Thanks! Leiderdorp neemt helaas nu sowieso geen nieuwe patiënten aan. En als de wachtlijst open gaat nemen ze voorlopig geen zij-instromers aan vanuit andere klinieken. Helaas!
Dank voor al je info! Ik vind ook 1 tp per kwartaal niet oke. En zei precies hetzelfde tegen de verpleegkundige die ik sprak voor een afspraak inplannen met de fertiliteitsarts hierover. “Zijn er niet teveel vrouwen onder de behandeling?” Maar ze zei dat het kwam omdat de afdeling zó goed functioneert en dat daarom zoveel vrouwen heel veel en heel veel goede embryo’s hebben. En ze refereerde ook nog aan de hoge mate van nauwkeurigheid waarmee er in het lab wordt gewerkt. Daar kan ik natuurlijk van alles op zeggen, maar ik had niet echt trek in een discussie met iemand die toch niet op een positie zit hier iets aan te veranderen. Leek mij verspilde energie.
Dat wist ik niet, wat rot zeg. Ik vind het ook maar een vreemd verhaal, als er zoveel goede embryo's zouden zijn dan zouden er toch ook veel vrouwen zwanger raken, en dus logischerwijs weer uitstromen. Snap dat je geen zin had om deze discussie te voeren, hopelijk vind je gauw een kliniek waar ze je wel verder kunnen helpen! Hier helaas ook lang gewacht op de intake in het nieuwe ziekenhuis, om vervolgens te horen dat ik een operatie met een jaar hersteltijd nodig heb. Zo ontzettend balen dat de wachtlijsten zo zijn opgelopen.
Precies wat @Krv zegt, het klinkt een beetje als ‘slappe smoes’ Dikkke kans dat ze wel nieuwe patiënten aannemen. En het is niet alsof dat lab zorgvuldiger is dan andere labs ofzo Maar ja, discussie met verpleging aangaan heeft 0 zin idd en maakt je alleen maar boos. super lastige situatie meid
Wat rot zeg! toch wil ik even inhaken op de commentaren dat ze teveel mensen hebben aangenomen. Als er te weinig plek is landelijk is het natuurlijk kiezen tussen twee kwaden, of lang wachten tussen terugplaatsingen of een wachtlijst aan vrouwen die helemaal geen kansen krijgen omdat er nergens plek is. Dat lijkt me ook vreselijk. hopelijk lopen ziekenhuizen snel de achterstanden in en kan de frequentie opgehoogd worden. Snap goed dat 1 terugplaatsing per kwartaal frustrerend is!
In ETZ Tilburg doen ze gewoon elke maand. Ik zou het ook echt kut vinden als ik in jouw schoenen stond en inderdaad op zoek gaan naar iets anders!
Wat een stomme situatie inderdaad! Heb je gevraagd of het tijdelijk is ivm Corona of dat dit de normale gang van zaken is? Wellicht als het tijdelijk is en over een paar maanden ander is, is het zonde om nu een heel circus op te bouwen om jouw cryos te “verhuizen”. Wens je veel succes en geluk!
@Franca00 je krijgt een hele box mee behoorlijk gevaarte. Daarmee kun je zelf het transport doen. Wij hebben het toen in twee keer gedaan. Stel dat er iets gebeurd onderweg met de auto. Je zult het hebben. Je hebt wel wat kosten dat je zelf moet maken. Maar wij zijn blij dat we zijn overgestapt. Je bent niet elke maand aan de beurt. Ligt aan drukte. En hoeveel terugplaatsingen ze al hebben. Ze proberen het zo veel mogelijk te plannen edit: wel half jaar op wachtlijst gestaan
In twee keer, wat slim! En aan welke kosten moet je dan denken? En waar kwam je vandaan en waar ging je naartoe?
Ik heb het idee dat dit is sinds de problemen rondom die mogelijke zaadverwisseling in 2016/2017. Toen hebben ze in het lab extra procedures ingevoerd ter controle wat druk legt op het lab. (We liepen daar toen ook al.) Maar het is een aanname om die verpleegkundige die ik sprak dat zijdelings aanhaalde. Ik ga dat bij met fertiliteitsarts navragen. Goede vraag inderdaad!
Dat is natuurlijk ook zo! Iedereen wil geholpen worden. Het was alleen aan de voorkant fijn geweest als we hierover geïnformeerd waren. Dan had ik, ondanks mijn grote tevredenheid verder (want ik ben heel tevreden met umc Utrecht!) toch voor een andere kliniek gekozen.
Snap je helemaal hoor, lijkt me heel erg rot als je zo weinig kansen krijgt. En mee eens ook dat de informatievoorziening beter had gemoeten als je leest dat er andere ziekenhuizen zijn die wel meer ruimte hebben. Veel succes en hopelijk mag je snel zwanger zijn!
rijnstate naar radboud. Kosten weet ik niet meer ergens in de honderd euro dacht ik. N je hebt opnieuw opslag kosten, maar per ziekenhuis verschillend. Ziekenhuis moest ook echt uitzoeken hoe en wat met vervoer. Werd niet vaak gedaan. Hun vonden het ook slim om het in 2 x te doen.
Misschien te ver voor je, maar bij het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is het ook elke maand. TP is in het ETZ in Tilburg.
Isala Zwolle sinds kort (na Corona) ook elke maand een terugplaatsing, maar wellicht te ver weg voor jullie.
Hai meiden, Een aantal maanden verder maar best wat wijzer geworden. We hebben ons eerst door laten verwijzen door de huisarts naar het Radboud voor second opinion IVF. Aangezien die wachtlijst 5 maanden is, gaf dat ons even ruimte en tijd om eea uit te zoeken. Mochten we willen overstappen, dan hoeven we daarna niet meer op een wachtlijst. Ook heb ik contact gelegd met ZorgAdvies van mijn zorgverzekeraar. Die wisten er ook weinig van dus hebben alles voor me uitgezocht. Dit kwam neer op het volgende: Allereerst deze info: de hele financiering rondom ivf-behandelingen draait op DBC’s: een Diagnose Behandel Combinatie. Voor IVF krijg je maximaal 3 DBC per doorgaande zwangerschap (en die zwangerschap moet ook weer minstens X aantal weken zijn). Dat betekent dat je 3 vergoede behandelingen krijgt. Wanneer je start in het ziekenhuis wordt door dit ziekenhuis (in mijn geval UMC Utrecht) de eerste DBC geopend. Hier valt alles onder: onderzoeken, punctie, terugplaatsingen van cryo’s, etc. Wanneer alle cryo’s op zijn en we gaan voor de tweede IVF, opent UMC Utrecht mijn tweede DBC. Als dan weer alle behandelingen gedaan zijn en nog geen zwangerschap, dan sluiten ze mijn tweede DBC af en openen ze de derde DBC. Wanneer die ook niet geleid hebben tot een zwangerschap moet je de volgenden DBC’s zelf betalen. Wanneer je halverwege de eerste DBC weggaat en met je cryo’s van de eerste IVF uit het UMC Utrecht onder je arm aanklopt bij bijv Radboud, gaat het Radboud voor de cryo terugplaatsingen je tweede DBC opstarten. In feite heb je dan geen punctie, maar wordt de hele tweede DBC gebruikt aan cryo’s terugplaatsingen. Hiermee verlies je dus je hele tweede poging. Daarna heb je nog maar recht op 1 DBC (dus 1 ivf-behandeling). Met deze info zijn we in gesprek gegaan met de fertiliteitsarts van het UMC Utrecht. We hebben aangegeven dat we 3x per jaar een terugplaatsing te weinig vinden op mijn leeftijd (39) en wat de oorzaak is van zo weinig terugplaatsingen. Als reden gaf zijn langdurige uitval onder laboranten, en dat het 1,5 jaar duurt om mensen op te leiden. Dat probleem is niet zomaar verholpen. Ze gaf aan dat we hierna kunnen overstappen op TP in natuurlijk cyclus, daarvoor wordt een reservelijst bijgehouden. Nadeel hiervan is dat je net voor je eisprong (na 2x echo en bloedonderzoek in de weken hiervoor) te horen kan krijgen: “sorry, lab vol.” Dan ben je dus wat bezoekjes en spanning vol jan jeweetwel verderop. We hebben afgesproken dat ik het volgende cyclus dus natuurlijk zal laten zijn. Ook heb ik besproken: wat als we verkassen naar Radboud met de 7 cryo’s? Nou dat kon alleen als ze in het Radboud dezelfde ontdooitechniek hadden zei ze en dat wist ze niet. Dus ik zei dat het voor ons een optie is on de cryo’s hier te laten liggen en het tweede DBC in het Radboud te starten met een nieuwe IVF behandeling (anders zijn we de tweede behandeling kwijt en de zorgverzekeraar heeft aangegeven dat dat vergoedingstechnisch gewoon kan). Nou dat vond ze min of meer moreel gezien onaanvaardbaar. Maargoed, in feite is dat ons besluit en niet dat van het UMC Utrecht. Nu we nog steeds op de wachtlijst staan bij het Radboud laten we de cryo terugplaatsingen in het UMC doorlopen. De zorgverzekeraar gaf wel als tip mee om góéd af te stemmen met het Radboud dat zij de tweede DBC pas opstarten als UMC Utrecht de eerste DBC heeft afgesloten. Afgelopen week nog een cryo terugplaatsing in kunstmatig cyclus gehad (ik stond natuurlijk sinds januari al op de lijst voor eind april). Ik vroeg de verpleegkundige hoe dat nou werkt met die reservelijst in natuurlijk cyclus. Ze zei dat dat qua wachten net zo’n drama is als kunstmatig cyclus: minstens 3 maanden ertussen. Ik zei dat de arts mij iets anders heeft verteld. Maar ze zei dat zij over de planning gaat en je in natuurlijk cyclus niet vaker aan de beurt komt. Na dit verhaal: we gaan in het Radboud een tweede IVF starten en laten de nu nog 4 cryo’s in het UMC Utrecht. (Het waren er 9 maar niet alles was ondanks goede kwaliteit embryo’s goed uit de vriezer gekomen. Ik heb bovenstaande verhaal hier nog beschreven omdat iemand hier mogelijk nog wat aan heeft. Bedankt voor alle reacties en meedenken!
Wat een geregel allemaal he, en precies hetzelfde ben ik eind vorig jaar achter gekomen. Maar @Muisjepluisje ook hier hetzelfde wat er in jouw topic is geschreven maar dan al met cryo's. Het het idee dat het hetzelfde werkt voor zaad verkregen uit TESE.