10 weken en 4x 180/6 klopt dat?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jekil, Aug 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ik weet even niet wat ik moet doen met de voeding.
    Jesse is nu 10 weken en lijkt aan 4 flessen genoeg te hebben. Hij dronk 150/5, maar die laatste fles, om 23.00 uur, dat ging niet echt. Hij dronk dan heel weinig en viel telkens in slaap. Snachts wordt hij wakker rond 3.30 / 4.00 en vanaf die tijd wel vaker. Ongeveer 6 keer per nacht. Maar dan doen we zijn speentje erin en dan slaapt hij weer verder. Om 7.00 uur geef ik hem een fles. Als ik hem dan uit zijn bedje haal, lijkt hij in het geheel niet hongerig. Huilt niet en zit eerst wat te klooien met zijn fles, voordat hij goed begint te drinken.
    Daarom vandaag maar 180/6 flessen gegeven. En die drinkt hij leeg...:$
    Ik zit er over te denken om hem dan maar 4 x 180/6 te gaan geven en dan zo rond 21.00/21.30 uur de laatste. Maar ja, is dat verstandig?

2. dame

dame Bekend lid

Jun 19, 2007
    587
    0
    0
    Hier precies hetzelfde verhaal.
    Ik vind het persoonlijk nog te jong om nu al
    op 180/6 te gaan zitten.
    Ik vroeg me eerder af of het een fase of een sprongetje is.
    Ook betreft het slapen, ze sliep hier zo heerlijk door en sinds een
    paar dagen moet ik er ook elke keer uit voor die speen.

Ik lees in ieder geval mee :)

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,842
    6,015
    113
    Female
    Als hij zo vaak wakker is s'nachts, heeft ie dan geen honger? Dan bijv een klein flesje geven?

4. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja als hij er tevreden mee is en het goed wegdrinkt. Is hij groot? Kan een sprong zijn, maar misschien werkt dit voor hem juist goed. Mijn dochter zat ook al snel op die flessen, ik geloof bij 11-12 weken. Zij groeide erg hard, en loopt enorm voor qua lengte en ook qua gewicht bovenin de lijntjes, dus zij had het ook nodig. Was gewoon niet tevreden met kleinere flessen. Nu is ze 18 weken en krijgt ze 4x 210/7, maar hiervoor zaten we ook even op 3x 180/6 en 2x 210/7...ze dronk het ook gewoon weg, en had het wederom nodig,
    Kijk naar je kind, als hij goed groeit en het nodig heeft...waarom niet?!

5. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je moet trouwens wel 5 flessen blijven geven. 4 is echt nog te weinig.

6. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Hij is met grafiekjes alles precies op het gemiddelde lijntje. Kan niet beter, zeiden ze bij cb

7. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Dat denk ik ook.. Hij is maar 10 weken

8. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ja, maar waarom heeft hij sochtends dan geen brullende honger? Hij is verder wel alert enzo. Pfffft zo verwarrend allemaal.

9. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    En wat ik ook niet zo goed snap is dat het niet zo veel scheelt.
    150/5 flessen zijn 165 ml --> 5 x 165 ml is 825 ml per dag
    180/6 flessen zijn 200 ml--> 4x200 ml is 800 ml per dag
    Dat scheelt dus maar 25 ml. Dat is dan toch niet te weinig?
    Hij is overigens 5240 gram.

10. Storm

Storm Niet meer actief

Over het algemeen worden zulke grote flessen pas geadviseerd met 5 maanden of 7 kg. Mijn tweede had dit ook namelijk en het schijnt niet zo goed te zijn voor de niertjes. Die moeten dan heel hard werken. Maar, je hebt altijd kinderen die afwijken van de gemiddelden. Nou was ons zoontje al heel snel 7kg, dus dat was het probleem niet. Groot en zwaar geboren. Wij volgden hem, zijn tijden, zijn ritme en zijn hoeveelheid. Dit bleek dus ook al heel snel 180/6 te zijn en dat 4 keer per 24 uur. Niks mis mee.
    Nou ja, ik had er vrede mee omdat hij eindelijk een blij kereltje werd toen.

11. LBlue

LBlue Bekend lid

Jan 10, 2012
    764
    0
    0
    Wij hadden hier om rond die tijd 180 maar wel 5 flessen.
    Wij hadden 180cc, 150cc, 180cc, 150cc, 180cc.
    Met 4 maanden alles 180 en nu nog 4 180

12. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, de totale ml scheelt ook niet zoveel. Maar voor de bloedsuikerspiegel is het belangrijk dat ze om de zoveel uur eten. Ze mogen dan nog niet op 4 flessen zitten omdat ze dan te lang zonder voeding zitten.
    Mijn dochter dronk tot 2 weken geleden 1090 ml (hier zat ze 2 weken op ongeveer) en ze dronk de flessen leeg alsof ze een maand niet gegeten had. Nu, sinds 2 weken drinkt ze 4 flessen van 230 = 910. Dus een stuk minder in totale ml, maar ze slaapt gewoon door van 20.00 tot 6.30, en heeft die laatste fles dus niet meer nodig. Ze is nu 18 weken. Maar tot ze 16 weken was hebben we haar altijd wakker gemaakt om 22.30

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het gaat niet altijd alleen om de inhoud, maar ook om de hoeveelheid aan uur er dan tussen zit.
    Bij 4 flessen zal er, denk ik, snachts 12 uur tussen zitten. Daar is hij echt te jong voor. Dit is niet goed voor zijn suikerspiegel en ontwikkeling van de hersentjes. Tot circa 4 maanden is het advies om een avond fles, dus minimaal 5 flessen, te geven.

14. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje had een schema van (ongeveer) 8u, 13u, 17u, 22u. Dan zit er 10 uur tussen de laatste en de eerste fles. En dat was prima, ook volgens het CB.
    Niet elk kind (en mens) is gelijk. Sommige kinderen willen vaker een beetje, anderen willen minder vaak maar grotere hoeveelheden.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Joh, sommige kids hebben de max aan voeding nodig om goed te groeien en anderen groeien op veel kleinere hoeveelheden prima.
    Ik zou hem gewoon volgen: hij geeft zelf echt wel aan wat hij nodig heeft. Eventueel kun je de komende tijd even elke 2 weken gaan wegen op het weeguurtje, als je onzeker bent over z'n groei, maar dat is op zich niet nodig, als hij verder vrolijk is, alert en zich goed ontwikkelt.
    Lekker die 4 flessen aanhouden dus. Hij is er vroeg mee, maar goed: die tabellen zijn maar gemiddelden. Aangezien jij er niet op gestuurd hebt, is dit gewoon prima :)

16. raspberry

Dat advies is gericht op wanneer je mag gaan sturen op doorslapen en dus de avondfles eraf halen op vraag van de ouders. Dat mag idd niet voor de 6 kilo, maar als een kind het zelf regelt, mag je dat dus wel gewoon volgen. Blijkbaar is het lichaam er dan al wel klaar voor al.
    Dat verschilt gewoon per kind en is natuurlijk niet helemaal aan gewicht verbonden, maar gewicht is wel een gemakkelijke factor om een richtlijn aan te verbinden.
    TS kan dus gewoon haar zoontje volgen :)

17. Spring

Spring Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    1,430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Wij geven nog steeds 5 keer 180/6 omdat we B. Te jong vinden voor 4 flessen.. Ze gaat om 20.00 naar bed en dan wekken we haar rond 23.00 en dan slaapt ze weer tot 8.00!

18. raspberry

Had nog even over die gebroken nachten heen gelezen: wil hij wel wat drinken als hij in de hele vroege ochtend wakker wordt? Ik zou dan toch even proberen hem wat te laten drinken dan. Het zou namelijk kunnen dat als je te lang rekt met speentje, hij op ontbijt-tijd gewoon over de honger heen is, of te flauw om te drinken.
    Dan gewoon niet wakker maken 's avonds en als hij dan 's nachts na 1 keer speentje al snel weer wakker is, gewoon een klein flesje aanbieden.

19. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ik merk dat hij rond 7 uur wakker wordt en na speen niet meer gaat slapen. Dan kan ik bij wijze van spreken om de 5 minuten z'n speen erin stoppen. Dat doe ik dan uiteraard niet, want dan krijgt hij gewoon een fles. Snachts slaapt hij gewoon weer een tijd door, als hij z'n speen weer krijgt. Dus 1 keer speen en dan weer 3 kwartier of 1,5 uur slapen. M'n gevoel zegt dat ik hem snachts help weer in slaap te komen en dat hij sochtends op tijd zijn fles krijgt, want het is ook weer niet zo dat hij bijvoorbeeld gaat krijsen van de honger en zn fles opschrokt. Hij drinkt dan gewoon normaal.
    Vind het wel fijn dat je zegt dat die richtlijnen en regels er zijn voor ouders die er zelf op aan gaan sturen. Dat stelt me gerust, want dat doen we idd echt niet. M'n voornemen is om hem vanavond 23.00 uur toch nog een fles aan te bieden (voor de zekerheid), maar als hij dan weer niets of bijna niets drinkt ga ik gewoon proberen die fles over te slaan. Kijken wat dat doet.
    Thnx voor t meedenken allemaal.

Buikwonder likes this.
  20. Juni83

Juni83 Actief lid

Nov 6, 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens, onze dochter kreeg met de 10 weken ook nog maar 4 flessen. Deed alles op verzoek en had ze dus helemaal zelf zo geregeld!!

Het CB zei ook nog 5 flesjes geven, maar hier niet naar geluisterd.
    We zouden haar dan wakker moeten maken rond 22.30 hierdoor werd ze gewekt uit haar diepe slaap en was ze vier uur later weer klaar wakker.

Lekker laten slapen misschien slaapt ie dan wel klokje rond :)

Share This Page