Inderdaad....RICHTLIJNEN, geen voorschrift. En volgens mij is 4x240 nog altijd 960cc dus ik zie het probleem niet. Voor de mensen die mij nuttige tips hebben gegeven zoals bijvoeden met fruit of groente, bedankt voor jullie reactie . Denk dat ik er wel wat mee kan.
Lastig is het he als je kindje niet verzadigd is. Mijn dochtertje kreeg toen zij baby was voeding voor hongerige baby`s en daardoor heen johannesbroodpitmeel voor de reflux. Dit werkte goed maar ze bleef hongerig. Zij heeft nooit grotere flessen als 180+6 gekregen maar ging soms wel over de liter heen. Op het Cb gaven ze hier aan dat als ze er soms een klein beetje overheen ging het niet erg was. Ik ben met 4 maanden aan groente en fruit begonnen en kreeg toen een heel ander kind. Eindelijk tevreden was ze. De nachtflessen bleven nog weol tot ze 8 maanden was en daarna nog wel af en toe. Ach ik maakte me er toen druk om maar ben blij dat ik met 4 maanden gestart ben met bijvoeding. Nu een totaal ander kind gekregen. Altijd slecht drinken en nu slecht eten. Ik weet niet wat ik meemaak.
ik denk dat er even verwarring is over de daadwerkelijke hoeveelheid: 240 water + 8 schepjes voeding = 280 cc ofzo? of 210 + 7 schepjes voeding = 240 per fles. 240+8 zou dus wel een probleem zijn omdat je kindje dan dagelijks te veel voeding krijgt- wat o.a. nierschade kan veroorzaken.
sorrie hoor; ik zei alleen wat CB en nutrilon adviseur me vertelde, je hebt een limit voor per dag, en een limit voor per flesje!!! te grote fles belast ook de niertjes. je heb dus omneo? ik had ook een hongerige kind(op +2 lijn op de groei) met darm klachten. ik weet daarom ook hoe het is met zo een kind. wat wel zeker is dat je kindje met een liter melk genoeg binnen heeft qua vocht en voedingsstoffen. dat is een feit! je moet denken over de vraag hoe je dus het hongergevoel kunt bestrijden. er zijn verschillende trukjes die je kunt doen om honger gevoel weg te nemen. je zegt dat je kind erg snel drinkt. nou mijn kindje tot 5 maanden oud alleen maar speen 1 gebruikt, met 1 gatje. drinken van omneo, met soms zefs met JBPM is erg moeilijk met speen 1. dus het duurt langer en dat werkt hongergevoel tegen. je kunt inderdaad beginnen met rijstebloem, groente en fruit hapjes. je kunt elk flesje 20cc water bij doen en toch dik maken met nutriton.. maar goed, alles helpt een klein beetje, maar dat is de moeilijkste periode vr de hongerige kindjes, tussen 4-7 maanden totdat je baby gewoon brood, gepureerd gewoon eten kan eten. veel succes!
Ik snap ook niet waarom sommige mensen een kwart liter melk per keer in een kleine baby willen gieten, dat is totaal niet natuurlijk. Vooral bij een baby die te snel drinkt en niet stopt voordat een fles leeg is. Een babymaag is in principe verzadigd met 200cc aangemaakte voeding per keer. De truck is om de voeding zo langzaam erin te laten gaan dat het verzadigingsgevoel op tijd aankomt in de hersenen. En dan teruggaan naar 5x 200cc. Als je bij een kindje dat al over de max toegestane fv zit NOG meer voeding erin gaat stoppen, creeer je een grote kans op voedingsproblemen in de toekomst.
Het gaat meer om de 30 schepjes als de liter hoor. Dus dan zou ik eerder kiezen om hem 5x 210 te geven met ipv 7 schepjes, 6 schepjes te geven.
Ben je nou begonnen met bijvoeding of niet? Je kan eventueel proberen te beginnen met brocoli, worteltjes of aardappel? Lekker zacht van smaak en voor het buikje?
Maar 4 flessen van 240cc water met 8 scheppen voeding, dat is meer dan een liter hoor! Een fles van 240cc water met 8 scheppen voeding is in totaal ongeveer 270cc. Doe je dat keer 4, dan kom je uit op 1080cc. Je zit dan over het maximum van 30 schepjes poeder per dag. Niet erg als je kind tijdelijk in een groeispurt zit, wel erg als het structureel gebeurt. Normaal gesproken is de maag van een baby niet groter dan z'n samengebalde vuist. Zet eens 270cc naast de vuist van je kind en probeert je voor te stellen hoe dat past. Als een kind na een megafles van 210/7 (dat is voor de meeste kinderen al te veel) nog niet tevreden is, dan zou ik toch eerst eens gaan kijken naar de fles en de speen. Gaat dat niet te snel? En eens heel goed laten checken op (verborgen) reflux. Misschien heeft je kind gewoon medicatie nodig. Op mij komt dit echt niet gezond over hoor.
Ik zal even verduidelijking geven op jullie vragen. Mijn dochter krijgt dus 4x240cc. Af en toe laat ze 40 cc staan, ik denk 1 keer per dag. Ze doet ongeveer een half uur over de fles, dat vind ik best lang. Dat komt natuurlijk ook omdat de voeding redelijk dik is. Alleen de papfles gaat sneller, maar dan zet ik ook de papspeen erop. Ik vind het sneu om voeding met johannusbroodpitmeel en rijstebloem door zo'n kleine speen te doen. Maar nu ik jullie opmerkingen lees is dat dus ook nog een optie, proberen of dat ook door de m-speen kan, dan doet ze er wat langer over. Het is een beetje lastig, gisteravond om half elf moest ik haar wakker maken voor de laatste voeding (papfles) en vanochtend meldde ze zich weer om half zeven. Maar ze had toen ook een poepluier. Word ze dan wakker van de poep of de honger?? Feit is wel dat als ze en poepluier heeft ik haar niet daarna weer terug kan leggen, ze gilt dan alles bij elkaar totdat ze eten heeft gehad. Ik kijk het dus nog even een paar dagen aan, misschien probeer ik toch om nog terug te gaan naar 210/7. Misschien dat ze dat nu wel volhoud met de rijstebloem 's ochtends en 's avonds. Mocht ze zich toch weer midden in de nacht melden (want dat deed ze met flessen van 240 cc) dan ga ik beginnen met bijvoeding van groente. Excuus voor mijn soms felle reactie's maar ik kan niet zo goed tegen opmerkingen als: dat mag niet, dat kan niet. Elk kind is uniek, ook in voeding. Sommige kindjes hebben meer voeding nodig en geloof me, het is lastig genoeg als je kind met 4 weken al 180cc flessen drinkt. Ik weet namelijk ook dat dat te veel is, maar goed, een kind met honger is ook niet goed. Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag.
Even eest, ik ben het echt met een hoop reacties eens. Maar vooral ook helemaal met wat Adi schrijft. Snap ook niet waarom mensen zo snel mogelijk naar zo min mogelijk voedingsmomenten willen met zoveel mogelijk in dat ene moment gestopt. Zelf eet/drinkt het gemiddelde mens ook wel vaker dan 4x per 24 uur. Maar deze twee puntjes vallen me even op -> Waarom maak je haar wakker voor een voeding? Juist door haar wakker te maken haal je haar uit haar slaap, waarom laat je haar niet gewoon zelf bepalen wanneer dat ze trek heeft? En dan dus meteen het tweede puntje, wat is het probleem dat een kindje van 4 maanden snachts voor een voeding komt? Je kindje is nog zo klein, moeten ze dan meteen snachts langer zonder voeding kunnen dan overdag. Overdag geeft ze neem ik aan ook aan wanneer ze trek heeft, heeft ze geen trek geef je geen voeding, heeft ze wel trek geef je wel voeding, ik geloof niet dat je kan verwachten dat dat snachts ineens anders werkt omdat papa en mama dan willen slapen? Misschien juist als ze savonds niet wakker gemaakt word, kan ze het doen met iets minder voeding, bedoel meer dat je dan per 24 uur op iets minder cc's gemiddeld komt, door het de kleine gewoon zelf te laten bepalen. Plus dat ik dus echt zou proberen om langzaam aan weer terug te gaan naar iig een fles met 30cc minder water (dus een fles van 210cc/7 schepjes=240cc voeding) of naar flessen met 60cc minder water (dus een fles van 180cc/6 schepjes=210cc voeding). Omdat het maagje nu natuurlijk gewend is aan iets van 270cc zou je dus wel rustig aan steeds minder moeten geven, omdat ze nu eenmaal gewend is aan die hoeveelheid, geef je ineens 30cc minder blijft er een 'gat' . Geef het maagje rustig de kans om weer wat te krimpen. Verder vind ik een half uurtje over een fles echt niet veel, laat staan ook nog met deze hoeveelheid erin. Hier hebben ze altijd ong 30 minuten gedaan over een fles met ong 165cc erin waar meestal zo een 150cc van werd opgedronken. Dus als een kleinere speen mogelijk is, dan zou ik dat wel gaan doen ja. Alleen dan dus wel stoppen wanneer ze er klaar mee is en natuurlijk niet willen dat die fles perse leeg moet . Nouja succes in ieder geval zou ik zeggen, heb hier verder geen ervaring mee. Owja nog 1 dingetje, het verband tussen snachts trek hebben en het overdag nog meer bijvoeding gaan geven, snap ik niet helemaal.
Ik heb absoluut geen moeite met 's nachts voeden. Sterker nog, onze dochter heeft de nachtvoeding nog niet definitief achter zich gelaten, soms voed ik dus nog wel eens 's nachts. Vaak is bij onze dochter ´s nachts wakker worden een teken dat ze niet meer genoeg heeft aan haar voeding overdag. Ze heeft namelijk al een tijdje de nacht doorgeslapen. Als ik dan de voeding ophoog slaapt ze s nachts weer door. Wat ik wel een probleem vind is dat als ik haar om half negen 240cc voeding geef met rijstebloem (meldde ze zichzelf) dat ze om drie uur honger heeft terwijl ze normaal de nacht doorslaapt. Want normaal gesproken lijkt het mij dat een kindje met zoveel eten niet na zes uurtjes zich al weer meldt. Voor mij part meldt ze zich drie keer s nachts. De reden dat ik haar gisteren heb wakker gemaakt omdat ze anders maar drie voedingen zou hebben gehad over de hele dag en ze weer compleet uit ritme is. Normaal gesproken meldt ze zich ´s avonds rond half acht-half negen voor de voeding. Ik maak haar nooit wakker tenzij ze overdag nog geen vier voedingen heeft gehad. Dit om haar toch enigzins in haar ritme te houden. Voor de duidelijkheid, als ik haar wakker maak is dat alleen voor de laatste fles, s avonds om elf uur. Maar negen van de tien keer meldt ze zichzelf al eerder. Het is dus ook niet zo dat ik graag zo snel mogelijk naar zo min mogelijk voedingen wil, dit is hoe mijn dochter het aangeeft. Zij meldt zich om de zoveel uur en wil dan graag dit eten. Met minder heeft ze honger. Ik druk haar echt niet 240 cc achter de kiezen omdat ik dat zo prettig vind, weet ook niet waar je dat gelezen hebt hier in dit forum. Het consultatieburo houd de richtlijn aan van 15 tot 20 minuten over een fles. Nu heb je vast al wel gelezen dat ik niet van de regeltjes van het cb ben maar dat is wel de reden dat ik een half uur lang genoeg vind, niet te snel in ieder geval. Er is geen verband tussen s nachts trek hebben en overdag meer voeden. Als zij zich binnen zes uur al weer meld na een papfles van 240 cc terwijl ze normaal gesproken minstens slaapt tot vijf uur vind ik dat een teken dat ze niet genoeg eten krijgt. Dat heeft niks te maken met dat ze ´s nachts niet wakker mag worden omdat wij willen slapen, zo zitten wij niet in elkaar. Hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft.
Ze krijgt overdag 4x240cc, dit is net iets over de max. Als ik haar dan 's nachts extra voeding geef gaat ze ruim over de liter.
ik heb het topic niet letter voor letter doorgelezen, dus sorry als ik iets dubbel vraag, maar waarom ben je over gegaan op 4 flessen? maak je de nacht niet erg lang dan voor een baby van 4 maanden (met honger) De suikerspiegel schommelt dan nog erg, misschien is het beter dat wat stabieler te houden. Dus dan bv 5x180/6 en dan voor de nacht 210/7? En evt 's ochtends rijstebloem erbij? Ik geef fles op verzoek, alleen voor de late maak ik haar wakker. Heel erg, maar omdat ik dan zelf naar bed ga en het heel moeilijk vind om 2 uur later weer wakker te worden. Nu mag ik niet klagen, want ze slaapt al een tijdje van 23/2400 tot 600/700. Als ze zoveel spuugt, heeft ze dan geen reflux? Kindjes willen daarom vaak ook vaak drinken, omdat dat de pijn stilt (hier ervaring). Succes hoor! Ik zou trouwens niet én deze hoeveelheden geven én groente gaan bijvoeden. Hier is het plan (haha) om te beginnen met rijstebloem 's ochtends, en 's middags groente. En dan de fles na de groente te minderen (op verzoek) en dan vervalt die een beetje en schuift het allemaal, zodat de late fles eerder wordt en we dan op 4 voedingen zitten.
Oja wat ik me nog kan herinneren van mijn eerste is dat een grote fles juist tot meer honger leidde omdat zijn lichaam dan meer moest verteren en harder werken dan kwam hij meestal sneller voor een fles. Heb je al hapjes geprobeerd? Desnoods combineer je de voeding van 180 met een paar hapjes groente? Konden wij maar af en toe ruilen! Mijn zoontje heeft vandaag amper 500 cc gedronken. Hij is wel een verhaal apart want hij slaapt van 19:00 t/m 06:30 en dan kan hij gerust zijn laatste fles om 17:00 gehad hebben. Kwam hij maar in de avond nog een keer.
Als ik je verhaal nu lees, megaflessen, johannesbroodpitmeel tegen het spugen, dan heb ik nog maar één idee: -laat je doorverwijzen naar een kinderarts. Dit is niet normaal, dit komt op mij niet als gezond over. Overigens, 15 minuten voor een fles is (te) snel. Normaal moet je op deze leeftijd uitgaan van 25 minuten. Met die tijd is een kind verzadigd en is de zuigbehoefte gestild. 30 minuten is ook prima. Ik snap niet hoe je CB aan die haast komt hoor!
Ik geef grote flessen omdat ze aan minder niet genoeg heeft. Onze dochter sliep de nacht ook al door toen ze 180cc flessen kreeg dus de nacht is niet te lang voor haar. Ook ik geef voeden op verzoek. Bijna altijd zit er vier tot vijf uur tussen de flessen, ook dit is al van begins af aan. Heb gisteren een paar tips opgevolgd. De derde fles 210cc gegeven met 7 scheppen. Dit was om vijf uur. Om half acht was ze weer wakker. Rond half negen meldde ze zich voor voeding. Heb haar toen 240 cc water, 7 scheppen voeding en 5 schepjes rijstebloem. Tegen tien uur is ze naar bed gegaan. Om twaalf uur werd ze wakker, eerst een beetje huilen maar dit werd steeds harder. Ik heb haar een half uur laten liggen om te kijken of ze weer in slaap zou vallen, ze zou immers geen honger moeten hebben. Na een half uur gillen heb ik haar uit bed gehaald, 150cc voeding gegeven en daarna is ze in slaap gevallen. Om half negen vanochtend werd ze weer wakker. Aangezien ik niet van plan ben om elke nacht met een gillende baby te zitten die zich om de drie uur meld voor voeding ga ik toch mijn eigen gevoel volgen. Ze krijgt dus gewoon haar flessen van 240cc voeding, daar voelt zij zich prima bij. En nee, ik hoef daarvoor niet naar de kinderarts, denk dat die mij vierkant uitlacht. Mijn dochter is namelijk kerngezond en een heel tevreden baby die gewoon wat meer eet dan de gemiddelde baby.
Wie heeft het over 15 minuten?? Mijn dochter doet 30 minuten over haar fles, alleen de papfles gaat sneller omdat de papspeen daar op zit. Gisteren geprobeerd met de m-speen maar dan krijgt ze er niks uit. Overigens staat ook op de verpakking dat geadviseerd wordt rijstebloem met de papspeen te geven.
Heb je dan al geprobeerd om hem om elf uur wakker te maken voor nog een fles?? Of drinkt hij dan niks?? Inderdaad vervelend. Jij een beetje van mij en ik een beetje van jou was handig geweest... Fles van 180cc werkt niet in mijn geval. Gisteren 1 fles geminderd naar 210cc en om half een vannacht huilde ze alles bij elkaar. Ik moet zeggen dat ze het tot nu toe nog steeds red op vier flessen van 240cc met de eerste en de laatste fles rijstebloem. Ik wil de fruit en groentehap zo lang mogelijk uitstellen i.v.m. gevaar van allergieen. Het schijnt dat ze hier met vier maanden toch net wat gevoeliger voor zijn. Maar goed, als het niet anders meer wil, dan maar groentehap maar voorlopig redden we ons zo nog.