Ik weet het weer eens niet meer.. En zonder mensen in mijn omgeving met kinderen of anderen die ik om raad kan vragen, ga ik toch maar weer mijn probleem hier voorleggen in de hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen. Zl is nu 6,5 maand en op een paar keren na wil hij niet in zijn eigen bed/kamer slapen. In de woonkamer slaapt hij prima, en dat doet hij dan ook al 6,5 maand, ook 's nachts. Ik lig 's nachts ook in de woonkamer, en zo krijgen we tenminste allemaal wat rust. Want in zijn eigen bed is het 1 groot drama, en resulteert het in heel de nacht wakkere/huilende kinderen en 2 ouders in de stress. Om ons en de kinderen een fatsoenlijke (voor zover mogelijk) nachtrust te geven blijven we dit doen. Maar ik wil hier heel graag vanaf! Ik zou zelf ook graag weer in mijn eigen bed slapen en daarnaast lijkt het me ook overdag prettig(er) als hij in zijn eigen bed zou slapen. Ik weet dat ik niks af kan dwingen, maar tot nu toe krijg ik het niet voor elkaar om hem lekker in zijn eigen bed te laten slapen. Daarnaast zit ik ook met een dreumes die de nodige aandacht vraagt, en het liefste op momenten dat ik met zl bezig ben. Haar boven rond laten rennen terwijl ik met hem bezig ben is niet te doen, ze komt dan continu de slaapkamer van zoon binnen waardoor hij niet in slaap kan komen. In de kinderstoel beneden of boven is dan even leuk maar na 5 minuten wil ze dat ik haar eruit haal, en moet ik zl alleen laten wat hij dan weer niet leuk vind. Als ik de deur dichtdoe van de slaapkamer gaat ze als een wilde op de deur bonzen, dat werkt dus ook al niet. Enfin, ik loop dus een beetje vast. Beneden slaapt hij prima, hoewel dat soms ook een tijdje duurt. Maar dan is dl tenminste rustig en lekker aan het spelen wat mij de ruimte geeft om even met zl bezig te zijn. De reiswieg/kinderwagen in zijn slaapkamer zetten maakt ook niet dat hij wil gaan slapen, terwijl hij beneden prima erin slaapt. Het ledikant, de vrijheid om het zo maar te zeggen, is ook niet het probleem want beneden slaapt hij 's nachts in de box. Dit doe ik om hem te laten wennen aan het slapen in een meer open omgeving, in de hoop dat het slapen in zijn bedje (straks) makkelijker gaat. Tot nu toe zonder resultaat. Wat ik wel weet is dat ik hier iets mee moet doen, de situatie nu is niet ideaal en ik loop tegen steeds meer dingen aan waarbij het makkelijker zou zijn als hij lekker boven kon slapen. Maar vooral hemzelf lijkt het me fijn, boven is het rustig en het lijkt mij dat zijn slaap dan van betere kwaliteit is dan in de rumoerigheid beneden. Bovendien begint de reiswieg ondertussen aardig krap te worden, binnenkort kán het dus ook gewoon niet meer. En voor dat die tijd aanbreekt zou ik graag een manier vinden dat hij ook boven zijn rust kan vinden. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een idee hoe ik dit aan kan pakken? Vooral i.c.m met onze dreumes? Het meeste heb ik zo mijn handigheidjes mee gevonden maar wat dit betreft kom ik maar niet tot een oplossing. Even kort een aantal dingen die ik geprobeerd heb: gordijnen/luxaflex/rolluik open of (half)dicht, met en zonder knuffeldoekje of speen slapen, muziekjes aan, met en zonder deken of slaapzak, deur open of dicht, erbij blijven zitten met of zonder hand vasthouden, weggaan en bij huilen direct erheen, weggaan en om de paar minuten kijken (max. 3 minuten), in slaap wiegen. Ook heb ik de kamer wat warmer laten worden, en ook wat kouder gemaakt. Ik weet het gewoon niet meer, elke optie heb ik trouwens meerdere dagen bij elk slaapje geprobeerd. En dan ook een uur of langer, zonder resultaat. De keren (ongeveer 5 keer) dat hij wel in zijn bed geslapen heeft zijn volgens mij meer geluk geweest, of hij sliep dan al tijdens de fles waardoor ik hem makkelijk weg kon leggen of hij lag bijna in de box te slapen. Sorry voor mijn lange verhaal, maar na bijna 7 maanden proberen, proberen en proberen zonder resultaat geef ik bijna de moed op.
Bij ons hielp het aantal slaapjes op eigen kamer opbouwen. Dus eerst het eerste slaapje overdag op de eigen kamer en dan steeds een slaapje erbij en als hij helemaal gewend is ook snachts. De eerste keer is het echt even flink doorzetten. Zorgen dat er een ritueel is rondom het slapen die boven hetzelfde is als beneden. En dan laten liggen tot hij slaapt. Wel laten weten dat je er bent door steeds elke 5-10 minuten even bij hem te kijken, maar niet uit bed halen of iets aan de omstandigheden veranderen. Doorzetten was hier het enige dat hielp.
Oja en niet te vaak van tactiek veranderen. Kies een tactiek en probeer dit een week of drie tot een maand vol te houden.
Onze zoon had verborgen reflux en sliep overdag op mij,snachts liep ik veel met hem rond. met 8 maanden kregen we hem niet meer in slaap op ons elke keer duwen maar in bed was het drama.(geen reflux meer dus van de medicatie af) toen hebben door gezet en met nieuw vast ritueel in bed gelegd, 3 min huilen, 5 ,10 (was mijn max) ik haalde hem er wel uit anders was hij compleet over stuur. Weer terug leggen en opnieuw, het beste werkte als ik bezig was en hij mij hoorde (meestal deed ik de was) Het waren hele zware dagen (veel tranen van hem maar ook van mij) maar na een paar dagen sliep hij snel. Overdag heeft nog veel langer geduurd voor hij op bed sliep maar aangezien we er maar 1 hebben was dat geen probleem.
Wij hadden onze dochter eerst in de reiswieg op onze kamer en die wilde ook niet in haar bedje slapen. Wij hebben toen de reiswieg in haar bedje gezet omdat ze daar aan gewend was en hebben haar zo aan haar kamertje laten wennen. Toen eerst overdag geprobeerd gewoon in het bedje. Wel met inbakeren dat ging super!
Heb je al eens geprobeerd om hem in een wiegje/ledikant boven naast jullie bed te laten slapen? Zodat hij wel voelt dat je bij hem bent, maar dat jij zelf ook gewoon in je eigen bed kan slapen?
Wat doet hij als je hem in zijn bedje legt? Gaat hij huilen? Wordt hij boos of gaat hij niet slapen maar blijft hij spelen?
Zo herkenbaar, ik lees mee.... Slaapt alleen niet in de woonkamer maar op mij en in ons bed snachts....
Ha! Lastig probleem ja, ik snap dat jij ook in je eigen bed wil slapen! Wat misschien zou kunnen helpen nog is het bedje op een andere plek in de slaapkamer zetten? Dat hielp bij onze oudste. Die moesten wij trouwens echt nog wel lang helemaal in slaap wiegen en dan wegleggen, dat zou je ook kunnen proberen? Dan zit je natuurlijk met je dreumes... Wat ik doe als ik echt even rustig de tijd met mijn jongste nodig heb is de oudste voor de tv zetten. weet niet of je dochter dat misschien wat vindt? Misschien niet pedagogisch super verantwoord, maar hier werkt het wel en daar worden we allemaal relaxter van In elk geval succes!