken.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  13. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Als je begrijpt wat ik bedoel, waarom moet je dan mijn woorden zo in de weegschaal leggen? Ik bedoelde het helemaal niet op academisch niveau en de opmerking was met beste bedoelingen. Maar goed.... weer een reden om deze site te gaan negeren

    TS ik wens je heel veel succes met je beslissing. Het is zeker niet makkelijk maar jullie komen er wel....
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  14. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Er is al veel gezegd en geadviseerd maar wou nog een klein stukje eigen ervaring mee geven over het spannend vinden in een groep. Hier gaat dochter vanaf 2 jr naar de psz.
    Ze was altijd heel open en vrij en ineens klapte ze dicht (ging thuis ook het eerste kwartier eenkennig doen tegen mensen). Thuis en na dat kwartier kletste ze de oren vh hoofd, ook toen al zelfs wel 8 woord zinnen.
    Bijna elke keer met ophalen vraag ik hoe het ging. En in het begin sprak ze daar amper en bleef ook veel bij de leidsters hangen. Ze was in mijn ogen compleet over dondert door de groep/drukte. Nu een half jaar verder vind ze het weg breng moment soms nog wat lastig maar ze vind het wel leuk om te gaan. Ze kletst daar nu ook veel, speelt met de andere kindjes etc, geen bijzonderheden. Wat ik heb gedaan om te laten wennen:
    - wel vertellen dat ze erheen ging en dan iets leuks noemen. Bv je mag straks weer spelen met de andere kindjes of lekker knutselen
    - even een schakel momentje bij wegbrengen (duurt max 5min), dus samen puzzel pakken/maken of tekening en een begin maken. Wanneer ze lekker aan de gang is zeg ik: mama moet weg/werken, kusje/knuffel en dan ga ik ook.
    - gezellig kletsen hoe en wat ze heeft gedaan bij ophalen maar ook voor het slapen en dag erna. Niets bijzonders maar lekker even de dag doornemen
    - aan de leidsters merk ik dat ze heel lief en rustig met haar zijn. Dochter vind ze ook lief zegt ze.

    In jou geval herken je gedeeltelijk hun observatie. Ik zou nog een keer in gesprek gaan en dit aangeven en ook je “angst” benoemen bang te zijn een stempeltje te krijgen. Wellicht vooraf al wat grenzen bespreken? Wel een observatie maar verder nog geen directe actie maar even bezinken voor je verder gaat oid?

    Zelf zou ik wel open staan voor een observatie, want ten eerste zij zien dit gedrag in een groep wel, jij thuis niet. Dus het gedrag/ de punten die zij aandragen zijn er wel ongeacht de oorzaak. Een observatie kan juist meer handvatten geven lijkt me. Stel het is wel puur spanning dan kunnen jullie samen kijken wat goed voor hem is. Stel er zou toch wat uitkomen dan krijg je in ieder geval de juiste begeleiding.

    Succes ik hoop dat je iets aan mijn post hebt :)
     
    hummeltje5 en Wanda68 vinden dit leuk.
  15. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw
    Waaauw wat een reacties, superbedankt allemaal!

    Hij is vandaag voor het eerst naar de vrije peuter geweest. Bij de kennismaking een paar weken terug heb ik alles met hen besproken. Zij weten dus van de observatie/beoordeling van de vorige peuterspeelzaal. Het voelde daar meteen anders. En hij speelde daar alsof hij nooit anders deed.

    Wat naar mijn idee veel heeft meegespeeld, is dat op de vorige peuterspeelzaal 50/60% van de tijd Fries wordt gesproken (1 van de 2 dagen door de juffen en 100% door meerdere kindjes) en mijn zoon geen Fries begrijpt. Meertalig vind ik nog steeds een erg goed idee, maar dan voor de toekomst.

    We hebben ook kennis gemaakt met de basisschool waar we hem heen willen brengen. Daar speelde hij met groep 1 tijdens mijn gesprek en draaide gewoon 45 minuten mee met de klas. Daar heb ik gevraagd naar hun voorwaarden. Deze zijn tenminste 4 jaar zijn en het liefst zindelijk.

    We zien wel hoe hij zich gaat ontwikkelen, we willen hem daar alle tijd en ruimte voor geven.

    Als hij weer beoordeeld is op de nieuwe peuterspeelzaal, dan zal ik hier zeker even terugkomen en de beoordelingen vergelijken :rolleyes:
     
    Fuddey en Oceanna vinden dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Gewoon lekker aankijken hoe hij het daar doet. Als ze op die oude zoveel fries spraken kan ik me voorstellen dat best moeilijk was. De ouders van een ex-vriendje van me spraken fries, mn schoonmoeder achter mn rug, die had alleen niet door dat ik t verdraaide snel kon leren en op een verjaardag met vriendinnen aan de wijn in t fries aan t smoezen was over mij aangegeven in t fries dat ze t ook in mn gezicht mocht zeggen...pest mens...

    Maar goed, kinderen kunnen pas beoordeeld worden als ze "vrij" zijn. Oftewel zich thuisvoelen in de groep, op deze nieuwe klinkt dat al heel wat anders en veel beter, dus wacht het gewoon af en dan zie je gewoon verder. Het is goed mogelijk dat hij op zn oude psz zich gewoon niet thuisvoelde met al die vreemd talige om zich heen. Als we jou tussen een stel spanjaarden zetten zou je allicht hetzelfde hebben moet je maar denken.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah ja, hier een gebied waar ook een andere taal word gesproken, maar op VVE-zalen is alles Nederlands. Dat scheelt voor mijn kinderen ook, want wij voeden ze ook in het Nederlands op.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat het veel moeilijker went als er om hem heen erg veel Fries wordt gesproken terwijl hij dat zelf niet begrijpt.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  18. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Het gaat heel goed! Zijn spraak vind ik zelf een stuk beter al. Hij praat en speelt met vreemde kindjes in Monkeytown, Ballorig en de speeltuin. Hij vindt de nieuwe peuterspeelzaal geweldig en lijkt het er erg goed te doen (al gaat hij maar 1 dag per week om logistieke redenen). En hij is nu in 2 weken tijd, zo goed als zindelijk.

    Het enige wat ik nog afwacht is de cb afspraak en natuurlijk de volgende beoordeling op de peuter. Maar vooralsnog durf ik te zeggen dat hij het super doet en nu wel los komt :)
     
    Jo79, RoIn, Oceanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Wauw super fijn zeg.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  20. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat zou ik juist niet doen.

    Mijn dochter deed het 3 dagen op het kdv beter dan 1,5 dag..
    Er komt meer structuur, meer regelmaat etc.

    En, hij moet over minder dan een jaar wel naar school, dat is 5 dagen.. hoe zie je dat dan?

    Ik snap heel erg dat je geschrokken bent maar ze plakken nog geen etiketje, ze zien heel veel kinderen en blijkbaar valt ze iets op aan jullie zoon. Dat is heel moeilijk om te horen, maar heel fijn als dat goed uitgezocht wordt. Mogelijk komt er uit dat jullie kindje volstrekt normaal is (ach, en wat is normaal?), maar het kan ook zijn dat er wel iets uitkomt waarbij jullie wat tools krijgen zodat je je zoontje kunt helpen om het gaar naar psz en straks school, makkelijker te maken!
    Want hoe fijn zou het zijn als hij straks met minder spanning gaat?
     

Deel Deze Pagina