Zwangerschapswens en voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Eva90, Nov 12, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eva90

Eva90 Bekend lid

Nov 12, 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi voedingskundige,

Ik ben Eva, 25 jaar, nieuw hier op het forum. Met mijn vriend ga ik een IVF met PGD traject in. Ikzelf ben drager van een erfelijke afwijking, mijn vriend is verminderd vruchtwaar. Heel spannend allemaal! We wachten nu op de uitslagen, zodat we kunnen beginnen. Hebben jullie tips voor gezonde voeding zodat ik zo gezond mogelijk het traject in kan? Ik heb een neiging tot ondergewicht (nu BMI 18,6). Ik hoop van je te horen!

Groetjes,

Eva.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Beste Eva,

Bedankt voor je berichtje. Wat spannend voor jullie en goed dat je nu aan gezonde voeding denkt!

Neem eens een kijkje op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De belangrijkste tips voor gezonde voeding zijn:
    -> Eet gevarieerd; Gevarieerd eten is nodig om je lichaam gezond te houden. Eet je steeds hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen.
    -> Eet minder zout
    -> Eet niet te veel en beweeg
    -> Eet minder verzadigd vet
    -> Eet veel groente en brood

De vijf vakken zijn de volgende
    1). Groente en fruit; varieer zo veel mogelijk tussen verschillende soorten groenten en fruit. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven.
    2). Aardappelen, brood, rijst en pasta; varieer zo veel mogelijk tussen verschillende soorten producten met vezel, zoals aardappelen, couscous, volkorenproducten en peulvruchten. Peulvruchten leveren de meeste vezles. Kies bij brood bij voorkeur voor volkorenbrood en roggebrood.
    3). Zuivel, vlees, vis en vervangers; varieer zo veel mogelijk tussen verschillende soorten vlees, vleesvervangers, vis en ei. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven.
    4). Halvarine, margarine en olien; kies producten met zo min mogelijk verzadigd vet. Dat zijn de zachte soorten vet, zoals halvarine voor op brood, vloeibaar bak- en braadvet uit een knijpfles en alle soorten olie.
    5). Water; kies het liefst water, thee en koffie zonder suiker of melk.

Heel veel succes en laat het ons weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag!

Groetjes,
    Paulien - Nutricia voor jou

Share This Page