Ik geloof dat ik nu helemaal in de war ben...lol Is strippen nou hetzelfde als wanneer de vk of gyn je vliezen breekt? En wat doen ze dan precies bij strippen? Want afgelopen woensdag heeft de gyn gevoeld of ik al ontsluiting had, wel ietsje en hij kon het hoofdje ook al een beetje voelen...ben ik nu ook gestript dan? Sorry hoor, maar ben beetje een leek, snap d'r soms helemaal niks meer van...
Het breken van de vliezen en strippen zijn twee verschillende dingen. Bij strippen maken ze met de vingers de baarmoedermond een beetje los van vliezen, zonder echter de vliezen te breken. Hierdoor kan er weeenactiviteit ontstaan, maar dat hoeft niet. Strippen kan een beetje pijnlijk zijn. Bij het breken van de vliezen maken ze een opening in de vliezen en verlies je vruchtwater. Maar dit doen ze volgens mij alleen in het ziekenhuis voordat ze gaan inleiden met een infuus met weeenopwekkend middel. Ze breken dan eerst de vliezen om te kijken of de weeen op gang komen en zoniet wordt het infuus aangezet. (Dit hebben ze bij mij twee keer gedaan) Ik denk niet dat je gestript bent, maar het kan natuurlijk best zo zijn dat je baarmoeder op het onderzoek gaat reageren. Succes met je bevalling!
Het breken van de vliezen kan ook thuis worden gedaan! Als je bijvoorbeeld al wel weeën hebt, maar nog niet genoeg. Door het breken van de vliezen kan het dan alsnog goed op gang komen. Wat je gyn gedaan heeft is toucheren: voelen hoe ver de baarmoedermond open is en hoe je kindje ligt. Dat is dus niet hetzelfde als strippen of de vliezen breken.