3 maanden en rijstebloem op advies van consultatiebureau

Discussie in 'Voeding' gestart door mamagisa, 3 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamagisa

mamagisa Fanatiek lid

1 jul 2011
    1.397
    0
    0
    Zoals mijn titel al zegt, ik ben gisteren met onze zoon op controle geweest bij het consultatiebureau.
    Hij heeft vanaf begin af aan geslapen van 23.00 tot 6.00/6.30 hij heeft misschien 3 keer een nachtvoeding gewild, ik weet dat we daarmee gezegend zijn!

Nu is het zo dat hij de laatste weken tussen de 700-800cc per dag zat, maar sinds de laatste 3 weken drinkt hij zijn flesjes bijna tot de laatste druppel leeg, en wordt hij 's nachts wakker, ik geef hem dan een flesje en dan slaapt hij meestal nog even. Nou vind ik het totaal niet erg om een nachtvoeding te geven, maar omdat hij op 5 flessen van 200cc zit ineens vroeg ik het gisteren bij het consultatiebureau. Zij adviseerde me om eens te proberen 1 of 2 schepjes rijstebloem aan zijn laatste flesje toe te voegen, waarop ik meteen zei "dat mag toch pas vanaf 4 maanden" maar goed volgens die mevrouw maakte daar niet zo veel uit, en kon ik het best eens proberen, ook mocht ik best een potje groente aanbieden. En ja hij sabbelt veel op zijn handjes, maar doen niet alle kindjes dat? Volgens haar was het een actief mannetje die er blijkbaar wat eerder aan toe is.

Ons zoontje heeft vrij weinig problemen met zijn darmpjes gehad, maar aangezien ik dat graag zo wil houden heb ik toch naar de infolijn van nutricia gebeld, zij adviseerde om het niet te doen, en eens te proberen om de laatste fles voeding voor hongerige baby's te gebruiken. Dat heb ik gehaald, en ga het eerst daar eens mee proberen.

Maar toch ben ik nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben het eens met Nutricia.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat een lomp mens van t consultatiebureau zeg sorry...

Ben het dus eens met nutricia

4. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Hier ook helemaal mee eens met Nutricia.
    Wat een raar advies van het consultatiebureau.

5. mamagisa

mamagisa Fanatiek lid

1 jul 2011
    1.397
    0
    0
    Ben ik toch blij dat ik het nog niet heb gedaan.
    Ik heb gisteren zijn laatste fles forte gegeven, maar qua tijd vannacht (nog) geen verschil, maar hij had 'm ook niet helemaal op. Toch het idee dat het wel iets doet, want vandaag laat hij weer wat staan bij alle flessen.
    Hij heeft nu om 16.30 zijn flesje gekregenmaar ook die niet helemaal op. Nu zou hij rond 20.30uur zijn laatste flesje krijgen (5e) maar omdat hij ze niet leeg drinkt vandaag, zou het misschien verstandig zijn om hem om 19.30uur ook een flesje aan te bieden om weer uit te komen dat zijn laatste flesje binnenkort weer rond 23.00uur is? Of gewoon 20.30uur laatste flesje forte en dan maar kijken wanneer hij weer komt?

En ik kan natuurlijk ipv al beginnen met bijvoeding altijd nog een ander flesje ook vervangen door forte, maar welke zou dat dan moeten zijn?

6. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier ook gestart met rijstebloem (al even) en werkt prima! Kreeg hier veel nare reacties over me heen maar ben blij dat ik het gedaan heb..

7. mamagisa

mamagisa Fanatiek lid

1 jul 2011
    1.397
    0
    0
    Mag ik vragen wat voor jou de reden was om er al wel mee te starten? En was er direct resultaat? Geen krampjes oid? En geef je dan nu ook al hapjes? Ik hoop niet dat hier mensen commentaar op je gaan geven omdat ik benieuwd ben naar ervaringen en adviezen.

Ons mannetje kwam overigens toch zelf al om 19.00uur, heb dus besloten dat hij straks rond 23.00 nog een flesje forte krijgt, en dan maar kijken wat hij vannacht doet. Van nutricia voedingslijn adviseerde ze om 's nachts eventueel wat water te geven, maar mijn gevoel zegt dat ik hem gewoon voeding moet geven als hij honger heeft.

8. Koon

Koon Niet meer actief

Ehh sabbelen op de handjes is toch heel normaal met 3 maanden of zie ik iets over het hoofd bij mijn kindje. Want hij stopt ze (het liefst allebei tegelijk) zo ver mogelijk in zijn mondje. Vooral als hij moe is.

Ik zou de rijstebloem nog niet doen. En een potje groente al helemaal niet.

9. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    bij mijn vriendin adviseerde ze ook al rond 3,5 maand om rijstebloem te geven, en dat zelfs door de kinderarts.
    maar haar kindje heeft wel reflux.
    Toch zei de kinderarts dat je zoiezo met rijstebloem best iets eerder mag beginnen als de 4 maanden.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Her ook het advies gehad, maar ben toch overgestapt of forte bij de oudste. Dat leek mij een meer logische stap bij 3 maand. Ik ben langzaam per fles meer schepjes gaan toevoegen. Dus eerst 5normaal/1forte, dag erna 4/2, etc, dan ben je na een week over..

Maar sommige kinderen hebben ook zo'n hongerige periode. Mij jongste ook, en die heeft een week lang af en toe iets teveel gehad. Dat is niet direct een drama, als het maar niet te lang duurt. Het is niet direct vergif boven die liter..

11. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Wij zijn ook met 3 maanden begonnen met rijstebloem, geen problemen gehad

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Eens met Nutricia en zoals je het nu dus doet!
    Mijn ervaring is in ieder geval dat KA en ook de mensen op het cb niet altijd goed advies geven mbt bijvoeding. Maar ook daar zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld.

Je ziet toch vaak dat kindjes op een gegeven moment weer een periode voor een nachtvoeding komen. (Sprongetje/regeldagen) de schepjes die je overdag 'over' houdt kun je dan 's nachtslot geven als ie komt, eventueel verdund (120/3 of zo?)..
    Handjes in de mond en zo doen inderdaad alle baby's rond die leeftijd, niks te maken met 'toe zijn aan vast voedsel' maar is gewoon ontdekken. Baby's doen dat namelijk nog veel met de mond...

Hopelijk kun je met de fortevoeding deze periode nog overbruggen tot je kindje wel oud genoeg is!

13. mamagisa

mamagisa Fanatiek lid

1 jul 2011
    1.397
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties.

Toch verschillen, ik ben benieuwd waarom jullie juist wel al voor de 4 maanden zijn begonnen. (mag ook via pb)

Vandaag is hij heel erg aan het rommelen met zijn flesjes. Gisteren om 23.00 nog een fles forte waar hij 190 van op dronk. Kwam vanochtend netjes om 6.00 uur om 6.35 flesje maar hier dronk hij maar 130 van dus waarschijnlijk wakker omdat hij niet moe meer was. Morgen proberen iets later de fles te geven, maar de forte doet dus wel iets want voorheen dronk hij zijn ochtendfles echt helemaal leeg.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Weet je, met 3 maand hebben veel BV kindjes regeldagen. En sommige eigenwijze flesdrinkers doen daar ook vrolijk aan mee.. Dan is het vaak met een paar dagen wel beter!

15. Makkie

Makkie Niet meer actief

Ik zou ook geloven wat Nutricia zegt... ik ben zelf bij mn 2e zoontje eigenwijs geweest en met 3,5 maand rijstebloem in de laatste fles...nou heb het geweten, krampen en huilen... heeeeel zielig! na een maandje weer geprobeerd en toen ging het wel goed!

Maar wat ik hier dus lees, dat sommige kindjes van 3 maanden het er wel goed op doen, tja.... verschilt dus ook per kindje lijkt me.

16. minon

minon Niet meer actief

Hier ook met drie maanden rijstebloem gedaan. Kindje heeft reflux en het werkte perfect. Geen krampen, geen golven spuug meer en doorslapen van 23:00 tot 8:00. Geef overdag om 8:00, 13;00, 18:00 en 23:00. Nu is ze vier maaanden en als ze smiddags goed wakker is en om bijvoorbeeld half vijf al begint te zeuren dat ze honger heeft een zelfgemaakt fruithpje uit de Philips Avent Blender. Gaat erin als koek en ook hier geen allergische reacties of krampjes en ook dan spuugt ze veel minder. Ze krijgt ook medicijnen voor de reflux maar ondanks dat blijft ze af en toe nog spugen maar na die bambixfles of fruithapje niet.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn neefje kreeg met 3 maanden rijstebloem. Die heeft vervolgens tot hij een jaar of 5 was geen rijst kunnen verdragen. En dat is heel lastig n een Indische familie! 3 maanden is gewoon TE VROEG!!!

18. BABYxBUTTERFLY

BABYxBUTTERFLY Actief lid

24 okt 2011
    407
    0
    0
    Den Haag
    Nounou, mijn meisje is nog geen 3 maanden oud en zit nu al op fruithapje en papfles. Maakt mij dit gelijk een slechte moeder omdat er op de verpakking staat vanaf 4 maanden? Mn dochter heeft nergens last van en vind het overheeeerlijk als ze een fruithapje krijgt. Plus dat constante gespuug en last van de darmpjes is eindelijk over sinds ik dat geef. Mensen kunnen ook wel wat minder rampzalig reageren zeg. :)

19. BABYxBUTTERFLY

24 okt 2011
    407
    0
    0
    Den Haag
    Ieder kindje is anders.

20. BABYxBUTTERFLY

24 okt 2011
    407
    0
    0
    Den Haag
    Forte werkt ook maar tijdelijk op een gegeven moment zijn ze eraan gewend en hebben ze NOG honger. Heb t namelijk ook geprobeert en werkte voor een weekje, plus mn dochter kon er niet meer van poepen. Verstandiger is om alleen de laatste fles forte te geven. Of aanmaken met nutriton. (st johannesblablabla)

Deel Deze Pagina