Hallo, Miscchien is de vraag al gesteld, maar ik kan het niet vinden. Even kort: mijn dochter is 3,5 mnd weegt 6780 gram en is 62 cm lang. En ze slaapt van +- 20:30 tot +- 7:00 uur door. Ik geeft volledige borstvoeding. Alleen als ik dus een hele dag moet werken, lukt het niet om van te voren 4 voedingen klaar te hebben staan. Soms niet eens 1 tje. En moet er dus flesvoeding bij gegeven worden. Nu heb ik van het weekend al 2 keer snachts gekolft. Maar toen ze smorgens om 7 uur aan de borst dronk bleek ze niet genoeg te hebben en moest ik alsnog voeding bij geven. Hebben meer mensen hier ervaring mee. En hoe kan ik toch voldoende voor haar kolven?? Vaker aan leggen werkt niet. Als ze niet wilt drinken pakt ze de borst ook echt niet. Groetjes mamadeborah
Toch die avond extra blijven kolven, denk ik, omdat als je dat stelelmatig doet, je productie ervan omhoog gaat... (en je dus na een aantal malen kolven 's avonds, 's ochtends toch echt wel genoeg weer zult hebben).
Ehm, zit nog even na te lezen, maar ik begrijp hieruit dat jij dus op werkdagen ook niet afkolft wat zij op de opvang drinkt?
Als ik werk kolf ik wel. Ik werk normaal gesproken 1 heledag en 2 halve dagen. Maar nu het hier vakantie periode is werk ik 3 hele dagen. Maar ook op het werk kolf ik niet genoeg voor de volgende dag. Wel 2 of 3 voedingen.
Hoeveel doe je in de flesjes die je dochtertje meekrijgt dan... Thirza dronk hier bij de gastouder op een gegeven moment namelijk ook veel meer dan bij mij aan de borst. Daar was op een bepaald moment echt niet meer tegenaan te kolven, dus toen ben ik de flessen minder vol gaan stoppen... (van flessen van 180/190 cc naar flessen van 150)
Ik doe 160 cc in een flesje en dit is ook genoeg voor haar. Op het werk kolf ik op een hele dag 3 x 120 en op een halve dag 1x 120 ongeveer dan he. Ik werk op woendsdag een hele dag, en donderdag en vrijdag halve dagen. De donderdag en vrijdag is geen probleem, dan geef ik haar de voeding die ik woensdag kolf. Maar voor de woensdag heb ik dus eigenlijk te weinig voeding voor haar.
Hai Deborah, Ik zou een extra kolfmoment inlassen. Gewoon net of je een extra voeding geeft, dus standaad elke dag. In jouw geval zou ik dat 's avonds doen, om een uurtje of tien als dat haalbaar is. Is ook goed voor je productie, want je maakt wel een lange nacht zonder voedingen (wat natuurlijk fijn is ). Heb je die voeding niet nodig, vries je m in, heb je m wel nodig, geef je m op de dagen dat jij werkt.
Wat Ireen zegt. Je hebt de luxe dat je kind al heel vroeg al doorslaapt (*jaloers *) dat je makkelijk een kolfmoment 's avonds kan pakken. Eerst zal het aantal ml misschien tegenvallen, maar gaandeweg zal het steeds meer worden.
helaas heb ik geen vriezer. dus dat is erg lastig. maar als ik dus om 10 uur savonds ga kolven gaat mijn productie dus wel omhoog?? ook al kolf ik dan maar 50 ofzo??
ene wat het slapen betreft: het is inderdaad heerlijk dat ze goed doorslaapt...alleen slaapt ze overdag maar 2 uurtjes...een erg wakker meisje...maar ja k kan niet alles hebben .
Nee, je kunt niet alles hebben, maar snap wel dat dat weinig is, mama wil ook wel eens tijd voor zichzelf Als je elke dag om 22:00 uur kolft, dan gaat jouw lichaam rond die tijd zorgen voor een voeding. Dus de eerste keer is je lichaam er nog niet aan gewend en kolf je misschien 'maar' 20 ml. Gaandeweg wordt dit dan meer. Gewoon een extra voedingsmoment dus... Stel dat jouw kindje er een gewoonte van zou gaan maken om om vier uur 's nachts te drinken, dan gaan je borsten die ook maken. En als jij opeens besluit om het kindje van buurvrouw ook te gaan voeden (ik noem maar wat) dan gaat je lichaam extra voeding maken, vraag=aanbod. Die vriezer, tja, Hier een fulltimekolfster met alleen een vriesvak... Als je dagelijks alles steriliseert wat je gebruikt bij het kolven/bewaren dan kun je de voeding vijf dagen achterin, onderin de koelkast bewaren. Hier gaat dat prima. Mocht het eens zo zijn dat ik iets kan invriezen (Dan gaat zowiezo de vlag uit) dan vries ik het in mijn vriesvak in en neem het dan mee naar mijn ouders om daar in de vriezer te doen. Ook hebben we een laatje gereserveerd bij vrienden, maar die is jammer genoeg nog niet in gebruik. Toen ik nog niet fulltime kolfde had ik ook elke dag een kolfmoment (voor als ik eens weg wilde, ben thuismama) en als we die niet nodig hadden dan gooide ik die weg. Zonde, maar ik kon elke dag een voeding kolven als ik weg wilde en wilde dat kolfmoment om die reden niet weglaten... Dus misschien kun je elders invriezen?
bedankt allemaal voor het meedenken. ik ga vanavond eens kolven...al vind ik het dan wel vervelend dat ik een kwartier kolf voor maar heel weinig...maar dat komt wel goed begrijp ik. ik zal eens vragen of ik een stukje vriezer bij mijn schoonzus kan gebruiken, die woont ook vlakbij. ben benieuwd wat ik straks kolf... ze heeft om half 8 nog aan de borst gelegen.
@Mamadeborah: ik weet er alles van, een kind dat nachten goed doortrekt, maar overdag weinig slaapt, (hier de eerste 4 maanden zo). Dat is ook zwaar! Wat dat betreft roep ik nog steeds dat je beter een kind kunt hebben dat overdag normaal slaapt en dan 's nachts een keer 1 voeding hebben, dan de nacht doortrekken en overdag voortdurend met je kind bezig moeten zijn... Wat betreft het kolven: omdat je merkt dat je dan 's ochtends niet overhoudt, is het denk ik wel verstandig om niet tot het uiterste te kolven zeg maar. Gewoon een kwartiertje kolven zonder toeters en bellen, en als je dat gewoon elke dag doet, moet dat vanzelf meer worden en moet je ook gaan merken dat het 's ochtends dan geen probleem meer is Succes!
Ik heb net even gekolft. En ik had nog 80 cc nodig voor een volledige voeding..en het is gelukt...precies 80 cc. Dus krijgt ze morgen 2 kunstvoedingen en 1 borstvoeding. ben ik toch wel blij om. Ik ga nu gewoon inderdaad elke dag om half 10 kolven...heb nu gezien dat het wel meer is dan 20 cc. @rozemarijke: ja is inderdaad af en toe wel zwaar zo kleintje dat steeds maar wakker is overdag, gelukkig kan ze zich zelf goed alleen vermaken. Want ik heb ook een zoontje van 23 maanden, die de volle aandacht eist.
Weet niet precies hoe t heet maar er is een neusspray die echt goed schijnt te helpen om meer productie te krijgen tijdens t kolven. Moet je even googelen.
die neusspray is een oxytocine neusspray. Die helpt voor het opwekken van de tsr en niet direct voor meer productie. Maar doordat je je borsten beter leeg kunt kolven (de melk wordt naar voren gestuwd) zorgt dat indirect voor meer productie. Hier werkt het erg goed.