Wie ook Partieële mola zwangerschap?

Discussie in 'Miskraam' gestart door HaNa540, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

Ik zal eerste even ons verhaal vertellen.
    Wij waren in april al zwanger maar helaas van korte duur na 4,5 week ging het al mis.
    En heb ik een vroegtijdige miskraam gehad.
    Gelukkg en blij waren wij toen we in mei al weer een posi test hdden.
    Het was wel vreemd want k wist bij bijna zeker wanneer mijn eisprong was geweest en toch liep de groei steeds achter.
    Maar toen wij met 5,5 week het hartje zagen waren wij dolgelukkig.
    Met 7 weken hebben wij nogmaals het hartje gezien.
    Nou dachten wij het zit goed.
    Wij aan vrienden en familie verteld dat wij onze tweede ukkie zouden verwachten in januari.
    Helaas bleek bij de volgede echo met 9 weken dat ons kindje niet meer leefde.
    2 dagen later na de gyn en ook hij bevstigde de dat ons kindje niet meer leefde, en dt het beter was een curretage in te plannen omdat mijn baarmoederslijmvlies door groeide en er dus geen teken was dat het spontaan zou komen.
    30 juni had ik mijn eerste curretage deze verliep voorspoedig.
    6 juli tweede curretage gehad en deze was moeizamer.
    Dit omdat ik wat koorts had en het op de echo te zien was dat er nog iets achter gebleven was.
    Het heeft 4 uren geduurd en de eerste maar een uurtje.
    Nu giter de uistlagen gekregen van de curretages.
    Bij de eerste curretage is uit gebleken dat ik een partiële mola zwangerschap had.
    Kort uitgelgd betekend dat dat 2 zaadcellen 1 eitje bevruchten, dit is van zelf sprekend nooit levenvatbaar.
    Nadat dat gebeurd komt er een fout in de cel deling waarbij je het zo kan zien dat tijdens de bevruchting of net na de bevruchting de plancenta zich omvormt tot een tumor.
    Je hebt ook een gewone mola zwangerschap daar is dan geen vrchtje bij aan te pas.
    Bij ons wel want we hebben immers het hartje zien kloppen.
    Ik zit nu met zo veel vragen.
    En ik dacht misschien zijn er hier meerdere mamma's die hun verhaal met mij willen delen.
    Vandaag krijg ik ustlag van het hcg, als deze niet daalt dan moet je een chemokuur ondergaan.
    We hopen dat vandaag onze geluks dag is en dat we te horen krijgen dat ik schoon ben!!
    Dan word ik een jaar lang gecontroleerd, en moet mijn hcg waarde een jaar lang stabiel zijn eer ik weer zwanger mag worden.
    Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe is het bij jou verlopen.?
    Liefs mamavand

2. Sinaasappeltje

Sinaasappeltje Actief lid

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Ha die Mamavand,

Ik ben zomaar wat aan het zoeken op ZP en kom je verhaal tegen. Helaas kunnen we elkaar een hand geven, ook ik heb een partiele molazwangerschap.
    In het kort zal ik hier mijn/ons verhaal vertellen.
    Vorig jaar oktober (redelijk snel na het stoppen met de pil) zwanger geraakt. Helemaal gelukkig. Bij 10 weken naar de VK en toen bleek dat het kindje al heel vroeg gestopt was met groeien (leeg vruchtzakje). Dit kwam niet vanzelf los; dus curettage.
    In april waren we weer in verwachting; wat waren we gelukkig! Omdat de vorige zwangerschap een mk werd, mochten we bij 5,5 week al op 1e controle bij de verloskundige. Daar zag ze dat het (weer) fout was. Ze sprak gelijk haar vermoeden van Mola zwangerschap uit. Dag erna naar de gynaecoloog. Hij vond het te vroeg om deze conclusie te trekken en wilde het nog een week aanzien (een week hoop voor ons!). Bloedwaardes waren toen hoog; maar wel OK. Maar helaas bleek de week erop dat het definitief geen goede zwangerschap was. Omdat er toch vermoedens waren van een Mola; was een curettage verplicht. Diezelfde dag weer bloed laten prikken en toen bleek mijn HCG torenhoog; Molazwangerschap was dus een feit.
    Curettage gehad op 24 mei en de gyn bevestigde het beeld dat het een Mola was. Weefsel is onderzocht door eigen ziekenhuis en door Erasmus en beiden trokken de conclusie; Partiele Molazwangerschap.

Al met al een heeeeell heftig circus, tenminste; zo ervaar ik het. Vooral elke week het bloedprikken en de uitslag afwachten (zou het gedaald zijn???) tot nu toe gaat dit dus goed. Zodra ik op 0 kom; blijven we nog minimaal een half jaar onder controle voor we groen licht zouden krijgen voor een nieuwe zwangerschap.

Hoe ziet jou controle eruit?

Ik moet elke week bloedprikken om de waarde van het HCG te bepalen. ik zit nu op 13. Laatste loodjes duren het langst. Hopelijk kom ik in augustus op 0! Hoeveel HCG heb jij nu nog?

Liefs en een dikke knuffel!

3. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    O ja; abbo ;)

4. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    #4 nairam, 23 jul 2011
    Laatst bewerkt: 23 jul 2011
    Jeetje mamavand... wat een verhaal... en het lijkt de mijne wel... ;)
    Oei oei oei.. we hebben allebei rond dezelfde tijd ons verhaal hier geplaatst over de miskraam en we zijn rond dezelfde tijd gecuretteerd.
    Ook ik heb afgelopen maandag te horen gekregen dat het bij mij ging om een Partiële mola zwangerschap.
    Ik wist dat ik een telefonische afspraak had met de gynaecoloog, maar dacht dat ze zou bellen om te vragen hoe het met me ging, was gegaan, de afgelopen 2 weken.
    Niet dus, met uitslag over het weefselonderzoek :$
    Ben afgelopen woensdag bij haar geweest, heb opnieuw een echo gehad om te kijken of er niets was achtergebleven.
    (was maandags ook ineens weer een heel 'plons' bloed met stolsels verloren... sorry voor de smakelijke details )
    Vandaar dat ze de echo wou doen.
    Had van te voren bloed geprikt, mijn HCG was 127.
    Wat volgens haar wel gunstig leek.
    Moet volgende week weer prikken en word 2 dagen later door haar gebeld.

Alleen wat ik vreemd vind in het verhaal, het verschil tussen de jouwe en de mijne....
    Mijn HCG moet onder de 10 uitkomen, het liefst onder de 1, dan nog een keer bloed prikken, week later, voor extra controle,maar zodra het onder de 10 zit, mag ik van mijn gynaecoloog opnieuw zwanger raken.
    Zij verwacht dat het 3 tot 4 maand gaat duren, dat het weer goed is.
    Maar zolang het HCG daalt, is er nog helemaal geen sprake van medicatie.
    En zij vertelde dus, als het de andere mola-zwangerschap zou zijn geweest, dat ik dan een jaar zou moeten wachten eer ik weer opnieuw zwanger zou mogen raken.

Weet niet omdat het in jouw geval, dat je voor deze miskraam de maand ervoor ook een miskraam hebt gehad, mss was dit al een mola-zwangerschap, dat je daarom een jaar lang niet zwanger mag raken ???

5. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Ha Nairam,

Sjonge; het lijkt wel alsof er iets in de lucht heeft gehangen in april/mei, helemaal omdat deze vorm van zwangerschap zo weinig voor komt.
    Ik heb heel veel gelezen in boeken, op internet en veel overleg gehad met vk, gyn, huisarts en vriendin (die is vk). Naar mijn weten (en wat ik aan alle kanten hoor/lees) is de wachttijd bij beide Mola's aan de orde. Ook ik moet eerst naar 0 toe en vervolgens een half jaar onder controle blijven alvorens er groen licht gegeven gaat worden.
    Op de site van NVOG kun je ook lezen over de richtlijnen die gynaecologen hebben. http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000103_mola-zwangerschap.pdf

Overigens is dit onderwerp 2x door mamavand geopend, ik (en nog een ander) schrijven ook in dat andere topic:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/290077-wie-parti-le-mola-zwangerschap.html#post10450552

6. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw

Deel Deze Pagina