Ik vind dat helemaal niet raar! Naast dat een kinderbijbel met het christelijke geloof te maken heeft, is het ook cultureel erfgoed. Onze nederlandse cultuur is er nou eenmaal op gestoeld en persoonlijk zou ik het fijn vinden als mijn kinderen wisten waar dat vandaan kwam. En daarbij: voor een kind zijn die verhalen gewoon verhalen. Wel of niet mooi, en wel of niet met een les erin, dat zal voor iedereen verschillend zijn. Volgens mij ligt het er maar aan hoe je eruit voorleest. Ik vind zelf de kijkbijbel heel mooi. Succes!
Ik heb er zelf ook 1 hoor, maar dat is ook omdat ik op Christelijke scholen werk. Met Finn heb ik er eigenlijk nog nooit iets mee gedaan. Maar dan weer wel met de prentenboeken rond Kerst. Die vind ik zelf al zo leuk!
http://www.uitgeverijmozaiek.nl/boeken/Jennine-Staring---Annelies-Vossen/Ezel-gaat-naar-Betlehem/22802 Deze is favoriet hier!
Ik vind het wel belangrijk dat mijn kinderen wat van het Christendom meekrijgen. Onze hele geschiedenis en cultuur zijn er op gebouwd. We hebben onze zoon laten dopen en hij gaat ook naar een christelijke basisschool. Hoewel dit pas zijn eerste jaar op de kleuterschool is, weet hij al vanalles te vertellen over het kindje jezus en de os en de ezel. Dus geen kerstman op de noordpool, maar gewoon het verhaal waarin Kerst zijn oorsprong vindt. Wij zijn zelf géén actieve gelovigen, maar vinden het belangrijk dat onze kinderen deze basis meekrijgen. Wat ze er uiteindelijk mee doen mogen ze zelf beslissen, we willen ze nergens toe verplichten. Maargoed, om even antwoord op je vraag te geven : ik vind een kinderbijbel absoluut niet raar, ook niet als je zelf niets met het geloof hebt. Het hoort bij de de algemene ontwikkeling!
Dan leer je hem ook de evolutietheorie? ( of de beginselen ) Dat hoort namelijk er dan ook gewoon bij.
hier heb ik de kinderbijbel ook al een paar keer voor gelezen en onze oudste vind het super. ook hier echt geen kerkgangers, maar ben dr zelf ook mee opgevoed niet overdreven maar wel op de achtergrond. ook zit onze meid wel op een gelovige schoool. (dr is ook niks anders hier) maar ook al zou er wat anders zijn vind het lang niet slecht dat ze er wat van mee krijgen. heb ik voroeger op school ook gewoon gehad en je wrod er echt niet slechter van. dus als jij dit een fijn idee vind zou ik het gewoon doen.
O nee, maar ik bedoel niet dat ik de bijbelverhalen als onze geschiedenis zie! Nee joh, wij geloven gewoon in de big bang Maar ik bedoel meer dat veel van onze hedendaagse gebruiken etc. gebasseerd zijn op het geloof en de bijbelverhalen. Voor mijn kinderen zie ik het als een verrijking om daar wat van af te weten. Klinkt misschien ouwbollig, maar zo zie ik het .
De basisschool van mijn voorkeur is een PC school, maar ik ga thuis geen kinderbijbel in huis halen voor mijn zoon. Wij zijn beide niet gelovig.
geen idee wat ze op een openbare school leren daarover maar ik vind wel dat als je geloof meegeeft als älgemene ontwikkeling"dat je dan ook evolutieleer moet leren als "algemene ontwikkeling" Want alleen kennis van geloof is maar halve kennis. Dan ontneem je naar mijn mening je kind wel van iets. Alleen geloof leren vind ik niet eerlijk. Wij zijn gelovig opgevoed ( katholiek) niet streng maar toch.. Maar ik vind het nu achteraf best wel jammer van mijn moeder dat ze ons ook niet andere dingen heeft laten zien. Want we waren dan katholiek, gingen naar een katholieke school en namen gewoon aan dat wat er dus ons werd verteld waar was. Nou dat hoeft helemaal niet zo te zijn ( want niemand weet het, ook al voelt het voor heel veel mensen erg goed, en daarvoor alle respect) Dus ik vind alleen geloof leren niet goed.
Ik heb zelf de eerste 6 jaar op een OBS gezeten en ben vanaf groep 7 naar een PC BS gegaan. Daar vonden zowel mijn ouders en ik alles veel fijner. Meer aandacht voor het individuele kind enzo. En veel van de waarden en normen die ik graag meer terug zou willen zien in de maatschappij, worden in mijn ogen op een PC school veel beter overgedragen dan op een OBS. In onze wijk zitten een OBS en een PC basisschool en bij de tweede heb ik een veel beter gevoel. Ondanks dat het een 'school met de bijbel' is. Ik heb er ook niks aan overgehouden.
maar als het goed is, leren de kinderen op alle scholen ook de evolutie theorie. Mijn oudste (15) zit op een streng Christelijk (in een gereformeerd dorp) op school en heeft daar tijdens godsdienstles OOK de evolutietheorie geleerd, net zoals iets over de Islam het Jodendom en het Boedisme. Tuurlijk gaat het merendeel over het Christendom. daar is het een Christelijke school voor, ik vind het alleen zo jammer dat er een beetje gedaan wordt alsof in de Christelijke takken alleen het Christendom ter sprake komt. Er wordt alleen bij verteld dat de leraar hier zelf niet in geloofd, maar dat zeggen wij thuis ook, net zoals een ongelovige ouder zou zeggen dat ie niet in de Bijbel gelooft. Dit is gewoon algemene kennis die op school thuishoort en ja ik vind dat ook van een kinderbijbel, we leven in een van oorsprong Christelijk land, daar zijn ook onze normen waarden en wetten op gebaseerd. Dus ik vind het niet raar als iemand een kinderbijbel in huis voor leest ook al is hij niet gelovig, al is het maar om het kerstverhaal, paasverhaal hemelvaart ed uit te leggen. Als je feest viert is het wel handig als je weet waarom, toch
Dit is wat ik eerder ook aanhaalde..alle scholen zijn verplciht om overal over te vertellen. Dat ze er bijzeggen dat het niet is waar de school voor staat, prima, maar ze moeten het (wettelijk!) in het curriculum opnemen. Maar dat heeft niets met OBS of PC te maken, maar gewoon toevallig met die school. Niet alle openbare scholen zijn hetzelfde en niet alle PC. Dat is waar mensen soms en beetje de mist in gaan. Mijn openbare school van vroeger, was (officieel gemeten) een van de beste scholen van de stad. Nog steeds staan ze hoog. En dan gaat het niet alleen over het niveau van de lln. die ze afleveren, maar ook over het naleven van het curriculum en de kerndoelen e.d. En zelfs binnen school besturen kan het verschillen! Ik heb nu op drie scholen gestaan vanuit hetzelfde bestuur, en op alle drie is het heel anders. Ze zijn allemaal PC, maar bijv. de school hier om de hoek is vreselijk! Daar gaat Finn dus niet heen, maar misschien wel naar de school waar ik nu zit. Het is dus niet te zeggen dat scholen de PC betere normen en waarden hebben dan openbare scholen. Het ligt aan de school en zeker ook aan de wijk!
Euh... dat weet ik omdat er wetenschappelijk onderzoek is geweest naar de onstaansgeschiedenis van sprookjes? Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen
N.a.v. de exacte topictitel: "niet gelovig. Kinderbijbel raar?" vind ik, wanneer je niet gelovig bent, het (ongevraagd) aanschaffen van een kinderbijbel inderdaad vreemd. Maar het is uiteindelijk jouw keus, dus waarom niet? Zelf kom ik uit een katholiek nest (met erg strenge opa's en oma's maar veel mildere ouders). Ik ging (uit gemak, want dichterbij) naar een NH kleuterschool, en daarna naar een RK basisschool. Ik heb het geloof nooit als vanzelfsprekend aangenomen, en zie de bijbel eerlijk gezegd nog altijd als een verzameling fabels. Ik ben gelukkig altijd vrij gelaten in mijn keuze of ik het geloof wilde aannemen, en moet eerlijk zeggen dat ik gewoon niet geloof in het geloof (wat niet wegneemt dat ik geen spiritueel persoon ben en m.i. ben ik ook een erg 'goed' persoon, maar dat heeft niets met 'religie' te maken vind ik)
precies! ik ben ook niet gelovig, mijn man is wel gelovig opgevoed (heel mild) maar doet er al heel lang niks mee. Ik heb absoluut geen problemen met een kinderbijbel. Laat ze maar lekker lezen en leren dat er zoiets al een geloof bestaat en dat er zoveel soorten in zijn. Beter zo dat ze de maatschappij waarin ze leven later (beter) begrijpen dan dat ze er niks van meekrijgen en niet snappen waarom gelovige mensen doen zoals ze doen. Een kind zal door het lezen echt niet ineens bekeerd zijn.
Het is wel leerzaam voor een kind als hij/zij wat meer van het geloof af weet vind ik.... Ook al ben je niet gelovig