Mijn dochtertje heeft ongeveer permanente luieruitslag sinds dat ze 1,5 oud is. Soms op het bloeden toe. Alleen als we haar iedere dag in haar blote billen laten liggen, kunnen we het een beetje de baas. Nu bedenk ik me ineens: zou het geen spruw zijn en moet ik er bij mezelf ook wat aan doen? Maar naast de luieruitslag bij dochterlief, weet/zie ik geen andere verschijnselen.
Dikke witte aanslag op de tang of witte puntjes? Drinkt ze rustig en kalm? Hoe voelen jou tepels? Jeuk het soms of zitten er blaasjes op? Is de luieruitslag ook een vorm van blaasjes? Bespreek het eens op CB. Bespreek dan of je miconazol op de uitslag mag smeren. Mijn zoontje had ook wat uitslag door spruw en dat heeft toen goed geholpen. Maar ik zou het wel in overleg doen en niet helemaal zelf gaan puzzelen. Wat doe je nu tegen de uitslag? Vooral luierdoekjes kunnen ook de huid beschadigen dus zou elke luierwissel een washandje gebruiken en zachtjes droogdeppen.
Anderhalve dag? Week? Maand? Jij en zij kunnen lichtelijk roze/parelmoeren glans op lipjes/tepel hebben. Zij kan witte vlekken in haar mondje hebben, jij pijnlijke steken in de borst. Maar dat hoeft allemaal niet, dat is het lastige. Je kunt absoluut spruw hebben zonder dat dat toont (eigen ervaring oa). Al bij de huisarts geweest voor een schimmelcremepje voor de uitslag?? Hier ook een x luieruitslag, het ging echt pas over met anti-schimmelcreme. Als je denkt dat ze ook in haar mondje spruw heeft en/of jij het ook hebt is het slim dat gelijktijdig te behandelen met creme/gel/drankje of met Gentiaan Violet. En wees een tijd SUPER hygienisch, alles uitkoken (10 min), en minimaal dagelijks wisselen en heet wassen (minimaal 60 graden). Beha's (alleen katoen), doekjes, etc, alles dat met de mogelijke spruw in aanraking komt.
Ha ha, 1,5 week... Ik las het net ook. Sinds dat ze een maand is, zitten we al aan de miconazol op haar billen. En dat helpt wel een beetje, maar als het echt spruw is, is dat natuurlijk dweilen met de kraan open. Ze heeft wel permanente aanslag op haar toch maar op mijn borsten zie ik niks. Al had ik wel een week of twee geleden last van steken in mijn linker borst. Zou dus ook een teken kunnen zijn lees ik. We komen net terug van de kinderarts voor iets anders, en toen besprak ik de schimmel/luieruitslag ook meteen even. Hij begon meteen over spruw en heeft een miconazol-gel meegegeven die ik in mijn dochter haar mond en op mijn borsten moet smeren. Hij zei niets over die strikte hygiëne, maar ik had dat al wel eerder gehoord tijdens de borstvoedingscursus. Alle spuugdoekjes uit het hele huis zitten nu dus in de 90-graden was, ik heb een schone bh aan gedaan en heb de speentjes in de magnetronsterilisator gedaan. Alles te overzien, behalve hoe ik in godsnaam die gel een beetje effectief in haar mondje krijg. Ik moet dat namelijk 'penselen' op haar kaakjes en gehemelte. Eén keer slikken en het is toch weg lijkt me? Is het dan wel effectief?
Na iedere voeding behandelen met die orale gel, zo goed mogelijk door de mond verdelen en ook goed na blijven behandelen als de spruw verdwenen is!
Euhm, twijfel even, is ze al oud genoeg voor die gel? Goed opletten dat het niet als een klontje in haar mond komt ivm verstikkingsgevaar. Anders om nystatine vragen, leeftijd even nazoeken? Had hij dat liggen, dat je zegt "meegegeven", of bedoel je een recept. Bij de apotheek komen ze nl meestal met die hygiene info. En ook geen pads gebruiken he! Beha dagelijks wisselen ook, ik deed zelfs 2x per etmaal, vond het met die gel ook zo vies voelen. Overigens is er ook creme voor je tepels, voelt een stuk fijner, alleen die mag je kindje niet in haar mond krijgen en moet je dus steeds afwassen, gedoe Als het allemaal niet goed werkt, kan, kun je Gentiaan violet nog proberen. Daarnaast voor jezelf evt. suikers in je voeding vermijden. Rond drie maanden zou haar eigen weerstand ook zo moeten zijn datr ze het zelf ook wat beter kan bestrijden. Hopelijk zijn jullie er snel vanaf!
De kinderarts had recept voorgeschreven voor de orale gel en dat heb ik later bij de apotheek opgehaald. Bij de apotheek zeiden ze ook dat ze die gel normaal niet meer gebruiken bij jonge kinderen dus ze hebben de kinderarts er nog speciaal voor opgebeld. Maar ik moet het dus niet volgens de standaard gebruiksaanwijzing gebruiken om die klodder/klontjes te voorkomen. Ik moet de gel 'penselen' op haar kaakjes en gehemelte. Het moet gebruikt worden tot 2 dagen nadat de klachten zijn verdwenen. Haar billen zijn nog nooit zo mooi glad geweest (mede dankzij.... maizena!) en die verbetering begon al vóór dat we aan de gel begonnen. Andere echte klachten waren er dus niet, meer een vermoeden van spruw. Nog 2 dagen doorgaan en dan dus maar stoppen? Bij mezelf zie ik dus niks. Wél klakt ze af en toe tijdens het drinken, nog steeds. Dat was toch ook een bijkomstigheid van spruw?