ik ben op aanrade van het cb begonnen met potjes, dit omdat ze zoveel honger bleef houden de een zei je mag je fles niet meer ophogen de ander zei weer wat ander dus ben nou begonnen met: 4 daagjes peer hapje 4 daagjes banaan hapje 4 daagjes met fruit mixje van olvarit. morgen ga ik starten met het ander fruit mixje. dit gaat goed en was van plan omdat het toch alleen maar proeven is nadat de fruit goed gaat ook over te gaan op groente potjes dat precies hetzelfde doen. vanuit daar wil ik eigelijk overgaan op zelf gemaakte hapjes maar hoe doe ik dat? en met wat? en ja ik snap zou wel een hoop commentaar krijgen dat ik vroeg begonnen ben enzo maar heb geen zin in discussie ik vraag alleen een tip. alvast bedankt groetjes toetie
Wat hier vanochtend in de smaak viel was versgemaakte meloen. Van het weekend een meloen "geslacht" en deze in kleine hoeveelheden ingevroren in de diepvries. Je kan het bijvoorbeeld invriezen in van die ijsblokbakjes. Verder pureer ik het fruit met een blender. Dit kan je eigenlijk met al het soort fruit doen wat ze mogen vanaf 4 maanden. Behalve banaan, dat maak je gewoon heel erg makkelijk vers. Je pakt een stukje banaan en hoe langer je deze prakt hoe smeuiger die wordt. En voor wat betreft de groenten kan je ook van alles pakken. Ik deed bij mijn eerste vaak even 's avonds een pannetje met bijv. boontjes koken en deze pureren en invriezen.
dankje voor de tip we hebben een blender krijg je het daar ook zo glad mee als in een staafmixer? en kun je meer dingen doen als alleen wat er in die potjes zit hoewel tegen de tijd dat ze een beetje gewend is denk ik wel weer een maand of 2 verder te zijn mischien wel 3 maanden omdat ze dan ook met 2 maanden de opvolgmelk krijgt wil niet teveel tegelijk verranderen.. hoe kan ik het het beste doen?
Pureren zou ik zelf wel een staafmixer voor gebruiken, dan krijg je het echt heel erg glad. Eventueel wat extra water toevoegen en pureren maar! Qua groenten en fruit: raadpleeg het introductieschema maar eens op bijvoorbeeld Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden hier staat dan dus wel vanaf 6 maanden maargoed, dat is je bekend Zelf zou ik trouwens qua groenten gewoon vers beginnen, niet eerst met potjes. Vergelijk de smaken maar eens. Bloemkool heb ik ze niet eens gegeven dat was zo vies! Worteltjes zijn vers ook veel lekkerder! Bovendien zijn potjes gewoon veel duurder en je gaat toch op den duur zelf voor dr koken dan kan je dat ook direct doen.Ik hou of groenten van ons voor haar apart ( koken zonder zout ) of ik zet voor haar een klein pannetje op 't gas. Smaken die hier erg in trek zijn: Dophertjes, worteltjes, pompoen, zoete aardappel, courgette. Eerst een paar weken puur groenten geven en dan kan je het met aardappel gaan vermengen. Wbt pureren kan je vrij snel overstappen op geprakt eten. Hier lust ze zowel gepureerd, geprakt als zelf eten ( rapley ) dus dat is helemaal makkelijk.
Nutrilon forte (ofzo?) proberen of eerst een beetje rijstebloem door de melk? Ik kan me nl niet voorstellen dat een kind van een paar hapjes fruit ineens veel minder honger heeft....
We zijn met groenten begonnen die van zichzelf wat zoetig zijn, wortel, bataat, courgette enzo. Vaak scheelt het ook als je er een gekookt appeltje doorheen doet. Van Avent (philips) hebben ze een stomer die ook blender is, die vind ik ideaal! Potjes zijn vaak toch niet echt lekker. Maak je niet te druk over die voedingsschema's, om de zoveel jaar veranderen de inzichten weer. Ik vind het juist de kunst om naar je kindje te luisteren. Ik at trouwens met 3 of 4 maanden ook vrijwel alles met de pot mee, niks aan over gehouden. Niet te dik, gezond en ik lust bijna alles
ons meisje krijgt al een halve maand rijstebloem en forte wil ik niet doen omdat ze dan blijft wennen aan andere voeding want dan moet ze ook weer naar 2 en als nog wennen aan normaal eten en ga maar door en het gaat goed en ja soms eet ze een hapje en soms eet ze een bodempje maar het werkt wel want ze drinkt de volgende fles minder en inplaats van 230cc zit ze nu op 200 cc op heel de dag met de schepjes er in..
Zeker in het begin is groente maken supermakkelijk! Omdat ze toch 3/4 dagen hetzelfde eten. Je neemt gewoon 1 groente per keer en dat snij je in stukjes, kook je en pureer je. Met een beetje water of KVmelk. Wordt superglad! En dan maak je genoeg voor meerdere dagen. Je kunt ze dan in de koelkast of vriezer bewaren. Met een blender gaat dit idd niet zo goed als met een staafmixer. Wij gebruiken het Opperdepop! boek van de AH als inspiratie, fijn boek! Zeker ook als ze meer gaan eten dan alleen pure groentes. Wat je ook nog zou kunnen geven is een liga-prakje. Je neemt een halve liga (eerste stap, vanaf 4 maanden), die verkruimel je, voegt er wat KV melk aan toe en je hebt een mooi prutje. Zal voor je hongerige baby wel fijn zijn denk ik!
Even offtopic: mijn moeder gaf mij fruit met 2 maanden en ik heb in mijn pubertijd een fruit en rauwe groente allergie ontwikkeld....
Als je wilt dat je baby goed went aan alle smaken zou ik nu echt nog niet beginnen met allerlei mixen van fruit en groente. Hou het bij 1 soort per keer, tot zeker 6 maanden.
dankje wel adi is een goede tip had daar niet bij stil gestaan maar ze hadden alleen maar peer en banaan vandaar ook dat ik ze zelf wil maken ik zou een kijken voor een staafmixer. moet ik alle fruit en groente eerst koken? en wat kan ik doen qua fruit en groente? appel, peer, ??? en dan weet ik het niet meer en ja het boek van de ah had hem al gezien ga hem ook wel halen maar nu even niet alle geld dat we over hebben leggen we aan de kant we kunnen dit jaar warschijnlijk verhuizen en dat kost een hoop. en de reactie van allergie ontwikkelen ik ken het daarom geef ik bewust 4 dagen hetzelfde en dat blijf ik doen.
Tot 6 maanden zou ik het beperken tot appel, peer, banaan en evt mango. Als je alles 4 keer geeft, ben je dan al 2 weken verder, en kun je weer voorafaan beginnen . Na 6 maanden zijn de darmen rijper en kun je uitbreiden met andere fruit. Groenten: wortel, bloemkool, broccoli, sperzieboontjes, aardappeltje,
ik ben alleen bang dat als ik banaan ga geven dat het te stoppend gaat werken wat is jullie ervaring mee? en moet dat allemaal gekookt worden?
banaan verstopt niet als die heel rijp is (als je van die zwarte vlekjes krijgt). Dan zou ik die pas geven. Alhoewel mijn dochtertje ook harde ontlasting had na een banaan. Die gaf ik maar 1x per week een klein beetje en ze was toen al 6,5 maanden. Fruit zou ik niet koken, gekookt fruit is neem ik aan niet de smaak die je haar wilt aanleren? En dat hoeft helemaal niet. Groente natuurlijk wel goed gaar koken.
Als er kans is op allergieen zou ik stoppen met bijvoeden en over 2 maanden weer beginnen. Als je een allergievriendelijk intoductieschema volgt, is 4 dagen hetzelfde aanbieden niet nodig.
Een appeltje moet je wel even 10 min koken, hoor. Dan krijg je een soort warme appelmoes, dat vinden ze vaak lekker. Gewoon een partje appel per keer. Appel/wortel is ook een goede combi en de enige die er tot nu toe bij ons in gaat. Ik gebruik het boekje "Gezonde voeding voor uw baby, heerlijk vers en zelf gemaakt" van Anne Iburg. Een heel duidelijk boekje met uitleg wat je kind nodig heeft en met stappen hoe je het steeds op kunt bouwen. Ik zie overigens nergens mensen aanraden om ook olie te gebruiken als je groentehapjes zelf maakt. Dat is belangerijk, want aan de ene kant worden zo de in vet oplosbare vitaminen beter opgelost, aan de andere kant is olie rijk aan vetzuren en voor de ontwikkeling van een baby zijn vetzuren heel belangerijk. Je kunt kiezen uit allerlei soorten olie, zoals olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, maar gebruik wel altijd dezelfde.
Eerste: huh? Waarom MOET dat? Ik eet nooit gekookte appel (behalve in appeltaart en zo), en zie geen reden om mijn kinderen gekookte appels te geven. Tweede: inderdaad, olie is een goede vetbron. Bij 4 maanden mag het ook wel een klein beetje, maar volgens mij is extra vet pas nodig ná 6 maanden.
Ik kookte appel ook wel hoor, om het iets zachter te maken. Maar niet 10 minuten, dat is wel heel lang.