niet getrouwd enzo

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 11 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap. Ook hebben we beide geen testament. Wonen in een huurwoning. Vl heeft wel het ouderlijk gezag over beide kinderen dus dat is wel geregeld. Nu wees iemand mij er laatste op dat als 1 van ons 2 iets gebeurd je daar een hele boel ellende van kan krijgen omdat wij niks geregeld hebben. De overlevende moet dan het kinds deel gaan uitbetalen. Het was zelfs zo dat je bijv. de waarde van de auto ( en de rest van de eigendommen) dan aan je kinderen moet betalen.

    Wie kan mij hier meer over vertellen en hoe kunnen we dit goed vast leggen. Na een notaris gaan brengt ook honderden euro's met zich wat nu ff geen optie is. Daarnaast hebben wij ook niks voor de voogdij vast gelegd als ons beide iets zou gebeuren, hoe kun je dit vastleggen behalve via een testament?

    Heb nooit bij deze dingen stil gestaan als het zo is. Dacht altijd dat je juist moest trouwen of een geregistreerd partnerschap moet hebben als je samen een huis koopt. Tips hoe we dit het beste kunnen regelen zijn welkom. Moet er niet aan denken als mij iets gebeurd mijn vriend daardoor in de schulden komt te zitten.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Oeh, ja daar moet je wel echt iets gaan regelen. Als ik het goed zeg, zijn jullie geen van beiden erfgenamen van elkaar. Alleen de kinderen erven dan bij jullie overlijden.
    Als een notaris te duur is, waarom dan niet gratis trouwen op maandagochtend? Of een geregistreerd partnerschap, maar dat komt praktisch neer op trouwen. Enige verschil is dat je ‘ja’ moet zeggen bij trouwen en dat je bij een huwelijk ook kan scheiden van tafel en bed. (En zonder kinderen kan je zonder tussenkomst van rechter uit elkaar, maar dat is dus niet op jullie van toepassing)
     
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Maar als je trouwt op huwelijkse voorwaarden moet je toch ook nog van alles vastleggen of zeg ik nu iets geks?
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wij zitten met precies dezelfde situatie.
    Voor nu is het plan om op maandag ochtend naar het gemeentehuis te gaan en een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
  7. Jurassic

    Jurassic Actief lid

    13 jan 2014
    475
    68
    28
    Wij hadden hetzelfde inderdaad. Helemaal niks vastgelegd, dus ook nergens recht op. Wij zijn dus ook op maandagochtend gratis getrouwd, puur om elkaar (hopelijk over 60 jaar ofzo) verzorgd achter te laten. Tegenwoordig trouw je in gedeelde gemeenschap van goederen. Met huwelijkse voorwaarden moet je alsnog naar de notaris.
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Nee, maar ik ging ook even uit van in gemeenschap van goederen. Ze hebben een huurwoning en verder ook niks vastgelegd (daar ga ik iig even vanuit afgaande op haar OP). Dus veel slechter kunnen ze het er niet van krijgen.
     
    Zoe123 en Iertje81 vinden dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    #9 GroeneBomen, 11 sep 2019
    Laatst bewerkt: 11 sep 2019
    Overigens bij een huwelijk heb je ook gewoon schuld bij de kinderen. In ons geval heb ik vruchtgebruik van de woning, maar kind heeft recht op kindsdeel. Waarde van het huis wordt dus gedeeld door 2: door mij en door onze zoon. Maar omdat ik vruchtgebruik ervan heb, moet hij wachten op uitbetaling van die schuld tot ik ook ben gaan hemelen. Zit belastingtechnisch iets anders in elkaar maar even simpele weergave. Is dus heel normaal :)

    Mijn opa had een eigen zaak, 1 zoon heeft de zaak overgenomen en ook betaald. Dat deel werd dus verdeeld onder de overgebleven kinderen en oma. Aangezien zoon 1 dus zijn deel al had gekregen, had hij geen recht op nog meer. Oma heeft ervoor gekozen om hun kindsdeel gelijk door te geven. Dus ook al ben je getrouwd, schuld bij de kids bij vruchtgebruik hou je toch, omdat ze wettelijk recht hebben op hun kindsdeel. Of je moet het gelijk vereffenen zoals bij oma (aangezien ze in verpleeghuis zat dus ook geen koopwoning/auto etc meer er was)

    Of je nu wel of niets geregeld hebt , wettelijk kindsdeel blijft staan. Net als recht op vruchtgebruik zoals bij auto. Dus ze krijgen laten het geld bij verkoop als jij ook heen gaat. Dit is dus de hele simpele versie.


    Probleem als je niets geregeld hebt, je bij een koopwoning die alleen op zijn naam staat je dan veel extra werk hebt, net als toegang tot zijn rekeningen. Is meer werk
     
  10. panda86

    panda86 Fanatiek lid

    24 aug 2011
    1.431
    236
    63
    Is bij een geregistreerd partnerschap je partner automatisch ook erfgename?

    Hmm lastig word dit. Hij wil niet trouwen vind het onzin. Nu ik dit weet wil ik het toch wel goed geregeld hebben. Dus mochten er nog meer opties zijn hoor ik ze graag.
     
  11. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.423
    4.850
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet zo goed waarom hij het onzin vind? Als je van elkaar hou kan je daar toch voor kiezen? Zeker als het dan gelijk goed geregeld is.
     
  12. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Qua regelen ben ik het met je eens.
    Maar er zijn genoeg mensen die niet willen trouwen en toch heel veel van elkaar houden.
    Ik wil eigenlijk ook niet trouwen, mijn vriend wilt dat wel.
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.423
    4.850
    113
    Vrouw
    Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar ben nieuwsgierig!;) waarom zou je niet willen trouwen als je van elkaar hou?;)
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  14. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Waarom wel? :D
    Het veranderd toch niets? Als je een kind hebt samen, ben je eeuwig verbonden met elkaar, je houd van elkaar of je nou wel of niet getrouwd bent. Je "hoort" bij elkaar, of je nou wel of niet getrouwd bent. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan! Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde eigenlijk.
     
    dreumesje, DQueen, Flamingooo en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ja, want het is hetzelfde als trouwen (op de 3 dingen na die ik eerder noemde). Dus het verschilt eigenlijk alleen in naam. Maar als dat verschil in naam jouw vriend over de streep trekt, scheelt het je een boel geld ;)

    En anders zou ik gaan sparen voor een bezoek aan de notaris.
     
  16. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Je hebt hierin 2 keuzes heel simpel.

    Of je laat alles notarieel vastleggen in een samenlevingscontract.

    Of je gaat een geregistreerd partnerschap/huwelijk aan.

    Nu geef je al aan dat de eerste optie eigenlijk geen optie is.
    Als nu een van jullie komt te overlijden houd het in dat je nergens geen recht op hebt zoals bijvoorbeeld nabestaande pensioen. Ik zou er wel op korte termijn naar kijken je weet nooit hoe het leven loopt..
     
  17. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.329
    2.040
    113
    Waarom wel? Ik vind trouwen ook maar een vreemd iets. Elkaar trouw beloven tot de dood je scheidt? Ik vind zo'n belofte niet erg realistisch en de praktijk wijst dat ook uit.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  18. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja een geregistreerd partnerschap staat daarin gelijk aan het huwelijk.

    In je huidige situatie is het zo dat als een van jullie sterft, alles naar de kinderen gaaf. Jullie zijn in wezen nu ‘niets’ van elkaar. Maar de andere ouder beheert het vermogen van de kinderen dan (erfenissen) en heeft daar ook de ‘vruchten’ van. Dus als je nu huurt zal dat weinig verschil gaan maken. Met vermogen of een eigen woning is dat wel prangender.
    Een auto kan inderdaad niet op naam vd kinderen worden overgeschreven. Maar ook dat valt te regelen.

    Andere zaken om aan te denken: pensioen kan worden gedeeld (nabestaandenpensioen) als je als zijn partner geregistreerd staat / samenwoner bij pensioenuitvoerder.

    Ben eigenlijk te moe om verder te typen. Maar stel al je vragen gerust (notarieel jurist en fiscalist).
     
  19. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Wij hebben ook een gratis geregistreerd partnerschap genomen toen de beslissing viel om voor een kindje te gaan proberen.

    Wij hebben wel een eigen huis, maar hadden voorheen al in een extra clausule laten opnemen dat het huis eerst overgaat naar de langstlevende partner.

    Zonder testament is je vriend geen erfgenaam van je. Hij vindt trouwen/partnerschap onzin, ik ook. Maar ik vind €500 neertellen voor een stuk papier, waarin ik zeg wie mijn spullen na mijn overlijden mag hebben, nog grotere onzin.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Liever 300 euro neertellen voor testament, dan al zijn geld mislopen lijkt mij. (Of andersom als jij eerder hene gaat)
     

Deel Deze Pagina