Goeiemorgen! Sam is 12 februari geboren 4 weekjes te vroeg! Hij heeft de achterstand goed ingehaald en krijgt nu al bijna 5 maanden volledige bv zo'n 5x per dag en slaapt helemaal goed door! Hij weegt nu bij 22 weken ongeveer 7 kg en is 65 cm. Ik werk in het onderwijs en mijn zomervakantie ligt achter mijn verlof aan. Ik hoef dus eind augustus pas weer te gaan werken. Sam is dan 6,5 maand. Ik ben heel erg blij dat de bv goed is gegaan. De eerste week in het ziekenhuis was sam nog niet sterk genoeg, maar op dag 8 is hij toch aan de borst gaan drinken en gelukkig heb ik heel de eerset week gekolfd Mijn man heeft vanaf 2 jaar hele erge eczeem gehad en allerlei andere allergieen, dus ik vind het erg belangrijk om sam in ieder geval die 6 maanden mee te geven, maar misschien zelfs iets langer. Als ik eind augustus ga werken ga ik op maandag en dinsdag werken van 8 tot 5. Dat betekent dat ik sochtends nog een en savonds nog 2 voedingen live kan geven. Ik wil op mijn werk niet kolven, aangezien het lesgeven op het mbo erg druk is en ik tussen twee lokalen in moet zitten met het lawaai van de kolf (ook al krijg je er extra tijd voor) Nu zat ik te denken of er een mogelijkheid is om toch volledige bv te geven zonder te kolven? Dus dat ik bv maandag en dinsdag mijn borsten bv laat vollopen en zorg dat ik voorraad in de vriezer heb voor die twee dagen. En dat ik de andere 5 dagen gewoon wel heel de dag die 5 borstvoedingen geef? Is dit haalbaar qua pijn aan de borsten? Loopt de bv door die 2 dagen dan te hard terug? Of kun je dit weer goed opkrikken in de volgende 5 dagen? Of wil ik nu iets onmogelijks en moet ik gewoon die 2 voedingen heel de week vervangen door flesvoeding (want een voorraad voor heel de week anleggen wordt teveel)? Of 1 vervangen en op maandag en dinsdag dus 1 flesvoeding en een bv meegeven? Zodat ik eigenlijk nog 4 bv ana hem geef? Wat is de beste oplossing? Ik ben ook bang dat het te hard gaat terug lopen als ik alleen sochtends en savonds nog geef? Alvast bedankt voor het antwoorden en sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel! Liefs Pooh
Hallo Pooh, Wat goed dat je al zolang borstvoeding geeft, na een toch wel andere start dan je je had voorgesteld, neem ik aan. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en zal zo goed mogelijk proberen te antwoorden. Het is in ieder geval al goed dat je nu al nadenkt over hoe het straks zal gaan. Denk je er ook op tijd aan om Sam te laten wennen aan het drinken uit een flesje? ten eerste: er zijn vrouwen die op een dergelijke manier aan het werk gaan. Ze kolven dan niet. het is een beetje afhankelijk over hoeveel voedingen we het eigenlijk hebben gedurende de tijd dat je weg bent. Zijn het er 2 of 3? Ben je rond 17.00 uur ook weer thuis, of heb je nog een uur reistijd? Hoe je lijf zal reageren en hoeveel ongemak (pijn) je daar van ervaart, is gissen. Natuurlijk zullen je borsten vollopen. en dat kan vervelend zijn. Je kan je vervelend voelen, of je kunt met erg gestuwde borsten lopen, of het kan gaan lekken. In het meest gunstige geval is dat te doen, en kom je met stuwing thuis. Dan hoop je dat je kindje op dat moment bij je wil drinken, anders moet je thuis alsnog gaan kolven. Je productie kan hier op reageren, maar je hebt 5 dagen om de boel te 'regelen'. dit kan best werken. (Je kunt je afvragen of je in een ritme wilt komen, waar je 2 dagen werkt en de rest van je tijd regelt, maar dat is een andere vraag) Je kunt prima in de dagen dat je niet werkt voorruit kolven, om zo je kindje toch de borstvoeding te geven terwijl jij er niet bent. Bijvoorbeeld door te kolven een uur na de ochtend voeding, of terwijl hij drinkt de andere kant afkolven. Je zou ook kunnen combineren, zoals je zelf al aangeeft, door je kindje flesvoeding te geven (in ieder geval hypoallergeen) Eigenlijk is het belangrijk te bekijken hoe je lichaam reageert op het moment dat je de voedingen overslaat. Gaat het om 2 voedingen, dan is dat best nog te doen, let vooral goed op je lijf. Heb je overigens een kolf, zodat je in geval van nood toch de spanning kunt afkolven? Niet iedere kolf maakt herrie hoor, (of bedoelde je dat niet?) Een handkolf is bijvoorbeeld heel stil haha. Met name de kolven met 'ouderwetse' motorsystemen maken veel geluid. (mini-electric bijvoorbeeld van medela, maar neem je de Avent Isis handkolf, of de Medela Swing, dan hoor je nagenoeg niets. Denk er nog eens over, misschien kun je ook nog je dagen spreiden (maar dat zal nu wel kort dag zijn, denk ik) of neem een paar uur ouderschapsverlof op verdeeld over een aantal maanden: dat je een uur of anderhalf uur minder werkt de eerste weken? Is dat een mogelijkheid? Oja, je kunt nog bekijken of het mogelijk is dat je je kindje 1 moment live voedt? Kun je naar huis, oppas, kan je kindje bij jou komen, ergens in de buurt? (bijvoorbeeld in de eerste paar weken) Kortom: ik denk dat het kan, maar bedenk goed welke nadelen er aan kleven (met name stuwing, pijn, en mogelijk op den duur minder productie) overweeg nog eens of je niet wilt kolven op het werk (of ergens in de buurt?) mogelijk kun je met 1 keer kolven goed uit de voeten. Het zou jammer zijn wanneer je nu ineens achteruit gaat met je voeding, nu het zo goed gaat met je borstvoeding en je kindje! Ik hoor het graag als je nadere vragen hebt. Hartelijke groet en geniet nog van de zomer! Heidi Margit
Hoi Margit, Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Nog een antwoord op jou vragen: - Gelukkig zijn de dagen nu verspreid over maandag en woensdag. - Woensdag moet ik overdag stagebezoekjes doen en zou misschien best midden op de dag even live kunnen voeden. - Maandag ben ik dan echt om 17 u thuis. - Ik gebruik de medela swing en ik vind het nog best veel geluid! - Ik kolf al elke dag wat extra en heb nu zo'n 2 liter in de vriezer die ik telkens vers houd! - Ik neem al volledige ouderschapsverlof op. Normaal zou ik 4 dagen werken en ik werk nu een hele schooljaar maar 2 dagen. - Sam is gelukkig heel goed gewend met het drinken uit het flesje. We doen dit wekelijks 1 a 2 keer om te blijven oefenen. - Ik geef nu rond 7.15, 11, 14.30, 18.30 en 20.30 borstvoeding en moet er dus 2 van opvangen overdag. Al met al zal ik dus gewoon eens moeten proberen hoe het aanvoelt als ik twee voedingen over sla. Ik ben benieuwd! Enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord! Groetjes Pooh
Hoi, Kleine tip nog: wanneer je motor te veel geluid naar je zin maakt, kun je hem op of in een washandje leggen, dit dempt wat. Je zou natuurlijk ook een ipod in je oren kunnen stoppen hihi
Bedankt! Maar het gaat erom dat ik tussen twee leslokalen zou moeten kolven met dunne wandjes en dan is het in de theorielessen echt te horen
Hallo Pooh, Ik zag dat door de inhaalslag van na de vakantie jouw vragen nog niet helemaal beantwoord waren. Als eerste ten aanzien van het geluid van je motortje. Bij de Swing maakt het nog uit waar je het motortje legt. Leg je hem op tafel dan gaat de tafel mee resoneren en klinkt het allemaal heel luid. Dit wordt al minder wanneer je hem met het koordje om je nek hangt bijvoorbeeld. Daarnaast klinkt het vaak harder omdat je er zelf naast zit. Je zou een moeten proberen hem aan te zetten, de kolf op iets laten zuigen (bijvoorbeeld een ballon) omdat het toch anders klinkt als hij echt zuigt of als alleen de motor draait. En dan zelf in de aangerenzende lokalen gaan luisteren. Je vraag over de hypoallergene voeding. Wij adviseren als voeding naast BV meestal hypoallergeen omdat de opgebouwde gezondheidsvoordelen ten aanzien van allergie daarmee het minst teniet worden gedaan. Succes met je voorbereidingen en geniet nog even van je vrije dagen! Ilse