Hi, Ben gewoon eens even benieuwd, we willen Lisa zoveel mogelijk geven wat ze waarschijnlijk erg lekker gaat vinden. Tot nu toe hebben we wortel, brocoli, sperzieboon, appel, peer, banaan en danoontje gegeven. Ze vindt appel erg lekker, banaan en peer ook wel en danoontje gaat ook wel. De rest niet echt eigenlijk (al is het weer even dat we het geprobeerd hebben). Het gaat mij erom dat ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk gaat eten . Dus: wat vindt/vond jouw baby erg lekker? Mogen ook combinaties zijn, dus banaan met liga ofzo.
alle fruit, bambixstartkoekje, rooibosthee met beetje diksap erdoor, doperwtjes, courgette, rode bietjes en bloemkool zijn favorieten, en danoontjes inderdaad krijgtie pas net, maar hij gromt erover zo snel moeten we doorlepelen
Dezelfde groente en fruitsoorten die Lisa ook lust + mango, stoofperen (zijn er weer bijna) en aardappel! En een rijstwafel, krijgt Lisa die al wel weg?
Aardappelpuree is misschien wel iets voor Lisa. Rijstwafel durf ik echt nog niet aan, Lisa gaat heel snel kokhalzen. Dat is voor haar niet prettig (en eten moet voor haar vooral prettig gaan worden) en ik ben dan bang dat ze de sonde uitspuugt. Kleine kruimels brood krijgt ze wel goed weg en dat krijgt ze dan ook af en toe.
Oh, kikkererwten vond mijn zoontje destijds ook heel lekker. Niet van die zoute uit pot, maar zelf wellen en koken. Hij at ze als snoepjes en ze zijn heel gezond! Als je aardappelpuree gaat maken, kan je er bijv. ook knolselderij, pastinaak of zoete bataat doorheen doen, dat leukt het net even wat op! Succes!
even offtopic: ik neem aan dat jij die bij de natuurwinkel haalt. Weet je of er ook verse verkrijgbaar zijn bij de gewone supermrkt? En hoe lang laat je ze wellen? Net zoiets als bonen? Ikheb ze nooit bereid, maar nu word ik getriggerd door dat 'als snoepjes gebruiken' Ontopic: hier waren ze helemaal weg van worteltjes. En worteltjes met aardappel (dan hoef je geen melk te gebruiken voor aard.puree, maar groentevocht van worteltjes)
Hier zijn prei en venkel favoriet. Even koken en in de blender met een aardappeltje. Smullen maar. Van de week had ik wat worteltjes samen met een ui en aardappel gekookt en fijngemalen. Soort van hutspot dus. Hij vond het heerlijk. Rijstewafel moet hij niets van hebben. Ik heb hem nog nooit zo'n vies gezicht zien trekken.
Hier banaan, peer en banaan met peer of banaan met een scheutje sinaasappelsap. Qua groenten doperwtjes en broccoli
hier is peer met liga en wortels met aardappelpuree grote favoriet en verder eet ze de rest ook wel maar dit is echt haar lievelingskostje zeg maar...
Prei, venkel en ui zijn nou niet bepaald dingen die ik wil uitproberen, eerst maar wat mildere groentes proberen. Kikkererwten eten we eigenlijk nooit, maar heb ik nog wel liggen denk ik. Heb ze toen gewoon in de supermarkt gekocht. Wortel vind ze (nog) niet zo. Eva heeft het nooit lekker gevonden, lust nu nog steeds echt geen wortel.
Peer met liga is wel een idee, want peer wordt erg dun. Verder ga ik gewoon maar eens wat dingen proberen. Net weer banaan gedaan, maar dat was het niet helemaal, ze had er geen zin in. Daarna een flesje met diksap gegeven (heeft ze nog nooit eerder gehad) en dat leek ze wel lekker te vinden, maar ze vindt het maar raar dat er iets uit een fles komt (al ben ik allang blij dat ze er iets uit krijgt, dat geeft hoop).
effe offtopic, bambix start koekje??? ik zag ze in de winkel liggen vanaf 8 maanden, of heb je ze ook vanaf 6 maanden? hier zijn wortel heel favoriet, bruine bonen, liga met fruithap gaat ook goed (geef wel maar 2/3 keer per week een liga)vers fruit moet hij jammer genoeg nog niets van hebben dus dat moet ik nog uittesten en oh ja snijbonen met aardappel en kip vind hij ook lekker
ja, met zo'n schaapje op de verpakking, liggen hier bij de C1000 vanaf 6 maanden, bambix startkoekj, vind ik beter dan Liga, want ze zijn wat harder, dus hij kan er geen stukjes afbijten, allen maar zacht sabbelen
Ik maakte ook wel eens wortel met appel en dan een beetje aardappel erbij. Ook witlof met appel was een groot succes.
M was en T is geen grote fruiteter. M eet eigenlijk alleen appel (een halve met moeite), soms wat banaan of druif of mandarijn of peer. T eet soms mandarijn, soms peer en even gekookte appel gaat redelijk. Beiden wel echte groenteneters (al wordt het bij M wel iets minder). T is met name gek op: broccoli (!), courgette, paprika, wortel, bloemkool. Aardappel in stukjes matig. Maar aardappelprak met stukjes wortel, bloemkool, erwt of spinazie + beetje roomboter, melk en/of kaas = jummie. Ik vind het overigens ook zalig . Vandaag voor het eerst pastaprak met tomaten/paprika/courgette/wortel. Ging redelijk. Wij wisselen dus rapley met hele grove prak. Gelukkig wil T dat, nu kan hij namelijk ook wennen aan onze prakkies. Bij M is dat nog steeds een probleem. Verder is mijn ervaring dat je vooral geduld moet hebben met bijvoeden (al snap ik dat je dan niet echt hebt omdat je graag van die sonde af wil). Bij T duurde het ruim een maand voordat hij uberhaupt echt iets at, inmiddels eet hij best goed. We zijn ook vrij snel begonnen met bruin brood. Vindt ie heerlijk! Wat vindt ze van pap? T drinkt ook best veel water uit de tuitbeker en krijgt sochtend of mamamelk uit de tuit of melk met wat water.
Bloemkool, doperwtjes en sperziebonen vond en vindt hij erg lekker! Wil je ook wachten met macaroni e.d. Anders iets van pasta met tomatenpuree (zelf gemaakte). Mango, aardbei en druiven vindt hij het lekkerst wat betreft fruit, maar aardbei zou ik nog even mee wachten (is ook erg duur momenteel).
Zijn ook verkrijgbaar bij de supermarkt. Ik heb ook gedroogde kikkererwten in huis gehad ... wat een gedoe zeg. En dan ook nog lang koken voordat ze te eten zijn. Dus ik vond dat even afspoelen wel prima was: hier bonen uit blik (M was met name gek op tuinbonen brrrr). Tuinbonen hebben ze ook in de vriezer trouwens, misschien andere bonen ook? En dat beetje zout is ook echt niet zo'n big deal: als dat het enige potjes/pakjes eten is zeker. Als je kind kaas eet dan krijgt het kilo's meer zout binnen
@ Snoopy; Even voor de duidelijkheid; ik woon niet in Nl maar in Italië en bij ons wordt juist gezegd dat prei en ui wel goede dingen zijn om mee te starten. Het wordt natuurlijk wel eerst gekookt en gemixed met bouillon dan is het echt niet meer zo scherp. Mijn kinderarts heeft met klem geadviseerd om niet te starten met koek e.d vanwege de suiker en omdat kinderen dan teveel gewend raken aan zoete smaken. Raar hè dat de voedingsadviezen zo verschillen?