Meiden, kunnen jullie ff meedenken: Vandaag zijn we voor de 14-maandencontrole op het CB geweest en ik heb er toch (weer ) helaas een beetje een nasmaak aan over gehouden. Een aantal van de punten van de CB-arts: Sam loopt achter op het spraakgebied. Hij zou nu al wat woordjes moeten zeggen, maar zegt alleen maar 'pappa' (iets wat er op lijkt ), 'mamma' en iets wat lijkt op 'ja'. Zijn begrip is groot. Als je hem vraagt waar iets ligt, gaat hij het zoeken of wijst hij het aan. Verder speelt hij 'klap-eens-in-de-handjes' en geeft hij aan of hij eten of drinken wil of iets anders. Heeft hij nu echt zo'n achterstand? Volgens onze CB-arts mag Sam zijn speelgoed niet meer in zijn mond steken en moeten we hem daarin corrigeren. Ik moet zeggen... dat doe ik dus echt nooit. Hij steekt nog altijd veel in zijn mond, dat klopt. Maar is dat erg dan? Ik zou zeggen: hij leert het vanzelf af en het is zijn manier van dingen ontdekken, of niet? Ben ik nou zo raar? Of heb ik echt zo'n verkeerd beeld van mijn kindje? Tot slot (en dat had ik zelf wel al gemerkt) waren zijn balletjes een beetje omhoog gegaan. Eerder was geconstateerd dat ze wel ingedaald waren. Heeft iemand daar ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie reacties! Liefs, Josien
hmmm mijn dochter is 18 maanden, zegt nog maar een paar woordjes en stopt nog van alles in dr mond... ik zou me niet zo druk maken hoor... over balletjes weet ik niks sorry.
Over dat laatste weet ik het niet, maar over het spreken en in de mond stoppen vind ik het onzin hoor!!! Tegen ons zeiden ze met 14 maanden dat het prima was als de kindjes met die leeftijd diverse klanken laten horen (A-klanken, zoals da-da, ba-ba, papa, mama e.d.) en in de handen kunnen klappen. Dat is al voldoende. En mijn vriendin zit bij dezelfde CB, haar zoontje zei met 14 maanden echt helemaal niks. Er kwam gewoon amper geluid uit dat kindje, alleen 'OE'. En hij stopt nu met 18 maanden nog steeds alles in zijn mond. En ze heeft totaal geen commentaar gehad. Zoontje ontwikkelt zich prima volgens het cb. (nu met 18 maanden zegt ie net papa en mama)
Haar reactie op 'dingen in de mond stoppen' was: 'daar heb je je speentje voor'. Maar laat ie die nu eens net geen hebben . Vroeger heb ik hem die wel eens 1 gegeven maar die smeet ie dwars door de kamer .
mijn zoontje is 15 maanden, ben toevallig vorige week naar het cb geweest, en heb daar ook aangekaart dat zoonlief niets zegt. hij zegt alleen maar haaaii (dus hoi) en iets wat lijkt op auw! verder geen eens mama of papa enzz maar net zoals wat jij zeg, hij snapt alles, als ik zeg gooi dit eens in de prullenbak,doet hij dat ook, en hij weet ook duidelijk te maken wat hij wilt! mijn cb arts gaf juist aan dat ze zich nog helemaal geen zorgen maakt! zei zegt hij is gewoon nog zo bezig met andere dingen, dat hij nog geen zin heeft om te praten, ik heb over 2 maanden een extra afspraak gemaakt, en dan zou hij wel wat dingetjes moeten zeggen volgends de arts, maar ze zei ik maak me er echt niet druk om hoor!! en over dingetjes/speelgoed in de mond stoppen, zoonlief stopt ook nog alles in zijn mond en dan ook echt alles, maar ook daar hebben ze ook niets over gezegd hoor!! over de balletjes kan ik je helaas niets vertellen! ik zou me nog niet zo druk maken. waarneer heb je weer een volgende afspraak
Tjonge, wat vervelend zeg! Het juist de bedoeling dat je met een fijn gevoel daar weg gaat. Mijn dochtertje is zo onderhand even oud als jouw zoontje en ik ben gisteren bij het cb langs geweest. Ik heb toch het idee dat ze 'bij ons' op een positievere manier met de kindjes en de mama's omgaan... Het moet ze toch vooral te doen zijn om het totaalplaatje: is dit een kindje wat lekker in z'n vel zit en zich in algemene zin goed ontwikkelt? Alsjeblieft niet zo krampachtig zeg... Hier helemaal niets gehoord wat betreft speelgoed in de mond. Helemaal niet over gehad zelfs... Imke stopte in het begin ook vreselijk veel in haar mond en, nu je het zegt, het wordt wel wat minder maar ik maak me daar echt totaal niet druk over. Ik vind het eerder ongezond en niet pedagogisch (ja ja, ik zit in het onderwijs ) om daar telkens maar bovenop te zitten. Net of een kind daar sneller van leert, integendeel zelfs. Vroeg of laat De meeste kinderen zeggen voor het eerst, doelbewust, een écht woordje tussen de tiende en de veertiende maand na hun geboorte. Een heel kleine groep kindjes begint al voor die tijd te praten. Het komt echter vaker voor dat kinderen wat later zijn met hun eerste woordjes. Daar hoef je je dan ook geen zorgen om te maken. Nou, wat dat betreft hoef je je toch helemaal geen zorgen te maken? Zeker niet omdat Sam al wel heel veel dingen begrijpt. Dat praten komt vanzelf wel... Waarom moeten toch al die kinderen volgens de schema's zich ontwikkelen, alsof jonge kinderen zich daar wat van aan trekken . Verder, qua taalontwikkeling zijn meisjes over het algemeen vaak wat sneller! Verder, je bent een oplettende moeder, je bent zo veel bezig met je kindje, en het belangrijkste: je houdt van je kindje. Jij kunt het beste inschatten hoe het met Sam gaat en dat hij zich ontwikkelt. Kortom, ik zou me echt geen zorgen maken! Gelukkig hoef je steeds minder naar het cb .
Nou zeg... ze stoppen die dingen toch niet in hun mond om er op te zuigen zoals op een speen? Ik heb meer het idee dat Imke a.h.w. de textuur probeert te voelen via haar mond... Zo van 'even kijken hoe dit voelt als ik het in m'n mondje stop!'
@Ikkelies, we moeten op 4 januari de BMR-spuit nog gaan halen en horen dan pas wanneer we voor de volgende 'echte' afspraak moeten komen. Hij was nu zo snotterig dat ik die BMR-spuit maar even heb verzet . @Jiska, weet je... ik heb dat gevoel dus ook. Waarom wordt er van zo'n kind al vanalles verwacht? Hij is hardstikke vrolijk, begrijpt volgens mij ook echt heel veel en is het liefste schatje van de hele wereld. Ik denk altijd maar zo: 'als ie 18 is zal hij heus wel praten en niet alles in zijn mond steken.' Maar goed... als zo'n arts het dan weer tegen je zegt ga je toch twijfelen hè. Wat ben ik sinds ik moeder ben toch een twijfelende jojo geworden zeg ...
@Jiska, precies... zo doet Sam dat ook. Plus dat hij het een leuk spelletje vindt om met zijn handjes zijn speelgoed op de rand van de box te zetten (bijvoorbeeld zijn stapelbekers) en ze dan met zijn mond van de rand af te pakken. Raar kind ...
Nou, volgens mij snapt ZIJ het niet helemaal (daarom zou ik me totaal niet druk maken). Een speentje dient voor babys en kleine kindjes om de zuigbehoefte te bevredigen en/of als troostmiddel. Als mijn dreumes een stuk karton of wat dan ook in de mond stopt, doet ie dat echt omdat ie zuigbehoefte of troost nodig heeft hoor . Ze willen gewoon weten hoe het 'smaakt'. Dat is een normaal proces wat de ontdekkingstocht van kleine kinderen.
Ik vind ze wel erg voorbarig bij jouw CB hoor Josien! Bij de 14 maandencontrole van Kyra, vroegen ze neit naar die dingen. En dingen in hun mond stoppen hoort erbij. Dat heeft niks met zuigbehoefte te maken, maar kindjes "voelen" d.m.v. dingen in hun mond te stoppen. Beetje belachelijk dat er gezegd wordt dat Sam dat af moet leren. Hij is pas 14 maanden! Kyra is nu 18 maanden en die stopt ook nog alles in haar mond en sabbelt op haar duim en vingers. Ze zei met 14 maanden alleen papa en nu met 18 maanden leert ze razendsnel woordjes. Ik zou me er dus niet druk om maken hoor. Dikke kans dat Sam straks ineens een enorme verbale sprong gaat maken! Ik vind dat hij het voor z'n leeftijd juist al heel goed doet!
Ow het CB kan bij mij echt de boom in bij dit soort dingen!! Hier een meisje die ook nog steeds erg oraal gefixeerd is en echt niet praat ofzo, veel meer dan bam, jaja en oh-o komt er niet uit hoor! En kan me er echt geen zorgen om maken, ik zie een vrolijke meid die goed in haar vel zit. Het is wel goed! Dus Josien, maak je niet druk en kijk gewoon naar je mannetje. Jij weet echt wel hoe het met hem gaat hoor. Neem het CB met een hele dikke korrel zout - hij gaat echt wel praten en als hij 3 is is die orale fixatie ook wel over denk ik Ik vind het echt naar dat ze zo vervelend doen over iets wat volgens mij helemaal niet raar is! (tenminste, dan ken ik heel veel achterlopende kinderen - sterker nog ik praatte pas vlak voor mijn 2e verjaardag, wel snel volzinnen - volgens mij gaat het redelijk met me )
@ Josien: jouw Sam is toch precies net zo oud als mijn Sil (11/10/09)? Nou, Sil heeft wel aardig wat woordjes, maar dingen in zijn mond stoppen gebeurt nog steeds non-stop, hoor Hij is ook nog lang niet klaar met tanden krijgen, dus dat zal ook meespelen, maar het is inderdaad ook gewoon nog ontdekken. Laatst betrapte ik hem erop dat hij de muur stond te 'zoenen' (likken, dus) - hij wilde denk ik eens zien hoe dat voelde en smaakte. Heerlijk, toch? Lekker laten gaan, hoor! Wij mogen volgende maand weer naar het CB. Ik laat je wel weten wat ze er hier van gaan zeggen Laat je niet gek maken, hoor!
Mijn zoontje doet echt precies hetzelfde als jou kereltje en is spik en span door de apk gekomen!! Alleen het laatste, dat weet ik niet. Mijn zoontje zijn woordenschat is zeer beperkt: papa, mama, aai, hai, ja, nee, die. En hij doet dierengeluiden na. Maar als hij alleen speelt zeggen alle dieren 'boe'. Hij begrijpt echter wel veel meer. Ik maak me er absoluut geen zorgen om, omdat het volgens het CB waar wij heen gaan allemaal heel normaal is. En volgens mij is de reden dat er veel speelgoed niet geschikt is voor kinderen onder de drie jaar, omdat kinderen onder de drie jaar nog steeds van alles in hun mond (kunnen) stoppen. Het ene kind doet dit meer dan het andere. Mijn zoontje stopt bijna nooit iets in zijn mond, behalve op het bureau. Daar stopt hij de blokjes van hun vage testen meteen in de mond. En dat zijn best nog wel kleine blokjes ook! Mijn zoontje is gewoon zijn motoriek eerst aan het ontwikkelen . Hij kon voor zijn eerste verjaardag al rennen en klimt overal op, onder, door. Probeert van alles open te krijgen, dicht te doen enz. Met sinterklaas heeft hij zo'n knikkerbaan met autootjes gekregen. Heb hem 1 keer voorgedaan hoe dat moest en meneer gooit de volgende dag vrolijk zijn dungans erdoor met een big smile zo van: kijk, dat wil ook!! Verder rent hij eigenlijk de hele dag van hot naar her, is super vrolijk, klapt in zijn handjes en brabbelt voor het vaderland weg. Dat praten, dat komt heus wel! Gun hem de tijd. Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Gaat vast allemaal goed komen.
Weet je, als ik dit soort verhalen van het cb hoor heb ik altijd het idee dat ze het omdraaien... Het cb hoort er te zijn voor kindjes en hun moeders. Om hun vragen te beantwoorden, om tips te geven, om met aandacht te kijken naar het totaal plaatje van een kind, waarbij ze rekening houden met het feit dat alle kinderen uniek zijn en zich uniek ontwikkelen. De kindjes en hun moeders zijn er niet voor het cb, zodat het cb hun mooie schema's, regeltjes etc. naast het kind kunnen leggen en hun dossiers weer ingevuld en op orde zijn ?!?
Kan me voorstellen dat je er van baalt als het cb zo doet. Zo als meerdere moeders al vertelde het is normaler voor een kind om wat in hun mond te stoppen op deze leeftijd dan niet. Raar mens daar zeg op het cb die dat tegen je vertelde! Praten mijn zoon nu tien is pas echt zijn eerste woordjes gaan zeggen toen hij tegen de 20 maanden liep daar voor was het wijzen en dat soort dingen. Komt van zelf. ( Zou willen dat hij zijn grote mond eens hielt) Maar dat is een ander verhaal. Overballetjes bij een jongens baby dacht dat ze wel eens wat naar boven konden trekken als het bijvoorbeeld wat koud is in een kamer, Maar neem aan dat het niet koud was bij het cb. Maar als ze al ingedaalt waren dan is de weg wel vrij! Je kan het eens met je ha overleggen of het goed zit of niet maar dacht van wel. Hier ook met zoonlief op deze leeftijd dat ik dacht he waar is het balletje gebleven bleek die even ingetrokken te zijn. Nu zijn ze gewoon in de balzak aanwezig. Maar of je wat aan mijn adives hebt Succes en geen zorgen,
Jammer zeg dat ze je zo weer lekker onzeker kunnen maken Maar als ik het zo lees vind ik er niets verontrustends aan hoor. Ik heb even opgezocht wat mijn dochtertje toen kon zeggen maar dat was ook niet veel hoor, en nu is het een grote spraakwaterval Weet dat ik met 18 maanden ging en dat ze toen als norm hadden 5 woordjes naast papa en mama. Maar ik ben van mening dat ieder kind er anders in is. De een loopt met een jaar en praat goed met 2 jaar, de andere loopt met 18 maanden maar kletst je de oren van je kop En ik denk dat juist je eigen gevoel hierin het belangrijkste is, jij had duidelijk niet het idee dat hij achter zou lopen dus hou je daaraan vast. Hij is vrolijk en speelt lekker kortom geniet en probeer je hier niet te druk om te maken (weet dat dat makkelijk gezegd is want bij het mama worden krijg je een flinke portie onzekerheid cadeau) Ohja en over dat in de mond stoppen, ehhh daar ontdekken ze mee en wat dacht je van doorkomende tanden/kiezen hier gaan er soms een hele hand in haar mond nu haha
mijn nichtje van 2 stopt nog alles in der mond. Ik corrigeer mijn kind er wel in doet t nog wel wat niet veel gelukkig. maar omdat er ook een ouder kindje rond loopt en die laat ook wel eens wat slingeren en wil niet dat hij dan daar iets van in de keel krijgt. verder woordjes? mijn oudste zei met 18mnd amper wat. 3 mnd later praatte hij zelfs zinnetjes.. allemaal op hun eigen tempo hoor.en volgens mij kunnen balletjes een keer wat hoger liggen. als ze dan maar weer zakken. volgende keer beter!
hoi, Toen wij naar het consultatiebureau gegaan zijn voor de bmr prik, is er niet echt gepraat over wat tim allemaal al zegt. De dokter vroeg of hij al brabbelde. wij zeiden dat hij mama, papa, bumba en ja zegt. Dat was goed en er was verder niets mis mee. Tim steekt hier ook nog regelmatig wat in zijn mond, zeker als er weer een tandje komt. Ik corrigeer hem wel, omdat hij nu ook met dingen speelt die niet echt bedoeld zijn om in je mond te steken, bijv. magneten. Mijn advies, til er niet te zwaar aan. Elke cb'er is anders. Evt. zou je bijv. binnen 2 maanden eens naar het inloopspreekuur kunnen gaan en een gesprek aanvragen met iemand anders om zijn/haar mening te weten.
Schoot me te binnen dat ik met 11 maanden een folder meegekregen had over de spraakontwikkeling van 1-3 jaar. Daarin staat (hou je vast): Bij sommige kinderen komt dit praten snel, bij anderen wat moeilijker op gang. Leren praten is net als leren lopen; het ene kind leert het sneller dan het andere en het gaat met vallen en opstaan. Een kind moet rond zijn tweede verjaardag, in het begin met één woord en later met minimaal twee of drie woorden duidelijk maken wat hij wil, maar er mogen nog uitspraakfouten voorkomen. Rond zijn derde jaar kent uw kind ongeveer 900 woordjes en praat in korte zinnetjes. Dus je zoontje (en die van mij ook) heeft nog +/- 10 maanden de tijd om zijn woordenschat uit te breiden en te zorgen dat hij voor zijn tweede verjaardag met minimaal 2 woorden duidelijk kan maken wat hij wil. Zelluf doen!!