zwangerschapsverlof lactose intolerantie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door toch3, 8 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Zo'n 2,5 jaar terug opende ik dit topic:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/497580-niet-meer-tegen-melk-producten-kunnen-2.html
    2 dagen na de bevalling was het weg, alsof er niks aan de hand was geweest :)

En nu.... is het weer terug, al voor dat ik wist dat ik zwanger was had ik weer veel, heel veel buikpijn. En nog ging er geen belletje rinkelen ;) maar goed, ik heb er dus weer last van. Zodra ik lactose binnen krijg gaat het fout. Was flink balen en soms nog maar wende snel nu. En nu heb ik goede hoop dat het na de bevalling weer over is:)

En nog steeds krijg ik rare blikken als ik het vertel. Huisarts heeft het nooit gehoord bij anderen, vk niet.... ben ik dan echt zo raar :D

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Euh zwangerschapsverlof moet zwangerschaps zijn. Stomme autocorrect

3. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Vreemd he! Ik heb het ook. Ben 3x zwanger geweest en nu zwanger voor de 4de keer. De eerste keer had ik het niet, 2 en 3de keer wel nu nog nergens last van hopen dat het zo blijft.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Ja heel gek! Bij de eerste 2 niet gehad. Bij de derde duurde het best lang voor ik het Door had dat het Door melk kwam. En daarna de zoektocht wat wel en wat niet ging.

Heb nu wel pilletjes met lactase die ik kan innemen als ik iets met melk ga eten of het niet vertrouw. Maar bij pizza bijv werkt het niet terwijl ijsje van de Mac wel ging. Misschien dat het ook aan de combinatie ligt?

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    voor de rest niemand?

6. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hi Toch,

Ik ben al jaren lactose intolerant dus niet direct gelieerd aan zwangerschap. Wat ik je wel kan meegeven is dat de dosis aanpassen kan helpen. Als ik pizza eet neem ik er wel 2 of zelfs 3 pillen bij, dan nog krijg ik brandend maagzuur maar dat komt ook door de kruiden en salami. Ik eet nooit ijsjes bij de Mac maar er is tegenwoordig bij een goede ijssalon ook veel lactose vrij ijs te verkrijgen.
    Ik gebruik de lactase enzym tabletten van Kerutabs, enkel te verkrijgen bij de apotheek. Daarvan kun je er een aantal tegelijkertijd van nemen naarmate de behoefte en ben je niet gebonden aan een max aantal pillen per dag. Helaas zit lactose in zoveel meer producten en dat zijn niet altijd alleen maar melkproducten :( ik begin elke dag met een hapje lactose in mijn schildkliermedicijnen ;)

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Die heb ik ook :) Bij pizza heb ik laatste x 2 vlak voor en 1 nog tijdens het eten gepakt. Pijn viel toen wel mee maar t zat niet echt lekker in mn buik.
    Bij ijssalons vraag ik het inderdaad of het melkvrij is. En in restaurants ook als ik twijfel (niet dat ik er wekelijks kom :D)

Ja waar het allemaal in zit verbaas ik me ook over, soms zo niet logisch voor mijn gevoel. En waarom het ene merk wel en het andere merk niet :( Gewoon een sapje durf ik nog niet altijd bij anderen zo te drinken.

Ben wel blij dat mijn moeder er rekening mee houdt zodat ik daar zonder problemen kan eten. Zaterdag een bbq (lekker met zulk weer :D ) en voelde best vervelend om te vragen of ze er op wilde letten. Gelukkig was ze dat al van plan en appte ze daarna nog een foto door met of ik datgene kon eten.

8. wrsh

wrsh Lid

10 mrt 2011
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf ook al jaren lactose intollerant. IK merkte op als ik zwanger ben heb ik er veel minder last van.
    Je hebt ze tegenwoordig ook van een bekende 'drogisterij' geel en rood logo. Eigen merk is veel goedkoper en qua lactase wat erinzit komt overeen met de kerutabs.

9. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.472
    113
    Vrouw
    Mijn zusje heeft ze ook, die van de geel-rode drogist ;) werken prima!

10. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48

Wrsh,
    Apart dat jij er minder last van hebt tijdens zwangerschap! Ik kan het niet goed beoordelen omdat ik al van voor de zwangerschap omeprazol gebruik ivm reflux klachten. Leek erger te worden door de zwangerschap dus nu 2x per dag een tabletje en dit werkt ook goed tegen de lactose klachten.
    Ik heb ze wel eens in de tuinen in mijn handen gehad maar die dosering en max aantal tabletten per dag was anders (dacht ook uiteindelijk duurder) waardoor ik heb besloten bij mijn eigen tabletten te blijven, die van de KV ken ik niet.

Toch
    Ik lees melkvrij en lactose intolerantie, je weet denk ik wel dat het 2 verschillende dingen zijn. Alhoewel ze in de horeca het vaak ook door elkaar gebruiken en het echt niet weten!! Het vervelende van lactose is dat het naast melkproducten ook als vulmiddel wordt gebruikt in sauzen/soepen/worsten/medicijnen etc. Maar tot mijn grote verbazing wordt het ook gebruikt in de (wok) oliën en bakboters... En dan heb ik het uiteraard niet over roomboter maar "gewone" roerbak olie gemaakt van olijfolie, koolzaadolie en lijnzaad..waarom ze daar nou melkbestanddelen in moeten stoppen begrijp ik niet! En ohja, ook zo'n vreemde..het zat in de droge Italiaanse kruiden die ik gebruikte voor de pasta's..:(:(

Mijn familieleden proberen er ook rekening mee te houden maar ze kunnen onmogelijk ook hun oliën en bakboters aanpassen dus ik ga er altijd van uit dat er lactose inzit. En al helemaal buiten de deur in restaurants waar ze me heel vreemd aankijken als ik begin over lactose :p

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    switi, ja weet ik, maar als ze al niet weten of er melk in zit hoef ik al helemaal niet over lactose te beginnen :p
    In kruiden ben ik het inderdaad ook al tegen gekomen. In olie/bakboter nog niet, gebruik bleu band vloeibaar en daar zit het niet in (maar in de "tafelboter" weer wel). Maar goed dat je het zegt.

Ook zo leuk als je iets wel kan en ze veranderen het recept...

Deel Deze Pagina