Niet eens met pre advies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Afua32, 24 jun 2025 om 19:18.

1. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    609
    250
    63
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Deze week heeft onze zoon zijn pre advies ontvangen en wij zijn het niet eens met dit advies.
    Wie weet of je op als ouders op dit pre advies kan / moet reageren wanneer je het niet eens bent en hoe pak je dit het beste aan?
    Zou graag concrete afspraken willen voor komend schooljaar en evt een onafhankelijk advies in winnen.
    Graag jullie ervaringen.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.053
    5.276
    113
    Daar kan je echt niets mee. Het is niet officieel want pre. En pas voor de eindtoets in groep 8 volgt het definitieve advies. Uiteindelijk kan jouw kind met een goede score zijn advies naar boven bijstellen. Dus begin geen hetze tegen de school. Er bestaan geen onafhankelijke instanties om advies in te winnen.

3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.628
    8.598
    113
    Waarom zijn jullie het niet eens met dit advies, vinden jullie dat het te hoog gegrepen is, of juist andersom, dat jullie een hoger advies verwacht hadden?
    En op basis waarvan hadden jullie wat anders verwacht?

Ik denk ook dat je er nu weinig mee kunt, normaal gesproken zitten de leerkrachten toch wel aardig in de uiteindelijke richting, zij zien naast de scores op de toetsen ook de werkhouding, concentratieboog van een kind etc. Dat weegt ook mee in een pre advies.

Denk dat het volgend jaar vooral belangrijk is om in gesprek te gaan met de leerkracht. Door nu de hakken in het zand te zetten wordt dat al lastiger.

4. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    609
    250
    63
    Vrouw
    De leerkracht had in eerste instantie een havo/vmbo T tegen zoon verteld maar hij moest zijn werkhouding nog verbeteren.
    Na een tussentijds overleg hebben wij zelf aangegeven te denken dat kader beter passend is gezien hij meer praktisch is ingesteld. Leerkracht benoemde dat we hierin op 1 lijn zaten.
    Tijdens het pre advies noemde leerkracht uit het niets Basis obv zijn behoefte aan nabijheid en aansturing van de leerkracht.
    Kwam voor ons uit het niets en cognitief zou hij zeker kader of T aan kunnen.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.628
    8.598
    113
    Oh, dat is inderdaad wel heel apart ja.

Op dit vlak geen ervaring (pre advies en uiteindelijke advies was bij beide kinderen ongewijzigd), maar op andere vlakken wel te stellen gehad met school, ook aan het einde van het schooljaar.

Ik zou voor de zomervakantie absoluut nog een gesprek willen hebben met de leerkracht, zeker over het "zijn behoefte aan nabijheid en aansturing van de leerkracht", laat hem dat maar uitleggen en gezien die uitspraak zou ik ook de IB-er bij willen hebben.
    Laat ze maar een plan opstellen en dat met jullie delen, dan kun je aan de hand daarvan kijken of dat realistisch is en wat toevoegt.
    Uiteraard gespreksverslag en afspraken goed vastleggen.

Bij ons was het trouwens zelfs nodig om de schooldirecteur erbij te betrekken, helaas, maar was wel nodig en toen konden er ook concrete afspraken gemaakt worden.

En voor volgend schooljaar nu alvast een eerste afspraak met de leerkracht van groep 8 + IB-er inplannen in bijv. de 2e week. Als je dat na de zomervakantie pas doet zit hun agenda al vol en is al bijna herfstvakantie (dat is tenminste onze ervaring).

Wat vind je zoon er trouwens zelf van? Kan me voorstellen dat hem dit ook rauw op het dak valt.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.680
    10.522
    113
    Van vmbo/ have naar basis is wel apart.

Ik zou nog voor de vakantie in gesprek gaan
    Wat is er afgelopen weken gedaan en wat gaan ze nu nog doen. Zoals iemand al aangaf met ib'er.

Volgend jaar kan de toets nog anders uitvallen en kunnen ze het hij stellen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je meer hebt aan een goed advies van de basisschool en dat je er samen over eens bent.
    In ons geval het geluk dat je niet vast zit aan het eindadvies.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.728
    8.450
    113
    Vrouw
    Wat komt er uit het leerlingvolgsysteem? Wijkt dat erg af van het pre advies?

Waarom heeft hij veel aansturing nodig?

Deel Deze Pagina