Niet genieten van kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sophie221, 10 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Oei herkenbaar..
    Ik ga volgende week, na 2 maanden thuis en 4,5 maand vervangend werk, weer aan de slag met mijn eigen werk. Ook een burn out.

    Ik ben single mom, mijn zoontje heeft autisme en dat drukt een behoorlijke stempel op ons gezinsleven. Soms heb ik dagen dat ik voor mij gevoel alleen bezig ben met scheidsrechteren, de boel rustig houden.
    Dan denk ik, hebben we nou echt contact gehad vandaag? Je ziet dan dat ideale beeld voor je van die moeder met die thee en koekjes aan tafel....Zonder gedoe de maaltijd doorkomen, dan ben ik tevreden.

    Het helpt zeker om met moeders te praten die ook niet in de categorie “kijk ik met mijn perfecte kindertjes” (we kennen ze allemaal) vallen.
    Zo zei de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter laatst tegen me : schreeuw jij nou wel eens tegen je kinderen?
    Jaaaaaaaa zei ik...vreselijk vind ik het maar ja :(
    Goh zegt ze, ik ben zo blij dat te horen...dat je dan onder de douche staat en denkt allemachtig kan ik gewoon EVEN douchen zonder dat jullie de tent afbreken??
    Dus. Herkenning.
    Ik probeer mijn prioriteiten ook te verleggen. Blijft een uitdaging..
     
    Solstice, Jackie87, Vero0504 en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wauw hier herken ik me inderdaad heel erg in!
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Ik herken het ook wel van toen mijn kinderen nog kleiner waren. Had geen burn out, maar een postnatale depressie en ben zelf ook introvert en heb gewoon af en toe tijd/rust nodig om op te laden en dat is gewoon heel lastig met kleine kinderen om je heen.
    Nu ze ouder zijn vind ik het veel makkelijker en gelukkig voor mij heb ik ook 3 introverte kinderen. Dus na een drukke dag willen we allemaal even niks doen en dat scheelt.
     
    Salentein en Sophie221 vinden dit leuk.
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Dat is wel een herkenbare vraag ja: 'Hebben wij nou echt contact gehad vandaag'. Ik ben voor m'n gevoel vaak ook alleen maar bezig met de boel 'managen'

    Introvert ouderschap: echt super herkenbaar! Ik moet toch echt gaan proberen om veel minder hard voor mijzelf te zijn.
     
    Sophie221 en Zoe123 vinden dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik had er al eerder over gelezen en oh oh wat een herkenning.
    Ik zat echt te janken toen ik het las, de eerste keer...

    Het blijft een eeuwige strijd om balans. Balans naar jezelf, balans naar de kinderen (via jezelf).
    Ik probeer nu te accepteren dat die strijd er waarschijnlijk nog lang zal blijven.
    Dat zoeken naar balans. Dat weet ik ook nu ik die burn out heb gehad.
    Moeilijk wel.

    Desalniettemin probeer ik wel bewuster in het leven te staan.
    Sommige dingen moeten nu eenmaal (want als ik niet de was doe stofzuig en de boodschappen doe,
    wie doet het dan?). Maar wat is nu echt belangrijk en wat kan wachten?
    Waarom ga ik nu niet even zitten om een puzzeltje te doen met zoontje. Of nagels lakken met
    dochter.
    Lastig.
     
    momwithcamera en Sophie221 vinden dit leuk.
  6. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Dames wat een verademing. Ik heb net mijn dochter al huilend in bed achter gelaten, omdat er zo nodig nog op het moment dat ik de lampen uit deed een slokje water gedronken moet worden, de ander dochter al een week aan de diarree is en ik dit nu typ temidden van een ontplofte speelgoed kamer mijn berg was zit weg te vouwen. Ondertussen heb ik de afgelopen dagen alleen maar gejammer, gehuil en geklaag gehoord. Ook mijn dochters zijn super lief zit ik mij te bedenken nu ik even weer tot rust kom, 5 min geleden dacht ik daar wel anders over, maar werkelijk ik voel mij soms ook zo'n niet geschikte moeder wanneer ik weer uit mijn slof schiet of weer iets zeg waarvan ik denk... Moest ik dit nu zo zeggen? Maar het kost mij soms ook gewoon vreselijk veel energie en ik kan de klok in de avond wel naar 7 uur kijken zodat ze eindelijk op bed kunnen. Mijn gevoel is deze periode met alle drukte, veel dagen binnen ivm slecht weer en dat ik mijn zomerzonnetje mis voor de nodige energie ook niet echt helpt.
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  7. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Heel herkenbaar. Zou ze voor geen goud willen missen en geniet enorm van ze maar soms denk ik pfff waarom wilde we er ook alweer nog een
    Het is echt niet altijd leuk! En heel normaal dat je soms tijd voor jezelf nodig hebt, het kost enorm veel energie zeker als je je zelf niet goed voelt. En denk dat iedere moeder dan niet altijd reageert of geniet zoals ze zou willen.
    Een vriendin van mij zei laatst jij bent zo leuk met die kinderen altijd weg altijd gezellig en je doet het zo makkelijk! Nou heb haar toen gelijk even verteld dat dit echt niet zo rooskleurig is zoals het er voor haar uitziet dus echt zelfs voor iemand die dichtbij je staat lijkt het soms zo anders als dat het is. Probeer niet teveel naar andere te kijken en neem goed je rust. En waarschijnlijk wanneer je zelf weer wat beter in je vel zit en minder moe bent ga je vanzelf weer meer genieten ❤️
     
    Vero0504 en Sophie221 vinden dit leuk.
  8. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Super fijn om te horen. Mijn zus is ook zo’n moeder die het allemaal vlekkeloos lijkt te doen. En alle ballen in de lucht weet te houden met werk en sociale dingen. Maar ik weet inderdaad dat daar op andere vlekken wel weer iets speelt. Nergens is het perfect.
     
    wepie vindt dit leuk.
  9. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Ik merk de laatste weken dat de kinderen echt slecht luisteren en dat we vooral dreigen om dingen af te pakken oid. Echt een negatieve sfeer. Hebben jullie tips? Hoe kan ik de kinderen beter laten luisteren?

    Ik heb het idee dat we wel consequent zijn.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Hier een intensieve 3 jarige dochter en ik heb 5 jaar geleden een burnout gehad en sindsdien nog de nodige energievretende effecten.

    Dat energiegebrek achtervolgd je nog wel ff. Of t nou van de burnout is of van de BI.

    Dochter hier is naast een ondernemende peuter ook een hsp'er wat wij herkennen (man en ik ook) dus overal moet je op letten omdat zij t nog niet kan, doe je t niet dan komt de ellende er vanzelf uit en dat vreet nog meer energie.

    Ze heeft twee gezichten van ontzettend lief en zorgzaam vs destructieve driftige peuter. Dat kan ook binnen notime omslaan.

    In dr lieve bui speelt ze heerlijk zelf, luistert en samen spelen is echt een feestje. Doe er nog maar 2!

    In de andere modus...is t al bedtijd? Waar is t glasvezelbehang extra breed nog ergens te koop??? Helluuuup! Je krijgt niks gedaan, werkelijk alles is een strijd. Schoppen, slaan, alwéér naar de deurmat voor de 20e keer die dag. Enige remedie is haar in de wandelwagen zetten en naar buiten. Denk niet dat je met een speeltuinbezoekje er vanaf bent want weggaan uit de speeltuin ongeacht hoe lang je er ook bent is met zo'n modus een mega rel. Dus bos/park it is en niet uit de wagen halen. (ik heb BI permanent dus kan dr ook niet tillen)

    Op dagen dat ik haar alleen heb probeer ik eigenlijk alles vrij te houden. Huishouden avond ervoor al gedaan, noodzakelijke boodschappen binnen etc. Echt alle handen vrij. Krijg ik die dag zelf nog wat gedaan is t bonus en anders, jammer dan.
     
  11. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ja irritant he zo'n negatieve sfeer waar je in zit? Ik heb zelf geen echte tip, behalve er samen met je partner en ook de kinderen over praten en jezelf streng toespreken als je gaat dreigen. Ik merk dat ik mezelf in zo'n bui continue blijf voeden met negativiteit en dat is echt niet fijn. Maar ik leg het de kinderen ook uit waarom mama boos is, en vraag of ze ook goed hun best willen doen om te luisteren (en dat ik snap dat dat niet altijd lukt, maar ik vraag ze wel om hun best te doen)
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Probeer je agenda vrij te hebben (wat inderdaad lastig is met die ontplofte stapel te vouwen was en speelgoed berg) en de oude mantra "ook dit is een faaaase". Wat misschien een beetje kan helpen is het opruimspel of afhankelijk wat de grootste chaos maakt zo'n kleed dat je alles opkiept, trek aan t touwtje en hup in de hoek (zag m op wish, zelfmaken kan ook natuurlijk). Boswandeling ook prima remedie om tot rust te komen.
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  13. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    730
    1.492
    93
    Ik heb ook een tijd een negatieve sfeer in huis gehad, had het gevoel alleen maar boos te moeten worden. Het was echt niet leuk meer! Ik ben toen op internet gaan lezen over slecht luisteren en vond daar wel bruikbare tips.
    https://www.google.nl/amp/s/wowopvoedcoaching.nl/mijn-kind-luistert-niet/amp/

    Ik geef zelf nu mijn kinderen meer tijd om te doen wat ik vraag. Ipv dirigeren geef ik vaker een keuze, bijvoorbeeld:
    - ga je eerst je schoenen aan doen of zullen we eerst je haren doen?

    ik bepaal nog steeds de regels, alleen ik breng het anders en ben bereid om te overleggen met m’n kinderen. Ook probeer ik me bewust te zijn van de vragen die mijn kinderen stellen, ipv direct nee te zeggen op een vraag. Bijvoorbeeld in een binnenspeeltuin: mam mag ik mijn trui uit? Voorheen had ik al snel nee gezegd. Terwijl ik nu nadenk; ze heeft nog een hemd aan: ja is goed je trui mag uit.
    of
    Mam mag ik nog even bij het buurmeisje spelen? voorheen had ik gedacht; we gaan over een kwartier weg, dus heeft geen zin. Nu zeg ik; ja is goed, maar we gaan wel over een kwartiertje weg. Ik wil dat je dan mee gaat zonder te zeuren.

    Het zijn kleine dingen die een groot verschil kunnen brengen
     
    Mammavantwee, Paardenbloem en Sophie221 vinden dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Welke leeftijd heb je het dan over? Die van ons is 3 en bij keuzes is het altijd "ja" of "kan niet <vul keuze in>. Enige wat nu op t moment helpt met jas aantrekken is mn eigen jas aandoen en vragen of ze ook mee gaat.

    Haar dr jas aankrijgen is anders alleen van toepassing op een snelle methode (lees binnen 10 minuten) wanneer zij t woord glijbaan of sneeuwpop hoort (intratuin geweest, helemaal in love met kerstman en sneeuwpoppen arm ding straks na de kerst). :D
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  15. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dit vind ik wel een goede tip inderdaad! Nu ik erover nadenk, zeg ik ook best gauw en resoluut ‘nee’ wanneer mijn kinderen iets willen.. Zoals dat voorbeeld van die trui uit willen etc.
    Bedankt voor de tip!
     
    Forumnaam vindt dit leuk.
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Mijn kinderen hebben ook nooit goed op ‘mijn’ keuzes gereageerd hoor :p
    ‘Wat wil je op je boterham, kaas of ham?
    ‘Hagelslag’.:rolleyes:

    Wil je eerst je sokken aandoen of eerst je jas?
    ‘Ik wil kleuren.’o_O

    Maar voor anderen werkt het misschien wel. :)
     
    Sophie221, Vero0504, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Of keuzes stellen en dan: "ik wil niks" oké, dank je.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    ik ben al begonnen...
    kan niet versie 1,
    kan niet versie 2...
    mama ikke kleulen!

    "mama kan niet kleuren, maar het kan vast beter als jij je boterham opeet"

    Flikte mn moeder ook toen ik in een mega nee nee nee nee bui was op haar leeftijd. Toen ging zij nee nee nee doen, "is toch niet zo leuk he?" , dat klopte wel ja...

    Het begin is er, maar nog een work in progress. Kijken hoe we t beste om kunnen buigen naar iets werkbaars.
     
    emmen88 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina