niet gelovig. Kinderbijbel raar?

Discussie in 'De lounge' gestart door debby82, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rono

Rono Niet meer actief

Woooooow, voordat ik ging werken had ik een reactie geplaatst op pag. 1 en nu is het op mn werk rustig dus ik denk ff zp-e. Zie ik dat er 5 pag. zijn. Dus ik bereid me voor op rellen.... Hebben jullie jezelf warempel netjes gehouden!! goedzo dames!

2. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    @ TS.... wij hebben wel een kinderbijbel in huis (beetje veel om alle reacties te gaan lezen whahaha)

mijn familie is rk, alleen mijn ouders hebben ons 'vrij' gelaten, hun zijn van mening dat als wij willen geloven er zelf voor moeten kiezen
    we mochten alles weten ect
    als kind zijnde regelmatig naar de kerk geweest en rk les gehad puur omdat ik nieuwschierig was
    uiteindelijk kwam ikzelf tot de conclusie dat ik er niet volledig achter kon staan, dit werd allemaal gerespecteerd wederzijds
    met afscheid heb ik een kinderbijbel cadeau gekregen, met geschreven bericht van de pastoor

nu jaaaaaaaaaaaaaaaren later staat die kinderbijbel in de boekenkast van ons meis

mijn man is er totaal niet mee opgevoed en wist niet eens wat welke feestdag betekende;) en was er sarcastisch over
    uiteindelijk heeft hij hm zelf ook gelezen
    hij vond t mooi, hij gelooft nog steeds niet, maar kon wel bepaalde 'waarde' uit de verhalen halen

onze kids worden er ook gewoon compleet vrij in gelaten, maar onthouden doen we t zeker niet

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat fijn dat we nog steeds door mogen praten :)

Dat is ook iets wat mijn man niet begrijpt aan het christendom, het biechten (en de priester die dan bepaalt dat de zonden zijn vergeven, ook zo raar, dat is toch iets wat alleen God zou kunnen zeggen?). In de islam bestaat dat niet. Als je daadwerkelijk iets onvergeeflijks hebt gedaan, zoals stelen of moorden, dan zal dat nooit vergeven worden.

Sowieso kan een imam in de islam je niet dingen vergeven of andere zaken voor jou beoordelen; hij mag je alleen informeren over hoe dingen in de Koran staan maar hij mag absoluut geen tussenpersoon zijn. Het geloof is iets tussen jou en Allah en daar staat niemand tussen.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.543
    8.504
    113
    Er is trouwens wel verschil in hoor! Dit is niet het ' christendom ', het biechten is Rooms Katholiek. Wij zijn protestants (valt ook onder het christendom) maar daar doen we dat dus echt niet, biechten!

(even ter info hoor, haha)

Zo, nu even een broodje eten en dan op naar de kerk :)

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat is wel heel zwart wit ja. Wees blij dat je nog boete kan doen voor bepaalde zaken tijdens het leven, anders zou je op 1 fout afgerekend worden. God is vergeving, over het algemeen gaan mensen biechten als ze ergens bijzonder spijt van hebben.

Pff waarom komt er geen slotje op dit topic? Topics over geloof zijn toch niet toegestaan? TS heeft wel een antwoord op haar vraag geloof ik.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    felice veel plezier.

goedemorgen dames. Verbaast mij dat dit topic nog open is...
    Mijn hersens zijn nu nog even niet wakker genoeg om verder te discusseren...

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.543
    8.504
    113
    En on topic, TS, zou niet weten waarom je geen kinderbijbel zou kunnen halen. Volg gewoon je eigen gevoel.
    Je kunt natuurlijk wachten tot ze er zelf om vragen, maar dan heb je wel de kans dat die echte kerstherinnering zoals jij hem als kind ervaarde bij hun niet meer komt, simpelweg omdat ze daar dan ' te oud ' voor zijn.

8. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Maar even voor de mensen die dus moslim zijn, ik lees vaak dat als je je wilt bekeren ( wil ik niet maar gewoon even een vraag ) je eerst vergeving moet vragen aan allah, nou vraag ik me dus af hoe je weet dat je echt vergeven bent, hoe weet je dat nou ? Het is niet zo dat je een briefje thuis krijgt waarop staat of je wel of niet bent vergeven..

9. Darlagirl

Het gaat toch gewoon goed ? Er word netjes tegen elkaar gepraat, er word niet gereld, iedereen zijn mening word gerespecteerd dus ik zie het punt niet om te sluiten ...

Dus mensen aub, laten we het gewoon netjes houden, we kunnen het ! :D

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Als je een kinderbijbel voor leest, ben je nog lááááááááááng geen geloof aan het opdringen.

Je kan er gewoon bij vertellen 'er zijn mensen die geloven dat dit echt gebeurd is, mama geloofd dat niet'.

Geloof opdringen is iets heel anders dan een bijbelverhaaltje voor lezen.

Geloven is een manier van leven.

11. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    @TS, ik ben zelf rk gedoopt. Bewust naar gelovige scholen gestuurd en ook geregeld in de kerk geweest als kind. Verder zijn wij heeeeel vrij gelaten. Ik zie de informatie over het geloof enkel als een voordeel. Al is het als zijnde een sprookjesverhaal.
    Ik geloof nu zeker in het hiernamaals, maar in mijn ogen is de bijbel gewoon een fantasieverhaal. Niemand kan dat bewijzen en niemand kan dus ook beweren dat hun verhaal de beste is (wat je overal hoort tegenwoordig, 'ja maar onze bijbel is de juiste') bla bla bla... En dan de verschillende geloven. Mooi dat ieder een geloof heeft maar ik ben van mening dat er niet een God en een Allah bestaat. Het hiernamaals is mijn inziens voor iedereen gelijk. Het is puur het verhaal wat er omheen verzonnen is wat verschilt.

Maar ik ga zeker bewust mijn kinderen die verhalen meegeven. Aan hun de keuze om ze gewoon te geloven, er net als ik in te staan of helemaal niet in iets geloven. Om de kinderen die keus te laten zullen ze wel geinformeerd moeten worden.
    Hier komt er dan ook zeker wel een kinderbijbel.

Even op jouw verhaal.. ik vind het een mooi idee om de kinderbijbel als een soort van sprookje te houden. Ze doen dan kennis op van dat verhaal, maar er wordt niet perse opgedrongen dat 1 verhaal de juiste is. Of te wel, de kinderen blijven gewoon vrij in hun eigen geloof.

12. Kwekijzer

@ sarah 84,

Niet zwart wit, zo werkt het echt niet hoor. Je moet wel oprecht zijn anders hebben die weesdingen (ik ben niet katholiek) helemaal geen nut:D

13. poohbeer26

poohbeer26 Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Dat het een leugen is en onzin is niet van mij afkomstig hoor.
    Maar zolang we elkaar nog snappen is het wel goed toch?;)

14. Triskele

Triskele Niet meer actief

nee ik ben namelijk absoluut niet van een geloof opdringen inderdaad, ik vind ook belangrijk dat ze andere geloven meekrijgen op school echter ik vind dat veel "gelovige" kids ook niet meer weten waar het omgaat je leuk die kado's met dopen, communie e.d. maar verder doen ze er niets mee (niet naar de kerk of iets) of überhaupt hun leven erop aanpassen, dat vind ik echt superschijnheilig als je het mij vraagt..

Je kan niet geloven als je niet weet waar het om gaat in mijn beleving, je kan ze er dingen over vertellen en dan kunnen ze zelf als ze groot genoeg zijn een beslissing maken (niet gebaseerd op hoeveel kadootjes ze krijgen met hun communie ;) ) maar op het geloof zelf, een bewuste eigen keuze... heel erg belangrijk!

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben dus wel katholiek en biecht niet.... Biechten wordt praktisch niet meer gedaan. Ik heb wel eens gevraagd hoe dat zit met biechten. Het is dus echt niet zo dat als je een moord hebt gepleegd je er met een paar weesgegroetjes afkomt en dat je zonden zijn vergeven zoals veel mensen denken. Een pastoor heeft biechtgeheim, hij mag dus absoluut niets doorgeven aan bijvoorbeeld de politie, dus iemand die een moord heeft gepleegd en zijn geweten wil ontlasten kan daar rustig heen om erover te praten. Biechten is namelijk niet meer dan een gesprek met je geestelijke om advies. Om dan vergeving te krijgen die je overigens niet van de pastoor zelf krijgt, maar in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, zul je als moordenaar zijnde bijvoorbeeld te horen krijgen dat hij zich moet aangeven bij de politie en als hij dat gedaan heeft dan pas vergeving krijgen. Nou is een moord wel heel extreem maar even een voorbeeld

16. Darlagirl

En ik als niet gelovige kan dan niet begrijpen ( even ingaande op jou voorbeeld ) dat moordenaars kunnen worden vergeven. Het geen wat er gebeurd is is in mijn ogen door niemand, zelfs niet een hogere macht te vergeven. Maar goed zo denk ik er dan weer over ;)

17. poohbeer26

poohbeer26 Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Iets opdringen is idd iets heel anders.
    Mijn zoon gaat naar een gastouder. Die mensen geloven en bidden ook voor het eten. Bram doet vrolijk mee. Geen probleem. Mijn man had hier in het begin moeite mee. Maar ik niet. Zo krijgt hij tenminste nog wat mee (haha) Vroeger moest ik ook 'stil' zijn voor het eten bij mijn opa en oma. En ze hebben mij echt niets opgedrongen hoor. Ben er ook niet slechter of beter van geworden.:)

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

triskele dat klopt. Toen mijn zoon eerste communnie ging doen en ze met het communniegroepje weggingen ging het over pasen. De kinderen zeiden dat pasen is dat Jezus is opgestaan. Nee toch zei een van de moeders, toen is Hij toch naar de hemel opgevaren, nou dan vraag ik me ook af, bovendien was mijn zoon de enige die een kruisteken kon maken . Dan denk ik wel bij mezelf als je er thuis toch blijkbaar niks aan doet, waarom doet je kind zijn eerste communnie, voor de cadeaus en het leuke feest, dat vind ik ook raar. Niet dat wij de kerk platlopen of zo dat niet, maar wij zijn wel belijdend katholiek en ik doe ook vrijwilligerswerk in de kerk

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    darlagirl dat is wel heel erg kort de bocht.

Ik denk dat jij doelt op iemand die doelbewust zomaar iemand vermoord.

Maar wat als er in noodweer wordt gehandeld of in een oorlogssituatie. Een vrouw die haar leven lang door haar man wordt geslagen en een keer in zijn slaap hem neerschiet.
    Ik denk dat je niet in het hoofd kan kijken van een "moordenaar". Iemand die een ander vermoord zal in zijn ogen misschien ook wel een goed mens zijn. Er zijn psychologische situaties waarbij mensen dingen doen... dat is voor de achterblijvers geen excuus maar misschien wel in de ogen van een "god".

Ik heb net toevallig 3 afleveringen van "moordverhalen" gezien.
    En in 1 van die afleveringen is een hele nette vrouw, die zielsveel van haar man en kind hield krankzinnig geworden door het gebruik van antidepressiva icm een hersenbloeding (dat is bewezen) en heeft ze in hun slaap met een bijl vermoord.
    Die vrouw zelf kan het helemaal niet bevatten...
    is dat dan ook onvergeeflijk?

20. Kwekijzer

Nee, maakt toch niets uit. Er zijn inderdaad verschillen. Maar ik neem aan, dat als je kindje oud genoeg is om te zeggen 'ik wil dit niet doen' dat hij daarin dan gewoon vrij is. Hij zal misschien wel even stil moeten zijn, maar lijkt me geen punt. Ik zou voor ieder ander die zijn geloof een invulling wil geven ook wel even stil zijn, uit respect.

Het zijn op zulke momenten handelingen.

Ik voed onze dochter wel met geloof op trouwens. Dus ik bid voordat ze gaat slapen met haar (bidden/zing een liedje met gitaar) en zal haar er wel over vertellen.

Behalve dat geloven een hele manier van leven is, is het ook een hartskwestie. Je kan er nog zoveel over geleerd hebben in je kindertijd over hoe het 'moet en hoort'. Maar als je hart niet mee doet, dan houd het gewoon op.

Je kan geloof in die zin dus niet opdringen, je moet het ook met je hart doen en daar heeft niemand wat over te vertellen.

Deel Deze Pagina