Julia eet slecht, al heel lang (vanaf voor haar verjaardag). We zijn er inmiddels wel aan gewend. Sommige dagen leeft ze van 1,5 boterham en wat tussendoortjes (fruit, soepstengel, koekje, rijstwafel, stukje kaas, ong 3-4 keer per dag). 's Avonds eet ze meestal niks of maximaal een eetlepel groente/pasta. Ik ga dat niet pushen, maar aan die maaltijd hebben we dus niks. Op advies van het CB hebben we de laatste fles geschrapt, omdat ze daar nog erg op hing. Dit was een flesje van 120cc sojamelk, maar nu dus ander drinken, bijv. thee met een slokje melk er doorheen. Dat wil ze ook graag (ze heeft natuurlijk reuze honger!). Ze drinkt overdag water, thee, diksap of soms aangelengd vruchtensap (multivit, appelsap, sinaasappelsap). Bij het ontbijt en de lunch krijgt ze een bekertje sojamelk. Maar dan mijn vraag. Wat kan ik haar nog tussendoor of bij de maaltijd geven wat misschien iets meer voedingsstoffen in haar lijfje brengt? Meer fruit? Ander drinken? Ik wil haar ook niet nog voller maken zodat ze weer minder eet bij de maaltijden. Vooral 's middags probeer ik haar na 4 uur niet zo veel meer te geven. Helaas betekend dat vaak dat ze na 4 uur bijna alleen maar nog drinkt, en verder niks. Ze wordt er nu ook steeds vaker 's nachts wakker door...
Ik zou in ieder geval het aantal tussendoortjes (behalve fruit) terugbrengen naar 2. Twee vaste momenten op de dag en het fruit mag er dan nog bovenop. Dat geeft duidelijkheid en zonder dat je het weet krijgt je kindje toch veel dingen binnen. Kijk vooral naar wat je geeft. Een avocado (ipv een stukje fruit) bijvoorbeeld geeft naast veel vitamines ook veel goede vetten! tot slot beperkt het drinken tot echt maximaal 1 liter. Vocht weerhoudt kinderen van eten (scheiden 'trek' en 'dorst' niet goed van elkaar!)
Bedankt! Avocado heeft ze nog nooit gehad, dus dat ga ik eens proberen. W.b. drinken, dat is heel wisselend qua advies. De ene keer zeiden ze bij het CB ook dat ze niet zo veel mocht drinken, dus wij beetje inperken, maar later zei het CB 'als ze niks eet, dan mag ze wel zo veel drinken als ze wil!' Maar goed, ik denk dat we het overdag maar een beetje gaan beperken, en 's avonds mag ze dan wel drinken wat ze wil. Lijkt me wel een beetje goeie balans. Ik vind het met tussendoortjes heel lastig. Wat doe ik met een kind wat huilt van de honger, maar geen warm eten wil? Laten huilen? Ik geef na het eten ook niks meer, maar ik merk nu aan haar zelf dat ze daardoor overdag gewoon vaker honger heeft. Ze krijgt inmiddels rode kringen onder haar ogen, wordt 's nachts wakker... Mijn moederhart wordt dan wel een beetje week...
Ohw, dat lijkt me wel lastig. Krijgt ze een vitaminepreparaat? Pedagogisch onverantwoord recept: Pannenkoekenbeslag mixen met gestaafmixerde rauwe spinazie en extra ei, en daar pannenkoeken van bakken. Hier een goede eter maar hij is hier dol op, en het is voedzaam. Misschien kun je dat 1x per week geven, dan eet ze iig wat (hoop ik?). Spelenderwijs eet ze ook geen avondeten? Ik geloof niet dat ik dan de laatste fles geschrapt zou hebben. Ze is nog zo klein, ze snapt toch niet dat ze honger moet hebben omdat ze niet gegeten heeft? Of ben ik te soft? Als je iets anders geeft in de avond eet ze het dan wel? Als je lunch en diner omdraait? En als je haar vroeg laat eten (16:00u)? Of om 17:00 nog half uurtje naar bed en dan eten? Ik vraag maar hoor, je zult misschien alles wel geprobeerd hebben..
Misschien een stom idee hoor, maar kun je niet eens bij de huisarts vragen om een doorverwijzing naar de dietiste? Volgens mij kunnen zij ook helpen bij 'eetproblemen' bij kleine kinderen.... Sterkte, het lijkt me heel frusterend en moeilijk!
Lijken me voldoende voedingsstoffen, echt waar! Mijn zoontje eet al een paar weken 's avonds niet en ik kan me er echt geen zorgen om maken. Ik vind dat je in zulke tijden het '3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes'-principe een beetje los moet laten. Zoon wil wel aan het eind van de middag eten, dus zit hij in de kinderstoel naast me als ik kook en dan stop ik hem van alles toe; volkorenpenne, rauwkost, nog wat fruit en dan krijgt hij aan tafel bijv. nog een boterham met banaan of avocado en een bakje yoghurt, maar warm eten van een bord dat wij ook eten, dat blieft hij momenteel niet. Als je alles wat ze op een dag eet eens bij gaat houden en dat afzet naar wat een kind volgens voedingsschema's nodig heeft, dan zal je zien dat je een eind komt! Zolang haar groeicurve geen diepe dalen kent, ze goed plaste en poept, zich goed ontwikkelt en vrolijk is, is er niks aan de hand.
@ Ireen, bestaat zo'n vitaminepreparaat voor die kleintjes? Ze krijgt momenteel alleen vitamine D en alles wat er in die peutersojamelk zit. Goed idee... Dat van die pannekoek heb ik ook wel eens geprobeerd. Ze eet dan wel iets, ook al is het niet veel, dus misschien moeten we dat nog maar eens doen. Spelenderwijs gooit ze alles helaas weg. Tussen de middag is voor ons zelf echt heel onhandig, en ze is nogal gevoelig voor "samen eten", en dan zou ze dus alleen eten tussen de middag... Enneh, slapen is voor baby's, ze slaapt nog maar 1 keer. Dus ja, ze is ook moe rond die tijd... Eylem, omdat iedereen maar blijft zeggen dat het de leeftijd is, maar inmiddels heeft ze dit al bijna 3 maanden... Wie weet wel een idee om eens te vragen bij het CB. Zogelukkig, als ik dit van je lees: 'volkorenpenne, rauwkost, nog wat fruit en dan krijgt hij aan tafel bijv. nog een boterham met banaan of avocado en een bakje yoghurt' ben ik al zooo jaloers! Als ze nou buiten het avondeten om wel wat zou eten... Rauwkost eet ze niet, yoghurt eet ze niet, en een boterham ipv warm eten begin ik liever niet aan. Het is een behoorlijk slimme tante en ze had dus dat flesje melk ook al heel goed door icm avondeten. Nadat ze dan niks had gegeten stond ze bij het kastje te dreinen om haar melk. Vandaar dat die er af ging. Dat hielp een paar dagen echt wel, toen at ze een paar hapjes per avond. Maar ja, na een halve week was dat weer over. Ik zit er over te denken om een soort eetroostertje te maken, waarbij ik haar 2 keer per week bijvoorbeeld iets aanbied zoals die pannekoek met groente of iets anders met wat "verstopte" vitamines. Ook vindt ze rode kool heel lekker (tenminste...), dus dat kunnen we ook wat vaker eten. Ik heb nooit zo duidelijk in mijn hoofd wat we wanneer eten, dus nu ook niet zo heel erg overzichtelijk van wanneer ze nu wel of niet eet...
Misschien ben ik ook te soft, maar ik vind jou best streng klinken, wat vervangers voor de avondeten en melk betreft. Wij vinden het hier helemaal geen punt om soms een boterham in plaats van avondeten te geven (en dan met gezond beleg) en ze krijgen nog steeds standaard een fles voor het slapen gaan. Als ze echt weinig tot niet eten overdag, dan wordt het zelfs een papfles. Als ze honger heeft zou ik persoonlijk gewoon iets anders aanbieden, of een flesje 's avonds. Ze is pas 14 maanden, nog veel te klein om met een lege buik naar bed te gaan joh, dat opvoeden wat eten betreft komt nog wel...
Maar wanneer zou jij het dan wel doen, en wanneer niet? Want ze eet dus eigenlijk nooit echt genoeg. Dan kan ik bezig blijven met boterhammen en flessen. Poedermelk doe ik niet meer vanwege haar lichte kma, dus dan wordt het toch sojamelk en dat vult alleen maar een beetje maar geeft verder weinig voedingsstoffen om haar te laten groeien. Pap lust ze niet...
hmm, lastig meid!!! Ik kan mij wel vinden in jouw beslissing om geen brood aan te bieden als ze het avondeten niet wilt. 14 maanden lijkt klein, maar aan de andere kant snappen ze al zoveel!!! Ik snap je dilemma dus heel goed. Wel denk ik dat ik die situatie het aan zou pakken als zogelukkig. Ik ben normaal wel van het principe 3 maaltijden en 2 tussendoortjes, maar nood breekt wet! Komt ze wel eens naar de keuken als je bezig bent met koken?? Onze kliko wel nl. Nu heeft zij geen problemen met avondeten, maar ik kan mij voorstellen dat het ook een beetje dwarsigheid is van je dochter. Ze wil geen eten aan tafel omdat dat dan de bedoeling is. Snap je??? Ze doen precies niet wat je wil. Dus op een moment dat ze niet aan tafel zit wil ze misschien wel eten, omdat het dan niet de bedoeling is. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb. Van die pannenkoeken is idd ook wel een goed idee. En soep. heb je dat al eens geprobeerd?? Met een rietje drinken vinden veel kindjes heel leuk. Dan maak je groenten of tomatensoep zelf en dan kun je er van alles doorheen pureren. Zij kan dan lekker de soep opslurpen of drinken.
Wij maken geen punt van een boterham en fruit en yoghurt als avondeten omdat daar wel dezelfde voedingsstoffen inzitten als in "warm' eten. Wij vinden het belangrijker dat hij het gezellig vindt om met ons aan tafel te zitten en geniet van zijn eten, al is dat nu dus momenteel anders dan wat wij eten. Is ook voor het eerst hoor; hij at eigenlijk altijd alles mee, soms meer, soms minder, maar voorheen kon ik dat opvangen met de borstvoeding, maar enkel daarvan kan mijn grote beer van 1,5 niet meer leven. Gentle; ga eens ieder hapje dat ze eet bijhouden en verdeel dat dan in de schijf van 5 vakken. Je mag mij ook pb-en wat en hoeveel ze eet en dan wil ik wel voor je uitrekenen of ze voldoende bouwstoffen binnenkrijgt. In die peutersojamelk zitten behoorlijk wat bouwstoffen toegevoegd. Zolang jouw kindje zich goed ontwikkelt, loopt ze dus geen tekorten op. Een tenger meisje heeft nu eenmaal minder nodig dan een flinke beer!
Heey Gentle even over het vitaminepreperaat, ik geef Tygo van Davitamon vloeibare vitamine (ik heb het er even bij gepakt) Multivitamines met mineralen voor kinderen va 1 jaar, het is een siroop waar ik elke ochtend een lepeltje van geef. Er zit oa in: A B1 B2 B3 B5 B6 B8 B11 B12 C D E K Ik geef geen vit. D meer want dit zit er al in, ik heb het bij Etos vandaan omdat Tygo snel ziek is en dan niet meer eet, en ik heb net als jij (kan ik me herinneren) een tenger dreumesje hier. Miss is het ook iets voor jullie.
Wij hebben optimax, daar zit de helft in van wat ze dagelijks nodig hebben. Die andere helft haalt ze wel uit wat ze eet (en waarschijnlijk wel meer). Er zit niet de volledige dosis vitD in, dus die geven we er nog naast. Wij geven een multivitaminepreparaat op advies van de kinderdiƫtist, omdat Jens nog maar 200 ml moedermelk en 200 ml sojamelk/yoghurt krijgt en verder geen kaas oid eet. Misschien is het ook wat voor jullie. Verder is er behalve davitamon eigenlijk weinig voor kinderen tot 3 jaar. Deze (optimax) werd mij getipt door een forumgenoot. Hij is zonder allergenen en toevoegingen, wat ik belangrijk vind.
Zogelukkig, hoe doe je dat met de schijf van 5? Ik hou nu idd een dagboekje bij van ALLES wat ze eet, dus echt elke hap. Ook haar drinken tot nu toe. Die schijf van 5 ken ik niet zo, maar daar ga ik even naar kijken. Julia lijkt nu ongeveer 800cc te drinken (incl melk) op een dag. Is dat te veel? @piemie en Ireen, ik ga eens even bij de drogist zoeken naar zoiets. De vitamine D krijgt ze ook nog via de peutersojamelk, dus dat hoeft er niet eens 100% in te zitten. Misschien ga ik dan liever voor die optimax ivm die toevoegingen enzo. Bedankt!!!
Nee, dat is niet te veel vocht. Over de schijf van vijf staat veel geschreven op bijv. de site van het voedingscentrum. Gaat erom dat je gevarieerd, dus uit elke groep moet eten en dat de ene groep de andere niet vervangt.
Even uppen hoor. Deze week heb ik alles bijgehouden van wat ze eet, en we waren op vakantie, dus het was een goede eet-week Veel patatjes, pasta en vanavond zelfs lekker pizza (bodem)! Ze eet steeds maar een paar hapjes, avondeten van 3 hapjes rijst, maar het is iets en ze weigert iig niet zomaar pertinent. Ik moet over 2 weken naar het CB, en dan ga ik het iig even meenemen (m'n ingevulde schema van de afgelopen weken) en bespreken. Die schijf van 5 zit trouwens wel aardig goed, alhoewel ze bij boter/olie niet zo hoog scoort denk ik (alleen boter op brood) en bij groente en fruit heeft ze dus alleen fruit... Tsja, zo is het nu eenmaal. Ze krijgt nu wel multivitamine erbij trouwens, gewoon om even wat aan te vullen.
Van Hak heb je pakjes drinken van groente en fruit zonder toevoegingen en suiker. Mijn dochter eet ook slecht en deze pakjes drinken vind ze wel lekker. Ook geef ik wel eens slurpfruitjes van Zonnatura. Die heb je ook in groente/fruitmix. Zo krijgt die van mij toch nog iets van groente binnen. Heb nu ook kip/groenteburgertjes van de Lidl geprobeerd. Viel zeer in de smaak. Succes!