Hey meiden, Daar ben ik weer met mijn schema.... Vandaag zijn we weer naar het CB geweest waar we een schema meekregen waar wij ons (volgens hen) EXACT aan moeten gaan houden. Hun schema ziet er als volgt uit; Ontbijt: * Lichtbruine boterham met een beker opvolgmelk (100cc) of * 200 cc opvolgmelk als pap of bij brood (100cc) Lunch: * Meergranenpap van 200 cc opvolgmelk of * Boterham met een bekertje opvolgmelk (100cc) Avondeten: * 1-2 eetlepels groenten + 1-2 eetlepels rijst / aardappels / puree van bruine en/of witte bonen + 2-3 eetlepels vlees / kip / vis / half ei + mespuntje boter / margarine + toetje van 100cc biogarde yghurt / kwart / volle yoghurt ------------> van het CB MOET ze mee eten met de pot..... Tussendoor: * 1 x per dag een half fruitpotje (voor 6 mnd +) of 50 cc vruchtesap (uit een beker) EVENTUEEL mag ik 's avonds nog een fles geven omdat we onze dochter zo snel mogelijk moeten leren uit een gewone beker te drinken. We moeten nu dus de flesse gaan afbouwen. Momenteel krijgt ze nog 3 flessen, maar dit moet dus naar 1 fles per dag (en de rest uit een beker). Ons huidige schema ziet er echt heel anders uit, toen ik dit vertelde op het CB keek die vrouw me aan alsof ik de 'worst mom ever' was, heb me de hele dag dan ook al flink kl*te gevoeld, en ik weet wel dat het nergens op slaat, maar toch..... ik doe mijn best, had een schitterend schema en nu dit (hele pot fruit, hele pot groenten, 3 x fles, koekje tussendoor en danoontje na het eten, danoontje mag niet meer en de flessen zijn ook te hoog en teveel: 180 + 6 geven we, koekje mag ook niet). Wat vinden jullie nou van het schema van het CB en hoe zouden jullie het doen? Ze weegt nu trouwens 7010 gram en is 67 cm. Alvast bedankt. Liefs, Fem
Jaaaaaaaaaaaaaa hoor. Nou meid trek je er niks van aan. Ik ken genoeg kindjes van 1,5 die nog 2 keer per dag de fles krijgen. Ik ken ook kindjes van 2 die nog iedere avond een pyjama papje voor het slapen gaan krijgen. En ik weet wel dat ik mijn dochter echt nog wel een tijdje de laatste fles ga geven. Wij moeten trouwens donderdag weer naar het CB. Mijn dochter is trouwens wel iets jonger maar goed. Wij geven nu dit ;s ochtends 200 cc opvolgmelk 11.30 200 cc opvolgmelk 15 uur fruithapje 17 uur avondeten + danoontje, kwark, biogarde, kwarkolino of wat dan ook voor toetje en om 19 uur krijgt ze nog een fles van 220 cc maar daarvan laat ze meestal zo'n 80 tot 100 cc staan. En moet ze de melk nu uit een beker drinken? Hoe dan? Zelf vasthouden en drinken maar? Nou dat kan die van mij over een maand echt nog niet hoor ha ha. Trek je er lekker niks van aan en blijf het schema volgen zoals je nu deed hoor. En wat je eventueel wel kan doen is de melk mengen met pap en met een lepeltje aanbieden. Maar waarom mag ze bv geen koekje? Flauwekul toch.
Nou, dat moet dus uit een plastic beker, en we waren al wel begonnen met 'oefenen' omdat ze het mega interessant vind als wij uit een beker (of glas) drinken, dus dan pak ik haar plastic beker waarop zij gelijk al haar mond opendoet, als ik vervolgens een beetje melk in haar mondje laat lopen, loopt alles er weer uit (haha), dus ze krijgt het echt nog niet binnen en al helemaal niet zelfstandig, daarom oefenen we met water, want ze is in staat om de hele beker over zichzelf heen te kieperen (wat ze dus ook doet) en met dit warme weer is dat niet zo'n ramp natuurlijk.... Een koekje mag niet (volgens hen) want dat is 'slecht'...... terwijl die Bambix koekjes speciaal voor 6 maanden en ouder zijn......
Lekker naast je neerleggen dit advies. Als ik de groeicurves erbij pak is je dochter net iets langer dan gemiddeld voor haar leeftijd (maar dat is maar iets) en is de verhouding lengte/gewicht precies gemiddeld. Dus als je eigen schema bevalt, lekker blijven doen! Jarissa is inmiddels 16 maanden en krijgt nog 2 melkflessen per dag. En inderdaad, echt nog uit de fles. Haar overige drinken krijgt ze uit een tuitbeker. Heel af en toe oefenen we met een gewone beker. Ik vind het persoonlijk echt onzin dat een baby van ruim 7 maanden al uit een normale beker zou moeten drinken. Laat ze toch even baby zijn. Alsof je baby nu al moet presteren!Bah. Zo, dat vind ik ervan! Haha, lucht af en toe even heerlijk op. Maar in het kort: doe wat je zelf wilt als je kindje zo mooi groeit en tevreden is. CB is maar advies. En worst mom ever? Daar geloof ik niets van!
Inderdaad niet veel van aantrekken, maar gewoon je eigen gevoel volgen en kijken naar je kindje. Toen ik eind vorige maand bij het cb kwam, zei de wijkverpleegkundige ook tegen mij, vanaf nu alleen uit een beker drinken...ja, ja, dacht ik toen, nou, dat gaat nog niet lukken. Ik oefen wel met hem uit een gewone beker drinken en uit een tuitbeker, maar soms heeft hij er helemaal geen zin in en gaat hij bellen blazen in zijn drinken Je kunt het niet dwingen bij een kind als het niet gaat of het niet wil...het komt vanzelf wel, zolang je het af en toe blijft oefenen. Jasper heeft dit schema: 6.00-6.15 1 a 2 boterhamen + fles 180/6 10.30.11.00 vers fruit 12.30-13.00 1-2 boterhammen + 180/6 15.30-16.00 soepstengel, nijntje koekje of nog een fruitbakje + wat diksap 17.30 groentehapje (ongeveer 150-200 gr) + eventueel wat yoghurt (wat hij niet echt lust, te zuur) of af en toe een danootje 18.00 flesje 120/4 of 150/5 (deze wil ik binnenkort proberen te laten vervallen) Of jij je kind een koekje wil geven is toch aan jou en niet aan hun. Hun kunnen advies geven, maar jij beslist wat je er mee doet. Jasper krijgt ook af en toe een koekje, vind ik persoonlijk niks mis mee, wij nemen per slot van rekening toch ook wel eens een koekje. Je kind volproppen met koekjes is een ander verhaal natuurlijk, maar voor wat afwisseling is het toch lekker voor zo'n kindje. Lekker kijken naar je kindje wat zij wil en je eigen schema voor haar volgen. En net wat Pendrag zegt, laat je kind ook lekker baby zijn, ze moeten al zoveel leren.
Wat een vreselijk CB zeg. Als ik zo te woord was gestaan, had ik een klacht ingediend. Zijn ze nou helemaal belazerd..... IK zou gewoon je kind volgen, en dat hele schema van dat CB enkele reis vuilnisbak. En je kindje doet het toch goed? Gewoon je gevoel volgen.
Waren ze soms in de war en dachten ze dat je kindje 17 maanden is ofzo? Gewoon doorgaan hoe je t deed hoor, je kindje gaat er goed op toch? Er zitten nou eenmaal redelijk wat amateurs bij de verschillende cb's.
doen wat jij het beste vind. als jij het niks vind wat het cb zegt doe je het toch niet, het is jou kind jijbepaald het. schema van Esmee is: 7.30 , 1 snee brood + thee 10.00 , fruit 12.00 brood + melk of thee 15.00 drinken (thee,diksap of wiki) + koekje 17.30 warm eten 19.00 pyjama papje
Nou ja zeg! Wat is dat voor een belachelijk advies?! Wat de rest al zegt, gewoon negeren en doen waar jij je lekker bij voelt. Hier krijgt Sverre ook nog zijn melk uit een fles, en met de warmte ook zijn sap/water omdat hij dan gewoon meer drinkt dan uit een tuitbeker. Met een gewone beker gaat hij schudden en het meeste loopt gewoon zijn mondje uit. Dat mag dus buiten, maar binnen liever niet . Hij zal het heus ooit wel leren denk ik.
Het heet niet voor niets een consultatiebureau, ze geven advies, wat je ermee doet, is jouw zaak. Ik doe ook alles op mijn manier, al moet ik zeggen dat ze dit soort praat bij mij op het CB ook niet hebben. Daar zeggen ze ook dat je gewoon moet kijken hoe je kindje het doet en gaat dat allemaal goed, niets aan veranderen. En je MOET je helemaal nergens aan houden. Gewoon lekker zo doorgaan zoals je deed, als ze goed groeit, niet te dik of te dun is, zou ik me er helemaal niets van aantrekken. En Robin krijgt ook nog 2 flessen per dag en 1 tuitbeker roosvicee of water.
Nou ja zeg! Wat een raar mens is dat. Hier hebben wij ook van die rare zitten bij de cb, daar heb ik de laatste keer wat van gezegd. Het antwoord: wij geven advies het is aan jezelf of je het opvolgt of niet. Meid, doe lekker wat jij denkt dat goed voor je kindje is. Jij bent haar moeder en weet waar ze zich lekker bij voelt.
Fem, fijn zo'n CB wat niet overlegd met je maar je gewoon dingen oplegt... Je bent zeker niet de worst mom ever! Sommige CB's zijn er wel goed in om moeders dat gevoel te geven. Hier kreeg ik in het begin steeds te horen dat mn dochtertje teveel kreeg. Ze was gewoon niet tevreden met minder en zo groot en zwaar is ze helemaal niet (ze zit op het onderlijntje). Ik heb er op een gegeven moment wat van gezegd en de afgelopen keer was de verpleegkundige ineens vol lof... Of dat nou kwam omdat ze dat echt vond of omdat ik er de vorige keer wat van had gezegd... Je schema lijkt me prima. Lijkt ook erg op dat wat wij geven. Je zou eventueel als ze goed eet (brood en warm eten), kunnen kijken of je die flessen iets kleiner kan maken om zo langzaamaan wat af te bouwen. Ons schema: Fles 180/6 met bambix Fruit 1 boterham met boter en soms appelstroop + fles 150/5 Rijstekoekje/liga/soepstengel + paar slokjes water/diksap Avondeten, bodempje yoghurt (ik mocht nog niet meer gaan geven van het CB met 7,5 mnd) Fles 150/5 Ik heb toevallig tussen de middag geprobeerd de melk uit een beker te geven, ze heeft 2/3 uit de beker gedronken en het laatste beetje uit de fles. Ze lekte wel aardig wat, maar het ging beter dan met water (ik denk dat ze melk gewoon veel lekkerder vindt ). Komende donderdag mn 9 mnd afspraak en ik vermoed dat er een fles zal gaan vervallen. Maar als we meer yoghurt toe mogen geven, dan kan hier de avondfles er denk ik wel af. Want die krijgt ze nu als ik haar na het eten heb gebadderd. Kijk naar je kindje en luister naar je gevoel en knik een keer op het CB. Pik eruit waar je wat mee kan, volgens mij ben je prima bezig en zeker niet de worst mom ever! Succes!
Bedankt voor jullie antwoorden, dit heeft me wel weer een beetje gerust gesteld. Vanavond had ik een prakje gemakt (bloemkool) maar dit ging er maar slecht in, uiteindelijk heb ik wel nog de rest van de fruit gegeven en dat ging als een speer. Ik ga idd gewoon mijn eigen schema aanhouden, de ochtendfles wilde ik sowieso al vervangen voor een Bambix fles, dus wat dat betreft loop ik wel gelijk op met het schema van het CB. Tussendoor blijf ik wel gewoon iets geven, ik vind het té lang tussen 12 en 18 uur om niks te geven. Bedankt voor jullie lieve woorden meiden!
ik geef melk uit een fles en anderd rinken uit een beker vanaf 6 maanden. ik ga dit ook verlopig nog niet veranderen tis mijn kidn en ik bepaal de regels. je moet je er nisk van aantrekken hoor. Ik heb er gelukkig nooit problemen en alicia bepaalt dereigen schema al vanaf der geboorte. met 7 maanden kreeg alicia ongeveer 7.00: flesje 200 10.00: 1 boterham + tuitbeker sap of pakje water met rietje (vind ze leuk) 12.00: flesje 200 15.00: fruit (heel potje van 6 maanden) 18.00: groente (heel potje van 6 of 8 maanden) 19.00: flesje 200 sinds 9 maanden: 7.00: flesje 200 10.00: koekje + tuibeker sap 12.00: 2 boterhamen + 150 melk (in flesje) 15.00: fruit 18.00: groente en toetje ze drink dus prima uit een beker, pakjes drinken etc maar geef haar der melk gewoon in een flesje en heb dara ook geen klachten over gehad. als je het andere drinken gewoon in een beker geeft leert ze dat toch ook. ook mag ze vaak bij papa of mama uit het glas drinken nu is ze
laat ze maar praten.. Elk kind is anders, en als ouder hoef je het niet met het CB eens te zijn.. Ik had met de 7,5 maanden afspraak ook wat gedoe over de voeding, maar we zaten, en zitten nog steeds in een goed ritme: 's ochtends na wakker worden pap (200cc) uit fles lunch is boterham met flesje melk (130cc) avondeten, gewoon met de pot mee, of een heel potje (200gr). tussendoor een keer fruit (vers of 200gr potje) en koekje+flesje sap.. Dat werkte met 7,5 maand, en nu nog steeds.. pas vanaf een jaar hoef je maar 300 cc melk te geven, tot die tijd 300-500 cc.. Soms geven we wel iets uit een beker(moest van CB), maar dat knoeit nog zo erg, en een tuitbeker moeten ze nog aan zuigen, dus dat heeft weinig voordelen. We volgen gewoon ons eigen gezonde verstand
Hier kort en bondig: een zoon van 72 cm, 10200 gram... Krijgt op een dag: 210 cc pap/melk fruit sneetje brood en water koekje en diksap groenten 210 cc pap/melk En het CB? Die vinden het práchtig, het kind zitten binnen de curves en zij zijn tevreden. En ik? Ik bepaal wat goed is voor mijn kind - als dat niet overeen was gekomen met het CB, dan was ik er snel klaar geweest!
Als ik dit zo lees weet ik weer precies waarom ik niet meer naar het CB bureau ga. Het is jouw kind en je moet doen wat jou het beste lijkt..
Ik wist helemaal niet dat dit kon joh! Ja, voor de prikken / wegen / meten vind ik het wel fijn, maar verder? Ondertussen hebben we de ochtendfles vervangen voor een papfles (Bambix), tussen de middag een boterham met een HELE fles melk, tussendoor een halve fruithap met wat water (uit een beker, jaja, dus 3/4 zit over haar kleding, maar dat is alleen maar lekker met dit weer haha), avondeten of een potje gevolgd door yoghurt en dan de laatste fles. Jullie hebben allemaal absoluut gelijk, maar het CB is volgens mij opgezet m sommige moeders onzeker te maken (nouja, dat bedoel ik natuurlijk sarcastisch, ze doen heel veel goed, dat snap ik), maar vind het wel fijn om te weten hoe andere mama's het doen. Ik volgde (en doe dat nu nog steeds) lekker mijn gevoel en gebruik het schema van het CB als richtlijn en verder niks! Bedankt he!
hee augustus ,ga jij ok niet meer naar het cb. ik ben er ook helemaal klaar mee!wat ik al niet heb meegemaakt met hun. ik doe het ook allemaal lekker op mn eigen manier en vind dat het goed gaat zo! liefs linda