Het is bijna zover, over een maandje gaan mijn kindjes overstappen van babygroep naar de peutergroep. Ik vind het best spannend, hoor. - Hoe zal het gaan met de nieuwe leidsters? Ze zijn best gehecht aan hun huidige juffen, en zijn dol op hun vriendjes. - Dadelijk zijn ze weer de kleinste op de groep. Ze vinden grotere kinderen vaak best eng, zullen ze bang zijn op zo'n grotere groep? - Ze zeggen nog maar een paar woordjes, hopelijk gaat dat wel sneller nu ze tussen de pratende kinderen zullen spelen. * Hoe is de overstap bij jullie gegaan? Ik zit erover na te denken om samen met hun even naar de nieuwe groep te lopen tijdens de wenuurtjes, dat we samen kennis maken met de juffen en de ruimte. Geen idee of dit mag overigens. * Zijn jullie kinderen snel gewend aan het nieuwe, of was het huilen geblazen? * Is de ritme heel anders?
Gaan ze niet al af en toe wennen daar? Hier op het kdv zijn maar 2 groepen. Mijn zoontje gaat in juni over, maar gaat nu al af en toe eens een ochtend of middag wennen bij de peutergroep. Ook gaan ze vaker samen naar buiten. Maar misschien dat dit komt omdat het een kleinschalig kdv is?
ik kan geen ervaring geven van mijn eigen dochter, die zit verticaal, maar wel van de kindjes die vanuit mijn babygroep naar de peutergroep gegaan zijn. Je ziet dat de meesten de eerste tijd de kat uit de boom kijken, ze zijn idd weer de kleinsten. Vaak valt dat mee, wanneer er oude 'vriendjes'uit de babygroep zijn. Die van jou zijn met zn drieen, dus dan zullen ze zich vast wat zekerder voelen. qua ontwikkeling zie je dat ze op verschillende gebieden na een aantal weken (wanneer ze gewend zijn) een grote sprong doormaakt omdat ze zich optrekken aan de oudere kindjes. Als papa en mama zullen jullie ws na een tijdje denken: jeetje, het zijn echt geen baby's meer, daar gaan onze peuters. Kijken zal vast wel mogen denk ik hoor, gewoon vragen.
Ze krijgen wel 2x een wenmiddag, over 2-3 weken. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik ga dan denk ik ook even mee (al bedenk ik me nu dat ze het niet alle drie tegelijk krijgen) En gelukkig gaan een aantal vriendjes van de babygroep ook deze maand over, dan hebben ze herkenning. En ze hebben elkaar natuurlijk. Ik vind het zelf wel heel spannend, ook vooral omdat ze ineens 'groter' worden, en ook andere activiteiten gaan doen enz. het worden dan echte peuters. Ben benieuwd hoe we dat gaan merken
Mijn jochie is met 1,5 overgegaan. Hij is voordat hij 1,5 werd al een paar keer geweest. Steeds als het even uitkwam werd hij daar gebracht. Eerst een half uurtje, en steeds meer. Voor de echte overgang was hij daar al een ochtend+slaapje geweest. Op dat moment kon mijn jochie nog niet los lopen, wat eigenlijk wel een voorwaarde was. Hij kon hij wel, maar wilde niet. Dus ze hebben hem met een loopwagen over laten gaan. Binnen 3 weken liep hij wel los! Hij moest wel, om mee te kunnen met de rest.
ze zullen een stuk bijdehanter worden en met woorden thuis komen waarvan je denkt: Zo stond mijn dochter van de week met dr handen in dr zij en zei tegen mij: dus niet!! En dan het bijbehorende gezicht natuurlijk. Ze zullen ook wel nieuwe dingen leren qua puzzels, knutselen e.d. en er thuis misschien ook omvragen.
hahaha, ik zie het al voor me En nieuwe dingen: ze komen nu soms ook thuis en beginnen ze ineens allerlei stapjes te dansen die ze op kdv hebben geleerd. En dan moet ik gokken welk liedje ik erbij op moet zetten
hier ging het goed, was tegelijk met de verhuizing van ons.... af en toe wel wat stilletjes daar, of huilen bij t afscheid. Maar voor de rest ging het goed hoor. Ze zit er met kindjes die ze ook van de babygroep kent (een paar). Ze is een aantal keren gaan wennen, eerst zomaar eens een uurtje, daarna dagdeel. Volgens mij ging er dan een leidster van de babygroep mee. Nu zit ze er inmiddels sinds half januari, en t gaat goed. Ook het slapen, ze slapen daar op van die stretcherbedjes. Wel wil ze vaak nog even bij haar oude groep kijken. Maar al snel is ze dat dan ook weer zat ; ) Overleg anders gewoon even op het kdv, hoe het beleid daar is. Of je mee mag, of dat dat juist beter is van niet, wat de ervaringen zijn etc. ze kunnen je vast wel helpen om zelf ook aan t idee te wennen en om duidelijkheid te krijgen hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Gaan ze alle 3 naar een andere groep? Ons is het ieg meegevallen. Groetjes!
Bedankt voor de tips, bij het slapen heb ik helemaal niet stil gestaan . Mijn kinderen slapen nog in een ledikant, ik zie ze nu echt niet op een strecher slapen. Dit moet ik dus bespreken, ze kunnen dit echt niet, ze vallen er binnen 2 tellen eraf. En gaan dan echt niet slapen....
joh, geen paniek!! Ik had het ook nooit verwacht dat het goed zou gaan, maar onze dochter slaapt er prima op. Ik denk dat dat voor alle peuters zowat geldt, dat ze thuis/op de babygroep nog in een ledikantje slapen. Ze blijven er altijd bij tot alle kindjes slapen, gaat gewoon goed. Thuis slaapt ze gewoon in een ledikant, en daar op de stretcher.
hier inmiddels 2 overstappen meegemaakt, van de babygroep, naar de dreumes groep (bij 1,5) en van de dreumesgroep, naar de peutergroep (met 2,5) . Op het kdv zijn hier ook maar 3 groepen - bovengenoemde dus. De overstap van de baby naar de dreumes groep vond ik zelf gróót! Wát een drukte ineens op de dreumesgroep, alleen al qua geluid! Onze dame was dus in het begin ook weer behoorlijk stil en een stuk vermoeider na een half dagje kdv. Maar ze hechtte al snel aan één van de 2 nieuwe juffen. Wel een fase gehad met huilen, maar dat was niet omdat ze nieuw was in die groep, dat was later ('gewoon' een fase dus denk ik) . De 2e overstap was kleiner... maar die groepen trekken al iets meer met elkaar op, ze zijn bewuster dan hun 'vriendjes' een maand of 2 maanden eerder al overgegaan zijn, en ze kan gewoon beter vertellen inmiddels wat ze wél en niet wil.
ik zou eerst maar eens voorzichtig een kijkje nemen, ik heb nog geen strechers meegemaakt op een kdv. Ze zullen er vast wel zijn net als bij sas, maar die zullen er echt niet veel zijn. Ook qua veiligheid vermoed ik.
Bij ons KDV hebben ze op de peutergroep gewoon hekjes voor de bedden, net als op de baby/dreumes groep. En anders zijn ze vast snel gewend aan de bedden. De overstap ging hier heel goed. Ze is een paar keer wezen wennen (keertje 'smorgens, een keer smiddags, en tijdens het middageten). In het begin keek ze nog wel de kat uit de boom, maar inmiddels heeft ze haar plek echt wel gevonden en begint ze zelfs ontdeugend/bijdehand te worden . Ze is qua spraak ontzettend vooruit gegaan, de paar woordjes zijn veranderd in echt zinnen. Het ritme op deze groep is hetzelfde als bij de vorige groep(vanaf 1jaar dan, baby's hebben uiteraard een ander ritme), alleen gaan ze hier meer knutselen en vaker naar buiten. Het enige wat is veranderd is dat ze op het kdv niet slaapt, ze vind het veel te gezellig met al die kindjes in de slaapkamer dus van slapen komt niks, ze gaat daar dan ook niet meer naar bed toe. Huilen bij het brengen heeft ze nog nooit gedaan, op deze groep ook niet. Het is zelfs zo dat ze je niet meer ziet staan bij het wegbrengen, gelukkig staat ze te springen om mee naar huis te gaan bij het ophalen.
heb het er even over op de groep gaat vast helemaal goed komen. (de kleinste kinderen op de peutergroepen slapen niet op stretchers dit is echt voor de grotere kinderen ) succes groetjes
Wilde leuk gaan reageren maar mijn zoontje is van de dreumesgroep naar de peutergroep gegaan met 28 maanden dus dat is niet te vergelijken!
Op mijn werk beginnen we ongeveer 2 maanden voordat ze 2 worden al met wennen met het slapen. Dit omdat ze dus op speciale strechers liggen, en dan de overstap niet te groot is in 1x. Anders is het en wennen met slapen en wennen op de groep. Daarnaast gaan ze vlak voordat ze 2 zijn 2x een ochtend en 2x een middag wennen bij de peuters. Meestal eerst de middag omdat ze daar na toch geslapen hebben en dan gelijk daar blijven. Ook ochtenden wennen zodat papa en of mama ze ook een keer op de groep achter laten, omdat idd vaak ook wel ouders er "moeite" mee hebben omdat hij "baby" ineens echt geen baby meer is. Tot nu toe is het bij iedereen ook altijd goed gegaan! En mijn zoontje lag ook nooit stil in zijn ledikantje, draaide alle kanten op, maar slaapt nu prima op de strecher, is er nog nooit afgevallen! (strechers bij ons zijn hooguit 5 cm van de grond af!)
Ok, bedankt allemaal. Ik ga het vrijdag bespreken. Wilde het vandaag doen, maar de kids wilden perse meteen weg toen ik ze kwam ophalen. Hier gaan ze doorgaans met 20 maanden al over. Gelukkig mogen zij 2 maanden extra op babygroep blijven. Misschien hebben ze daarom wel bedjes, wie weet. Voor de rest zijn ze nu op de babygroep al aan het wennen: 1 slaapje, drinken uit een open beker enz. En dat gaat prima. Het is inderdaad voor ons zelf erg wennen, en weer de nieuwe fase waar ze in gaan
Hier gaan ze met 2 jaar naar de peutergroep. De meeste kindjes zijn daar dan ook echt wel aan toe, de babygroep biedt ze geen uitdaging meer. Maar dan zijn ze ineens toch wel heel klein, tussen die bijdehante peuters! Gelukkig is onze zoon verbaal erg sterk ontwikkeld, dus die kletst zich overal doorheen. En idd zitten er altijd een paar kindjes die iets eerder zijn over gegaan. Het is dus al snel vertrouwd. Onze kleine meid is pas 13 mnd, maar ook zij gaat af en toe bij de peuters spelen. Dat doen ze wel meer met de baby's die al kunnen lopen. Gewoon voor de gezelligheid, een half uurtje bij de peuters. Als ze het niet leuk vinden gaan ze gelijk mee terug naar hun eigen groep, maar meestal vinden ze het reuze interessant om bij de grote kindjes te kijken. Daarmee wordt de overgang ook minder groot. En dan zijn er nog de wendagen. Eerst zonder slapen, dan met. Want dat is natuurlijk wel anders; een ander kamertje, andere kinderen om je heen. Hier hebben de peuterbedjes overigens ook gewoon hekjes, ook al slaapt m'n oudste thuis in een gewoon bed sinds hij 2 is.
Ze hebben gelukkig gewone (baby)bedjes voor jongere peuters. Gelukkig maar! Volgende week gaat Diyana al een keer wennen, spannenddddd!!!!!
Mijn zoontje gaat al regelmatig op de andere groep spelen, hij gaat ook vaak met ze buiten spelen. Maar er zijn maar 2 groepen dus het is heel kleinschalig, zo kent hij ook gewoon alle leidsters. Hier ook hekjes hoor, bij de bedjes. gelukkig wel haha, ik vind hem nu al overal in bed terug, als er geen hekje voor zit dan ligt ie zo op de grond.