Mijn meisje van bijna 8 weken oud sliep eerst keurig met haar hoofdje naar beide kanten. De laatste tijd slaapt ze het liefst met haar hoofdje recht, dus op haar achterhoofd. Heb al geprobeerd een knuffeltje aan de zijkant vn haar bed te binden, zodat ze daar naar kan kijken. Dit werkt helaas niet. Iemand tips???
Op haar zij leggen. Hier deden we dat ivm voorkeurshouding en opspugen, en in haar wiegje kon dat ook prima zonder dat ze door rolde op haar buik, (armpjes kun je zo leggen dat doorrollen ook niet zo gemakkelijk gaat trouwens). Je kunt er eventueel speciale kussens voor kopen, waarin ze alleen op hun zij kunnen liggen, als je bang bent voor doorrollen.
Wij hebben ook een speciaal kussentje gebruikt. Werkte goed. Maar elk klein dingetje helpt tegen afplatting. Bijvoorbeeld bij het aankleden de kleine laten mee rollen of de fles geven op een iets hardere ondergrond (ik legde een dun kleedje op de salontafel) en natuurlijk speeltje aanreiken van de zijkanten. In de box een ook vooral dingen aan de zijkanten leggen en ook de mobiel (als je die hebt).
Ik legde zijn hoofdje altijd naar zij vlak voordat ik ging slapen. Al denk ik niet dat dit zo'n groot effect had. Verder lette ik er overdags heel goed op. Nooit iets boven zijn hoofd hangen, maar altijd alleen maar aan de zijkanten. Hem regelmatig op zijn buik op mij leggen. Etc. Uiteindelijk is het pas met ruim 6 maanden goed gekomen, omdat hij toen kon draaien en vanaf toen op zijn buik sliep. Een eventuele volgende keer leg ik mijn kleintje sneller op zijn of haar buik te slapen, vanaf het moment dat hij of zij sterk genoeg is in het nekje.
overdag ligt Sven heel veel op zijn buik. Dan heeft zijn achterhoofdje even rust en het is goed voor de spieren te ontwikkelen. En ik moet zeggen het helpt goed hij was een beetje platter aan een kant en dat is nu helemaal weg. Hij is zelfs nog niet eens kaal.
De BABYSLEEP, een hele aanrader. Dyon had aan een kant de afplatting, zeer erg trouwens. We zijn begonnen met 2 maanden en nu met 7 1/2 maand gebruiken we de sleep bijna niet meer, alleen overdag. Het is zo goed als verholpen. Zo kun je de afplatting dus verbeteren, en als je in aanmerking komt voor een helmpje, denk er dan goed over na of je dit ook echt wilt. Wij wouden het zoiezo niet, we zijn er niet de mensen na, en we waten erg gemotiveerd dat we het ook zelf konden oplossen. De speeltjes aan een kant leggen moet je dan ook echt doen, je moet er gewoon altijd mee bezig zijn. Het kost even wat tijd, maar ik ben het bewijs dat het dan goed komt! Succes meid!
Een beetje afplatting is geen reden om ongerust te zijn, het is normaal. De meeste kinderen krijgen dit. Overdag je kindje veel op de buik leggen is een goede manier om het wat tegen te gaan en te helpen de spieren te ontwikkelen. Het CB laat het je weten als de afplatting zo ernstig wordt dat je maatregelen moet nemen, zoals bijvoorbeeld een speciaal kussen voor zijslapen. Mijn eigen ervaring: mijn zoontje heeft rond drie maanden een licht afplatting gehad rechts omdat dit zijn voorkeurshouding was. Speeltjes, afleiden, niks hielp hiertegen, hij was gewoon nog te klein. Echt álles was nog interessant. De afplatting is vanzelf weer weggetrokken toen hij wat ouder werd. Als je je zorgen maakt, vraag er dan naar bij het CB bij de volgende controle. Dan kijken ze ernaar voor je.
niet mee gaan modderen! naar de fysio.. Eef had een zijkant afgevlakt en dankzij een geweldige fysiotherapeute zijn we nu een maand verder, is de afplatting weg en kijkt ze alle kanten op... daarnaast geeft die van mij ook speltips om de motoriek te stimuleren, echt super leuk! x