Laat ik beginnen met het feit dat mijn dochter een reflux kindje is waarvoor ze medicijnen krijgt, maar nog wel vrij veel spuugt. Nu ben ik laatst bij de kinderarts geweest en was mijn dochter niet veel aangekomen in gewicht, maar wel in lengte. 4 sept woog ze 8080 met een lengte van 71 cm 4 okt woog ze 8300 met een lengte van 73,5 cm. De kinderarts vond dat ze te weinig gegroeid was..., maar ik zou denken omdat haar lengte zo hard groeit kun je dat in gewicht ook niet bijbenen toch??? Nu moet ik haar dus meer eten gaan geven zoals pap, maar dit wil ze niet en krijgt hier ook harde ontlasting van. Heeft iemand tips wat ik haar meer kan geven dan wat ik nu doe, heb namelijk zelf het idee dat ze al best veel krijgt. Hier een voorbeeldschema van een doorsnee dag: 6 uur fles 200/6 half 10 halve banaan, 2 pruimen, halve appel half 1 1 bruin broodje plus fles 150/4 half 4 danoontje of liga plus fles 100/3 17:30 halve aard, 1 lepel rode bietjes, halve appel 19:30 fles 220/7 Zoals je ziet geven we haar extra water in de flessen om de ontlasting al beter te laten verlopen. De arts had ook gezegd dat het spugen ws minder zou worden als we met vaste voeding zouden beginnen, dit is echter niet zo en nu ze meer gaat bewegen gaat ze zelfs meer spugen. Iemand tips of ervaring?
Heel herkenbaar, hier dan wel geen kindje met reflux, maar wel eentje die al in de buik, maar daarbuiten nog veel bewegelijker is. Het is ook een lange smalle, inmiddels trakt dat nu iets bij, maar de fles komt altijd wat van terug door zijn bewegelijkheid. Hier nooit iets extras gegeven, hij is nu hier het bijvoeden steeds betergaat een flinke inhaalslag aan het maken. Als je dochter verder een vrolijk en voldaan kindje is zou ik niks veranderen. Behalve als je merkt dat ze meer wil, dan kun je meer geven, anders zou ik het lekker zo laten.
bedankt voor je reactie, ze is inderdaad gewoon vrolijk en alert dat zij de kinderarts ook wel, maar toch moest ik haar meer gaan geven. Ik denk dat ik het gewoon zo laat en geen pap ga geven, dit hebben we eerder gedaan rijstebloem en later bambix, maar dan kreeg ze weer buikkrampen dus dat zie ik niet meer zitten.
Lastig hoor, want ze eet echt prima als ik dat zo zie. Ik zou zelf denk ik niet iets aan haar eten gaan veranderen nu, je zegt zelf dat ze vrolijk en alert is, dan zou ik daarop vertrouwen voor nu.
Heeft onze dochter ook zo vaak gehad, eerst een stuk in de lengte en gewicht trok later bij. Je schema is prima, ik zou er niks aan doen
Is ze toevallig ook net begonnen met kruipen? Het komt wel eens vaker voor dat kindjes dan wel goed groeien in lengte, maar in gewicht wat minder. Ze verbruiken immers meer energie voor het bewegen, waardoor er minder beschikbaar is voor groei. Hier op die leeftijd ongeveer eenzelfde schema, al gaven wij 's ochtends dus wel pap. Onze dochter vindt pap echt fantastisch (eigenlijk alles van een lepeltje vindt ze leuk) en we hebben geen problemen met haar stoelgang gemerkt. Kan het zijn dat haar darmpjes er gewoon even aan moeten wennen, en dat het na een weekje of twee beter gaat met de ontlasting als je pap geeft?
Ons mannetje was de laatste keer ook niet genoeg aangekomen. Zijn lijntje liep niet netjes door. Moesten we ook ff kijken of we iets in zijn voeding moesten aanpassen. Toen ze hoorde wat hij at en uiteindelijk zag hoe bewegelijk meneer was zagen ze toch wel in dat hij alles verbruikt en toen was het goed. Als ik jouw schema zo zie dan denk ik dat jullie meisje zat binnen krijgt. Dus lekker laten zo. En wat je zelf zegt. Ze kunnen niet zowel in lengte als gewicht veel toenemen. Daar naast had ze nu misschien net een volle luier gehad en vorige keer niet. Dat werkt ook mee in het gewicht verschil. Gewoon lekker doorgaan en volgende metingen afwachten. Dan zal het waarschijnlijk allemaal wel mee vallen.
bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het voorlopig ook zo laat en gewoon de volgende afspraak bij de kinderarts aanzie deze is begin dec. Janna: nee ze kruipt of tijgert nog niet. Het enige wat ze sinds kort doet is van rug naar buik rollen en heel erg druk bewegen met armen en benen in buikligging. Als ik haar bv s'avonds pap in de fles geef word ze tegen 22 uur gillend wakker en krimpt helemaal in 1, word alleen maar rustig als ik haar als een bolletje opvouw en heen en weer blijf wiegen, dus dit ga ik geen weken proberen om haar er aan te laten wennen zeg maar... Bonnie: ook dit kregen we al eerder van de kinderarts als tip, maar ook hier kreeg ze hevige buikkrampen van en huilde alleen nog maar. Monique: ze wegen hier altijd zonder luier, dus daar kan het niet aan liggen. Maar iedereen bedankt voor het meedenken ik zie het nog even aan zonder pap.
Nee, dat klinkt niet alsof je dat weken uit wilt proberen... Heb je haar ook wel eens 's ochtends pap gegeven? Overdag zijn de darmen sowieso actiever, dus misschien heeft ze er dan minder last van. Heb je wel eens geprobeerd haar fles van haf 4 's middags iets groter te maken, bijv. 150/5? En daarna de liga? Kan het zijn dat ze op 4 sept. net gegeten had voor de weging, terwijl ze op 4 okt. niet net gegeten had? Of juist net geplast/gepoept? Edit: het zijn allemaal maar ideën hoor! Ik moet zeggen dat ik vind dat ze op zich best veel eet!
Janna: ik vind dus ook eigenlijk dat ze best wel veel eet. Als ik dus de flessen groter maak spuugt ze meer. We doen eigenlijk al vanaf de geboorte joh. broodpitmeel door de flessen, maar ondanks dat en medicijnen blijft ze mondjes spugen de hele dag door. Ik zou inderdaad een keer s'ochtends pap uit kunnen proberen, kijken of ze daar beter tegen kan qua krampjes. 4 sept was de afspraak om 2 uur en in okt s'ochtends voor het fruithapje dus had ze het fruithapje misschien net wel gehad was ze weer wat zwaarder geweest... bedankt voor het meedenken