niet in eetstoel willen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mary12, 16 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi

Mijn dochter van net 21 maanden is al tijdje in de Nee fase.
    Nou wil ze niet meer in haar eetstoel en het lukt mij ook niet om haar erin te krijgen als ze niet mee werkt. Ze heeft zo n ronde stoel met blad van de Ikea.

Ze is erg klein voor een gewone stoel? Wat is nou handig om te doen , een trip trap? Of heeft dit ook geen zin als ze er niet in willen?

Vind het een best prijzige stoel om even te proberen.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Misschien ben ik dan raar, maar ik zou zeggen, gewoon in de kinderstoel of anders maar niet eten. Ik zou hierin niet met je dochter onderhandelen en al helemaal niet zo'n dure nieuwe stoel voor d'r kopen.
    Je zou misschien nog het blad van de kinderstoel eraf kunnen halen zodat ze echt aan tafel kan zitten?

3. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat lukt niet , ze maakt zichzelf strijkplank effect als ik het probeer af te dwingen. Ze eet ook heel slecht dus dat speelt ook mee. Geen eten is geen oplossing dat is juist wat ze wil. Ik wil juist dat ze wat eet.

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik zou haar niet fysiek in de stoel dwingen.
    Ik zou uitleggen: we gaan nu eten, jij gaat in jou stoel en als je wat gegeten hebt gaat we spelen.
    En dan zelf aan tafel gaan zitten en (heel langzaam) wat gaan eten.
    En haar volkomen negeren totdat ze aangeeft dat ze in de stoel wil.
    Dit duurt de eerste dag waarschijnlijk erg lang en je gaat de neiging krijgen om haar aandacht te geven (en dan is het waarschijnlijk negatieve aandacht).
    Maar als je consequent bent, geeft ze het waarschijnlijk wel op en gaat ze gewoon in de stoel zitten.

Wat hier wel hielp bij mijn zoontje (ook een slecht eter en sterke eigen wil) was dat toen ik het blad eraf haalde hij zelf in de stoel kon klimmen. Dat vond hij mooi!
    Ik had zo'n bambino stoel van de kruidvat. Hetzelfde idee als een triptrap maar dan vele malen goedkoper.
    Maar misschien kan je dochter ook wel zelf in de ikea stoel klimmen als je er een krukje ofzo voor zet.

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Mijn dochter wil ook wel eens niet in de stoel maar ze moet. Ze maakt dan ook een strijkplank van zichzelf maar ze heeft toch echt pech gehad hoor. Ze gaat er gewoon in. Als je aan de achterkant van de knietjes zacht drukt buigen de benen vanzelf. Als ik aan alles moet toegeven of oplossingen/comprissen moet verzinnen voor wat zij niet wil dan blijf ik de hele dag bezig. Sommige dingen gebeuren gewoon, zitten in de stoel tijdens het eten maar ook bijvoorbeeld 's ochtends aankleden. (Dochter is het tegenwoordig nergens mee eens ;))

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als jij wilt dat ze eet zal ze toch in die stoel moeten. Ik zou er geen discussie over aangaan. Maar zie dat hier voor me net 2 adviezen zijn gegeven, 2 hele verschillende. Ik zou zeggen, kies welke bij jou past. Hier gaat t op de laatste manier en bij de kinderwagen en autostoel net zo. Je doet ze op die manier ook geen pijn, maar sommige dingen moeten gewoon even...

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat wil ze dan wel?
    Als dl niet in stoel wil, wil ze meestal niet eten maar spelen (duurt max. 2 minuten als je dat even laat gaan). Of ze wil op schoot zitten (als ze niet lekker is meestal, dat mag dan wel even). Of op haar eigen kleine stoeltje (dan merkt ze vanzelf dat ze dan niet meer bij de tafel kan). In alle gevallen lost het zichzelf op zolang we de strijd vooral niet aangaan.

8. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Wil ze wel op haar knietjes op een gewone stoel? Dan dat gewoon doen. Waarom een strijd aangaan over een stoel...?

9. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ze wil wel in een gewone stoel. Maar ze is maar 80 cm cm dus eten lukt zo niet. Ze kan niet klimmen in haar stoel het is een ronde buis waar je voeten niet op kunnen, achteraf een onding. Ook als ik het blad eraf haal kan ze er niet goed bij.

Ik denk dat ze erbij wil horen. Niet dat ze dan eet maar haar stoel is denk ik beperkend voor haar gevoel.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je niet gewoon een stoelverhoger kopen voor een normale stoel?

Dochter is rond die tijd ook beginnen moeilijk doen over haar stoel. Want ze vond dat dat voor baby's was. Wij hebben het gewoon losgelaten. Op haar knietjes mag, op haar eetstoel mag, op een gewone stoel mag (maar dan ontdekt ze al snel dat ze niet kan eten), en ze mag ook eten aan haar kleine tafeltje met stoeltje in de keuken, naast onze tafel. Zodra we dat begonnen te doen, koos ze na een week of zo opeens het merendeel van de tijd voor haar eigen eetstoel. Ze had toch ontdekt dat die het makkelijkste zat...

Voor zo'n dingen ga ik echt geen oorlog beginnen...

11. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat is precies wat ik mij afvroeg zal ik een stoel verhoger halen of toch een trip trapp daar kan ze zelf in. Omdat ze zo klein is twijfel ik of ze met stoel verhoger gaat redden.

12. tuc

tuc Niet meer actief

#12 tuc, 16 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2015
    Ik zie voor me hoe ze het doet...ik zal je zeggen als ze er echt in moet gaat het hoor;)

Maar heel simpel...ik laat mij niet beetnemen door zo'n kleine druif...eten gebeurd hier in een passende stoel aan tafel. Gaat ze er niet in dan eet ze niet. Ik vind dat wel een optie nl...maakt mij niet uit of ze eet of niet...haar probleem.

En ik zou zeker niet een andere stoel of stoelverhoger gaan halen want volgende week heeft ze weer wat anders bedacht;)

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar waarom precies? Mijn dochter kan ook flink aan tafel zitten. Eet goed. Kan je mee op restaurant nemen. En ze eet tegenwoordig dus meestal in haar hoge stoel, omdat ze zelf ontdekt heeft dat dat prettiger is. In plaats van dat ik het haar opgelegd heb, heb ik het haar zelf laten ervaren. Waarom is dat 'je laten beetnemen'?

14. tuc

tuc Niet meer actief

Een kind van die lengte heeft geen goede houding als ze op een grote stoel zit...ze zijn gewoonweg te klein. En ik vind een goede houding belangrijk.

Dat beetnemen ging over: mijn kind eet niet als ze in de eetstoel zit...het zijn bepaalde dingen die je als ouder uitzet en als mijn kind dan weigert te eten...tja

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Maar ze zit dus alleen in de stoel om te eten en dat is precies wat ze niet wil? Dan gaat het niet om de stoel maar om het eten. Zet haar ook eens in de stoel voor andere dingen (kleuren, tablet, speeltje). De eetstoel moet weer een leuke plek worden. Gevecht met eten zou ik niet eens aan gaan trouwens. Niet willen eten? Dan niet. Ik heb makkelijk praten omdat mijn dochter die leeftijd nog niet heeft, maar bijna alle kinderen komen in zo'n fase. Ik hoop alleen dat mijn dochter die gaat overslaan (net als de driftbuien, puberteit etc)

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat snap ik. Maar sommige kinderen willen/moeten dit zelf ervaren, voor ze het snappen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

In jouw geval wel idd. Maar ik ken genoeg kinderen die jaren op hun knieeen zitten te eten of met hun hoofd net boven de tafel uitkomen. Dat is slecht hoor om lang zo te zitten. Mijn dochter is bijna 7, wij hebben een normale tafel met normale stoelen en zij zit pas sinds kort goed.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Ik zou kijken naar een andere stoel.je eeGr zelf al aan dat ze klein is dus zal ze nog lang in een kinderstpel zitten.wij hebben een stoel van de prenatal. (Ongeveer 40 euro)de voetenplank is ook verstelbaar. Uk is 15 maanden en 80.7 cm en kan heel goed met de voeten op de plank.

19. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou zeggen stoelverhoger, die heb je later toch ook nodig als ze groter is. Als ze daar nog te klein voor is zou je ook van die stoelkussens kunnen nemen die je kunt vastbinden aan de stoel zodat ze niet kunnen wegglijden. Die zijn niet zo duur en je kunt er dan 3 of 4 op elkaar stapelen. Ik weet dat ze die bij Ikea hebben, voordeel van die winkel is dat je haar kunt meenemen zodat je meteen kunt uitproberen hoeveel je er nodig hebt.
    Overigens heb ik zelf ook zo'n slechte eter van 2,5; zij is inmiddels wel op een leeftijd dat je kunt zeggen dat er toch echt een minimale hoeveelheid in moet. Ik geef haar een bordje met werkelijk minuscule hoeveelheden maar dat moet op. Het gekke is dat ze daar soort van opgelucht op lijkt te reageren en daarna zelfs om meer vraagt. Ik heb er lang niet aan gewild want ik dacht ze krijgt wel een keer honger, nou niet dus, en ik werd er wanhopig van. Dus duidelijk maken dat sommige dingen gewoon moeten wil ook nog wel eens helpen in deze fase. Je dochter is er lekker vroeg bij trouwens, bof jij even :)

20. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gewoon een tripp Trapp van marktplaats kopen en haar de zelfstandigheid geven zelf op een stoel te klimmen. Op deze leeftijd willen ze groot zijn en waarom zou je ze daarin niet begeleiden?
    Mijn zoon was de ikea stoel ook zat vanaf een maand of 17. De tripp Trapp weer erbij gepakt en hij vindt zichzelf zo geweldig als hij zelfstandig mag zijn.

Maak er geen gedoe van, koop gewoon een stoel en vertel kalm dat ze groot genoeg is om zelf aan tafel te zitten.

Deel Deze Pagina