Vandaag was ik na school nog even op het schoolplein. Er kwam een jongen naar onze dochter toe, en zei tegen mij 'zij is zo schattig'. Ik vond het wel geinig, maar onze dochter zei meteen 'hij knijpt mij altijd hier' en wees naar haar kruis. Ik vroeg meteen of ze wist hoe dat jongetje heette, maar dat wist ze niet. Ik heb een juf aangesproken en zij heeft me verteld hoe het mannetje heet. Later heb ik het er met mijn dochter nog over gehad. Ze zegt zelf dat het jongetje haar in haar kruis en buik geknepen heeft. En met buik bedoelde ze rondom haar tepels (ze wees de plek zelf aan). Ze zegt zelf dat ze het niet leuk vindt en ze wil het morgen wel tegen de juf vertellen. Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat dit zo ook gebeurt is. Onze dochter is vrij open en liegt zelden. Ook hebben wij het met haar nog niet echt gehad over 'seksualiteit' (al lijkt het mij nu dus verstandig om wel te doen..), dus het lijkt me ook niet dat ze aan een bepaald verhaal een eigen draai heeft gegeven. Ik ga er morgen sowieso mee naar de juf. Maar zijn er misschien dingen die ik haar nog moet vragen. Of zal ik het er verder niet meer over hebben. Wat kan ik verwachten van de juf. Ik vind het namelijk zeer vervelend, maar misschien neem ik het te hoog op.. Het jongetje zal trouwens ook nog een kleuter zijn (ik denk 5 jaar).
Ik zou dit zeker melden bij de juf, maar misschien ook alvast zelf even contact opnemen met de ouders van dit kindje! Ik denk niet dat je dit te hoog opneemt hoor!
Melden bij de juf en vooral proberen je er niet te druk om maken. Kleuters hebben geen sexuele gevoelens dus je moet er niet meer achter zoeken dan gedrag wat onwenselijk is en gestopt moet worden. Je hoeft het dus met je kind ook niet over sexualiteit te hebben maar wel over 'prive'. Haar plasser is van haar en van niemand anders. Niemand mag daar aan komen (bouw daar wel even een marge in voor jezelf en de dokter) Ik heb dit mijn kinderen al heel vroeg geleerd. Piemels en plassers zijn van jezelf en niemand mag daar aan komen.
Idd melden bij de juf zodat de ouders op de hoogte worden gebracht. Kind of geen kind, dit is onwenselijk gedrag en moet gewoon gestopt worden voordat het erger word. We weten natuurlijk nooit hoe een kind word opgevoed en hoe hij zijn ouders met elkaar ziet omgaan, kinderen nemen veel over en dat moet ergens vandaan komen. Goed van je meid dat ze er voor uit komt, dat moet je er zeker inhouden
Gewoon even bij de juf melden Kleuters doen niet aan seks... Maar ze doen wel andere mensen na... Wellicht doet z'n vader het ook bij z'n moeder? Dat wordt ongetwijfeld een gesprekje tussen jochie en juf... Evt met jouw dochter en haar juf er ook bij. Hebben wij ook een keer gehad... (Maar dan een meisje wat heel opdringerig was in het toilet) Daarna nooit meer voorgekomen.
Ik zou het ook even melden en dan proberen los te laten. Bij mij zouden er trouwens wel alarmbellen gaan rinkelen wat betreft het jongetje.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ben benieuwd wat de juf morgen zegt. Ik hoop dat ze het net zo serieus nemen als ik.. Tjah, dat heb ik ook. Dat hij naar haar kruis grijpt, lijkt mij al vreemd. Maar icm knijpen in de 'borsten' vind ik helemaal opvallend. Ik ken het jongetje en dus de ouders niet. In principe hoef ik hen ook niet te spreken. Ik ga eerst eens kijken hoe de juf/school het op gaat lossen..
Mja dat hadden wij met "het toilet incident" (dat overigens diverse malen heeft plaats gevonden voordat dochterlief vertelde dat ze liever niet op school naar de wc ging) ook. Ook bij school gingen dezelfde alarmbellen af... Maar volgens het meisje probeerde ze enkel te helpen. (E dat wordt op school nogal gestimuleerd hier) En belangrijker.. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Dus wellicht.. Viel het toch wel mee Er is overigens wel nog een gesprek met haar ouders geweest ook... Maar buiten dat het heeft plaats gevonden hebben wij daar niks meer over gehoord natuurlijk.
gezien op tv of van grote broer of grote zus die stoere verhalen ophangt. soort pestgedrag. dat kan het allemaal zijn. seksueel zal het niet zijn hoor, dat is wat volwassenen ervan maken omdat wij weten wat het is en wat wij ermee bedoelen. en natuurlijk - als je dochter iets niet wil hebben dan heeft dat kindje dat niet te doen. dat kan alles zijn, aan haren zitten, aan de arm trekken maar dus ook dit. klinkt raar maar bij kleuters valt dat allemaal in hetzelfde rijtje. gewoon iets wat ongewild is. haar lichaampje, haar regels. seksuele verhalen zou ik toch nog even achterwege laten. ik zou zelf even kijken wat de ouders ervan vinden en hoe die erop reageren als je het verteld. misschien kun je het onderling oplossen en zijn zij bereidt even een gesprekje te hebben met zoonlief.
Ik ben niet van plan onze dochter vanalles te vertellen over de bloemetjes en de bijtjes, maar meer zoiets als Cygnet haar kinderen heeft verteld. Ik snap dat het voor het jongetje niet direct iets sekueels is. En nog eens extra benadrukken dat ze echt wel mag (moet) aangeven als een kindje iets doet wat ze niet wil. Normaal gesproken weet ze haar mondje wel te gebruiken..
Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is: op deze leeftijd is in het kruis pakken niet meer of minder erg dan bijvoorbeeld iemand in de arm knijpen. Het mag niet, het is ongewenst gedrag en moet stoppen. Jouw dochter mag inderdaad leren dat ze voor zichzelf opkomt en hier wat van zegt, zowel tegen het kind als tegen de juf. En dat jongetje moet leren de grenzen van een ander te respecteren. Niets meer en niets minder. De school zal dit als het goed is verder oplossen. Als er verder geen signalen zijn bij dit jongetje (en ook niet komen, de komende tijd) hoeven er echt geen alarmbellen te gaan rinkelen. Als er al wel meer gebeurd is en als blijkt dat één of meerdere gesprekken met het kind en eventueel de ouders niet helpen, zal de school dit heus oppikken. Maar ik vind het nu echt te vroeg om een kind (en de ouders) al te gaan stigmatiseren.
Om eerlijk te zijn vind ik 5 jaar toch een grensleeftijd. Onze zoon is erg fysiek (naar ons en andere kinderen) door te knuffelen, handjes vast te houden etc. Hij zal iemands buik of oksels proberen te kietelen. Als hij boos is zal hij duwen of slaan. Allemaal lichamelijk contact. Maar hij lijkt het verschil tussen een arm/been/hoofd en een intiem deel toch wel te zien. Daar zal hij nooit zomaar aanzitten. Het kan natuurlijk een uitzonderlijk zijn, maar ik denk niet dat het normaal is dat een 5 jarige in andermans kruis grijpt/ aan tepels zit. Uit nieuwsgierigheid kijken vind ik toch iets anders dan daadwerkelijk meerdere malen voelen. Buiten dat zijn zijn tepels hetzelfde als die van je dochter. Ik zou dan toch denken dat het jongetje dat gezien/geleerd heeft. Hopelijk heeft hij 'alleen maar' zijn ouders betrapt. Maar ik zou het toch aankaarten bij de juf. Voor je dochter, en voor dat jongetje..
Ik zou een afspraak met de juf maken, zodat je dit onder vier ogen kunt bespreken. Ik zou dat zeker niet doen waar andere (groot)ouders bij staan. Voor je het weet doen er verhalen de ronde die mogelijk niet kloppen. Discretie lijkt me belangrijk.
Nee hoor, niet naar de juf toe. Dat is een leuke meid. Er is nog nooit eerder iets voorgevallen, dus ik heb nooit op die manier contact hoeven zoeken. Ik ben alleen bang dat anderen dit minder serieus nemen dan dat ik dat doe.. en misschien denk ik er ook wel teveel bij na, haha..