Gevoelige tepel

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kathl1, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathl1

Kathl1 Actief lid

10 jan 2014
    224
    0
    0
    Mijn zoontje is inmiddels een week oud. De tweede nacht heb ik op beide tepels blaasjes gekregen doordat hij hysterisch is aangelegd en door slechte begeleiding in het ziekenhuis. Inmiddels gaat het aanleggen heel goed en zijn er verder geen problemen. De blaasjes waren redelijk snel genezen echter mijn linkertepel blijft gevoelig, ook hapt hij hier niet altijd even makkelijk aan. De gevoeligheid van de tepel is niet alleen bij het drinken maar ook als mijn borst in mijn bh zit. Er is buiten het plekje waar het blaasje zat niet veel te zien aan de tepel, hij is nu ook mooi rond na het voeden.

Enig idee wat we verkeerd doen of hoe we dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Bah wat vervelend, zo'n eerste ervaring. Gelukkig gaat het nu goed!

Sluit uit dat je spruw hebt of een andere vorm van infectie, let goed op die tepel. Evt. vraag je of iemand even mee kan kijken.

Kun je omschrijven waar het zit: middenop de tepel, langs randje van tepel naar tepelhof, links, rechts, (bijvoorbeeld: als je van bovenaf kijkt: hoe laat dan als je tepel een klok zou zijn?)

3. Kathl1

Kathl1 Actief lid

10 jan 2014
    224
    0
    0
    Spruw of een infectie kan ik denk ik wel uitsluiten. De gevoelige plek zit vanaf bovenaf gekeken op 6 uur op de tepel vooraan zeg maar. Ik ben vandaag begonnen om links te kolven en voorlopig even enkel met rechts te voeden, dit lijkt al verlichting te geven...

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed zo, evt. warmte toepassen voor het aanleggen, zodat het toeschietreflex al gaat werken, dat is minder pijnlijk met aanleggen. Let op dat je kolfschilden de juiste maat hebben en je tepel niet klem zit tegen de zijkant (te krap schild), of dat er een deel tepelhof mee naar binnen wordt gezogen (te ruim schild)

Je kunt ook rechts starten met voeden en zodra melk toeschiet naar links gaan wanneer je weer aan de borst voedt. Zorg voor goede doorstroom en dat je je borsten beiden goed leegt om verstopping, achterblijven van melk en kans op ontsteking te voorkomen.

Succes!

Deel Deze Pagina