Niet in de box willen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door famke89, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou het niet naïef noemen, ik baseer dit namelijk op jarenlange ervaring :) het zijn inderdaad kleine kindjes, maar ook met kleine kindjes die rondlopen kan ik gewoon naar de wc, ik kan koken en ik kan de deur openen zonder bang te zijn dat ze in een gevaarlijke situatie terechtkomen. Ik vind het verbazingwekkend dat je voor dat soort situaties een box nodig zou hebben. Hetzelfde geldt voor schoonmaken .. Meehelpen is juist leuk! Vandaar dat ik zeg dat het ook anders kan ;) Ik ken namelijk eigenlijk niemand die voor dat soort situaties een box gebruikt.

2. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Is "geleerd hebben dat je niet overal aan mag komen" dan het criterium om de box weg te doen? Ik neem aan dat jouw spruit van bijna 3 niet meer in de box gaat, ondanks dat ze het nog niet snapt? De box kan weg zodra het, om wat voor reden dan ook, zonder beter gaat dan mèt. Ik woon in Canada en veel ouders hebben er niet eens eentje (en als ze er wel een hebben is het een raar lelijk ding van gaas waar een kind niet in kan zitten of staan, dus die gebruiken ze vaak niet lang). Die kindjes worden ook groot en de ouders zijn heus niet allemaal overspannen. Het kan allemaal. "baby proofing" is wel belangrijk natuurlijk. Wij hadden een woonkamer vol dingen waar ons kind niet aan mocht komen. Niet eerlijk ten opzichte van onze dochter en veel te vermoeiend voor ons om steeds te corrigeren. Wij hebben dus tijdelijk ons interieur aangepast zodat zij meer vrijheid had en wij meer gemoedsrust.

Overigens hadden wij wel een soort box, maar al jong wilde onze dochter er niet meer in. Ik beschouwde het als een moment in haar ontwikkeling. Als je kunt zitten, wil je immers ook niet meer de hele dag naar het plafond staren. De box wordst uiteindelijk toch een beperking in de vrijheid. Weerzin tegen de box lijkt me vanaf een bepaalde leeftijd zelfs gezond!

Hmm, ik heb de indruk, op basis van mijn eigen ervaringen en de reacties in dit topic, dat "tijdelijke opslagplaats voor je kind" juist wel de hoofdfunctie van de box is, althans op de lage stand. Zo heb ik hem ook gebruikt. Toen ze eenmaal kon kruipen, wilde mijn dochter niet meer in de box. Ik gebruikte hem toen dan ook alleen zodat ik even naar de wc kon, of tijdens een cruciaal moment bij het koken, of bij het uitladen van boodschappen... Maar altijd zo kort mogelijk, want ze krijste de buurt bij elkaar. :D

Zolang een kind veel kans krijgt om zich te vrij bewegen en te ontdekken en een ouder niet constant bezig is het kind ergens te "plaatsen" (van bedje naar box, van box naar kinderstoel, van kinderstoel naar wippertje, van wippertje naar autostoel...), zie ik het probleem niet zo van de box als tijdelijke opslagplaats. Maar er komt een moment dat het kind de box is ontgroeid. Voor het ene kindje is dat vroeger dan voor het andere.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Uuuh nee mijn dochter van 3 gaat niet meer in de box. Dat 'niet snappen' bedoelde ik sarcastisch uiteraard... Mijn dochter snapt het heel goed maar is en blijft een peuter. Of een baby van 11 mnd het echt snapt betwijfel ik, maar goed dan nog zal een dreumes of peuter zich niet altijd aan de regeltjes houden. Ons huis is ook kind proof maar nooit 100%. Mijn dochter ging nooit lang in de box, zoveel mogelijk niet zelfs, maar af en toe is het toch even handiger of veiliger.

Wat betreft de opslagplaats, je leest niet helemaal goed. Ik typte bewust opslagplaats voor je kind... Maw je wilt zelf iets doen maar moet je kind even 'kwijt'. Daarvoor is een box natuurlijk niet bedoeld, een box kan ook een rustpunt zijn. Bij ons speelt dat niet zo zeer, maar ik ken bijv een gezin waar ze de jongste bewust af en toe in de box lieten spelen zodat hij even geen last had van de oudste met gedragsstoornis. Extreem voorbeeld, maar veel kinderen vinden een rustige veilige plek soms prettig.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: een box is in sommige gevallen een best handig en nuttig ding. Dat niet iedereen dat vindt, dat kan, gelukkig zijn boxen niet verplicht.

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Haha, dan heb ik het nut van de box volgens mij niet goed begrepen, want hier was het gebruik juist wel vooral als "parkeerplaats". Misschien dat we de box daarom zo vroeg al beu waren. :D
    Nu kon ik geen echte Nederlandse box vinden dus heb ik nooit mogen profiteren van de hoge stand voor jonge baby's. In plaats daarvan hadden we een ledikant in de woonkamer staan, dat ging ook prima. Voor de lage stand hadden we wel een soort box, maar dat was meer een "parkeerplaats" dus.

Dat van die 3-jarige in de box snap ik natuurlijk ook wel. Het kwam er misschien wat pinniger uit dan het is bedoeld.

Het rustpunt-idee kan ik goed begrijpen als er een (overenthousiast?) ouder broertje of zusje is en de jongste overprikkeld dreigt te raken, of ze te veel in elkaars vaarwater komen met spelen. Wij hebben maar 1 kindje dus dat was op ons niet echt van toepassing.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #45 amdaa, 27 mei 2015
    Laatst bewerkt: 27 mei 2015
    Serieus??

Ik heb echt nog nooit gehoord gehoord of gezien dat een kind boven Max 18mnd in de box wordt gezet. Heel eerlijk vind ik de box voor die leeftijd echt te beperkt en te klein. Een kind kan niks anders dan op de billen zitten of even opstaan.
    Behoorlijk belemmerend dus.

En box gebruiken als opvoedmethode in de verkenningsfase of de uittestfase is ook maar apart. Als een kind er zelf niet voor kiest om de box als speelplek te beschouwen, is het degelijk een ' opslagplaats voor een kind'
    De ouder zet immers het kind daarin zodat de ouder iets rustig kan doen. Er zijn wel kinderen die dan braaf gaan zitten spelen met datgene wat je in hun handen stopt, maar een ondernemend kind wil meestal bewegend spelen, en niet passief zitten.

Deel Deze Pagina